Köpråd pigg sedan som inte går sönder så ofta

SportPilot Ubåtsingenjör
29 oktober 2016 · 7 234 Inlägg

panda666 skrev:

CHEEVA skrev:

panda666 skrev:

kör mest motorväg, 100km/h väg,  borde klara mig runt litern?^^ har inte stadskörning alls, har bara en rondell och sen är det motorväg hela vägen. 1.5 känns ganska surt faktiskt^^ska läsa lite vad folk tycker om förbrukningen

jag körde 540 ett kort tag ( var inte min men lånade den några månader)... jag hade som lägsta snitt 1,3 och högsta låg på 1,85

kör rätt blandat ca 60% landsväg + motorväg och 40% stadstrafik

ok, är väl stadstrafik som förstör mycket antar jag, om man har bara 15km till jobbet och är till 90%landsväg/motorväg borde de vara bättre förbrukning, men yes jag fattar poängen,  läser på de flesta forums att 540 är och brukar tom vara mindre törstig än 530 faktiskt,  540 brukar vara rätt snåla motorväg.  dom flesta på amerikanska forum brukar få runt mellan 20-30mpg vilket motsvarar runt litern i förbrukning. det är inte som att min 525-528 var jätte snåla precis, men 40in får man iaf en fet v8 på nästan 300hk. om man klarar sig på litern fram o tbax till jobbet så äre inget alls att oroa sig över.

530 finns ju med 8a den också, den är inte speciellt snål... men en 530 med sexa är rätt mycket mer ekonomisk än en 540, att påstå något annat vore bara fel

du kan klara dig på litern absolut, men då gäller det att du kör med äggskal under pedalen konstant och kör minst 90% landsväg

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
caromania Forummoderator
29 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Tänk nu på trådens namn Pandan...

Som Dawwe hela tiden sagt så kanske det är bättre att behålla din diesel? Jag tror iofs inte på hans resonemang om att din diesel är lika snabb som en 540 och visst talar siffrorna sitt tydliga språk, men det skulle förvåna mig om du mår bättre i en 540 än i din nuvarande oljebrännare. Har du kollat vad den (540) kostar att försäkra t ex?

Lyft blicken nu. Släpp BMW generellt, eller behåll den du har. Alternativet är att du säljer din BMW och sedan köper en gs300 från 05-08, den är lite slöare än en 540, lite dyrare men den bör hålla ganska betydligt enormt mycket bättre. Och med din beskrivna körcykel kör du den på 0.85-0.9. Fast den kanske är för ful?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
29 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:
Tänk nu på trådens namn Pandan...

Som Dawwe hela tiden sagt så kanske det är bättre att behålla din diesel? Jag tror iofs inte på hans resonemang om att din diesel är lika snabb som en 540 och visst talar siffrorna sitt tydliga språk, men det skulle förvåna mig om du mår bättre i en 540 än i din nuvarande oljebrännare. Har du kollat vad den (540) kostar att försäkra t ex?

Lyft blicken nu. Släpp BMW generellt, eller behåll den du har. Alternativet är att du säljer din BMW och sedan köper en gs300 från 05-08, den är lite slöare än en 540, lite dyrare men den bör hålla ganska betydligt enormt mycket bättre. Och med din beskrivna körcykel kör du den på 0.85-0.9. Fast den kanske är för ful?

Fick flera svar om pålitliga bilar och det är jag tacksam för.  Var inte rädda för ja kommer inte konvertera till prius . Finns inte lexusen som manuell? ja den var lite ful kanske,,bara min smak.  med 540 vet ja iaf att jag kommer vara glad när ja kör den. minst lika arg när den pajar, men jag vet att den kommer att paja, kommer ha en fet v8 under huven och massor med lekfrihet när jag känner för det, kommer vinter snart också. Sen känner jag att ja inte kan leka med min f10. vågar inte riktigt, grejerna håller ju inte ens original liksom.  vet att om ja köper en 540 och kollar på kylsystemet och kedjan, då kanske inte mycket mer kan paja, kan ha fel men kommer inte ha en bil som är värd 200k på verkstad, men istället en bil som är värd kanske 30-40max och det känns bättre. och så mpste ju v8an låta lite bättre än en diesel? fastän ja gillar hur f10n låter. Men du vet säkert hur det känns när man köpt en bil som man trodde skulle hålla några år och sen bara dörr sådär. Man vill ju inte röra den mer. Jag kommer att spara pengar varje månad till bilen ifall den pajar endå. men vill inte hålla på reparera hela tiden en 2011..^^

Evildan
30 oktober 2016 ·

panda666 skrev:

caromania skrev:
Tänk nu på trådens namn Pandan...

Som Dawwe hela tiden sagt så kanske det är bättre att behålla din diesel? Jag tror iofs inte på hans resonemang om att din diesel är lika snabb som en 540 och visst talar siffrorna sitt tydliga språk, men det skulle förvåna mig om du mår bättre i en 540 än i din nuvarande oljebrännare. Har du kollat vad den (540) kostar att försäkra t ex?

Lyft blicken nu. Släpp BMW generellt, eller behåll den du har. Alternativet är att du säljer din BMW och sedan köper en gs300 från 05-08, den är lite slöare än en 540, lite dyrare men den bör hålla ganska betydligt enormt mycket bättre. Och med din beskrivna körcykel kör du den på 0.85-0.9. Fast den kanske är för ful?

Fick flera svar om pålitliga bilar och det är jag tacksam för.  Var inte rädda för ja kommer inte konvertera till prius . Finns inte lexusen som manuell? ja den var lite ful kanske,,bara min smak.  med 540 vet ja iaf att jag kommer vara glad när ja kör den. minst lika arg när den pajar, men jag vet att den kommer att paja, kommer ha en fet v8 under huven och massor med lekfrihet när jag känner för det, kommer vinter snart också. Sen känner jag att ja inte kan leka med min f10. vågar inte riktigt, grejerna håller ju inte ens original liksom.  vet att om ja köper en 540 och kollar på kylsystemet och kedjan, då kanske inte mycket mer kan paja, kan ha fel men kommer inte ha en bil som är värd 200k på verkstad, men istället en bil som är värd kanske 30-40max och det känns bättre. och så mpste ju v8an låta lite bättre än en diesel? fastän ja gillar hur f10n låter. Men du vet säkert hur det känns när man köpt en bil som man trodde skulle hålla några år och sen bara dörr sådär. Man vill ju inte röra den mer. Jag kommer att spara pengar varje månad till bilen ifall den pajar endå. men vill inte hålla på reparera hela tiden en 2011..^^

Mitt första råd är: Köp en 20 år gammal Passat, byt saker fast det inte behövs och raljera sedan över hur pålitlig bil du har?
Mitt andra råd: Tänk efter riktigt noga innan du köper en bil som du skriver vet kommer att gå sönder och kosta mycket pengar att laga.

Är det värt en ekonomisk käftsmäll till tycker du att få ha lite kul dom futtiga kilometer du har i förortens köer till arbetet? Jag vill minnas att du bor i Storstockholm någonstans. Eller är det kanske bättre att ha lite mindre -ball- släde och kunna lägga undan pengar till låt oss ponera ett framtida boende med din sambo/tjej?
Tänk proaktivt och slipp kandidera till lyxfällan. wink

panda666
30 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

caromania skrev:
Tänk nu på trådens namn Pandan...

Som Dawwe hela tiden sagt så kanske det är bättre att behålla din diesel? Jag tror iofs inte på hans resonemang om att din diesel är lika snabb som en 540 och visst talar siffrorna sitt tydliga språk, men det skulle förvåna mig om du mår bättre i en 540 än i din nuvarande oljebrännare. Har du kollat vad den (540) kostar att försäkra t ex?

Lyft blicken nu. Släpp BMW generellt, eller behåll den du har. Alternativet är att du säljer din BMW och sedan köper en gs300 från 05-08, den är lite slöare än en 540, lite dyrare men den bör hålla ganska betydligt enormt mycket bättre. Och med din beskrivna körcykel kör du den på 0.85-0.9. Fast den kanske är för ful?

Fick flera svar om pålitliga bilar och det är jag tacksam för.  Var inte rädda för ja kommer inte konvertera till prius . Finns inte lexusen som manuell? ja den var lite ful kanske,,bara min smak.  med 540 vet ja iaf att jag kommer vara glad när ja kör den. minst lika arg när den pajar, men jag vet att den kommer att paja, kommer ha en fet v8 under huven och massor med lekfrihet när jag känner för det, kommer vinter snart också. Sen känner jag att ja inte kan leka med min f10. vågar inte riktigt, grejerna håller ju inte ens original liksom.  vet att om ja köper en 540 och kollar på kylsystemet och kedjan, då kanske inte mycket mer kan paja, kan ha fel men kommer inte ha en bil som är värd 200k på verkstad, men istället en bil som är värd kanske 30-40max och det känns bättre. och så mpste ju v8an låta lite bättre än en diesel? fastän ja gillar hur f10n låter. Men du vet säkert hur det känns när man köpt en bil som man trodde skulle hålla några år och sen bara dörr sådär. Man vill ju inte röra den mer. Jag kommer att spara pengar varje månad till bilen ifall den pajar endå. men vill inte hålla på reparera hela tiden en 2011..^^

Mitt första råd är: Köp en 20 år gammal Passat, byt saker fast det inte behövs och raljera sedan över hur pålitlig bil du har?
Mitt andra råd: Tänk efter riktigt noga innan du köper en bil som du skriver vet kommer att gå sönder och kosta mycket pengar att laga.

Är det värt en ekonomisk käftsmäll till tycker du att få ha lite kul dom futtiga kilometer du har i förortens köer till arbetet? Jag vill minnas att du bor i Storstockholm någonstans. Eller är det kanske bättre att ha lite mindre -ball- släde och kunna lägga undan pengar till låt oss ponera ett framtida boende med din sambo/tjej?
Tänk proaktivt och slipp kandidera till lyxfällan. wink

ni har flera bra budskap och tips här, tänker att man ska kanske börja lägga undan pengar för just reparationer varje månad. en speciell konto där man lägger i pengar  varje månad till just reparationer, som ska säg sparas upp till kanske 10-15k per år. det borde väl räcka ganska långt ifall nått fet går sönder.  Svårt när man har fastnat för bmw även när man vet att dom går sönder.  Måste väl hitta en bmw speciallist som inte tar ner mina byxor varje gång nått går sönder.  Jag bor i stockholm, blåa linjen, kan du gissa närmare?^^

panda666
30 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Fick flera svar om pålitliga bilar och det är jag tacksam för.  Var inte rädda för ja kommer inte konvertera till prius . Finns inte lexusen som manuell? ja den var lite ful kanske,,bara min smak.  med 540 vet ja iaf att jag kommer vara glad när ja kör den. minst lika arg när den pajar, men jag vet att den kommer att paja, kommer ha en fet v8 under huven och massor med lekfrihet när jag känner för det, kommer vinter snart också. Sen känner jag att ja inte kan leka med min f10. vågar inte riktigt, grejerna håller ju inte ens original liksom.  vet att om ja köper en 540 och kollar på kylsystemet och kedjan, då kanske inte mycket mer kan paja, kan ha fel men kommer inte ha en bil som är värd 200k på verkstad, men istället en bil som är värd kanske 30-40max och det känns bättre. och så mpste ju v8an låta lite bättre än en diesel? fastän ja gillar hur f10n låter. Men du vet säkert hur det känns när man köpt en bil som man trodde skulle hålla några år och sen bara dörr sådär. Man vill ju inte röra den mer. Jag kommer att spara pengar varje månad till bilen ifall den pajar endå. men vill inte hålla på reparera hela tiden en 2011..^^

Mitt första råd är: Köp en 20 år gammal Passat, byt saker fast det inte behövs och raljera sedan över hur pålitlig bil du har?
Mitt andra råd: Tänk efter riktigt noga innan du köper en bil som du skriver vet kommer att gå sönder och kosta mycket pengar att laga.

Är det värt en ekonomisk käftsmäll till tycker du att få ha lite kul dom futtiga kilometer du har i förortens köer till arbetet? Jag vill minnas att du bor i Storstockholm någonstans. Eller är det kanske bättre att ha lite mindre -ball- släde och kunna lägga undan pengar till låt oss ponera ett framtida boende med din sambo/tjej?
Tänk proaktivt och slipp kandidera till lyxfällan. wink

ni har flera bra budskap och tips här, tänker att man ska kanske börja lägga undan pengar för just reparationer varje månad. en speciell konto där man lägger i pengar  varje månad till just reparationer, som ska säg sparas upp till kanske 10-15k per år. det borde väl räcka ganska långt ifall nått fet går sönder.  Svårt när man har fastnat för bmw även när man vet att dom går sönder.  Måste väl hitta en bmw speciallist som inte tar ner mina byxor varje gång nått går sönder.  Jag bor i stockholm, blåa linjen, kan du gissa närmare?^^

vore lite kul o ha lite under huven dom få km man har till jobbet^^?

caromania Forummoderator
30 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Mitt första råd är: Köp en 20 år gammal Passat, byt saker fast det inte behövs och raljera sedan över hur pålitlig bil du har?
Mitt andra råd: Tänk efter riktigt noga innan du köper en bil som du skriver vet kommer att gå sönder och kosta mycket pengar att laga.

Är det värt en ekonomisk käftsmäll till tycker du att få ha lite kul dom futtiga kilometer du har i förortens köer till arbetet? Jag vill minnas att du bor i Storstockholm någonstans. Eller är det kanske bättre att ha lite mindre -ball- släde och kunna lägga undan pengar till låt oss ponera ett framtida boende med din sambo/tjej?
Tänk proaktivt och slipp kandidera till lyxfällan. wink

ni har flera bra budskap och tips här, tänker att man ska kanske börja lägga undan pengar för just reparationer varje månad. en speciell konto där man lägger i pengar  varje månad till just reparationer, som ska säg sparas upp till kanske 10-15k per år. det borde väl räcka ganska långt ifall nått fet går sönder.  Svårt när man har fastnat för bmw även när man vet att dom går sönder.  Måste väl hitta en bmw speciallist som inte tar ner mina byxor varje gång nått går sönder.  Jag bor i stockholm, blåa linjen, kan du gissa närmare?^^

vore lite kul o ha lite under huven dom få km man har till jobbet^^?

Fan, jag har 6 bilar och lägger inte 15k per år i reparationer. Totalt... Och av de 6 är bara 2 tråkiga, och då är ändå den ena tråken en Accord med 190hästar... Dvs Astråkig!

Pandan, du behöver sätta på dig gummistövlar. Blå linjen eller inte, sluta jaga pizza-räsers.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
30 oktober 2016 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Fick flera svar om pålitliga bilar och det är jag tacksam för.  Var inte rädda för ja kommer inte konvertera till prius . Finns inte lexusen som manuell? ja den var lite ful kanske,,bara min smak.  med 540 vet ja iaf att jag kommer vara glad när ja kör den. minst lika arg när den pajar, men jag vet att den kommer att paja, kommer ha en fet v8 under huven och massor med lekfrihet när jag känner för det, kommer vinter snart också. Sen känner jag att ja inte kan leka med min f10. vågar inte riktigt, grejerna håller ju inte ens original liksom.  vet att om ja köper en 540 och kollar på kylsystemet och kedjan, då kanske inte mycket mer kan paja, kan ha fel men kommer inte ha en bil som är värd 200k på verkstad, men istället en bil som är värd kanske 30-40max och det känns bättre. och så mpste ju v8an låta lite bättre än en diesel? fastän ja gillar hur f10n låter. Men du vet säkert hur det känns när man köpt en bil som man trodde skulle hålla några år och sen bara dörr sådär. Man vill ju inte röra den mer. Jag kommer att spara pengar varje månad till bilen ifall den pajar endå. men vill inte hålla på reparera hela tiden en 2011..^^

Mitt första råd är: Köp en 20 år gammal Passat, byt saker fast det inte behövs och raljera sedan över hur pålitlig bil du har?
Mitt andra råd: Tänk efter riktigt noga innan du köper en bil som du skriver vet kommer att gå sönder och kosta mycket pengar att laga.

Är det värt en ekonomisk käftsmäll till tycker du att få ha lite kul dom futtiga kilometer du har i förortens köer till arbetet? Jag vill minnas att du bor i Storstockholm någonstans. Eller är det kanske bättre att ha lite mindre -ball- släde och kunna lägga undan pengar till låt oss ponera ett framtida boende med din sambo/tjej?
Tänk proaktivt och slipp kandidera till lyxfällan. wink

ni har flera bra budskap och tips här, tänker att man ska kanske börja lägga undan pengar för just reparationer varje månad. en speciell konto där man lägger i pengar  varje månad till just reparationer, som ska säg sparas upp till kanske 10-15k per år. det borde väl räcka ganska långt ifall nått fet går sönder.  Svårt när man har fastnat för bmw även när man vet att dom går sönder.  Måste väl hitta en bmw speciallist som inte tar ner mina byxor varje gång nått går sönder.  Jag bor i stockholm, blåa linjen, kan du gissa närmare?^^

Självklart skall en sund hushållsbudget innehålla ett sparande.
Angående låna pengar till konsumtionsvaror såsom en bil, mobil, dator, TV osv.
"Har man inte råd nu, har man inte råd sedan."
Den devisen har fungerat för mig ypperligt genom åren.
Rinkeby eller Sumpan?

caromania Forummoderator
31 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Å andra sidan kan man dö precis när som helst, nästan av vad som helst. Putin kan få för sig att hitta på nåt. Vår käre Kim Jong-Un kanske har nån lek han vill leka? Och om Trump vinner valet kan han oxå busa till det. En sak är säker: om framtiden kan man inte vet något med 100% säkerhet. Att spara för sparandets skull förstår jag inte. Självklart sparar jag, men det är sällan det går att spara längre än 2 år, sen ryker pengarna på nåt kul, senast blev det en "häftig" motorbåt. Det sparas så klart även i år, denna gång till en båge som skall inhandlas till våren, om jag lever o världen finns kvar smile.

Förvisso ett resonemang som är sant om än lite infantilt och som kanske inte direkt speglar en vuxens syn på sin tillvaro.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
31 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Mitt första råd är: Köp en 20 år gammal Passat, byt saker fast det inte behövs och raljera sedan över hur pålitlig bil du har?
Mitt andra råd: Tänk efter riktigt noga innan du köper en bil som du skriver vet kommer att gå sönder och kosta mycket pengar att laga.

Är det värt en ekonomisk käftsmäll till tycker du att få ha lite kul dom futtiga kilometer du har i förortens köer till arbetet? Jag vill minnas att du bor i Storstockholm någonstans. Eller är det kanske bättre att ha lite mindre -ball- släde och kunna lägga undan pengar till låt oss ponera ett framtida boende med din sambo/tjej?
Tänk proaktivt och slipp kandidera till lyxfällan. wink

ni har flera bra budskap och tips här, tänker att man ska kanske börja lägga undan pengar för just reparationer varje månad. en speciell konto där man lägger i pengar  varje månad till just reparationer, som ska säg sparas upp till kanske 10-15k per år. det borde väl räcka ganska långt ifall nått fet går sönder.  Svårt när man har fastnat för bmw även när man vet att dom går sönder.  Måste väl hitta en bmw speciallist som inte tar ner mina byxor varje gång nått går sönder.  Jag bor i stockholm, blåa linjen, kan du gissa närmare?^^

Självklart skall en sund hushållsbudget innehålla ett sparande.
Angående låna pengar till konsumtionsvaror såsom en bil, mobil, dator, TV osv.
"Har man inte råd nu, har man inte råd sedan."
Den devisen har fungerat för mig ypperligt genom åren.
Rinkeby eller Sumpan?

Inte så långt bort, Vid Kista kan man säga.  Mellan Husby och Kista, Trivs bra där faktiskt:)

@Johnmay:  Jag kan behålla f10an men planerade att slänga in ett chip nån dag, det kan jag nog glömma nu? Bmw ska felsöka i december. inte så långt kvar nu.  Om dom fixar det gratis blir jag jätteglad. Sen är jag bara orolig över kedjan.  Om den inte pajar lika ofta som vad 540n gör så borde jag överleva ? ifall man servar och tar det lugnt me bilen.  Eller ska man kanske flytta fram till en f10 525d-530d? är dom hållbara bilar?

panda666
31 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Panda: Inte pajjar lika ofta? Inte pajjar alls, det är den inställningen man skall ha som bilägare (då menar jag sådan fel vilka gör bilen oanvändbar).
Du kan inte oroa dig över allt som kan hända. Hur tar du dig till jobbet? Tänk om nån Rinkeby-galning slår ner dig? Låt BMW ge dig domen, därefter kan du fundera på dina alternativ. Sitt lugnt i båten än, kämpa mot BMW, ge dig inte lätt med mössan i hand.

fan ska se vad dom kommer att säga, en sak är säker, och det att lådan måste bytas^^ finns inget mer dom kan säga än detta^^ Sen jävlar hoppas jag att dom byter den gratis. ska fråga dom också medans jag e där hur ofta kedjan pajar på denna modell.

panda666
31 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

JohnMayLives skrev:
BMW är inte rätt instans att fråga frekvensen på ett visst fel. Även om de har statistik så lär de inte dela med sig så att säg. "Forum-problem" har en förmåga att verka vara större än de är i verkligheten, därmed inte sagt att de inte är reella. Du kommer inte få felet fixat gratis det är uteslutet, men du har rimlig chans att få lådan på goodwill.

du tror inte dom står för hela kalaset?^^ hur många timmar tar det att byta låda? 5?
kommer jag undan med 15k för arbetet då?

Muttley
31 oktober 2016 ·

panda666 skrev:

JohnMayLives skrev:
Panda: Inte pajjar lika ofta? Inte pajjar alls, det är den inställningen man skall ha som bilägare (då menar jag sådan fel vilka gör bilen oanvändbar).
Du kan inte oroa dig över allt som kan hända. Hur tar du dig till jobbet? Tänk om nån Rinkeby-galning slår ner dig? Låt BMW ge dig domen, därefter kan du fundera på dina alternativ. Sitt lugnt i båten än, kämpa mot BMW, ge dig inte lätt med mössan i hand.

fan ska se vad dom kommer att säga, en sak är säker, och det att lådan måste bytas^^ finns inget mer dom kan säga än detta^^ Sen jävlar hoppas jag att dom byter den gratis. ska fråga dom också medans jag e där hur ofta kedjan pajar på denna modell.

Om de kör vw style så är svaret "de går aldrig sönder" wink

panda666
31 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Rilles svar ligger nog nära det svar du kommer få, det är ett politiskt korrekt svar. Arbetskostnaden kommer du få betala oavsett, tippar på 6 timmars jobb a 2000 kr?

ugh, får försöka spotta fram 12k då.  eller kan ta med mig växellådan till min egna mekaniker^^ fast det kommer dom aldrig gå med på. så runt 12 saftiga bullar blir det. Man kan alltid drömma om att få hela kalaset gratis. Sen antingen sälja eller behålla och hoppas att inget stort går sönder igen.

panda666
5 november 2016 · 4 250 Inlägg

Nån som vet  hur stor chans det finns att  kedjan på min f10 rasar? har läst att folk som tom har n47 efter 2011-2012 fortfarande har kedjan rasat. Men vet inte hur ofta och hur stor chans det finns. Går dom lika ofta/fort som e39 v8orna? eller äre som lotto? kan hända vem som helst?  Nån som vet ifall 6orna dvs 525d-530d har också samma problem? har inte hittat nått på nätet om att 525d eller 30d med trasig kedja. verkar bara ha drabbat 20d alltså n47.  min är nu nästan 14kmil. nånstans 137xx.  kanske vore gött med en 525 eller 30d men vill vara säker denna gång att dom inte har samma skit som n47.

Evildan
5 november 2016 ·

BMW-maffian kommer skriva att det är inget att oroa sig för det är bra hållbara...bla bla bla precis som när du ville ha köpråd gällande den bil du har idag. När den "nya" bilen du nu eftersöker gått sönder skriver samma personer att " ja jo just kamkedja/styrväxel/växellåda -what ever- är just den modellens svaga punkt". hmm
Du tror inte att en kraftfullare motor påfrestar växellådan mera även om det måhända är en annan typ av låda?

Senast redigerat av Evildan (5 november 2016)

panda666
5 november 2016 · 4 250 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Lika ofta som på E39 V8? Nu låter det som om 30% av V8 får problem med kedjan, vilket knappast är fallet. Ju längre en kedja är dessto "lättare" sträcker den sig. Om en kedja har 300 länkar o varje länk "sträcker sig" 0.15mm så har kedjan sträckt sig hela 4.5 cm, är kedjan bara 150 länkar så blir sträckningen endast hälften. Självklart spelar kedjans kvalitet roll.

Finns det nån korrekt statistik på hur många som verkligen fått problem med kedjan så är det nog BMW som ligger närmast sanningen, o den statistiken lär de INTE dela med sig av. Jag säger att sannolikheten för att kedjan rasar, oavsett bil/bilmärke är i praktiken försumbar, men inte noll. Det enda man kan göra är att sköta servicen minst enligt serviceplanen, och använda sig av olja av minst den rekommenderade kvaliteten. Kamkedjesträckaren bör få lite attention runt senast 20000 mil, en trött sträckare kan få kedjan att slå mer än nödvändigt, o har man otur slår den sönder styrskenorna vilka nästa alltid är i "plast", o händer det så har man problem...Det uppstår dels ett oljud men slitaget på kedjan ökar markant, o då är nog risken för att kedjan går av inte försumbar längre.

Tidiga 525D hade den stora 3-liters diesel sexan har jag för mig, den är "skottsäker" påstås det. Förmodligen är det en äldre motorfamilj där kedjan sitter i motorns framkant o inte i bakkant som på din motor, det är kanske en bättre konstruktion då kedjan kan bada i olja konstant? Nu har kedjan även den ett oljebad på din bil, men man vill kanske snåla lite med badet då man vill förmodligen inte att kopplingen går sönder vid läckage? Jag vet inte. En annan aspekt är att det är "enkelt" att byta en kedja som sitter i framkant, skall man byta kedjan i bakkant måste motorn ur... Har för mig att en 3.0 diesel har god "trimpotential", runt 270 kusar (original 204 har jag för mig), är fullt möjligt.

Jag vill påstå att det är väldigt lite som är "Lotto" på moderna (läs mitten av 90-talet) och framåt. Sköter man de så håller de, men det finns alltid de som har otur, oavsett hur väl man sköter bilen. Om du nu verkligen är så ängslig som du verkarvara så är rådet, faktiskt, att köpa en helt ny bil. Kia, Hyundai o fler lämnar uppåt 5-7 års nybilsgaranti och/eller uppåt 20000 mil. Ett sådant köp garderar dig från allt vad "risker" heter, men garantierna gäller säkerligen inte utan krav så att säg...

Som ja sa förr så visst är man ängslig, skulle inte du va?  yes du kanske är lite mer en person som kanske inte bryr sig lika mycket?^^ så du har alltså inte hört så mycket trubbel med 525d? 6an menar jag.  Vore trevligt att ha en sånn, kanske byter in min mot en sånn när lådan är fixad.  slipper tänka på kedjan o skit^^
Kommer inte köpa kia eller dom andra som du sa, och läste förresten i deras garantier/infon. Dom verkar inte byta allt på garanti. läste nånstans att kia inte byter växellådor som pajar^^ så deras garanti kanske inte är värt skit.

Ska kika lite på 525d 530d.

Evildan
5 november 2016 ·

JohnMayLives skrev:
Lika ofta som på E39 V8? Nu låter det som om 30% av V8 får problem med kedjan, vilket knappast är fallet. Ju längre en kedja är dessto "lättare" sträcker den sig. Om en kedja har 300 länkar o varje länk "sträcker sig" 0.15mm så har kedjan sträckt sig hela 4.5 cm, är kedjan bara 150 länkar så blir sträckningen endast hälften. Självklart spelar kedjans kvalitet roll.

Finns det nån korrekt statistik på hur många som verkligen fått problem med kedjan så är det nog BMW som ligger närmast sanningen, o den statistiken lär de INTE dela med sig av. Jag säger att sannolikheten för att kedjan rasar, oavsett bil/bilmärke är i praktiken försumbar, men inte noll. Det enda man kan göra är att sköta servicen minst enligt serviceplanen, och använda sig av olja av minst den rekommenderade kvaliteten. Kamkedjesträckaren bör få lite attention runt senast 20000 mil, en trött sträckare kan få kedjan att slå mer än nödvändigt, o har man otur slår den sönder styrskenorna vilka nästa alltid är i "plast", o händer det så har man problem...Det uppstår dels ett oljud men slitaget på kedjan ökar markant, o då är nog risken för att kedjan går av inte försumbar längre.

Tidiga 525D hade den stora 3-liters diesel sexan har jag för mig, den är "skottsäker" påstås det. Förmodligen är det en äldre motorfamilj där kedjan sitter i motorns framkant o inte i bakkant som på din motor, det är kanske en bättre konstruktion då kedjan kan bada i olja konstant? Nu har kedjan även den ett oljebad på din bil, men man vill kanske snåla lite med badet då man vill förmodligen inte att kopplingen går sönder vid läckage? Jag vet inte. En annan aspekt är att det är "enkelt" att byta en kedja som sitter i framkant, skall man byta kedjan i bakkant måste motorn ur... Har för mig att en 3.0 diesel har god "trimpotential", runt 270 kusar (original 204 har jag för mig), är fullt möjligt.

Jag vill påstå att det är väldigt lite som är "Lotto" på moderna (läs mitten av 90-talet) och framåt. Sköter man de så håller de, men det finns alltid de som har otur, oavsett hur väl man sköter bilen. Om du nu verkligen är så ängslig som du verkarvara så är rådet, faktiskt, att köpa en helt ny bil. Kia, Hyundai o fler lämnar uppåt 5-7 års nybilsgaranti och/eller uppåt 20000 mil. Ett sådant köp garderar dig från allt vad "risker" heter, men garantierna gäller säkerligen inte utan krav så att säg...

BMW-maffian bekräftade genast mitt påstående med ord som skottsäker. wink

Kloka ord dock gällande köp av en Asiatisk släde, då minskar risken för dyra reparationer markant även om det inte köps en flång ny kärra.

Senast redigerat av Evildan (5 november 2016)

panda666
5 november 2016 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

JohnMayLives skrev:
Lika ofta som på E39 V8? Nu låter det som om 30% av V8 får problem med kedjan, vilket knappast är fallet. Ju längre en kedja är dessto "lättare" sträcker den sig. Om en kedja har 300 länkar o varje länk "sträcker sig" 0.15mm så har kedjan sträckt sig hela 4.5 cm, är kedjan bara 150 länkar så blir sträckningen endast hälften. Självklart spelar kedjans kvalitet roll.

Finns det nån korrekt statistik på hur många som verkligen fått problem med kedjan så är det nog BMW som ligger närmast sanningen, o den statistiken lär de INTE dela med sig av. Jag säger att sannolikheten för att kedjan rasar, oavsett bil/bilmärke är i praktiken försumbar, men inte noll. Det enda man kan göra är att sköta servicen minst enligt serviceplanen, och använda sig av olja av minst den rekommenderade kvaliteten. Kamkedjesträckaren bör få lite attention runt senast 20000 mil, en trött sträckare kan få kedjan att slå mer än nödvändigt, o har man otur slår den sönder styrskenorna vilka nästa alltid är i "plast", o händer det så har man problem...Det uppstår dels ett oljud men slitaget på kedjan ökar markant, o då är nog risken för att kedjan går av inte försumbar längre.

Tidiga 525D hade den stora 3-liters diesel sexan har jag för mig, den är "skottsäker" påstås det. Förmodligen är det en äldre motorfamilj där kedjan sitter i motorns framkant o inte i bakkant som på din motor, det är kanske en bättre konstruktion då kedjan kan bada i olja konstant? Nu har kedjan även den ett oljebad på din bil, men man vill kanske snåla lite med badet då man vill förmodligen inte att kopplingen går sönder vid läckage? Jag vet inte. En annan aspekt är att det är "enkelt" att byta en kedja som sitter i framkant, skall man byta kedjan i bakkant måste motorn ur... Har för mig att en 3.0 diesel har god "trimpotential", runt 270 kusar (original 204 har jag för mig), är fullt möjligt.

Jag vill påstå att det är väldigt lite som är "Lotto" på moderna (läs mitten av 90-talet) och framåt. Sköter man de så håller de, men det finns alltid de som har otur, oavsett hur väl man sköter bilen. Om du nu verkligen är så ängslig som du verkarvara så är rådet, faktiskt, att köpa en helt ny bil. Kia, Hyundai o fler lämnar uppåt 5-7 års nybilsgaranti och/eller uppåt 20000 mil. Ett sådant köp garderar dig från allt vad "risker" heter, men garantierna gäller säkerligen inte utan krav så att säg...

BMW-maffian bekräftade genast mitt påstående med ord som skottsäker. wink

Kloka ord dock gällande köp av en Asiatisk släde, då minskar risken för dyra reparationer markant även om det inte köps en flång ny kärra.

men snälla åke, kommer inte köpa asiatiskt tror jag, tycker om kebab för mycket;)
även om vitlöks såsen kostar.  vad sägs om f10 535i? är dom nått att ha? men då blir det verkligen max gränsen, men gillar egentligen hur snåla dieslar är, så 25d.30d vore att föredra^^

panda666
5 november 2016 · 4 250 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Jag är medveten om det finns en möjlighet att kamremmen/kamkedjan går av. Jag sitter inte på helspänn o lyssnar efter oljud när jag kör. Att jag, eller någon annan, inte hört nåt om att 3.0:an inte har några problem betyder inte att den är problemfri. Jag tippar på att dieselar får alltid problem med turbo-aggregaten, det är  en tids/mil fråga, detta oavsett fabrikat. En turbo som rasar runt 20-25000 mil är inget ras enligt mig, den är utsliten vid det miltalet

inga problem ifall turbon går vid 20-25k så länge den inte går vid 14^^
jag lyssnar inte heller efter missljud hela tiden men vet ju att n47 har problem. därför undrar jag om 25d-30d.

har alla f10 elektrisk värmare? min verkar ha iaf, det kommer värme i kupen redan efter 1 min.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang