Köpråd Volvo 340 DL -88

Berryda
6 oktober 2016 · 219 Inlägg

Hej!  Jag ska snart åka o kolla på denna bil, så behöver lite sista minuten råd.

https://www.blocket.se/vastmanland/Volv … 2.htm?aw=1

Vad jag förstått är att det är en b14 motor med förgasare och då jag inte kan någonting om denna motor så söker jag lite råd vad man ska kolla efter så den fungerar bra. Är motorn duglig?
Ser det ut som ett bra köp? Har ni några tips när det gäller denna motor?
Bilen kommer användas som vinterbil.

Mvh

Senast redigerat av Berryda (6 oktober 2016)

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 oktober 2016 · 17 553 Inlägg

Extrabil?

De där gamla burkarna är faktiskt riktigt ok. Dessutom rullar de billigt. Kolla så kupéfläkt & torkare går på alla lägen är väl det enda jag kan komma på. Bara köp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Håller med ovanstående då jag haft en tidigare.
2 strul dock,rostiga  bromsrör  bak och läckande bromscylinder på ena hjulet.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
xXSammy
6 oktober 2016 · 6 583 Inlägg

Kolla att du har bra tomgång, går den illa/inte alls utan gas kan den behöva ny bränsleventil till förgasaren.. Kostade 300kr en gång i tiden (2011) hos Softbildelar, senaste sökningen låg den på 2300 kr hos Misab.

De/Dem
Berryda
6 oktober 2016 · 219 Inlägg

Hej igen! Nu har jag köpt den! Tomgången gick bra, behövdes ingen gas för att hålla bilen vid liv.
Jag ska använda bilen under vinterhalvåret smile Kupéfläkt o torkare fungerade felfritt!

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 oktober 2016 · 17 553 Inlägg

Berryda skrev:
Hej igen! Nu har jag köpt den! Tomgången gick bra, behövdes ingen gas för att hålla bilen vid liv.
Jag ska använda bilen under vinterhalvåret smile Kupéfläkt o torkare fungerade felfritt!

På något märkligt sätt så är jag lite avis... Fin balans i de där på snöiga vägar. Dessutom behöver man inte vara skräckslagen för en repa i en snövall. Hade grym värme i min vill jag minnas. Vinterpulka då kalendern visade 1995...

Släng upp bilder!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Berryda
8 oktober 2016 · 219 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Berryda skrev:
Hej igen! Nu har jag köpt den! Tomgången gick bra, behövdes ingen gas för att hålla bilen vid liv.
Jag ska använda bilen under vinterhalvåret smile Kupéfläkt o torkare fungerade felfritt!

På något märkligt sätt så är jag lite avis... Fin balans i de där på snöiga vägar. Dessutom behöver man inte vara skräckslagen för en repa i en snövall. Hade grym värme i min vill jag minnas. Vinterpulka då kalendern visade 1995...

Släng upp bilder!

Jag är nöjd hittills! Kommer nog bilder inom kort smile

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Evildan
8 oktober 2016 ·

Var snäll mot Renaultsnurran, kör den ordentligt genomvarm innan du påfrestar den då det är en sofistikerad maskin som i paritet med Farraris och Maseratis inte håller annars på så vis att cylinderfoderna följer med kolvarna nedåt.
Grattis till en kul och välbalanserad Volvo vilket inte är vanligt hos märket. wink

Berryda
9 oktober 2016 · 219 Inlägg

Någon som vet om om det går att köra med helsyntet 5w-40 ACEA A3/B3/B4 i min 340? Har det hemma därför jag undrar.

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
xXSammy
9 oktober 2016 · 6 583 Inlägg

Du ska ha mineral olja i den motorn, ingen syntetisk.

De/Dem
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Ja, typ 10-30 från biltema  så blir det både billigt och bra, för det använde jag..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
9 oktober 2016 · 4 036 Inlägg

Jag hade kört med 5W-40  i värsta fall 10W-40 semisyntet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Berryda
9 oktober 2016 · 219 Inlägg

Jag köpte semisyntet 10W40 för 50kr/Litern! smile

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang