Byta till M46/M47 på 1976 Volvo 242L?

markusmawa
28 januari 2017 · 1 Inlägg

Är inte så insatt i volvodelar men som jag förstått så är sprängkåpan på 76:ans 240 speciell. Nu råkar jag ha en 76as 242L och tycker den varvar lite väl högt när man kommer upp i fart
Vad måste göras för att byta låda?
Eller tycker ni att jag borde sälja kåpan/bilen istället? Hur mycket pengar kan man få för denna kåpa?
Tack i förhand smile

Evildan
28 januari 2017 ·

Du har mao B20 och en M40 men vill byta växellåda.
Sprängkåpan är ju som bekant lite speciell till B20 då B21 lutar och genom sprängkåpan justerar detta.
Ett byte till B21/23 och M46/47 är den enklaste vägen om än ett helgerån för att lösa problemet. Du behöver även en annan kardan.

Vad hade jag gjort?
Behållt bilen i sitt orörda utförande och åkt något tidigare hemifrån eller köpt en nyare 240 med 5vxl och B230f för ngn femmaceller två att ha som brukssläde.

Utmarks-Loke
28 januari 2017 · 5 840 Inlägg

Vill du minska varvtalet kan du byta bakaxel istället, de fanns med olika utväxling. Från en diesel kanske blir bra? Om nu gamla B20 orkar med det

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang