Köpa begagnad bil i Spanien av privatperson?

MrMcMuffinMan
11 december 2016 · 18 Inlägg

Hallå,

Jag vill köpa en e34 540i och eftersom 6 växlade är så ovanliga letar jag efter exemplar byggda 92' så att dom tillåter byte av växellåda(okej att omregga bilar byggda före 93').

Jag har spanat på blocket osv nu i ett par månader och aldrig sett en som är reggad 92 och därför har jag börjat kolla utomlands nu med.

Jag har hittat den här som befinner sig i Madrid: https://www.autoscout24.com/offers/bmw- … ?cldtidx=1

Jag hittar ingen bra info om hur det funkar i praktiken, det jag har hittat har gett mig uppfattningen om att det är en mycket jobbig process med papper på tillfälligt uppehållstillstånd i landet osv men så invecklad kan det väl inte vara!? Det måste ju vara genomförbart och hyfsat tryggt att köpa bilar EU-länder i mellan tycker man!

Det blir en rejäl åktur hem till Sverige såklart men om det bara är att flyga ner, skriva på ägarpapper och glida hem och lösa papper i Sverige när man väl är hemma så känns det nästan vettigt eftersom bilen i fråga är relativt lågmilad och verkar ha trevlig historik.

Skulle verkligen vara tacksam för lite hjälp i detta av er, om någon har bättre koll på hur köpet skulle gå till?

Mvh

Senast redigerat av MrMcMuffinMan (11 december 2016)

spillolja
11 december 2016 · 4 036 Inlägg

Något ägarbyte ska inte skrivas på, men ett köpeavtal för bilen och bilens registreingsbevis i orginal behövs
om ursprungskontroll:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag … t-eu-land/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
MrMcMuffinMan
11 december 2016 · 18 Inlägg

spillolja skrev:
Något ägarbyte ska inte skrivas på, men ett köpeavtal för bilen och bilens registreingsbevis i orginal behövs
om ursprungskontroll:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag … t-eu-land/

Så processen är alltså att köpa bilen och skriva ett köpeavtal, och sen kontakta transportstyrelsen när man är tillbaks i Sverige bara för att regga den på mig i Sverige, och besiktning såklart? Det stod massa konstigt om att man var tvungen att fixa papper på att man var tillfälligt bosatt i Spanien för att få köpa en bil där? :S kan inte stämma väl

Senast redigerat av MrMcMuffinMan (11 december 2016)

spillolja
11 december 2016 · 4 036 Inlägg

MrMcMuffinMan skrev:
Det stod massa konstigt om att man var tvungen att fixa papper på att man var tillfälligt bosatt i Spanien för att få köpa en bil där? :S kan inte stämma väl

PÅ transportstyrelsens hemsida framgår inte att det ska behövas, det behövs nog bara om man är bosatt i spanien

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
11 december 2016 · 4 036 Inlägg

Man ska numera kunna köra upp till en vecka på en gällande utlänsk registrering om man lusläser regelverket, vilket gott och väl räcker för hemkörning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
MrMcMuffinMan
11 december 2016 · 18 Inlägg

JohnMayLives: Jag har googlat men det dyker upp mycket olika fakta. Som jag skrev så skrivs det en del om att det är en del konstiga papper som krävs för att få genomföra köpet i Spanien, alltså någon form av papper på att man tillfälligt "bor" i landet, och det är detta jag tyckte lät väldigt märkligt. Edit: Nu när jag tänker efter måste det ju vara reglerna som gäller om en Svensk vill regga en bil i Spanien kanske, och inte en svensk som ska föra en bil ur landet.

Anledningen att jag överväger en så pass ovanlig/udda bilaffär är då jag specifikt är ute efter bilar reggade innan 93' och den marknaden känns obefintlig i Sverige och jag hittar ingen i Tyskland. 22k mil med alla papper i ordning är får ju ses som relativt lågmilat men det är bara så jag ser det.

Senast redigerat av MrMcMuffinMan (11 december 2016)

MrMcMuffinMan
11 december 2016 · 18 Inlägg

JohnMayLives skrev:
JDet pratas om att köpet måste göras "via advokat som kollar upp ev skulder mm". Jag vet inte. Men det verkar vara långt ifrån lika smidigt som i Tyskland.

Ja, jag får samma känsla efter ett par sökningar på Google. Man vill ju kunna lösa allt på plats med ägaren , och slippa kontakta någon spansk tredje part för knepiga  specialprocesser..

MrMcMuffinMan
11 december 2016 · 18 Inlägg

MrMcMuffinMan skrev:

JohnMayLives skrev:
JDet pratas om att köpet måste göras "via advokat som kollar upp ev skulder mm". Jag vet inte. Men det verkar vara långt ifrån lika smidigt som i Tyskland.

Ja, jag får samma känsla efter ett par sökningar på Google. Man vill ju kunna lösa allt på plats med ägaren , och slippa kontakta någon spansk tredje part för knepiga  specialprocesser.. Betala, skriva på papper och glida hemåt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang