E24 -Wankel Shark

500hk Bmw e24 med Mazda 13b bi-turbo under huven.
  • 122 Följare
  • 59 090 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 juni 2018
victorfrisk
29 januari 2017 · 95 Inlägg

Tänkte starta en projekttråd om min BMW e24, som till att börja med ska få ny motor och växellåda!
Bilen införskaffades i Sala för lite mer än ett år sedan, och va då tänkt som ett rullande projekt..
Dock har det mest blivit rullande och inte så mycket projekt pga garagebrist ☹️

Det är då en 630cs från 76 med redan utbytt motor till en 635csi, dock tycker jag inte att gamla radsexor är så tilltalande..
Istället har en 13b wankel på ca: 470hp införskaffats för att ersätta den gamla BMW sexan.
Fick äntligen tillgång till ett garage i Gustavsvik idag, så i morgon ska demontering av all onödigt vikt börja, motor och automatlåda ska ur, även bränsletank och alla onödiga kablar ska väck!

Wankelmotorn har ursprungligen suttit i en Mazda Rx-3 som tidigare ägare tävlat på strippen med, låga 11or på 402m och slutfart på 212km/h va informationen jag fick. 🙂
Dock väger en rx-3 avsevärt mindre än en E24!

- Stor streetport, Hurley 3mm apex, låg komp 8,4 rotorer, prospark sprut, dubbla Td04hl-16t aggregat, 4x1000cc spridare, 2-skivig tiltonkoppling och en FB Turbo-II växellåda.

Jag ska försöka uppdatera så gott jag kan varefter projektet fortskrider! 🙂

Senast redigerat av victorfrisk (7 februari 2017)

victorfrisk
29 januari 2017 · 95 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-4e1b89b3e5be834467df37b59f7a0036.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-5da66ddefa22aabee062c941431164d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-8266f6dd61aa5e2a137de815ed821b1e.jpg

victorfrisk
3 februari 2017 · 95 Inlägg

Lite uppdateringar från kvällens skruvande!

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-07d139d3aa2f8be21ee6cd1827a26ea3.jpg

Motor och växellåda har åkt ur, lättare sagt än gjort vill jag lova.
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-6f7881139381a9e2a30f097aaa315d22.jpg

För att kunna komma åt bultarna som håller samman startkransen med turbinen verkar det som att man måste ta bort oljetråget, vilket sitter monterat med uppskattningsvis tvåhundramiljoner m6 bultar...
Så istället fick cirkelsågen jobba lite i innerskärmarna och batterihyllan!
Känndes nästan lite oförskämt att kapa sönder två helt rostfria innerskärmar till en gammal Karmann E24..

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-b8601cab519e7487d67a903f28bd1b7c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-8e2b3253526865751a199a82b993023c.jpg

I morgon ska förhoppningsvis den nya motorn och växellådan mätas in och en 10mm aluminiumskiva ska införskaffas, som sedan ska gå agera främre motorfäste!

Står även och funderar på om man ska fimpa styrsnäckan och köra med kuggstångsstyrning från nån gammal Volvo 240?



(Ber på förhand och ursäkt för felstavningar och "autospell") skriver allt på min IPhone, så ha överseende! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-ebf242eaed8b926daf445bb5ace95d2e.jpg

Senast redigerat av victorfrisk (3 februari 2017)

victorfrisk
4 februari 2017 · 95 Inlägg

Blev några timmar i garaget idag med!
Dagens skruvning gick bättre än vad man vågat hoppas på big_smile
Skruvade ihop motor och växellåda och tog sen eltrucken och lyfte in hela paketet i motorrummet!

Tycks finnas gott om plats för både insug, grenrör och turboaggregaten smile

Sen när man krypen in under bilen för att se hur växellådan passar i kardantunneln så blev man åter igen glatt överraskad! Med minsta lilla modifikation så går original växellådsfästet från E24 att använda mot FC växellådan, växelspaken landade mitt i prick där original spaken tidigare satt och oljetråget på motorn la sig perfekt i subfsmen.. hur ofta har man sånt flyt?
Jag laddar upp några halvtaskiga bilder som bevis big_smile
Som man ser så måste växellådasbalken modifieras något då lådan bara sitter i en kudde just nu.

Jag kommer antagligen bygga ett stumt motorfäste i 7mm plåt fram och svetsa in fästöron i framvagnsbalkarna.
Eller sp blir själva motorplåten i 10mm aluminium.. har inte riktigt bestämt mig ännu smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-913c90044802bc8fc7f9a6614ce7d428.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-9575a26238aecadb808df02c6d46ee5c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-e3dda47d6a0591ac3cff5e4550f8ce51.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-6dd3a0beeda32dd6256059316f0d09e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-a716f348a13f3e43228b98b0497aa893.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-a762ef384f6053b1cb43dd0608e17f6c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-37556d95b317e5c5311bc86f9692745e.jpg

Senast redigerat av victorfrisk (4 februari 2017)

victorfrisk
5 februari 2017 · 95 Inlägg

Har idag börjat riva lite i elhärvan, vilket är en mardröm.. någon tidigare ägare har valt att byta kluster och skarvat sönder bilens kabelhärva, mängder med kablar som inte leder till nått, ca 4-5 olika sterioinstalationer, gamla högtalarkavlar som inte används, knappar och spakar som ej fyller någon funktion..

Tanken är att endast nyttja det mest nödvändiga och dra ny el till det mesta..
Det som kommer att användas är:

- Fönsterhissar (det fungerar felfritt så det får vara som det är tills vidare).
- Framlyktor.
- Baklyktor / bromsljus / skyltbelysning.
- Blinkers / varningsblinkers.
- Vindrutetorkare / Spolning.
- Ljudhorn.
- Värmepaket.

Kabelhärva från bakvagnen går antagligen att återanvända, Samma med härvorna från rattstången.
Nya relän och en ny säkringsdosa ska monteras inne i kupén istället för i motorutrymmet.

Har inte jobbat så mycket med bilel tidigare så det här blir nog spännande big_smile

Har beställt ett eftermarknads Värmepaket som ska ersätta originalpaketet som va både tungt och i mycket begagnat skick.

Sen byts H1 lyktorna ut mot 2st H4 i de yttersta hålen, de innersta hålen ska få agera luftintag till aggregaten och slanggenomföring till oljekylaren.

Har vi någon här i Sthlm som är duktig på bilel så betalar jag gladeligen för hjälp med detta ;D

victorfrisk
6 februari 2017 · 95 Inlägg

Någon här som har bra koll på elektriska styrservon?
Vilka är att föredra? smile

victorfrisk
7 februari 2017 · 95 Inlägg

Började lite smått med eldragningen idag!
Har än så länge lyckats konstruera en "ignition +" brygga med 10st utgångar som ska bli aktiva när tändningen vrids på.
Har också börjat mäta alla kablar i blinkersspaken och listat ut vad som är vänster, höger, helljus och "helljus blink".
Två nya blinkersrelän och ett slutande relä till helljuset är också införskaffat.
Såhär vackert är det just nu, ska ta och slita ur hela härvan imorgon så ser det lite trevligare ut sen wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-2ce0e4a2f35b66020c14c6f063cccffc.jpg

Ett nytt Värmepaket från KL kom även på posten idag!
Viss skillnad på det nya och original..

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-7f20d99bb311588eb84781384cd9ec5b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-cc837e431f0554be53240880a36a71ee.jpg

Har också kommit över en elektrisk servopump från en Skoda Fabia som ska hämtas nån eftermiddag framöver big_smile

victorfrisk
9 februari 2017 · 95 Inlägg

Rovers skrev:
Yeyy,,,  wankel och bmw.... 2 saker som ligger mig varmt om hjärtat wink
Jag kör toyota MR2 elservo i min fd.. funkar fint

Samma här smile  som tidigare FD ägare så är det svårt att skilja sig från wankel! Blev ännu en 13b på hyllan idag.

Okej, köpte själv en Skoda servo idag, ganska lite smidig sak, väger typ 2kg.
Förhoppningsvis har den tillräcklig kapacitet för att fungera smile

victorfrisk
9 februari 2017 · 95 Inlägg

Förvärvade idag en till 13b motor och en tillhörande växellåda.
Aldrig fel med lite backup.


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-cb8b7fffebde9ea3be392091946e81ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-65b9e2aab011be292ad4675536e3a050.jpg

Blev en resa till Tullinge för att köpa en servopump också, en elektrisk Skoda Fabia pump blev det.
Det låter ju inte så sportigt, men det ska nog fungera hoppas jag big_smile
Beställde ett belt-drive kitt till wankelmotorn så då finns det ingen möjlighet att använda den traditionella e24 servopumpen.
Sen blir det ju lite stilrenare att ha servon inne i kupén och bara två slangar ut till snäckan.


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-bb29976cff35081709fd1ab4a286e529.jpg

Fick också hem en migsvets idag, så nu kan man sätta igång med att bygga motorfästen m.m smile

victorfrisk
10 februari 2017 · 95 Inlägg

Skrapa "tjärpapp" (eller vad det heter) från golvet är ju sisådär lagomt kul, skönt att ha det överstökat nu i alla fall! :o

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-f2103dcb63531758504fe01dfbdb64c3.jpg

Har nu dragit in slangar till servopumpen och även tillverkat ett fäste till den.
Finns väll inte så mycket mer att säga om dagen skruvning smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-d9a953032c7fd0644931761e4fdee0ea.jpg

Senast redigerat av victorfrisk (10 februari 2017)

victorfrisk
11 februari 2017 · 95 Inlägg

Lyckades få dit främre motorfäste idag (har bara gjort en mall i 4mm aluminium än) blir en 10mm plåt sen.
Nytt växellådsfäste är också påbörjat och nästan klart.


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-a287e6271119f9c056eacf23ec48b0d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-77a1ae74f89d95f44cec3dcf228f12f3.jpg

Nästa steg blir att bygga fästen för kylare och intercooler, V-mount med luftutsläpp från IC upp genom huven och kylarluften släpps under bilen tror jag..

Senast redigerat av victorfrisk (11 februari 2017)

victorfrisk
12 februari 2017 · 95 Inlägg

Blev hela 40 minuter i garaget idag!!
Växellådsfästet = klart!
Tog två polyuretan motorkuddar från min 13b rew motor, hoppas det kommer att fungera.


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-17ae474d681c826b00f533ec5e668c17.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-d56b48cc497e48145030ae7454e341bf.jpg

victorfrisk
13 februari 2017 · 95 Inlägg

Det bästa med bilprojekt är nog alla paket med nya fina leksaker man får öppna.
Julafton var och varannan dag nu!

Ska bli kul att se (höra) om man får det där trevliga kompressorljudet med detta beltdrive-kit smile

Fick bli ett rött, så det ska matcha bränsletrycksregulstorn. ;D

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-8686619fe90e9a5875336898da4ae05c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-12ef5974ce34eccea16046cc5f748d8e.jpg

Senast redigerat av victorfrisk (13 februari 2017)

victorfrisk
21 februari 2017 · 95 Inlägg

Dags för en uppdatering!

Hittade lite rost i golvet när jag förberedde kupén för lack, någon hade lyckats gömma rosthålet under en kaka glasfiber och lite spackel! :o


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-7703c7e26da35b7bfb7d36f4e62ac91a.jpg


Blev inte de snyggaste svetsarna, men det är tätt i alla fall! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-e68c656371dcb12772a44d3f40c6c9d8.jpg

Sen har jag hängt i en rasad 13b motor, för att kunna bygga nytt grenrör utan att riskera förstöra motorn som ska användas.
Grenröret från den bakre rotorn krockade tyvärr med höger ramben, så det blev till att modifiera.
Blir nog singelturbo nästa sommar o_O
Ser ut att bli ganska okej med utrymme under huven! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-e27874fac1d7bbda1328a88ecab55b18.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-0fd4c4f7864ddcb518285bd3f1c35755.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-ece393b532d0310daf7e658f263a866e.jpg

Utöver det så är nu alla kablar till belysning m.m uppmärkta och redo att kopplad in på nya säkringsdodor!

Har även lackat torpedvägg och golvet invändigt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-0cb59167086a22e27484c21e3eebc5e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-c9e013dc10f20935866ed68bd9c8cf8e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-d330d6231d7e4be1157ec3eed1c986ed.jpg

victorfrisk
23 februari 2017 · 95 Inlägg

Svetsade två fästen till frontplåten idag, tänkte att dom kanske kunde få agera kylarfästen också.
Sen valde min svets att säga upp sig.. sad

Inte så snyggt, men ack så funktionellt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-c052ec0d869760ef69ed04a9a300324b.jpg

Utan svets blev det svårt att slutföra grenrören, så jag övergick till eldragningen istället.
Bockade till ett fäste till säkringsdosorna och kopplade in alla matarkablar för tändnings +.

Ska sen försöka hitta nåt lämpligt relä som ska mata alla dessa kablar med ström, direkt + från batteriet till reläet och en signalkabel från tändningslåset till reläet tänkte jag.

Instrumentbrädan åkte in igen också, permanent denna gång hoppas jag!


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-b7b64151df019fca8e4581025e1c99de.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-bd6ed366e6faa3a273314fb8f739e4f1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-e1cc3554bc69053ce30c75c1489a896e.jpg

victorfrisk
25 februari 2017 · 95 Inlägg

40L fuelcell installerad i reservhjulsbaljan!

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-9ad89cbb0ceb9b479837536ffc9baf46.jpg

Bränslepumpen får med andra ord sitta under bilen.

Har väll inte så mycket mer att uppdatera om idag..

Har beställt en massa AN-kopplingar till bränslesystemet som jag väntar på, tror även jag ska beställa AN till oljekylning och oljeledningar till turboaggregaten smile

victorfrisk
26 februari 2017 · 95 Inlägg

EGGxDesign skrev:
Jag följer projektet smile jag har sett denna bil stå vid Helins pizzeria länge så de va kul o se denna tråd! big_smile kör hårt!

Ja det stämmer bra det big_smile
Man är ju bofast i en av lägenheterna ovanför pizzerian och anställd på firman som håller till under pizzerian smile

Ja, jag hoppas på att få provköra den innan sista mars i alla fall.. kan eventuellt vara önskedrömmande ;D

victorfrisk
26 februari 2017 · 95 Inlägg

Har tyvärr inte blivit allt för mycket gjort denna helg, motor och låda är urplockat igen.
Då REW motorn inte har samma motorfästen som den andra motorn (den som ska användas) så väljer jag att göra klart motorutrymmet och sen hänga i rätt motor permanent.
Blir lättare att måtta in kardanaxel och bygga genrör på så vis.

Motorplåten som ska agera främre motorfäste m.m är nu 99% klar!
Kapade den till önskade mått med en vanlig sänksåg med träklinga.

Tror det blev ett helt okej resultat, spillbitarna från vardera sida är i alla fall identiska smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-473e344c6aa574dc8fea4ef490686b69.jpg

Påbörjade tillverkningen av min fuelrail sen.
Då spridarna inte sitter i en rak linje på insuget så kommer Jag att gängs in An-6 anslutningar i railen och sen dra 4st slangar till spridarna.
Har än så länge bara borrat hålen för utgångarna, och gängat M22x1,5 på matning och retur.

M22x1,5 gängtapp va inte helt gratis på Ahlsell, så då blev det en tur till Biltema istället.. Körv fick man också! ..det har dom inte ens på Ahlsell..
999:- för denna sats!




https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-018aa4174f5cb8a21388d20892b580be.jpg

victorfrisk
28 februari 2017 · 95 Inlägg

Blev en produktiv dag i garaget idag!
Motorn, frontkåpan på motorn och vattenpumpen blev lackad.
Va till Siferts i Västberga och inhandlade lite svarta insexbultar (kulör svart) och mässingsbrickor!

Belt-drive drivningen är delvis monterad och klar! Tog sin lilla tid att passa in den på en gammal "rx3" motor, men det blev riktigt bra när det va klart måste jag säga!
Bild på detta komma när motorn är helt klar.

Motorutrymmet fick också lite färg, dock inget seriöst då allt ska bytas ut nästa vinter..


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-fb1b3de10d22bf5a75ea55f704f86192.jpg

Det va allt för idag tror jag! smile

Senast redigerat av victorfrisk (28 februari 2017)

victorfrisk
1 mars 2017 · 95 Inlägg

Update time!
Har spenderat större delen av dagen i garaget och fått en hel del gjort!
Alla dessa småsaker som man tänker att ska ta 5minuter att fixa.. :o
Satt säkert i 3 timmar och bökade med remdriften till vattenpump och generator.. Allt blev lite offset då triggetskivan gör att vevaxeldrevet ej hamnar så nära frontkåpan som det är tänkt, vilket i sin tur resulterar i att jag fick göra distanser till vattenpumpen och kapa bort en bit ur blocket vid generatorns infästning..

Gjorde även två fästen till fuelrailen och provmonterade den smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-819b4b93ed77a33d36eaa3b9c5ea5d96.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-a20d8b9e0b05527f67730d46d4e2ea23.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-9a3d69e6e317db2628a9f4ec9ec1a98c.jpg

Sen blev det en sväng ut till stenhamra utanför Ekerö för att hämta bränslepump och lite papper till insprutningen.
Sen vidare till Huddinge för att köpa två coilovers från en E39, tänker att dom kanske kan passa bra bak på e24an smile

Även oljekylare och lite An-kopplingar kom det på posten idag!

Senast redigerat av victorfrisk (1 mars 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang