Geometri, bygga 2x10 låda

Lilpeachy
21 december 2016 · 19 Inlägg

Hej gott folk


Som ni ser i rubriken vill jag bygga en baslåda, men har inte kunskaper om att räkna ut allt från

Jag försökte köpa ritningar hos en billjudfirma men dom hade tyvärr inte tid just nu. dom hade fullt upp


Lådan jag vill bygga är en vinklad 2x10 med port i mynning skidluckan, jag vill gärna göra den ganska universal till andra bilmodeller, typ 90 bredd, höjd mellan 30-40 och djup vet jag inte men jag förväntar mig att denna låda kommer att bli liten då spec säger att det inte ska vara så stor

Problemet var att porten kommer bli riktigt liten på den här, t.ex. 25djup, 4bredd, 10höjd

subborna heter Octane ZR10d2 från Phoenix Gold, alltså dubbla talspolar i 2ohm,
här ser ni en länk till "Enclosure Recommendations" http://download.phoenixphorum.com/Manua … manual.pdf


jag kommer att köra dom i 2ohm som dom är och får 1000w till dem, det lär bli perfekt eftersom de delar då på den watten och får 500 styck om jag inte har fel?


kenwood kac-9106d är slutsteget som ska driva (mono)

Har säkert missat massor med information som är vessentlig, så fråga på om ni undrar eller så,

Just det. Bilen jag har idag är en BMW e46 330i LIM -02

Mått på bakluckan vet jag inte om det är enkelt att hitta på internet annars kan jag mäta så vi har det.

Lilpeachy
22 december 2016 · 19 Inlägg

Har kommit lite längre med kalkylerna,

0,70ft3 = 19,82cm3 vol
- högtalarens volym 0,1ft3 = -2,83

Vi hamnar på 17 cm3 ganska exakt för varsin högtalare volym

Jag ska försöka illustrera hur jag vill bygga lådan
___________
|        |         |
|_U_|||_U_| U representerar högtalare, lådan är generellt ganska standard.

Någon som vet hur jag går ifrån den informationen jag har till att få ut måtten till allt?

står lite fast nu tyvärr

ehedman
22 december 2016 · 1 966 Inlägg

Lilpeachy skrev:
Har kommit lite längre med kalkylerna,

0,70ft3 = 19,82cm3 vol
- högtalarens volym 0,1ft3 = -2,83

Vi hamnar på 17 cm3 ganska exakt för varsin högtalare volym

Jag ska försöka illustrera hur jag vill bygga lådan
___________
|        |         |
|_U_|||_U_| U representerar högtalare, lådan är generellt ganska standard.

Någon som vet hur jag går ifrån den informationen jag har till att få ut måtten till allt?

står lite fast nu tyvärr

Räknar med skivtjocklek 2 cm

Lådvolym 34 liter

(B-2t)(H-2t)(D-2t)-(H-t)(D-t)t=34000
(90-4)(35-4)(D-4)-(35-2)(D-2)2=34000 ger D=17
Yttermått: 90x35x17

Kanske minska bredden till 65 cm?
(65-4)(35-4)(D-4)-(35-2)(D-2)2=34000 ger D=23
Yttermått: 65x35x23

Fjong
22 december 2016 · 1 494 Inlägg

Där har du några olika förslag  på låda ifrån phoenix gold, google  kan allt
http://download.phoenixphorum.com/TechS … de5.04.pdf

Lilpeachy
22 december 2016 · 19 Inlägg

Tackar för svar,

Fjong: är det inte samma information på den länken som jag länkade till också? det jag inte kan är att omvandla den informationen till mått på lådan.

Ehedman: Jag tror jag tänkte helt fel, volymen blir inte 17, den ska nog vara 19,82. det bör ju vara inräknat på de 0,7ft3 som dom rekommenderar i guiden eller hur?

Alltså hamnar vi på 19,82 volym per högtalare, jäkla skit och du hade ju gjort en bra kalkyl där ser det ut som

Jag säger såhär, Den får inte vara högre än 39, den jag har nu är 38,2 och högsta punkten är 2cm från att ta i, det är en sånhär modell   http://www.pm-shopen.se/jl-audio-cp112-w0v3/609-0
Sedan bredden då, ja sålänge det går att montera 2x10 högtalare och 2st portar framtill går 65, men det ser väldigt tight ut enl mig. vad tror du? kanske är bäst att lämna lite extra bredd och bygga

Sedan en extra tanke jag hade, , kommer man få plats med 25cm lång port om framsidan är 45* vinkel?
det gör ju visserligen inte mig nått om man måste placera porten högre upp i lådan om man nu måste det

Jag ska gå och mäta i bakluckan så vi får bredden, återkommer med svar om 30min

Senast redigerat av Lilpeachy (22 december 2016)

Fjong
22 december 2016 · 1 494 Inlägg

Mitt fel, lyckades missa den hmm

Men då så, du vet ju max höjd och ville du ha bredden så liten som möjligt får du räkna ut plats basar och port tar i bredd (finns plats så kan du ju lägga till lite med bara du har ett mått). Sen kan du räkna ut hur djup lådan behöver va med en enkel ekvation. Tar du måtten i dm får du svaret i liter.  Tex lådan ska va 200L, den ska va 4dm hög och 8dm bred, 4*8*x=200 > 32*x=200 > x=200/32 > x=6,25, alltså behöver den vara 6,25 dm djup för att bli 200L.

Ville du ha en vinklad baffel så delar du in den delen i en triangel och räknar ut hur mycket den tar för sig och sedan gör du samma sak som jag nämnde ovan med resterande volymen.

Tänk på att du måste lägga till volymen som porten tar, står bara att dom har inkluderat basens volym.  Och hålla reda på ytter och innermått (räknar du bara yttermått så kommer lådan bli för liten för materialet tar upp volym med) Tänk också på att du måste få det tätt bakåt i bilen annars kommer du få en del utsläckning.

Man måste inte matcha slutstegseffekten med basarnas spec heller. I verkligheten är det mer komplicerat.

Lilpeachy
22 december 2016 · 19 Inlägg

Tack Fjong jag ska räkna lite på det och se vad jag kommer fram till

Men fråga dök upp som, är tanken att det ska vara fritt utrymme och att basarna delar på all volym X2 och en enda port eller ska man bygga lådan med en separat mellanvägg och ha 2st portar?
enligt en ritning jag såg nu delar basarna utrymme

ehedman
23 december 2016 · 1 966 Inlägg

En port ska vara 2"x10" motsvarande 5x25 cm. Om du ska ha en port för båda basarna i delat utrymme behöver porten vara 7x25 cm.

Eftersom en bas behöver 20 liter behöver 2 basar 40 liter. Drar man bort portens volym fås
(65-4)(D-4)(D-4)-1030=40000, D=30 cm
BxHxD=65x30x30

Du kan göra en snedställning på en sida så länge du tar bort lika mycket som du lägger till, så om främre höjden är 35 så måste bakre höjden bli 25.

Exempel:
http://i.imgur.com/7RHqQyD.png

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang