Missljud under huven på Audi A6 3,2 fsi

dsimoniw
2 februari 2017 · 3 Inlägg

Har helt plötsligt fått missljud under huven. Låter lite som en traktor/en dieselmotor, trots att det är en bensin. Bilen är en Audi A6 3,2 fsi quattro -05 med v6-motor och gått 21xxx mil

Ljudet är konstant, även i friläge, och låter varken bättre eller sämre efter en tids körning, accelerering osv. Ringt och hört med verkstäder och bilkunniga och hör massa olika: kamkedjan, generatorn, tändstift. Tog den till närmsta verkstad som sa att de misstänkte att kamkedjan behövde bytas (trots byte för mindre än 10k mil sedan) och gav prisförslag på 30k. Lät lite onödigt mycket för något de inte heller verkar kollat upp för då jag skulle hämta bilen och betala felsökning så sa de att "de bjuder på den, gick ändå så himla snabbt" vilket även det låter konstigt eftersom det väl inte är det första man misstänker?

I övrigt går bilen som den ska, ingen varningslampa lyser eller något annat problem utom ljudet under huven. Någon som har några tips på vad det kan vara? Hört att om det är kamkedjan som är slapp går det att spänna den, hur funkar det isf?
Tacksam för hjälp!!

ehedman
2 februari 2017 · 1 966 Inlägg

Eftersom du nämner traktorljud tror jag att du har avgasläckage, men när du säger att det låter som en diesel kan det lika gärna vara ventilerna som tickar.

När gjordes en service senast?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 februari 2017 · 17 483 Inlägg

Kamkedjan och kamkedjesträckaren är ju standardfel. Skulle nog kolla upp det rätt snart.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dsimoniw
2 februari 2017 · 3 Inlägg

ehedman skrev:
När gjordes en service senast?

Senaste service var för 2500 mil sedan. Innan dess har den alltid utförts med max 3000 mils avstånd emellan.

spillolja
2 februari 2017 · 4 025 Inlägg

3000mil !! inte så konstigt om kedjan är slut

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 februari 2017 · 17 483 Inlägg

spillolja skrev:
3000mil !! inte så konstigt om kedjan är slut

Audi longlife.
Men ja, det tar död på bilen. I synnerhet på den maskin.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
2 februari 2017 · 4 025 Inlägg

Min gissning är lågviskositetsolja  SAEW xW-30  som inter klarar att hålla oljetrycket uppe vid genomvarm motor  som körts 3000mil så oljan är så genomskitig att den inte smörjer kejdan till 100%

använd  5W-40 olja  och byt senast varje 1500mil

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
ehedman
2 februari 2017 · 1 966 Inlägg

dsimoniw skrev:

ehedman skrev:
När gjordes en service senast?

Senaste service var för 2500 mil sedan. Innan dess har den alltid utförts med max 3000 mils avstånd emellan.

Hoppsan, själv gör jag service varje år eller efter 1500 mil. Skippa det där dravlet som kallas Longlife.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 februari 2017 · 17 483 Inlägg

ehedman skrev:

dsimoniw skrev:

ehedman skrev:
När gjordes en service senast?

Senaste service var för 2500 mil sedan. Innan dess har den alltid utförts med max 3000 mils avstånd emellan.

Hoppsan, själv gör jag service varje år eller efter 1500 mil. Skippa det där dravlet som kallas Longlife.

Håller med. Maskin kan faktiskt vara slut. Det är ju inte en som bytt motor på sin 3.2...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dsimoniw
2 februari 2017 · 3 Inlägg

spillolja skrev:
Min gissning är lågviskositetsolja  SAEW xW-30  som inter klarar att hålla oljetrycket uppe vid genomvarm motor  som körts 3000mil så oljan är så genomskitig att den inte smörjer kejdan till 100%

använd  5W-40 olja  och byt senast varje 1500mil

Använt 5w-40 varje påfyllning sedan jag köpte den för ett år sen dock..

Tysken35
2 februari 2017 · 238 Inlägg

kamkedjan har gått  av på många   3,2  och  2,0 t   under  10.000 mil   kedjan är för  klen    känt fel

panda666
15 februari 2017 · 4 250 Inlägg

wow jobbigt, beklagar, vilka audi motorer har kedja och vilka av dom har kedje problem? har inte dieslarna 2,0. 3.0 rem? rätta mig gärna.

Presidento Of World
15 februari 2017 · 3 329 Inlägg

panda666 skrev:
wow jobbigt, beklagar, vilka audi motorer har kedja och vilka av dom har kedje problem? har inte dieslarna 2,0. 3.0 rem? rätta mig gärna.

2.4 177hk ock 3.2 255hk

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
it_mutt Avstängd
15 februari 2017 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:
wow jobbigt, beklagar, vilka audi motorer har kedja och vilka av dom har kedje problem? har inte dieslarna 2,0. 3.0 rem? rätta mig gärna.

Sett till dieslarna har

1,9;
BKE & BRB

2.0;

BPW, BNA, BLB, BVG, BRE, BRF, BVF, BVA & BRD

Och

BDG (2.5)
BCZ (2.8)

alla just kamrem.



BPP samt BSG (2.7) och BKN samt ASB (3.0) vill jag bestämt ha för mig har kedja, men det är möjligt jag rör ihop det för all del.

Senast redigerat av it_mutt (15 februari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
spillolja
15 februari 2017 · 4 025 Inlägg

it_mutt skrev:
BPP samt BSG (2.7) och BKN samt ASB (3.0) vill jag bestämt ha för mig har kedja, men det är möjligt jag rör ihop det för all del.

BKN kan ja inte hitta men dom andra ser ut att vara kamkedja på enligt autodata

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang