Montera vinge S60 -07

Sener
19 november 2016 · 138 Inlägg

Hej.
Har beställt vinge från vparts, den stora modellen då som sitter på bakluckan på S60.
Skulle testa limma den med sikaflex idag, men vingen hade sån tendens att glida av och när jag satte vikter ovanför vingen då ville vingen ändå glida neråt. Fick ta bort vingen och torka bort all sikaflex rester. Det var kladdigt men det gick. Sen efter när jag var klar så kom jag på att ja kunde ju lämna bagageluckan öppen med en grej under så att luckan står rakt för att förhindra att vingen glider av. Men men..

Fick med 2 skruvar men när jag jämför min bagagelucka med en 2005 modell så ser min annorlunda ut, den har någon annan plåt precis under så den är typ 2-delad. Känns svårt att borra ? Har inga bilder men menar att det inte bara 1 plåt att borra igenom, det är en plåt som är böjd jämnt med luckan också. Så den korta skruven man fick med kommer ju knappt att räcka ända upp mot vingen.

Har egentligen kört med 3M extreme dubbelhäftande på alla mina gamla bilar när det gäller vinge och dom har suttit stenhårt! Detsamma med front lip har jag kört med 3M tejp.

Funkar det tro med det istället? Eller ska ja placera 3M tejp runt i kanterna och lite sikaflex i mitten av fästet av vingen?
Vad tycker ni att ja ska göra? Känns som att ja sitter fast smile


Väldigt tacksam för hjälp..

caromania Forummoderator
19 november 2016 · 9 296 Inlägg

Sikaflex är ju en tillverkare och inte ett lim, vad heter limmet du använde? Siffror etc. När jag byggde min bil körde jag mycket med Sikaflex 221 men det tror jag inte går att få tag på längre. Ersättaren lär dock lösa ditt problem.

Fixera med tejp är väl absolut ingen dum idé? Undvik att borra och skruva om du kan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sener
19 november 2016 · 138 Inlägg

caromania skrev:
Sikaflex är ju en tillverkare och inte ett lim, vad heter limmet du använde? Siffror etc. När jag byggde min bil körde jag mycket med Sikaflex 221 men det tror jag inte går att få tag på längre. Ersättaren lär dock lösa ditt problem.

Fixera med tejp är väl absolut ingen dum idé? Undvik att borra och skruva om du kan.

Ja, vill helst inte borra.
Sikaflex 291i heter den, svart färgad.
Den behöver härda ganska länge och nu är det ju inte mycke plusgrader så det tar längre tid..
Fan att jag inte kom på att öppna bagageluckan och placerade något mellan för att förhindra vingen o glida neråt.  Men 3M dubbelhäftande och sikaflex runt omkring borde väl lösa det om den står 24h.

För jag vet att 3M extreme satt verkligen stenhårt på min S4 och Bmw framläpp som ja satte dit med. Men då var det solljus då smile

caromania Forummoderator
19 november 2016 · 9 296 Inlägg

Sener skrev:

caromania skrev:
Sikaflex är ju en tillverkare och inte ett lim, vad heter limmet du använde? Siffror etc. När jag byggde min bil körde jag mycket med Sikaflex 221 men det tror jag inte går att få tag på längre. Ersättaren lär dock lösa ditt problem.

Fixera med tejp är väl absolut ingen dum idé? Undvik att borra och skruva om du kan.

Ja, vill helst inte borra.
Sikaflex 291i heter den, svart färgad.
Den behöver härda ganska länge och nu är det ju inte mycke plusgrader så det tar längre tid..
Fan att jag inte kom på att öppna bagageluckan och placerade något mellan för att förhindra vingen o glida neråt.  Men 3M dubbelhäftande och sikaflex runt omkring borde väl lösa det om den står 24h.

För jag vet att 3M extreme satt verkligen stenhårt på min S4 och Bmw framläpp som ja satte dit med. Men då var det solljus då smile

Bäst är ju garage. Ska du inte vänta till våren då? Finns ju inget bättre än att fixa bilkosmetik i vårtider.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sener
19 november 2016 · 138 Inlägg

caromania skrev:

Sener skrev:

caromania skrev:
Sikaflex är ju en tillverkare och inte ett lim, vad heter limmet du använde? Siffror etc. När jag byggde min bil körde jag mycket med Sikaflex 221 men det tror jag inte går att få tag på längre. Ersättaren lär dock lösa ditt problem.

Fixera med tejp är väl absolut ingen dum idé? Undvik att borra och skruva om du kan.

Ja, vill helst inte borra.
Sikaflex 291i heter den, svart färgad.
Den behöver härda ganska länge och nu är det ju inte mycke plusgrader så det tar längre tid..
Fan att jag inte kom på att öppna bagageluckan och placerade något mellan för att förhindra vingen o glida neråt.  Men 3M dubbelhäftande och sikaflex runt omkring borde väl lösa det om den står 24h.

För jag vet att 3M extreme satt verkligen stenhårt på min S4 och Bmw framläpp som ja satte dit med. Men då var det solljus då smile

Bäst är ju garage. Ska du inte vänta till våren då? Finns ju inget bättre än att fixa bilkosmetik i vårtider.

Har inte världens bästa tålamod när det gäller bil smile men jo jag kommer nog vänta till våren men behöver hjälp o tips redan nu. Blir mörkt så tidigt så man knappt ser nått.. Tack för snabba svar.

turbodeath
20 november 2016 · 2 452 Inlägg

jag skulle undvika o borra,jag har alltid själv använt ppl 400 samnt 600 lim o det har suttit hårt...

döden kommer tillbaka
Sener
20 november 2016 · 138 Inlägg

turbodeath skrev:
jag skulle undvika o borra,jag har alltid själv använt ppl 400 samnt 600 lim o det har suttit hårt...

Jag skulle köra på sikaflex och låta den härda i några dagar men vingen gled av bagageluckan. Men ska pröva öppna luckan en bit och lägga nått emellan så att vingen inte glider av.

Mack855
20 november 2016 · 1 354 Inlägg

Limma med silicon big_smile

Senast redigerat av Mack855 (20 november 2016)

Sener
20 november 2016 · 138 Inlägg

Mack855 skrev:
Limma med silicon big_smile

Sikaflex är ju ungefär som silikon typ. Tar lång tid att härda fast.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang