Oljetrycksvarning -20 Audi A6

BigNorrey
6 januari 2017 · 3 Inlägg

Tja, min Audi A6 2.0 TFSI 08 varnar för oljetrycket direkt vid start.Kollade oljenivån och det såg bra ut, vid första tillfället då jag märkte felet hade det kommit mycket snö vilket smälte då jag körde längre sträcka. Natten efter vart det cirkus 22-.Kan det bero på det? Att vattnet runnit ner i motorhuven och sedan fryst så jävligt att det blivit något strul eller är det bara att bogsera den till verkstad? Den har gått 17600~.Den gör även ett konstigt skrålljud höger om motorn när jag testade starta efter jag hällt i mer olja. Har stängt av bilen max 2 sekunder efter varningen kom. Det jag undra är ifall det är ett vanligt fel när det blir jättekallt ute eller om jag ska vara beredd på att slänga fram plånkan.

Är inte så kunnig inom bilar så all respons uppskattas. lol

Maffia
6 januari 2017 · 383 Inlägg

Du har nog råkat ut för vad alla 2.0 tfsi råkar ut för så småningom och det är defekt oljepump och motorn brukar va skrot när detta händer. Finns inga begagnade motorer heller tyvärr endast renoverade för en summa högre än vad bilen är värd.

BigNorrey
6 januari 2017 · 3 Inlägg

Är som sagt okunnig men inte helt bakom flötet. Den har inte ens varit på 10 sekunder sammanlagt med 3 försök så tror verkligen inte motorn har tagit stryk av det

MickeZ2
6 januari 2017 · 47 Inlägg

Kan ju vara värt att få in den i ett varm garage och tina upp den. Kan vara så att vevhusventilationen fryst när det var så kallt. Skulle det vara så att du får oljetryck igen om efter den tinats upp så plocka ner vevhusventilationen och gör rent.

torsen
8 januari 2017 · 7 283 Inlägg

Vilken olja och vilken viskocitet på den?
Inte helt ovanligt att en sliten motor varnar för lågt oljetryck några sekunder om oljan är för tjock för rådande temperatur.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang