Köpa bil, obetald trängselskatt? Snabbt svar

MuIIeMeck
27 december 2016 · 41 Inlägg

Tjena, har kollat lite på en E39 men när jag ringde transportstyrelsen så sa dom att det fanns en trängselskatt på 270kr som inte var betald.

Om jag nu skulle köpa bilen, följer skulden med till mig eller stannar den i hans namn?

Vill inte få hem massa räkningar på en bil som jag precis köpt.

Tack på förhand <3

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 december 2016 · 4 917 Inlägg

Jissess,vad är 270:-?
DET prutar du ner när du köper kärran..!
Jag trodde i min enfald att jag var den snålaste på garaget..smile
Men tydligen fanns det 1 till..

Senast redigerat av tommen1 (27 december 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MuIIeMeck
27 december 2016 · 41 Inlägg

tommen1 skrev:
Jissess,vad är 270:-?
DET prutar du ner när du köper kärran..!

Visst det är inga pengar så, Men jag menar att det kanske kommer en räkning sen med påminnelse på större summa.
270kr har jag inget emot att betala.

Senast redigerat av MuIIeMeck (27 december 2016)

Nordicawd
27 december 2016 · 46 Inlägg

Står de 270 så är de 270. Ca 100 kr mer i veckan

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 december 2016 · 4 917 Inlägg

I en klok värld borde räkningen följa ägaren vid betalningstillfället..

Senast redigerat av tommen1 (27 december 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MuIIeMeck
27 december 2016 · 41 Inlägg

Nordicawd skrev:
Står de 270 så är de 270. Ca 100 kr mer i veckan

Står och står, ringde transportstyrelsens "auto-svar" eller vad man ska säga, när man pratar med maskinen och då sa dom att det kan ta en tid innan beloppet uppdateras.

MuIIeMeck
27 december 2016 · 41 Inlägg

tommen1 skrev:
I en klok värld borde räkningen följa ägaren..

Att det följer med nästa ägare?

Nordicawd
27 december 2016 · 46 Inlägg

tommen1 skrev:
I en klok värld borde räkningen följa ägaren..

Precis men nu är de ej så . P böter följer med bilen ... man får ju passa sig när man köper en billig bil

Nordicawd
28 december 2016 · 46 Inlägg

MuIIeMeck skrev:

Nordicawd skrev:
Står de 270 så är de 270. Ca 100 kr mer i veckan

Står och står, ringde transportstyrelsens "auto-svar" eller vad man ska säga, när man pratar med maskinen och då sa dom att det kan ta en tid innan beloppet uppdateras.

Ring imorgon vid 8 när dom öppnar eller till polisen om du inte orkar vänta tills dess . Då kan du få svar direkt smile

MuIIeMeck
28 december 2016 · 41 Inlägg

Nordicawd skrev:

MuIIeMeck skrev:

Nordicawd skrev:
Står de 270 så är de 270. Ca 100 kr mer i veckan

Står och står, ringde transportstyrelsens "auto-svar" eller vad man ska säga, när man pratar med maskinen och då sa dom att det kan ta en tid innan beloppet uppdateras.

Ring imorgon vid 8 när dom öppnar eller till polisen om du inte orkar vänta tills dess . Då kan du få svar direkt smile

Okej! Får tacka för svaret! smile

nitrousblu3_rs
28 december 2016 · 262 Inlägg

Jag köpte en bil ovetandes med obetald skuld som föregående ägare inte ville känna sig vid. Bilen fick därför körförbud och Transportstyrelsen sa efter samtal att dem inte bryr sig om vart pengarna kommer ifrån så länge det betalas in. Jag åkte på att betala då förra ägaren totalignorerade mig. Kanske inte är samma med trängselskatt, vem vet.

MuIIeMeck
28 december 2016 · 41 Inlägg

Klints skrev:
Jag köpte en bil ovetandes med obetald skuld som föregående ägare inte ville känna sig vid. Bilen fick därför körförbud och Transportstyrelsen sa efter samtal att dem inte bryr sig om vart pengarna kommer ifrån så länge det betalas in. Jag åkte på att betala då förra ägaren totalignorerade mig. Kanske inte är samma med trängselskatt, vem vet.

Vad låg denna summan på om jag får fråga?

MuIIeMeck
28 december 2016 · 41 Inlägg

Nordicawd skrev:

MuIIeMeck skrev:

Nordicawd skrev:
Står de 270 så är de 270. Ca 100 kr mer i veckan

Står och står, ringde transportstyrelsens "auto-svar" eller vad man ska säga, när man pratar med maskinen och då sa dom att det kan ta en tid innan beloppet uppdateras.

Ring imorgon vid 8 när dom öppnar eller till polisen om du inte orkar vänta tills dess . Då kan du få svar direkt smile

Polisen sa att dom bara kunde kolla fordonsskatten. Inte trängselskatt, p-böter osv.

zleepy Trucker
28 december 2016 · 1 392 Inlägg

Klints skrev:
Jag köpte en bil ovetandes med obetald skuld som föregående ägare inte ville känna sig vid. Bilen fick därför körförbud och Transportstyrelsen sa efter samtal att dem inte bryr sig om vart pengarna kommer ifrån så länge det betalas in. Jag åkte på att betala då förra ägaren totalignorerade mig. Kanske inte är samma med trängselskatt, vem vet.

Användandeförbud heter det, körförbud är något helt annat smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Muttley
28 december 2016 ·

tommen1 skrev:
I en klok värld borde räkningen följa ägaren vid betalningstillfället..

Tycker de är ganska vettigt att skulden följer bilen.  De skulle vara en spärr för ägarbyte med vid mindre summor bara så skulle bilarna inte kunna säljas om man dragit på en massa skulder.
På detta sättet så köper man ju aldrig en bil med skulder smile

Men jag har själv gått på niten och köpt en bil med skuld, nu var de ju bara 600kr skatt men de kan man ju försöka sig på att få av säljaren.

TS. Antingen ber du nuvarande ägare betala innan köp eller så ger han dig skuldens storlek i rabatt, köp inte bilen annars smile
Kolla med kronkalle med om de har några skulder på bilen i värsta fall, så har den en större skuld och då kan du vinka hejdå till den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang