Köpråd till kille 18år, Saab 9-3

Axel98
1 februari 2017 · 43 Inlägg

Hej jag är 18år och har precis tagit körkort och vill nu köpa bil. Har kollat under en längre tid och har fastnat för denna bilen.

https://www.blocket.se/orebro/SAAB_9_3_ … 22&w=3

Det är en Saab 9-3 som är modelår 2004 men tillverkad 2003. Jag har hört att Saab 9-3 03 kan ha mycket el fel och att de har så kallade "barnsjukdomar" men jag tänker att i och med att den är så pass gammal så borde de vara upptäckt redan och återgärdat. Jag kan mycket lite om bilar och skulle bli tacksam för råd, om ni har övriga tips så tar de tacksamt emot och även andra råd på bilköp. Jag tänker mig en budget för att köpa bil på cirka 30 000kr. Tack på förhand smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 februari 2017 · 4 917 Inlägg

Är du intresserad så köp den.
Såklart måste man prova innan köp och vara beredd på utgifter efter köpet.
Passa på att pruta lite för det är ju ingen ny kärra, så har du till utgifterna sen..
En bil är definitivt ingen sparbössa. .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Axel98
1 februari 2017 · 43 Inlägg

tommen1 skrev:
Är du intresserad så köp den.
Såklart måste man prova innan köp och vara beredd på utgifter efter köpet.
Passa på att pruta lite för det är ju ingen ny kärra, så har du till utgifterna sen..
En bil är definitivt ingen sparbössa. .

Tack för svaret, hur mycket är normalt att pruta? smile

666_Beast
1 februari 2017 · 1 863 Inlägg

Börja med 20000 så får ni förhandla sen. Men provkör först innan du ens pratar siffror med säljaren.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Djo
1 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Axel98 skrev:

tommen1 skrev:
Är du intresserad så köp den.
Såklart måste man prova innan köp och vara beredd på utgifter efter köpet.
Passa på att pruta lite för det är ju ingen ny kärra, så har du till utgifterna sen..
En bil är definitivt ingen sparbössa. .

Tack för svaret, hur mycket är normalt att pruta? smile

Mellan ingenting till tio tusen till att man bara går därifrån.

Men en 2-3 tusen om du inte hittar fel säljaren inte har nämnt. Sen diskuterar ni och så har du prutat en 1000-1500 sen.

Men du lär läsa av situationen och säljaren prutar du för mycket kan det bli konstigt varpå säljaren inte går ner någonting överhuvudtaget.

Lycka till.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Axel98
1 februari 2017 · 43 Inlägg

Okej tack!

Evildan
1 februari 2017 ·

Säljaren köpte bilen 5e december -16.
En bilnasare hade flippat den snabbare, jag får dåliga vibbar på ett odefinierat vis.
Ska skattas i Maj.
Jag tycker klädseln ser solkig ut på bilden.
Priset då?
20000kr hade jag sträckt mig till, är däcken skitfräscha och av bra märke kanske 2 lappar till.

Axel98
1 februari 2017 · 43 Inlägg

Evildan skrev:
Säljaren köpte bilen 5e december -16.
En bilnasare hade flippat den snabbare, jag får dåliga vibbar på ett odefinierat vis.
Ska skattas i Maj.
Jag tycker klädseln ser solkig ut på bilden.
Priset då?
20000kr hade jag sträckt mig till, är däcken skitfräscha och av bra märke kanske 2 lappar till.

Känns ju faktiskt lite konstigt att han säljer den redan....

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 februari 2017 · 4 917 Inlägg

Ja, du får kanske köra en intervju me Säljarn varför han är angelägen att sälja efter att bara ägt den 2 månader..
Om det är en initierad tjomme som säljer så har han kanske märkt någon defekt och vill sälja mens tid är..
Kan det vara ramlager&Co som han märkt av eller något annat..
Lyssna noga på motorljudet och knackar det så får du passa dig..

Senast redigerat av tommen1 (2 februari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
2 februari 2017 · 9 296 Inlägg

Spontant känner jag att det finns andra vagnar i prisklassen som känns som bättre köp? Jag brukar rekommendera Honda Accord då de är ganska pålitliga och dessutom har ett välbalanserat bra chassie. För 30k bör du kunna hitta en 03-08 om du avvaktar och letar lite.

Det finns ju ett enormt urval av mycket för 30k, men eftersom det nog är bättre att köpa ett fint ex dyrare än ett lite risigare billigare så kanske Accorden faller bort ändå då de verkar ligga i överkant. Men lägg spaning på en Accord 2.4 sedan. Aldrig fel.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Jokabsson
2 februari 2017 · 1 181 Inlägg

caromania skrev:
Spontant känner jag att det finns andra vagnar i prisklassen som känns som bättre köp? Jag brukar rekommendera Honda Accord då de är ganska pålitliga och dessutom har ett välbalanserat bra chassie. För 30k bör du kunna hitta en 03-08 om du avvaktar och letar lite.

Det finns ju ett enormt urval av mycket för 30k, men eftersom det nog är bättre att köpa ett fint ex dyrare än ett lite risigare billigare så kanske Accorden faller bort ändå då de verkar ligga i överkant. Men lägg spaning på en Accord 2.4 sedan. Aldrig fel.

https://www.blocket.se/kronoberg/Honda_ … 11&w=3
Vet inte vad som behöver göras vid 24 000 mil dock? Är det rem eller kedja på dessa?

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Juggen1988
2 februari 2017 · 161 Inlägg

Cracksoup skrev:
https://www.blocket.se/kronoberg/Honda_Accord_2_4_Sedan__190hk__71171732.htm?ca=11&w=3
Vet inte vad som behöver göras vid 24 000 mil dock? Är det rem eller kedja på dessa?

Om den här annonsen stämmer så har den kedja: https://www.autouncle.se/se/begagnade-b … -2-4-sedan

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
caromania Forummoderator
2 februari 2017 · 9 296 Inlägg

Juggen1988 skrev:

Cracksoup skrev:
https://www.blocket.se/kronoberg/Honda_Accord_2_4_Sedan__190hk__71171732.htm?ca=11&w=3
Vet inte vad som behöver göras vid 24 000 mil dock? Är det rem eller kedja på dessa?

Om den här annonsen stämmer så har den kedja: https://www.autouncle.se/se/begagnade-b … -2-4-sedan

Ja, kedja. Och inga egentliga problem med sträckning etc. Överlag en mycket pålitlig vagn som självklart precis som andra behöver ett visst underhåll får att må som bäst.

Rent "sportighetsmässigt" så har egentligen bara K24an en generellt irriterande sak, den går ur Vtec när man växlar, då nästa växel ligger för lågt i varv. Kan upplevas som lite trött på låga varv om man är van vid turbobil, men efter 4000 är det ett skönt sug.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
2 februari 2017 · 7 264 Inlägg

Beträffande värdet kan du gå in på www.bilpriser.se och kolla vad de(Kvarndammen) värderar bilen till.
Förutom www.transportstyrelsen.se kan du gå in på www.biluppgifter och kolla upp bilen och tidigare ägare samt se vem som är ägare, om den är betald, kort sagt bilens historia.
Det är ju dina pengar, och man kan inte vara nog försiktig.
Bilar med många ägare på kort tid skulle jag akta mig för.
Det finns så många beg bilar till salu.
SAAB skulle jag rent generellt akta mig för.
Rekommenderar i stället en "asiat".
Nissan är lågt värderade i andra hand så där kan du göra ett klipp.
Mazda, Honda, Suzuki och Toyota anses vara bra och driftsäkra bilar med få reparationsbehov.
Har själv ägt flera av de 5 sist nämnda.
Har även ägt flera SAAB och varit anställd där - därför mitt omdöme om SAAB.

Ursäkta o t.

Evildan
2 februari 2017 ·

torsen skrev:
Beträffande värdet kan du gå in på www.bilpriser.se och kolla vad de(Kvarndammen) värderar bilen till.
Förutom www.transportstyrelsen.se kan du gå in på www.biluppgifter och kolla upp bilen och tidigare ägare samt se vem som är ägare, om den är betald, kort sagt bilens historia.
Det är ju dina pengar, och man kan inte vara nog försiktig.
Bilar med många ägare på kort tid skulle jag akta mig för.
Det finns så många beg bilar till salu.
SAAB skulle jag rent generellt akta mig för.
Rekommenderar i stället en "asiat".
Nissan är lågt värderade i andra hand så där kan du göra ett klipp.
Mazda, Honda, Suzuki och Toyota anses vara bra och driftsäkra bilar med få reparationsbehov.
Har själv ägt flera av de 5 sist nämnda.
Har även ägt flera SAAB och varit anställd där - därför mitt omdöme om SAAB.

Ursäkta o t.

http://biluppgifter.se/fordon/ulu362
Funkar skiiiitbra...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang