En liten uppdatering. Jag har en bra nyhet och en dålig båda gäller samma sak i min bil. Den bra nyheten är att jag har hittat vad min bas spelar som bäst i frekvens då ca 45-46 Hz. Då till den dåliga basen är sönder min 10" drog upp gainen lite typ ca 3/4 till max och helt plötsligt när jag var ute o körde så störde jag mig på att basen bara kom från högtalarna i bilen och inte i min bass. ;( Jag tror mitt slutsteg var för kraftigt för den basen som jag hade. Nu stör jag mig på att inte har någon bass i registret i bilen och då räknas inte de vanliga högtalaren i bilen för de har fult upp att spela alla andra frekvenser utom bas. Kommer att köpa en ny bas i framtiden med måste fixa bilen innan jag kan göra det.
rex7567 skrev: En liten uppdatering. Jag har en bra nyhet och en dålig båda gäller samma sak i min bil. Den bra nyheten är att jag har hittat vad min bas spelar som bäst i frekvens då ca 45-46 Hz. Då till den dåliga basen är sönder min 10" drog upp gainen lite typ ca 3/4 till max och helt plötsligt när jag var ute o körde så störde jag mig på att basen bara kom från högtalarna i bilen och inte i min bass. ;( Jag tror mitt slutsteg var för kraftigt för den basen som jag hade. Nu stör jag mig på att inte har någon bass i registret i bilen och då räknas inte de vanliga högtalaren i bilen för de har fult upp att spela alla andra frekvenser utom bas. Kommer att köpa en ny bas i framtiden med måste fixa bilen innan jag kan göra det.
Troligen var lådan felbyggd de är ju de att basen spelat i fel avstäming så den gått sönder Man kan aldrig få för mycke watt till en bas bättre med förmycke en förlite
jag hörde av pappa igår att det var en bas värd typ 200 till 250 kr så jag bryr mig inte över volymen i den. kommer att köpa en ny 200 kr bas o sätta dit den i den gamla och senare göra en ny. De är min plan.
Nu har tiden inkommit för att göra iordning bilen för bess. Förra gången hade bilen gått 37 503 mil och du ste den på 39 600 mil. har satt tillbaka original dämparen back igen. Bilden är några dagar gammal. När jag skulle sätta ditt dämparen såg jag att de som håller uppe vajern till förar sidan var av. då förstår jag varför den inte drar till mellan 3 till 5 utan 7, 8 innan den låser upp ingen. Ska köpa en klämma på Biltema och nya bultar till fram oken och smörja upp dom. Fixade de sista gord fel som jag vet innan besiktning. Har också tankat i E85 iden. då 10L E85 och 60L 95. allting bra att minska co2 utsläppet lite kommer att uppdatera imorgon efter att ha varit på besiktningen.
Det gick bra igenom besiktningen var bara en sak som han sa och det va att bränsleledningen till pumpen under bilen läkte lite inget annat. Jag kan nämna de dom sa föra gången och det var broms slangarna fram. Sen kommer jag att byta vänster ok fram och broms slangar runt om och belägg fram.
hej har idag tagit ut min gamla bas låda för den tar bara plats. Hade glömt ut svårt det är att ta bort högtalarkablarna från slutsteget. Här är den gamla basen. Jag och pappa tror att den är på ca 32 till 34 L. Ha i tanke att baselementet är från början av 90 talet och inget ny bas som ska ha ca 15 l i volym. Kommer att uppdatera snart igen.
Hej har knappt hänt något sen sist. Har mest körat och har inte gjort något på bilen en. Min plan är att plasti dippa grillen svart och sen ta bort den lösning till telefon hållare jag har för jag får ej någon luft i ansiktet med båda pekande mot mig. Måste vinkla hållaren lite på sned för att det ska blåsa i mot mig. Nu har löven börjat falla. Såg detta när jag skulle gå hem efter att ha tankat bilen lite. Vet ej vad det är för något Kommer i veckan att kanske gör en hjulinställning igen så allt står rakt som det ska i fram vagnen. Kommer under höstlovet att göra lite på bilen igen och Kommer snar att sätta dit mina extra ljus igen.
Var ute vid bilen och kollade hur mina dörrar såg ut under till så jag vet vilken jag ska ta under höstlovet som kommer snart. Tog först och sände med fingrarna och då lätt det som metall som var så tunn och skadad av rost. Såg inte så fint ut har. Och här med. Höger bakdörr är den enda som är värst blad alla mina dörrar som är på bilen. Och en liten elak fläk med rost på höger framdörr också. Vet ej hur den svarta listen sitter och hur man får bort den och tillbaka vid rost lagning. Kommer att ta med mig min 531 topp till skolan imorgon och lossa alla ventiler och fjädrar då. kommer att uppdatera inom kort igen.
Har gjort en ska som jag ville har gjort de va att ha tagit bort ventilerna och fjädrarna. Pappa villa att jag skulle kränga av en uppsättning med fälgar och däck och jag behövde några handdukar till baksätet då hittade jag den. Som liten fick jag förklarat att pappa fick den från ett jobb han har jobbat på. Idag ser jag var det är för bil. Volvo 740 ' De som var kvar av ventiltätningen i toppen. Inte mycket. Då skal toppen göras ren, portad, planas och slipa in de gamla ventilerna. Värme löser alla problem med bultar och muttrar som sitter fast. Induksjons värmaren är en bra sak. Gick in i verkstan och såg att lärarna slängde lite skit o annat och hittade lite servis instruktions böcker från Volvo och vidio då VHS. De var lite de hade liggandes. Programmet hade den tunga sida också innan men inte nu längre. Kommer var intressant att se på denna någon gång och de andra också. Var bara tre VHS som jag såg som det var Volvo på. Tog hem lite idag och kommer ta hem allt det andra också. Var mest tunga sida servis häften men jag bryr mig ej då står Volvo på det ju. Kommer att göra det som jag ville göra på onsdag istället.
Har varit på skolan och försökt att fixa det med den högra yttre styrledens lås mutter har fastan och jag orkade inte försöka fixa det. Vet ej varför caster är som det är och camber också. Jag har en "Liten läck bara"... "lite över allt"... Tråget ser inte så bra men det det är helt. Min bak axel. Det har jag bytt för originalet var sönder. Och här läker det också. Jag skulle villa ha en plats där jag kunde palla upp bilen och fixa allt som läcker och lite rost också. ska ställa ratten "rakt" igen sen kommer mina extraljus på igen. Kommer nog en uppdatering i helgen.
Har gjort lite på min bil och lite på pappas bil också. Hans bil är en Volvo 850. Han har gjort egna fästen till grillen så han kan sätta extra ljus på bilen Detta sitter i hatthyllan på hans bil och jag har fått det men han ska ta en ny hatthylla från skroten. En bra lösning på kablarna till extraljuset. Min ide att dra kablarna så. Fin ETT FEL. JA den kabeln till slutsteget har inte säkringen inom 30 cm va plus polen. Och här är den. Typ 30 cm till slutsteget. Jag klarade inte av att säkringen satt där bak i bilen. O kolla en snabb till högtalare i hatthyllan. Ser knappt ut som dom hade försökt att sätta dit dom med skruvar. Fick för mig att kolla hur den fungerade o tog isär den Bryr mig inte om det går sönder för jag ville bara se. samma här Då var min extraljus på igen. Så var det de med skylten till utanför oss. Jag ville inte har den så men blev det i alla fall. Så som jag ville ha den till utan för oss och lagligt (tror jag). Har gjort hål i skylten nu och sen en muter som spacer för att få ut skylten lite. Nu var de på plats igen bara liten fin skystering kvar. Blev bara tvungen att se hur det såg ut. ser bra faktiskt. ser så fin ut. pappa råkade dra av en skruv till plåten bara. Sen fick jag detta överdraget av pappa som hade köpt det nyligen. Kommer att uppdatera efter jag har varit hos farmor och farfar vecka 44. Då kommer jag göra mycket med bilen. Sätta på mina vinter däck är högst på listan sen göra lite annat också om jag hinner. Har tömt hela 531:an nu också har ej bilder på de för min telefon hade då ca 10% kvar på batteriet. Jag har varit på Garaget.org nu i ett år sen igår.
Då kommer det en uppdatering tyvärr så krånglade min dator och gjorde dubbletter hela tiden så jag ska fixa de felet och göra en till uppdatering med bilder. Kan säga det jag har gjort och inte har bytt kam axeln och vatten pumpen för den läkte har där emot inte hunnit något med rostlagning som jag ville.
Så nu kommer den uppdatering allt är inte i ordning för orkar inte lägga de i ordning för jag tog lite bilder sen tog min pappa lite bilder och skickade till mig via mms inget smart lösning enligt mig. De som jag inte han med var att laga rost som jag ville med jag är glad i alla fall. De första jag gjorde på måndagen var att åka och hämta packboxen från ACM då fick jag lite dekaler för de trode att jag hade åkt ca 2 timmar och 20 min till att hämta det. Vet ej var jag ska sätta dom sen. Jag upptäckte att vattenpumpen hade läckt lite så fick byta den och köpte också vev packbox för när jag ändå var där så kan man byta den också. Fick åka förbi ACM igen och biltema för vattenpumpen för på ACM stog det 1 till 3 dagar innan de har den hemma och jag hade inte tid att vänta på den. Då var vattenpump kamrem och ventilkåpan borta. Lite dåligt av Volvo att ha något som kan rosta och spricka kåporna. Farfar var envis med att få dit de igen med nya bultar problemet är att de är m6 och ca 60mm och det går inte att köpa så fick ta gängor för att få den på plats igen ska köpa en ny i framtiden då alla tre och bultar. Om jag läser de så står det 28066 mil och 010701 då 2001 första juni. Lite sjukt för att vara en 93 (92) jag har räknat att bilen hade gått från 93 till 01 med ca 3500 om året. De bästa mil en bil kan ha långa varma mil. Då var man klar med allt på bilen nästan här. Lite synd hur min farfars 940 ser ut bara. Gör rent rampen för installation. Det var min packbox till kamaxeln. Var hård och tätade inte så mycket längre. Tätning till oljepåfyllningsloket och kam pckboxen. Packningen till påfyllnings locket har varit dåligt länge. Då var regplåt på satt ordentligt igen En av kappan tapp skruv på plats. Ska fixa något annat snart och måla de vita. Då var min nya regplåt och ramp på bilen. Har en reklam dekal på den nedre delen kommer ni få se snart. Har ej någon bild på den just nu. Har tagit bort den gamla mobil hållaren och ersatt med en från Biltema med magnet tycker den fungerar så där. Har kommer de bilderna som jag inte kunde ta själv för jag hade för smutsiga händer. Så här såg min vattenpump ut inte så bra. Gör rent fördelaren också. Ska köpa packningar till båda min fördelare som jag har och göra i ordning dom. Tog och slipade lite där rotor sitter. ' Ur med de gamla och in med det nya. Efter att ha satt ditt kamaxeln så var ventil spelet mellan 0.30 till 0.40mm så bra. Jag har filmat när jag gjorde första starten men a kammen i: https://youtu.be/cJ0E5wfKwM0 Var så glad att allt gick bra för mig vid starten. Jag kommer att ha kvar öppet luft filter så länge de går bra att starta bilen. Har gjort en kall start i veckan som har varit på morgonen då var tom gången på ca 1500 rpm. Lite skoj var det. Kommet i vår att ficka med mina bromsar fram för de ser inte bra ut och bränsle filter också. De kommer nog inte så mycket från min nu i vinter kanske att jag lägger ner lite arbete på mina fälgar och frågar en om han vill porta min 531:a åt mig så jag har den klar sen är det bara att plana den och slipa in de gamla ventilerna igen.
Ja och att vetta att i mitt fall att det som jag har gjort inte kommer all läcka längre. Kommer i veckan kanske göra om ventil lockrops packning igen för jag ser att det ser ut som att det "svettas" vid Pulsair är planerad med mer rtv. och kan tillägga att jag har satt på mina vinter däck på bilen nu också. Ska fixa min pappas vinter däck för de läker lite över allt på alla fyra fälgarna.
Då har det varit ett tag sen jag uppdaterade men här kommer lite som jag har gjort. Jag har tvättat min 531:a på skolan. Jag har satt till backa original luft burken igen. Den maskin som dom har på skolan för att tvätta motor delar. Kemikaliar... jag är väldigt försiktig med det. Kan visa hur min arbetskorta ser ut efter batteri vätska var på den. För att slipa in ventiler i toppar. Används inte så mycket längre. Det är efter att den har varit i skåpet i ca 25 min blev inte helt ren men bättre en ingen i alla fall. Bara kolla på 3an jag var att den var väldigt smutsigt där innan. Har är det mycket finare. Men blev inte av med den intorkade oljan bredvid där kamaxeln är. Har en fråga skulle större ventiler hjälpa om man skulle porta och plana den då 46 mm 38 mm från stansad eller bara slipa in de gamla? Nu har vintern typ kommit då snö lite under 0 och sen över 3-5 plus är inte kul väder.
Hej igen har varit på JB skroten igen ock plockat två lampor som var var på Volvo 740 i instrument panelen bredvid ratten på båda sidorna. lyckades bara få tag på två av 6 jag behöver. Jag hade vilja att Volvo hade denna design i 940 också så slipper man köpa EN lampa för 70 KR. Kommer att skaffa alla de andra också sen sätta i led i dom. En Mycket bra ska att plocka från skroten. Ska nästa gång ta dörr kontakter och kolla med en multimeter så de fungerar, har två som är sönder. De saker min pappa tog var nya bak ok till hans 850. En mekanism till baksättet och ett reservhjul dock kollande han inte om de var 5 eller 4 bultat... vilken skratt attack jag fick när jag såg de. Han tog 4 bultat reservhjul och hans 850 är 5. HI HI Så nt händer den bästa.
Hej igen här kommer en uppdatering på min 940 igen. Snön har kommit igen och är på väg att gå igen. Idag fick vi på skolan ta och göra lite på våra bilar på lektionstid och då bytte jag fjäderlagret på vänster sida. Min gamla fjäder som ser så där ut. Kommer inte gå av på ett tag i iallafall eller vad jag vill kalla de autosänkning en sänkning som sker naturligt. Hi Hi Tyckte de var lite för mycket smuts så jag rengjorde de nedre delen från smuts. Jag fick hjälp av en lärare att få dit kreängstaget igen de gillar jag inte att hålla på med. Sen ville jag köra ut och in kolven men den ville inte men som tur var så har jag en lärare som är en gammal Volvo mekaniker som hjälpte mig att lufta där fram. har ej bild på hur värken kolven ser ut eller hur mina belägg är de var nära att man måste byta skiva kommer att köpa nya belägg snart. Vi testade att ta där back också med de ville inte de små och sega luftniplarnan. Kommer att köpa en rep sats till båda oken fram och göra i ordning dom och nya slangar. Det kommer nog hände efter jul då man är en student och inte har så mycket pengar. Kom på att växellådan då tvåan börjar bråka med mig nu den vill inte gå in som den ska utan att tvinga in den så nu har jag börjar att dubbel koppla för att få in den utan att gå så lågt i fart att man måste ha ettans växel och ettan är lika dan och så har den varit sen jag köpte bilen. Kommer under jul lovet att byta beläggen fram och gör något mer vet ej vad.
Henkix skrev: Värm nipplarna bak ordentligt så släpper dem har gjort det ett flertal gånger o det har gått fint
Min lärare gjorde de med en induktiv värmare och den ville inte ändå och de är onödigt att låta broms vätskan koka om man inte får bort de ju. Sen blev det så att byta broms vätskan som var nog mer vatten en broms vätskan tror jag. Hi Hi