Köpråd Renault Megane Sporttourer 2010

Muttley
30 september 2016 ·

Hej.
Har nu tröttnat lite på min volvo s70 som ger sina spår av att vara gammal och kanske vill köpa nytt.

Eftersom jag nu blivit mest snål så tittar jag såklart på liten förbrukning och låg skatt vilket megane skall ha. Räknade löst på det och jag skulle spara nästan 11000 kr per år på bränsle skatt och försäkring.
  Bilen kommer att användas till jobbet som majoritet vilket blir ca 2000 mil med onödig nöjeskörning.

Objektet jag hittat som skall provköras imorgon är då en Renault Megane Sporttourer 2010 med 90 hk diesel. Med 11500 mil på mätaren.

Jag vill inte veta hur tråkig den är och det där, jag har inte bråttom så de kan vi skippa.

Det jag vill veta är då hur kvalitén är på dessa modernare Megane.  Typiska vanliga fel?  Elektriska eller mekaniska fel?
Kanske något annat viktigt att veta om bilen ?   Den får ha dragkrok? Har knappt sett några med en monterad.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 oktober 2016 · 17 483 Inlägg

Kvalitet på inredning är låg. sliten ratt, säten osv kan man vänta sig. Men den där dieseln knackar på! Något elfel som en elhiss som ger upp kanske. I övrigt så är det inte som en Megane från -01 där var start var ett lotteri.

Känns bilen bra så tycker jag nog du kan slå till. Trött? Jag ska inte uttala mig om det som kör Prius och ett manuellt växlat askfat med 68hk :-)

Känn noga så bromsar inte drar snett/vibrerar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
1 oktober 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:
Kvalitet på inredning är låg. sliten ratt, säten osv kan man vänta sig. Men den där dieseln knackar på! Något elfel som en elhiss som ger upp kanske. I övrigt så är det inte som en Megane från -01 där var start var ett lotteri.

Känns bilen bra så tycker jag nog du kan slå till. Trött? Jag ska inte uttala mig om det som kör Prius och ett manuellt växlat askfat med 68hk :-)

Känn noga så bromsar inte drar snett/vibrerar.

Inredningen var fortfarande mycket fin på den, men den var ju plastig men tyckte ändå den var okej. Kanske lite plottrig med knappar och allt men de är väl en vanesak att lära sig var allt sitter smile Volvon är ju ganska simpel men har En AC som lever sitt liv.

Den var fullservad på en stor volvoverkstad så de är bra.  Där var elen fixad till en ruta.  Annars var de inga större saker som bytts. Bromsskivor typ. Men de är sånt som jag kommer byta själv när de väl är dags igen smile

Den gick spikrakt och enl färddatorn så drog den 0,3 i 70km/h och 0,44 i 100km/h. Vilket man säkert kan ta med en nypa salt. Den bör dra mycket mindre än s70 likväl.

Den gick spikrakt vid inbromsning.  Och den var helt tyst i kupen vid en hastighet av 110km/h vilket jag inte trodde först.  Den var heller inte så extremt slö utan tuffade på rätt vettigt.

Jag skulle fundera till tisdag. Men de lutar åt att jag tar den. Då blir den servad igen och nybesiktigad smile

Bilen kostade bra mycket mindre än liknande bilar ute på blocket med.

Muttley
1 oktober 2016 ·

Dock undrar jag en sak till.  Förstår att de är kamrem i denne motor.  Hittar att intervallen är på 6 år. Men inte antal mil.  Så om någon vänlig själ vill berätta vilket miltal den ska bytas vid blir jag glad.

Ska kolla så den är bytt innan jag slår till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang