HJÄLP! Ang Plåtskada. Jag vållade... Måste pröjsa.

Miller
7 januari 2007 · 152 Inlägg

Jag ska samla alla mina frågor, och sluta anta och undra så mycket =P Ska samla alla frågor och ringa försäkringen igen imorgon bitti. Och ringa polisen och fråga vad böterna blir för att ha kört en avställd bil.

Få ihop allt och se vart det hamnar om jag skulle skicka in papprena. Har ju iaf till på onsdag på mig, eftersom han inte "har tid" att lämna in bilen innan.

Saluhallen i göteborg!
Kristian_L
7 januari 2007 · 1 893 Inlägg

Miller skrev:
Ok. Men det han säger är att vare sig vi går via försäkringen eller att jag pröjsar själv (vilket jag gör iaf) så kommer han att lämna in bilen där. För det är där dom bestämt att bilen ska lämnas in. Så några krav från hans sida på att bilen ska lämnas in på toyota, tror jag inte att det blir.

Undrar vad han skulle säga om jag bad honom ge mig hans servicebok.

Vad skall du med boken till då? Det är ju bara ifall han insisterar på att lämna den hos Toyota som du kan använda service boken mot han, ifall han inte cervat bilen där.

Jag tror att det blir bra med verkstaden i Mölnlycke. Jag vet vilken det är, har lagat deras hydraul kolvar som de riktar bilar med. Varit där ett antal ggr. Verkar vara ett seriöst företag. Fast försök att försäkra dig om innan vad det kommer gå på.
Får du inte reda på det, så betala bara mot uppvisande av fakturan.

Hyr han sedan en liten bil (Statoil har Micra för 229:-/Dygn inklusive 100km.) så är det väl bara att svälja och se glad ut.

Det kommer att svida i plånboken, men sed det från den ljusa sidan.
Du skadade ingen. Du kunde betala dig ur det. Saken klar! big_smile

EDIT: La till nedanstående

Miller skrev:
Jag ska samla alla mina frågor, och sluta anta och undra så mycket =P Ska samla alla frågor och ringa försäkringen igen imorgon bitti. Och ringa polisen och fråga vad böterna blir för att ha kört en avställd bil.

Få ihop allt och se vart det hamnar om jag skulle skicka in papprena. Har ju iaf till på onsdag på mig, eftersom han inte "har tid" att lämna in bilen innan.

Det gör du aldeles rätt i. big_smile
Det var det bästa du skrivit på hela helgen! wink
Lugnt och sansat, se vad som fungerar bäst.

Senast redigerat av Kristian_V (7 januari 2007)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Miller
7 januari 2007 · 152 Inlägg

Kristian_V skrev:

Miller skrev:
Ok. Men det han säger är att vare sig vi går via försäkringen eller att jag pröjsar själv (vilket jag gör iaf) så kommer han att lämna in bilen där. För det är där dom bestämt att bilen ska lämnas in. Så några krav från hans sida på att bilen ska lämnas in på toyota, tror jag inte att det blir.

Undrar vad han skulle säga om jag bad honom ge mig hans servicebok.

Vad skall du med boken till då? Det är ju bara ifall han insisterar på att lämna den hos Toyota som du kan använda service boken mot han, ifall han inte cervat bilen där.

Jag tror att det blir bra med verkstaden i Mölnlycke. Jag vet vilken det är, har lagat deras hydraul kolvar som de riktar bilar med. Varit där ett antal ggr. Verkar vara ett seriöst företag. Fast försök att försäkra dig om innan vad det kommer gå på.
Får du inte reda på det, så betala bara mot uppvisande av fakturan.

Hyr han sedan en liten bil (Statoil har Micra för 229:-/Dygn inklusive 100km.) så är det väl bara att svälja och se glad ut.

Det kommer att svida i plånboken, men sed det från den ljusa sidan.
Du skadade ingen. Du kunde betala dig ur det. Saken klar! big_smile

Ja de e sant smile  Vill bara få detta överstökat. E så less på konstant tänkande hela tiden. Får la skaffa ett bra sommarjobb, sen e de glömt och borta.
Hade börjat spara pengar till en systemkamera, så därifrån får jag ta det mesta. Får vänta med att bli proffsfotograf nåt halvår till wink
Gött att du visste vilken verkstad det var förresten. Dom är inte allt för dyra eller? Har du någon aning om det?

Senast redigerat av Miller (7 januari 2007)

Saluhallen i göteborg!
Kristian_L
7 januari 2007 · 1 893 Inlägg

Miller skrev:
Gött att du visste vilken verkstad det var förresten. Dom är inte allt för dyra eller? Har du någon aning om det?

Ingen aning om vad de debiterar. De kontakter jag hade med dem (Sex år sedan) debiterade jag dem. Kan tyvär inte hjälpa dig på den fronten. Annat än att de har jiggar att rikta det mesta med, så din lilla skärm borde de fixa utan att byta plåt i alla fall.

EDIT: Någon skriver snabbare än mig. Editerade stavfel.

Senast redigerat av Kristian_V (7 januari 2007)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Miller
7 januari 2007 · 152 Inlägg

Kristian_V skrev:

Miller skrev:
Gött att du visste vilken verkstad det var förresten. Dom är inte allt för dyra eller? Har du någon aning om det?

Ingen aning om vad de debiterar. De kontakter jag hade med dem (Sex år sedan) debiterade jag dem. Kan tyvär inte hjälpa dig på den fronten. Annat än att de har juggar att rikta det mesta med, så din lilla skärm borde de fixa utan att byta plåt i alla fall.

Jaha okajj. Ingen aning vad det betyder. Men jag antar att det är bra =P

Saluhallen i göteborg!
Kristian_L
7 januari 2007 · 1 893 Inlägg

Spola tillbaka så ser du att jag rättade ett stav fel som jag förstod skulle förvirra annars.

EDIT:

En "Jigg" är en fixtur, modell stor.

Senast redigerat av Kristian_V (7 januari 2007)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Miller
7 januari 2007 · 152 Inlägg

Kristian_V skrev:
Spola tillbaka så ser du att jag rättade ett stav fel som jag förstod skulle förvirra annars.

aa fast jag vet fortfarande inte vad Jiggar är förnågot smile  Hehe.. vet inte vad det innebär. Om de va Juggar som jobbade på firman så hade tjejens farsa kunnat hjälpa mig en hel del! =P hehe..

Saluhallen i göteborg!
Miller
8 januari 2007 · 152 Inlägg

Jag rinde precis till försäkringen och till trafikförsäkringsföreningen.
Försäkringen kommer självklart inte betala något. Men TFF sa att man betalar 4030 kr som avgift till dom, men inget mer. Vad är haken? Är det här farsans premie kan åka på stryk? Han sa massor om att om hans bil var helförsäkrad så får han bestämma vilken verkstad bilen ska repareras i. Jag förstog inte riktigt vad han menade med vissa saker.

Jag mailade dom lite frågor. Jag hoppas dom svarar på alla.

Frågade detta:

Bara 4030kr och sedan är det inget mer? Är det samma sak som gäller om ena bilen var avställd och framfördes på väg och skadade en annan bil? Behöver man sen inte betala något mer? Vem är det som betalar skadan på den andra bilen? Om skadan uppskattas till mer än 4030:- vem är det då som står för det?  Händer något med försäkringstagarens premie på den oförsäkrade bilen?
Spelar det någon roll om den försäkrade bilen i har någon helförsäkring eller om den bara är halvförsäkrad?
Vad är det mer som händer personen utan försäkring, förrutom att personen får betala 4030:- i straffavgift?

Det låter ju som att om vi skickar in papprena, så blir det hyfsat billigt för mig ändå. Fast det är ändå mycket som verkar oklart. Vem är det egentligen som betalar restrerande ? Tänk om skadan skulle värderas till 15000. Behöver jag som vållande inte betala mer än 4030:- i slutändan? Det låter lite konstigt.


[edit]  Tog reda på att för att ha kört en avställd bil efter första oktober -06 får man betala 1200:-.

Så om jag nu skulle åka dit för det, så betalar jag 1200:- .  Om jag nu gör det eller inte vet jag inte. Försäkringsbolaget sa att det kanske görs en utredning på det också, men TFF sa att det inte är något som dom gör om inte ägaren till den andra bilen vill det. TROR jag att han menade. Han snackade så snabbt och otåligt så jag hann inte med =P

Senast redigerat av Miller (8 januari 2007)

Saluhallen i göteborg!
Kristian_L
8 januari 2007 · 1 893 Inlägg

Vad bra att du fick lite besked idag.
Trevligt att se ett max tak på utgifterna.
4030:- och eventuellt 1200:- till. Ifall gubben anmäller dig.

Det är ju inte så farligt! wink

Det ser ut som om det ordnar sig. Vi håller tummarna!

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Miller
8 januari 2007 · 152 Inlägg

Kristian_V skrev:
Vad bra att du fick lite besked idag.
Trevligt att se ett max tak på utgifterna.
4030:- och eventuellt 1200:- till. Ifall gubben anmäller dig.

Det är ju inte så farligt! wink

Det ser ut som om det ordnar sig. Vi håller tummarna!

Japp det ser ljust ut än så länge! Men jag förstår fortfarande inte ifall trafikförsäkringsföreningen kan hjälpa mig eller inte. Jag berättade att det handlade om en AVSTÄLLD bil. Men det lät fortfarande som att det är 4030:- som gäller. Inte säker än.

Saluhallen i göteborg!
Kristian_L
8 januari 2007 · 1 893 Inlägg

Ring igen i morgon så du blir säker. Så du kan släppa skiten och gå vidare med livet.
Vore väl skönt att kunna säga till gubben också... "Lämna in papprena"!
Och veta att allt går rätt till och du inte behöver bry dig ett skit mera om hyr bil och annat tjaffs.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Miller
8 januari 2007 · 152 Inlägg

Kristian_V skrev:
Ring igen i morgon så du blir säker. Så du kan släppa skiten och gå vidare med livet.
Vore väl skönt att kunna säga till gubben också... "Lämna in papprena"!
Och veta att allt går rätt till och du inte behöver bry dig ett skit mera om hyr bil och annat tjaffs.

Ja o ja, hade varit så jäkla gött. Jag snackade med trafikförsäkringsföreningen igen. Deras skade ansvariga... Och hon säger att om bilen jag krockat med är helförsäkrad ska det anmälas till dens försäkringsbolag. jag vet inte riktigt vad det innebär för mig. Men de e vad hon sa.
Sedan att om bilen är halvförsäkrad så går det vidare till dom. Och att dom finns till för dom människor som råkat ut för en bil som varit oförsäkrad, alltså finns dom till för gubbens skull. Fast jag förstår ändå inte vad det innebär för mig.

Hon sa att dom tar ut en avgift från mig som är vållande då, som ligger på 4030:- . Och att dom gör en utredning. Ifall personen varit full, osv så får man betala mer. Något sånt. Fast jag förstår fortfarande inte vart det kommer sluta. Hon ville iaf att jag skulle skicka in papprena så att jag dom kan göra en utredning. Fast det vill ju jag inte göra förrän jag vet att det gynnar mig förstås. Gubben med den andra bilen säger att han inte bryr sig, den ska hur som helst till verkstaden han föreslog. Så isf måste jag vara 110% säker på vad det innebär att ta det hela till trafikförsäkringsföreningen.

Någon annan som vet hur det blir när man går med det till trafikförsäkringsföreningen?

Saluhallen i göteborg!
Kristian_L
8 januari 2007 · 1 893 Inlägg

Kan du ite få ett klart besked från dem..? sad (TFF)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
niclas_swe bitter besserwisser
8 januari 2007 · 644 Inlägg

menar du att du nu har ringt TFF typ 4ggr och frågat samma fråga och fortfarande inte fattar ved svaret innebär? då får du väl fan be dem om att formulera svaret så du förstår.
svårare är det ju inte.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
Miller
8 januari 2007 · 152 Inlägg

Kristian_V skrev:
Kan du ite få ett klart besked från dem..? sad (TFF)

Nae. Först testade jag skicka ett mail. Å då sa dom:

"Vi anknyter till inkommet mailmeddelande från dig och kan meddela följande.
Vi önskar att ni lämnar personnummer, registreringsnummer samt ärendenummer så
att vi kan se vad vi kan hjälpa dig med.

Med vänlig hälsning

Christina Håkansson

Trafikförsäkringsföreningen
Kundservice
"

Å jag vill inte säga så mycket till dom än. Vill ju bara fråga hur det blir om det nu skulle vara så att en bil som är avställd etc, ja ni vet historian.
I telefon sa hon bara de jag skrev. Och ville att jag skulle skicka in det å sätta igång processen. Fast jag vill ju gärna veta vart det slutar innan man blandar in någon sån förening eller nåt bolag.

Saluhallen i göteborg!
Miller
8 januari 2007 · 152 Inlägg

niclas_swe skrev:
menar du att du nu har ringt TFF typ 4ggr och frågat samma fråga och fortfarande inte fattar ved svaret innebär? då får du väl fan be dem om att formulera svaret så du förstår.
svårare är det ju inte.

Det har med att dom svarar likadant varje gång. Jag har rint 5 gånger, kommit fram 2 gånger, frågat olika frågor dom 2 olika gångerna. Det jag fattar skriver jag självklart inte i tråden, eftersom jag redan förstått vad dom menar...

Förstår du vad jag menar? big_smile

Börjar kännas tjatigt detta =P

Senast redigerat av Miller (8 januari 2007)

Saluhallen i göteborg!
Brådhis * Voff voff *
8 januari 2007 · 10 310 Inlägg

Miller skrev:

Kristian_V skrev:
Ring igen i morgon så du blir säker. Så du kan släppa skiten och gå vidare med livet.
Vore väl skönt att kunna säga till gubben också... "Lämna in papprena"!
Och veta att allt går rätt till och du inte behöver bry dig ett skit mera om hyr bil och annat tjaffs.

Ja o ja, hade varit så jäkla gött. Jag snackade med trafikförsäkringsföreningen igen. Deras skade ansvariga... Och hon säger att om bilen jag krockat med är helförsäkrad ska det anmälas till dens försäkringsbolag. jag vet inte riktigt vad det innebär för mig. Men de e vad hon sa.
Sedan att om bilen är halvförsäkrad så går det vidare till dom. Och att dom finns till för dom människor som råkat ut för en bil som varit oförsäkrad, alltså finns dom till för gubbens skull. Fast jag förstår ändå inte vad det innebär för mig.

Hon sa att dom tar ut en avgift från mig som är vållande då, som ligger på 4030:- . Och att dom gör en utredning. Ifall personen varit full, osv så får man betala mer. Något sånt. Fast jag förstår fortfarande inte vart det kommer sluta. Hon ville iaf att jag skulle skicka in papprena så att jag dom kan göra en utredning. Fast det vill ju jag inte göra förrän jag vet att det gynnar mig förstås. Gubben med den andra bilen säger att han inte bryr sig, den ska hur som helst till verkstaden han föreslog. Så isf måste jag vara 110% säker på vad det innebär att ta det hela till trafikförsäkringsföreningen.

Någon annan som vet hur det blir när man går med det till trafikförsäkringsföreningen?

I den utredningen ingår säkerligen polisanmälan för att du kört avställt... Och det är aldrig bra att hamna i polisens register även om det bara handlar om en trafikförseelse...

Så... Kolla vad det skulle kosta att låta dom laga det hela UTAN inblandning av TFF eller gubbens FB...

Även om det blir nå´n tusing dyrare hade jag nog valt det för att slippa boten...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Miller
8 januari 2007 · 152 Inlägg

Brådhis skrev:
I den utredningen ingår säkerligen polisanmälan för att du kört avställt... Och det är aldrig bra att hamna i polisens register även om det bara handlar om en trafikförseelse...

Så... Kolla vad det skulle kosta att låta dom laga det hela UTAN inblandning av TFF eller gubbens FB...

Även om det blir nå´n tusing dyrare hade jag nog valt det för att slippa boten...

//Brådhis

Jo fan Brådhis, de haru rätt i.
Varför skulle de inte göra en polisanmälan lixom. Det borde nog vara en av deras skyldigheter, eftersom det trotsallt begåts ett brott. Jag har inte gjort något olagligt (som jag åkt fast för) tidigare, så det kanske är lika bra att hålla sig clean.
Jag ska mailbomba dom tills dom ger mig ett vettigt svar. Jag gör inget move förrän jag vet vad det kostar på onsdag iaf.

Jag försökte ta reda på om deras bil var halv- eller helförsäkrad. Men dom sa inget på försäkringsbolaget. Jag fick dock reda på att han skrivit fel försäkringsbolag. Det var inte Folksam som han hade skrivit, utan Länsförsäkringar.

Någon som vet om man kan ta reda på sådan information om andra bilar? Ifall de är hel eller halvförsäkrade eller om de har hyrbilstillägg osv?

Senast redigerat av Miller (8 januari 2007)

Saluhallen i göteborg!
Miller
9 januari 2007 · 152 Inlägg

Imorgon ska jag iväg till Mölnlycke Karosseri och få skadan på gubbens bil värderad. HÅll tummarna för mig och vi hoppas för min skull att det inte blir för dyrt smile 

Kommer in och lägger in några bättre bilder, och säger vad dom sa.

Haj!

Saluhallen i göteborg!
carnageman Rallyförare
10 januari 2007 · 1 075 Inlägg

det där borde kosta mellan 6-10lax vitt, kanske 3-5ooo:- svart, ink lack då.

Kanske hade varit smidigare att göra en liten fuling, kommit överens med den andra bilisten att ni skriver fram olyckan en vecka så du kunde åka hem å påställa...

Men men, det är lätt å va efterklok yikes

Senast redigerat av carnageman (10 januari 2007)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang