Billjud låter sådär

Lilpeachy
22 november 2016 · 19 Inlägg

Tjenare gott folk!

SPEC ser ni längst ner

Jag har lite frågor till er som har lite mer kunskap och erfarenhet i detta område
Det jag vill uppnå är att få mer tryck i bilen, känna mer i bröstet.

Jag har en känsla av att steget jag har inte klarar av att driva allt och min fråga till er är:

Bör jag utöka med ett mono steg till baslådan?
Då får jag även front och rear separerat, idag går dom på front för att jag bara har 4st kanaler i det befintliga steget.

Kan någon lite mer bekväm i skorna titta på detta och komma med eventuella tips?

Det som händer idag är att man har helt okej bas fram tills man börjar komma upp hyffsat i volym, efter det dränks basen och man hör den lite i bakgrunden bara.
Är detta pga att kupén har blivit "överbelastad" och man behöver 2x12 för att åstadkomma det jag vill?

Eller är det bara att steget är för klent?


Kan ju vara viktigt att säga att steget är ialafall 4 år gammalt, vet ej hur snabbt de tappar effekt

SPEC

Sedan 330 e46 01

Stereo: Kenwood KDC-BT53U, enl mig schyst stereo, bra med inställningar (3 utgångar)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18 … oCyI7w_wcB

Slutsteg: Kenwood KAC-8406, schyst steg tycker jag, har förmodligen snart gjort sitt dock
http://www.pricerunner.se/pl/125-299549 … 406-priser

Baslåda: JL 12"
http://www.crutchfield.com/p_136112W0V3 … tml?tp=112

Högtalare 6,5 Rockford Fosgate 4st, inkl 4 st diskant
http://www.crutchfield.com/p_575R165S/R … 165-S.html

Lilpeachy
22 november 2016 · 19 Inlägg

Om jag får säga vad jag tror, (absolut ingen kunskap om el)
Men steget klarar av 200w bryggat per kanal, av vad jag förstår.

Så 200 till baslådan och 200/4 till högtalarna

50w per högtalare
200w till baslåda

maximum watt baslåda 600, då borde man ju få ut lite mer av ett mindre monoblock eller?
Plus att jag får mer effekt till högtalarna, allt borde låta och bli bättre enl mig

Om nu dessutom steget har tappat effekt ger den inte 200w till baslåda, den kanske ger 150?

Senast redigerat av Lilpeachy (22 november 2016)

Fjong
22 november 2016 · 1 494 Inlägg

Ett monoblock hjälper nog till viss del (beror på vilket) men om det är tillräckligt för att du ska bli nöjd eller om det krävs ytterligare uppgraderingar är svårt att säga för det är ju till stor del en smak sak. Sedan bilar brukar vara kluriga att få det bra i med.

Att steget ''tappar'' effekt behöver du inte oroa dig för än iallafall. Men det finns ju andra faktorer som spelar in, du plockar ju inte konstant 200w bara för att steget ska vara specat till det.

Bassiehof
22 november 2016 · 1 777 Inlägg

200 w max men 70 w per kanal rms i 4 ohm. Det innebär att dina siffror inte stämmer. Det är snarare kanske 120 "rena" w till basen bryggkopplat (2ohm) och 30 w var (2 ohm) till dina 4 RF. Om steget "tappar" effekt beror i så fall på en oreglerad nätdel och spänningsfall, dvs se över strömmatningen. Sen är det som Fjong säger att ett monoblock inte är en mirakelkur, speciellt om strömmen i bilen inte räcker till för att driva det du kör med nu. Men det beror som sagt antingen på att du belastar steget för mycket eller strömbrist.

Lilpeachy
22 november 2016 · 19 Inlägg

Tackar för era svar,

Vad skulle ni göra i mina skor då?

Om jag tänker på lösningen själv kommer jag fram till att det blir att addera ett monoblock som driver basen. då kan jag även ställa in ljudet i kupén mycket bättre och får mer koll på ljudet där.

Samtidigt som jag vet att alla enheter får den effekt dom ska ha eller rekommederas?

Och eventuellt får en ljudboost på baslådan om inte mitt nuvarande knuffar elementet tillräckligt

Vad är ett bra Monoblock då? jag hade väll tänkt i runda slängar runt 1000-2000:- men jag vet inte kvalitéts mässigt vad man får för dom pengarna

Lilpeachy
22 november 2016 · 19 Inlägg

Oops hade visst skrivit fel slutsteg, jag har ett KAC-7405
fan jag tyckte att det såg fel ut, men modellen såg exakt likadan

Effekt i 4 ohm, RMS     180 W

RMS effekt, 2 ohm, 20Hz-20kHz (alla)     90 W
RMS effekt, 4 ohm, 20Hz-20kHz (alla)     60 W

Fjong
22 november 2016 · 1 494 Inlägg

Med ett monoblock så bör du få mer knuff i basen och förhoppningsvis mer kontroll men beror ju också på vad det är för steg, för 1-2k får man ju inga super steg fast skulle bli förvånad om det inte presterar bättre än det du har. DLS CC 500, Hertz HCP 1D, Rockford P300x1 är ju några exempel fast ligger lite över din budget.

Du kan ju mäta först och se om du har någon strömbrist men det handlar om så lite effekt så är generator och sådant i bra skick ska det inte vara några bekymmer.

Se också till att ställa in allt ordentligt och installera det ordentligt.

Lilpeachy
22 november 2016 · 19 Inlägg

Okej Joo men de där stegen verkar ju helt ok kan tänka mig att slå till på dem

Som en bonus, kan dessa även driva 2x12 eller 2x10 lådor? Eller behövs mycket mer kräm och kosing då?
Tänker om jag vill uppgradera i framtiden om man byter bil eller nått så jag inte behöver köpa ett nytt mono block då igen fast starkare

Ska nog beställa imorgon efter att jag checkat lite saker med installationen

Fjong
22 november 2016 · 1 494 Inlägg

Beror på basarna, men känner du att du vill uppgradera i framtiden hade jag nog lagt lite mer på det och gärna 1 ohm stabilt så att du kan välja mellan fler basar. Men samtidigt svårt att vet nu vad man vill ha senare.

Lilpeachy
23 november 2016 · 19 Inlägg

Kan du visa mig nått i den klassen du menar?

Vad sägs om denna då?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2943501
Om jag ändå ska lägga runt 2k kan jag ju lika gärna pytsa in lite till så jag får vad jag vill ha.
Den kan ju inte vara för stark för 1 bas om jag är försiktig eller?

Men helt okänt märke för mig, vet inte om det är skräp eller inte


Jag känner att jag vill hellre lägga lite extra så att jag får ett steg jag kan ha ett tag framöver.

Lilpeachy
23 november 2016 · 19 Inlägg

Alternativt denna?
http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-gm-d9601.html


Jag var på braljudibil idag här i norrköping och hörde med dom vad de tyckte,

Han höll med mig på allt jag sa om att basen borde få ordentligt mer knuff och att det kommer bli en förbättring.

Sedan erbjöd han mig detta
http://www.crutchfield.com/S-kdAI06pkIA … 9106D.html
Sa att det var svin bra för pengarna, så frågade om den klarar 1ohm,

Då sa han nej då måste du upp lite mer, och det rekommenderar jag inte, kör 2ohm när du byter till 2x12 det blir så jävla mycket effekt av 1ohm så att det är onödigt.

Kan det sista steget vara nått för mig? kan jag köra 2x12 med detta i 2ohm "OK" ?
Isåfall lär det nog bli detta.

Senast redigerat av Lilpeachy (23 november 2016)

Fjong
23 november 2016 · 1 494 Inlägg

DLS gör riktigt bra grejer och ofta väldigt prisvärda, mer riktat åt välljud än att spela högt.

Har inga erfarenheter av kenwoods steg så kan inte säga så mycket tyvärr, personligen hade jag nog valt något annat men det är min åsikt. Men är du nöjd med hur det låter så varför inte.

Anledningen till att jag rekommenderade ett 1 ohm stabilt steg är som sagt för att du ska ha större valmöjlighet av basar. Vill du tex ha ett par basar som har 2x4ohm spolar så kan du koppla 1 ohm eller 4 ohm och då kan det bli lite snålt med effekt i 4 ohm för din prisklass. Sen att köra i 2 eller 4 ohm är ju absolut inte fel. Att det blir onödigt mycket effekt i 1 ohm håller jag inte med om, effekt har man aldrig för mycket. Fast att köpa ett steg som lämnar 1000w i 2ohm och är 1 ohm stabilt kommer nog kosta lite mer ja.

Att säga 2x12'' basar är också svårt eftersom att dom kan ha spec på allt ifrån 150w rms styck till 4000w rms styck och ha olika känslighet osv så det handlar ju mycket om vad du  tror att du kommer byta till, vad du vill uppnå och vad du ska använda dom till.

Rakt av skulle jag säga att 1000w räcker långt om man gör rätt och det bör räcka gott till dig, innan jag bytte så körde jag  mina 12or i 4 ohm och steget var specat  1500w  i 4 ohm och det  tryckte på ganska bra, spelade strax över 147 dB med det men vet inte exakt hur mycket  effekt jag fick ut vid den burpen.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 november 2016 · 4 917 Inlägg

Ett tips från en gammal gubbe..
Har fått tinnitus och haft eländet med susande i öronen i 12 år..
DET är nog ingenting att satsa på att få, tro mig..
Men har man inte fått det ÄNNU så är det svårt att sätta sig in i vad det ställer till när man ska sova..
Men gör som du vill, JAG ångrar mig i vare fall. .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang