Köpråd. Skoda Fabia 1,2

Johnen
17 januari 2017 · 8 Inlägg

Behöver en enkel liten bil och har faktiskt mest kollat på Toyota Yaris, då jag hat hört dem är både drift- och körsäkra och jag kan inget om bilar. Det är begagnat jag är ute efter.

Fick tips om att kolla på Skoda Fabia, och har fått napp på en Skoda Fabia Elegance 1,2 från 08 som har gått ca 7700mil och två ägare. Har prutat ner till 35k (privatperson).

Jämför jag på blocket känns priset rimligt, men där stannar mina kunskaper. Tycker nämligen att Skoda verkar ligga lite billigare begagnat på blocket än Yaris, stämmer det?

Har ni några råd, tankar eller tips angående Skoda Fabia 1,2?😊

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari 2017 · 17 562 Inlägg

Johnen skrev:
Behöver en enkel liten bil och har faktiskt mest kollat på Toyota Yaris, då jag hat hört dem är både drift- och körsäkra och jag kan inget om bilar. Det är begagnat jag är ute efter.

Fick tips om att kolla på Skoda Fabia, och har fått napp på en Skoda Fabia Elegance 1,2 från 08 som har gått ca 7700mil och två ägare. Har prutat ner till 35k (privatperson).

Jämför jag på blocket känns priset rimligt, men där stannar mina kunskaper. Tycker nämligen att Skoda verkar ligga lite billigare begagnat på blocket än Yaris, stämmer det?

Har ni några råd, tankar eller tips angående Skoda Fabia 1,2?😊

VAG-koncernen dras med mycket problem just nu. Folk vill inte ha skiten om man så kastar dessa efter... Men det berör nyare bilar och 1.2 HTP är faktiskt en pålitlig kamrat. Kolla rosten! De rostar friskt! Men maskinellt med den manuella lådan så knallar de på. Ser inga problem här.

Jag antar att det är Fabia II och inte den gamla modellen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tobzter
17 januari 2017 · 3 147 Inlägg

Dom har ett omfattande elfel.just att kabelstammen ärjar men massa konstigheter som påföljd.

EDIT:
Ber om ursäkt de va den tidigare årsmodellen mk1 så det omfattar inte denna årgång mk2 wink

Senast redigerat av Tobzter (17 januari 2017)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari 2017 · 17 562 Inlägg

Tobzter skrev:
Dom har ett omfattande elfel.just att kabelstammen ärjar men massa konstigheter som påföljd.

EDIT:
Ber om ursäkt de va den tidigare årsmodellen mk1 så det omfattar inte denna årgång mk2 wink

Sökte också på det... Men vad jag har förstått så ska inte Fabia -08 ha en TSi-motor? Om den har det så glöm det TS...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Johnen
17 januari 2017 · 8 Inlägg

Det stämmer det är modell II och den har ingen TSi. .
Ingen rost vad jag kunde hitta, den hade dock lite klarlack släpp på några ställen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari 2017 · 17 562 Inlägg

Johnen skrev:
Det stämmer det är modell II och den har ingen TSi. .
Ingen rost vad jag kunde hitta, den hade dock lite klarlack släpp på några ställen.

Då är du hemma. Det börjar... Inte så att den är solid röd och ingen metallic?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Johnen
18 januari 2017 · 8 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Johnen skrev:
Det stämmer det är modell II och den har ingen TSi. .
Ingen rost vad jag kunde hitta, den hade dock lite klarlack släpp på några ställen.

Då är du hemma. Det börjar... Inte så att den är solid röd och ingen metallic?

Vet inte hur man ser skillnad på solid och metallic... Den är inte röd dock utan orange. Kan det påverka?

Christian S
18 januari 2017 · 4 816 Inlägg

Johnen skrev:
Vet inte hur man ser skillnad på solid och metallic... Den är inte röd dock utan orange. Kan det påverka?

solid är "vanlig" färg, metallic ser ut som att det är massa metallspån i lacken.
här har du ett exempel på en solidlack
http://www.240sidan.com/bilder/kfl/lack/lackad3.jpg
och här en metallic lack
http://www.abload.de/img/k_img_0003ynik.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang