Volvo s60 2.5t Basservice

dlef95
18 oktober 2016 · 53 Inlägg

Hej! jag har en volvo s60 2.5t 2004 som har gått cirka 19200 mil i skrivande stund.

Olja var bytt på den när jag köpte den på 17593 mil. detta var i november förra året. då undrar jag behöver jag lämna in bilen på basservice nu i november, eller gör jag det själv eller ska jag vänta med att byta olja tills den gått 20000?

vad har ni för erfarenheter av det hela berätta gärna big_smile

Sedan ser jag också att folk skriver att motorn ska ha 0w- 30 i olja och volvo säger 5w - 40 vad kör ni med?
Mvh
Anton

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Man SPARAR faktiskt en bra slant på att byta själv.
När bilen passerat försäkrings/garantiåren och beroende på hur petig man är och vill behålla den länge så får man ta hänsyn till det.
Byte varje 1000 mil är väl inte fel.
Sen beror det på var i landet man bor när det gäller olja, som är en hel vetenskap.
Själv är jag inte så noga med kvalitén utan kör med biltemaolja i de största dunkarna jag får fatt i..
I din kärra så ska du väl ha helsyntet kan jag tro och där är det dyrare att byta.
Och man bör väl hålla sig till fabrikens rekar när bilen är ny, men sen när den gått sina 20000 mil så undrar jag om man inte ska ha lite tjockare olja p gr av slitaget.
Men det är min egen uppfattning.

Senast redigerat av tommen1 (19 oktober 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
dlef95
19 oktober 2016 · 53 Inlägg

tommen1 skrev:
Man SPARAR faktiskt en bra slant på att byta själv.
När bilen passerat försäkrings/garantiåren och beroende på hur petig man är och vill behålla den länge så får man ta hänsyn till det.
Byte varje 1000 mil är väl inte fel.
Sen beror det på var i landet man bor när det gäller olja, som är en hel vetenskap.
Själv är jag inte så noga med kvalitén utan kör med biltemaolja i de största dunkarna jag får fatt i..
I din kärra så ska du väl ha helsyntet kan jag tro och där är det dyrare att byta.
Och man bör väl hålla sig till fabrikens rekar när bilen är ny, men sen när den gått sina 20000 mil så undrar jag om man inte ska ha lite tjockare olja p gr av slitaget.
Men det är min egen uppfattning.

Okej! smile
frågan är då om jag ska satsa och byta olja själv nu när det har gått ett år och sedan lämna in den på service när den har gått 20 000 mil
Om den klarar så länge smile

Senast redigerat av dlef95 (19 oktober 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Beror på hur lat du är och vad du är beredd att betala för sk service..
JAG betalar minsann INTE 2-2500 för service och sen byter jag bara det som behövs.
Men slarva med olje och filterbyte ska man inte göra, för motor och växellåda är kostsammast på en bil.
Dessutom är det sktenkelt att byta olja och filter.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
19 oktober 2016 · 5 733 Inlägg

Hej!
Att betala för enkel service på en bil skulle jag aldrig göra.
-Vad gör de? Jo! byter olja, oljefilter, luftfilter  och kollar däcktryck, bromsvätska, remmar  och kylarvatten ...och i bästa fall byter tändstift...och det vill de ha tusentalskronor för...ALDRIG!

Olja (5wx40 Q8 formula excell helsyntet) köper jag på 20 lit dunk från swedol ,kostar 1200kr , oljefilter luftfilter och annat i reservdelsväg från Biltema eller någon av firmorna på nätet ex Autopartsmarket i Riga.
Jobbet gör jag själv, då vet jag att det blir ordentligt gjort och det är ju så j...enkelt!
Och olja ska bytas vart 1000-1500mil om man vill sin bil väl! Skiter man i hur motorn mår kan man vänta och byta vart 3000mil som t,ex Audi Long-life service.

Senast redigerat av jaka54 (19 oktober 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang