Passat 3c 09, halvljuset bländar, underkänd i besiktningen

Nublet
12 oktober 2016 · 8 Inlägg

Hej!

Jag har en Passat 3C från 2009 med xenonljus. I besiktningen så blir halvljuset underkänt då de bländar på vänster sida, vilket jag var beredd att hålla med om vid första besiktningen. Jag körde hem bilen och ändrade strålkastarnas grundposition med hjälp av vagcom och en insexmejsel, till samma nivå som den högra.

Min sambo besiktigade den idag igen men fick återigen underkänt då den fortfarande bländar. Besiktningstanten sa att det inte gick att justera via insexskruvarna utan att man måste koppla in bilen i en dator via 4 kablar, två i vänster fram hjulhus och två i vänster bak hjulhus,

Någon som vet vad hon pratar om? Jag förstår då ingenting.

Blir gråhårig.

zleepy Trucker
12 oktober 2016 · 1 392 Inlägg

Låt en auktoriserad verkstad ställa in ljusen åt dig, slipper du bli gråhårig smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Cupra_
12 oktober 2016 ·

På vissa bilar måste grundinställning göras med dator då bilen själv annars ändrar tillbaka till det ursprungliga läget.

På min SEAT funkar det att ställa in med skruvarna, på passaten vet jag inte exakt hur det fungerar. vw Sthlm tar iaf saftigt betalt för en ljusinställning, runt 1500 sist jag kollade.

Googla runt lite, de flesta systemen går att lura utan dator.

En chansning om lyktan var på gränsen är att slänga ut ev reservhjul och annan last i bagaget...

torsen
12 oktober 2016 · 7 238 Inlägg

Deception skrev:
En chansning om lyktan var på gränsen är att slänga ut ev reservhjul och annan last i bagaget...

Så du menar att han ska fortsätta och köra med bländande ljus?
Skäms på dig för ett sånt råd!

Cupra_
12 oktober 2016 ·

torsen skrev:

Deception skrev:
En chansning om lyktan var på gränsen är att slänga ut ev reservhjul och annan last i bagaget...

Så du menar att han ska fortsätta och köra med bländande ljus?
Skäms på dig för ett sånt råd!

Haha nej självklart ska han fixa till problemet.  Om självjustering funkar borde det inte blända alls kan man tycka såklart..

Men den här årstiden är det inte ovanligt att folk har vinterhjul, domkrafter och allt annat i bagaget. Skulle kanske varit tydligare i mitt inlägg ang det. Om han har bilen full med prylar kan det bli lite tokigt. Om han kan få igenom den genom att slänga ut såna saker så kan han sedan i lugn och ro boka tid hos märkesverkstaden. Nu blir det ju körförbud inom en månad och får han en 2:a då så har han bara en vecka på sig innan körförbud.

Parsan
13 oktober 2016 · 166 Inlägg

Åk till närmaste vw verkstad och gör en grundinställning samt justering.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang