Volvo 850 T-5R "T-gul" Livstidsprojekt.

En T-5R som fick smaka på mina hårda första år som bilägare och entusiast. Bilen har genomgått många perioder och smakändringar men får nu sedan 2023 lite efterlängtad kärlek med färdigt motorbygge, inredningsbyte och karossgenomgång.
  • 70 Följare
  • 55 986 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 maj
Reso
14 september 2023 · 247 Inlägg

KSI-Garage skrev:
Skönt om det bara är den pluggen som läckte

hahaha, till en början var det bara den.. Börjar svettas lite nervöst nu

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
14 september 2023 · 247 Inlägg

Ja ni.. smile Det är möjligt att jag lärt mig en jobbig läxa. Väldigt enkelt att se tillbaka på bilderna och tänkt att jag borde ha bytt dom när jag kunde, men när jag stod där så såg jag dom helt ärligt inte.

Jag bytte pluggen som läckte, gick snabbt men var ju tvungen att ta ur insuget för femte gången sedan motorn hamnade i bilen. Det positiva är ju att den verkar hålla och det inte var fel på något mer än pluggen. Men det syns ju väldigt tydligt på bilder att den är väldigt rostig.

https://i.imgur.com/RRMf3CC.jpg

Nu till problem nummer två. När jag låtit bilen stå på tomgång ett tag så började det ryka från grenröret, samtidigt som det lät ett hissande ljud. Med telefonen så filmade jag bakom och såg hur det småbubblade och en liten pöl småkokades vid frostpluggen på baksida toppen.. Känner hur detta kommer bli en jakt på den svagaste länken hela tiden och tittade tillbaka på bilderna jag tog när motorn var ur, för att se hur många pluggar jag hittar.

Här är pluggen vid grenröret. Den ser tyvärr inte så jätteilla ut men det verkade ändå bara sippra ut lite istället för att skjuta ett stort hål (än så länge)

https://i.imgur.com/3if6iRu.jpg

Det får mig att undra om även dessa kommer börja gå sönder så fort jag bytt ut den på baksidan.

https://i.imgur.com/z2IsuUq.jpg

https://i.imgur.com/k9MuUoq.jpg

De är ju större på kortändarna, kanske inte lika högt tryck. Men nervös blir jag. I allra värsta fall så kommer jag inte kunna besikta och bruka bilen de sista veckorna på säsongen. Sen har man väl hela vintern på sig egentligen.

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
15 september 2023 · 247 Inlägg

Körde in bilen på lyften igen, plockade ner downpipe, turbo och grenrör. Gick hyffsat snabbt men trångt är det. Visade sig att fryspluggen på baksidan är 2-3mm större i diameter jämfört med den främre så det fick bli ett samtal till Volvo igen och nu är bakre, och de på kortsidorna beställda. Vänta vänta vänta.. smile

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
23 september 2023 · 247 Inlägg

Idag kom resten av hattpluggarna som de kallar det på Volvo. Att det tog en vecka för dom kändes lite knepigt när det annars alltid tar 1-2 dygn att få hem saker hmm Men äntligen! smile

Den byttes relativt snabbt. Grenrör, turbo och downpipe sitter på igen. Även vatten och oljerör, så det som fattas nu är vakuumslangarna och tryckrör för att köra igen.

https://i.imgur.com/7hRPwce.jpg

Och eftersom det gick så snabbt så tänkte jag att jag bara ska få på det det lilla bukskyddet. Då intercoolern är aningen större så fick jag klippa ur en bit.

https://i.imgur.com/c0BdJ4q.jpg

Självklart rengjordes den innan den monterades. smile

https://i.imgur.com/ceRi65o.jpg

https://i.imgur.com/EcmG9sT.jpg

Nu är det inte lika tomt i mitten av fronten. Men störde mig enormt på hur smutsig fronten är. Och att jag fortfarande har kvar den gamla skylten. Det som inte syns på bild är hur vidrig själva läppen är egentligen. Spackel och någon som sprayat ny färg som nu är torrsprucken och helt annan kulör. Men en rengöring fick den också! smile (och jag vet att jag behöver plastskyddet till dragkroken, men de försvinner av någon anledning hela tiden hmm )

https://i.imgur.com/c2DaRlT.jpg

https://i.imgur.com/9Aso8Oz.jpg

Gav fronten en liten enkel handpolering, även där framskärmen möter fronten fick sig en liten påminnelse om hur lacken ser ut under all skit och oxidering. Fronten som hållts fast av två snabbclips och enbart 2 skruv under lyktorna fick tillbaka 7 skruv underifrån, 2 till framskärmen och imorgon lär den få alla skruv på ovansidan också.

https://i.imgur.com/OeDHRVc.jpg

Sen kunde jag inte släppa dimljusen. De båda har blivit snea och de som har gjort detta vet hur pilligt det blir om man inte har lyft och man kan enkelt komma åt underifrån.. Tidigare justerade jag dessa med fronten av. För att passa dit fronten, se hur man ska justera, ta av fronten, justera, på med fronten, se hur man ska justera, ta av fronten osv osv osv.

https://i.imgur.com/R6pMbkS.jpg

https://i.imgur.com/NKZrP5u.jpg

Tog ur fästet till krockbalken

https://i.imgur.com/7JCiiCv.jpg

Rakade till den

https://i.imgur.com/iNXlbcc.jpg

https://i.imgur.com/8Gl7PgP.jpg

https://i.imgur.com/xwSIPNG.jpg

Repeat på andra sidan

https://i.imgur.com/V5chBA2.jpg

Nu sitter de fan rätt! smile Kramar plasten runtom.

https://i.imgur.com/Iu3eUS9.jpg

https://i.imgur.com/h3D207I.jpg

Sen lyser enbart ena dimljuset. Och klassiskt 850 fel, bara att vrida lite på sockeln och så lyser skiten. Får ta tag i det problemet en annan dag men nu så lyser det smile Börjar bli lite ordning på härket big_smile

https://i.imgur.com/8ciDh1D.jpg

https://i.imgur.com/FMUkzWd.jpg

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
23 september 2023 · 247 Inlägg

volvoqq skrev:
Om delarna kommer ifrån GCP så tar det en vecka

Okej det verkar ju logiskt. Synd man blivit så bortskämd innan.. 😁

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
23 september 2023 · 247 Inlägg

Var ute och provkörde. Motorn går skitbra på tomgång, blir varm och fin, går jättebra vid lugn och halvlugn körning. Vid fullt gaspådrag så skjuter den vattenröret till torpedväggen.

En person på NordicR gissar på spricka eller skev topp. Logiskt om kompressionen i motorn smiter ut till kylsystemet och går ut vid den svagaste länken. Men gött trött på detta nu. Ska man alltså behöva skicka iväg motorn på planing och dret så orkar jag inte riktigt. En sista utväg är väl att prova en annan topp, den toppen som nu sitter på 2.0L motorn, för den höll ju från tå till topp på motorns alla varv. Men oavsett så slutar det i en jävla massa göra om jobb. Trångt blir det om motorn ska sitta i. Förbannat mycket jobb om motorn ska ur.

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
23 september 2023 · 247 Inlägg

Marlboroman skrev:

Reso skrev:
Vid fullt gaspådrag så skjuter den vattenröret till torpedväggen.

Exakt vad händer? Läker det vid någon av slangarna eller vid någon av packningarna?

Vattenröret som går från motor till torpedväggen (till värmepaketet) skjuts ut från snabbkopplingen. Bytte till en ny snabbkoppling, denna gång omodifierad och med nya o-ringar, tog en provtur igen men den sköt ut hela röret. Snabbkopplingen sitter kvar i torpedväggen.

När jag tänker efter så fanns det inga snabbkopplingar på gamla karossen som motorn satt i, utan hade gummislang ända till väggen och slangklämmor.

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
23 september 2023 · 247 Inlägg

Marlboroman skrev:

Reso skrev:
Vid fullt gaspådrag så skjuter den vattenröret till torpedväggen.

Exakt vad händer? Läker det vid någon av slangarna eller vid någon av packningarna?

För att förtydliga ännu mer. Provturen är en rundtur på ca 2km. Inför första provturen stod den på tomgång längre. Första halvan gick bra, andra halvan sköt den röret.

Bytte snabbfäste och O-ringar, provkörde en till gång ganska så fort den kommit upp i temp. Första halvan gasar jag inte mer än ~60% på pedalen, andra halvan gasar jag progressivt till 100%, upp till 5-6000rpm på trean, och fyran 100% direkt men upp till kanske 4000rpm innan jag svänger av vägen. Den klarade det utan problem men litade inte på enbart ett lyckat test.

Så provkörde en tredje gång precis efter, gasade likadant första halvan, vänder och ger samma tryck under andra halvan och då skjuter den ur röret igen.

Tempmätaren går inte över hälften.

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
24 september 2023 · 247 Inlägg

Efter ett dygns tanke så beställer jag hem ny packning och nya bult. Tar toppen som satt på 2.0L motorn och flyttar över. Frågan är om jag ska behöva lyfta upp karossen för att göra det enkelt för mig eller om jag byter med motorn i. Detta med nollning av allt var ju betydligt mycket enklare med motorn ur.

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
24 september 2023 · 247 Inlägg

Mew skrev:
Testa efterdra / känn på bultarna som håller toppen först - med rätt moment - innan du river resten. Varit med om att bultarna suttit väldigt löst efter ett tag trots momentdragna bultar (som inte ens sträckt sig, trots att det är sträckbultar). Ledde till just att kompression smet ut i kylkanalerna vid fullt laddtryck (toppen lyfte antar jag). Trodde det var topplockspackningen tills jag började lossa toppbultarna och kände hur löst de satt. Inte likadan motor, men absolut värt att känna på först, så börja med det innan du river resten!

Vet inte vilket moment de sitter i med tanke på att man ska dra dom 20nm, 60nm och till sist 130°, men det skadar ju inte att känna på dom med 60nm. Tack för tipset smile

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
26 september 2023 · 247 Inlägg

Berglund_89 skrev:
@Reso - nå? smile

Har barnen denna vecka och då blir det inte mycket gjort 😅

Men oavsett så har jag förberett den andra toppen, rengjord på undersidan och inspekterat lite med en rak linjal smile Hittade inte mina bladmått så måste dubbelkolla. Såg några siffror om att toleransen är inom 0,5mm på långsidan, 0,3mm på kortsidan men vad mitt öga såg så låg linjalen rätt klistrad längs diagonalen och längden. Lyste med ficklampa och fick en gnuuutta ljus igenom så bladmåttet måste hittas!

Och att riva toppen på motorn som sitter i så tänker jag fortfarande på om jag ska göra det med motorn i = krångligt och trångt, eller motorn ur = krångligt och mycket jobb. Sitter lite på pottkanten för det måste göras oavsett.

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
29 september 2023 · 247 Inlägg

Lite bilder från att jag skruvade av toppen som satt på 2.0L motorn. Den sattes på i våras och fungerade fint från dess. Inget ventiltick eller skjutna vattenrör från den inte.

https://i.imgur.com/mWTLXvF.jpg

https://i.imgur.com/h6tMM51.jpg

https://i.imgur.com/XEpAWDy.jpg

Tog en linjal i metall och satte mot ett planglas i garaget för att bekräfta rakheten, och jodå den var rak. Sedan sattes den mot toppen och den verkar ju tokrak också. 0,05mm tog sig inte under, varken på längan, kortan eller diagonalan

https://i.imgur.com/zDGZHGf.jpg

https://i.imgur.com/YZvXpwH.jpg

Så med den kollad så började jag riva idag. Börjar bli rutin nu.. roll

https://i.imgur.com/t4mgsU4.jpg

Motorn i dödläge och allting nollat enligt markeringar som när jag satte ihop motorn.

https://i.imgur.com/Xd4d8I7.jpg

https://i.imgur.com/fOHXSxR.jpg

Ventilkåpan av, la märke direkt till att inget lim verkar ha fäst, till skillnad från den andra toppen. Såklart har motorn knappt gått ett par mil men det var olja överallt.

https://i.imgur.com/Q25Scy9.jpg

https://i.imgur.com/UTOYQ7Z.jpg

Innan jag tog av toppen så kollade jag bulten med 60nm, vilket alla klickade direkt med. Vid lossning av bulten så gav alla 12 samma 2 knarr innan de släppte så jag kan nog utesluta dåliga topplocksbult.

Med toppen av så märkte jag att det låg vatten i cylinder 1

https://i.imgur.com/f9ykxeW.jpg

Tog också en närmare titt på både packningen och toppen. Toppen var även den hyffsat rak, men 0,15mm kunde glida under mellan cylindrarna. Inget spår av någon spricka men då vet jag inte riktigt vart jag ska kolla heller.

Packningen däremot har bubblat upp sig, såg också att det kan ha varit ett produktionsfel runt cylinder 1, men då kollade jag inte den nya för att bekräfta. En sektion till vattenkylningen hade spräckt packningen på ena sidan, det var inte rakt genomgående men när jag tryckte med fingret så kom det ur kylarvätska. (På båda sidorna)

https://i.imgur.com/eTaSHvx.jpg

https://i.imgur.com/O8eOZoQ.jpg

https://i.imgur.com/nPLf9S8.jpg

Packningen verkar lite för suspekt för mig, tänker inte chansa med samma topp och ny packning utan jag kommer fortfarande byta till den andra toppen som jag gjort ren. Mittenblocket såg rakt ut det också, 0,10mm tog sig under linjalen men inte mer än så.

https://i.imgur.com/uwphsZV.jpg

Gör en slutsats på att packningen har gått, kanske från när jag sköt hål i första hattpluggen, kanske för att toppen har en blockering i vattenkanalerna, kanske för att toppen har en spricka någonstans.

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
1 oktober 2023 · 247 Inlägg

Ny topp på. Kamrem på. Den tog fanimej 5 timmar+ att få dit, mycket krångel med spännaren och att få allt att hamna rätt.. Tror jag hade sparat mycket svordomar genom att ta ner hela motorn men jaja. Allt får inte vara för enkelt, eller hur måste man tänka egentligen roll

https://i.imgur.com/wp7fQHA.jpg

Skulle sätta dit en ny plastring mellan de två o-ringarna som finns innanför snabbfästet till vattenröret in till kupén. Tappade bort den efter att vattenröret hade tryckts ut för andra gången och jag skulle sätta dit det igen för att kunna köra in i garaget. Till min förvåning kunde jag dra ur vattenröret enkelt med mina händer.. Då slog det mig att jämföra med originalröret för det ska för fan inte gå att dra ur röret och att snabbfästet sitter kvar i väggen.

https://i.imgur.com/0BretG1.jpg

Är det bara jag eller har det nya röret mycket rundare kant jämfört med den gamla? Som kanske får röret att åka ut vid fullt tryck i systemet? Har jag bytt topp och dret i onödan..? Jag vet inte vad jag ska tro. Men jag har riktigt blandade känslor nu. Dumt att byta flera saker samtidigt så jag inte kan få svart på vitt vad som felar, men i mitt huvud har jag 3 scenarion. Scenario 1 är att röret skjuts ändå, då misstänker jag spricka i blocket. Scenario 2 är att allt håller och jag kör på det. Scenario 3 är att allt håller och jag byter ut till det nya röret igen för att felsöka.. Tänker kanske lite i förväg men detta är vad jag förväntar mig av hela toppbytet.

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
2 oktober 2023 · 247 Inlägg

Marlboroman skrev:
Toppackning från KL? Nya röret ser ut att ha lite annan form vid ringen.

Yes, sotningssatsen från KL.

Ja för originalröret går då inte att dra ur utan att ta bort snabbclipsen

Edit; Rören är från Vparts, utifall andra inte vill råka ut för samma problem

Senast redigerat av Reso (3 oktober 2023)

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
3 oktober 2023 · 247 Inlägg

Lite goda nyheter för en gångs skull smile

Provkörde lite idag, och drog ur den 4 gånger "back to back" utan att den sköt vatten! Inga större problem förutom ett som jag kommer åtgärda inom ett par dagar. Besiktning bokad på fredag och har lite småfix tills dess.

Enda problemet var att den sköt ur vevhusventilationen på toppen. Men jag vet nog varför. Den blåser inte ur någon luft på tomgång, men jag antar att blir lite tryck under fullt blås, + oljan som cirkulerar gör att den i princip glider av. Märkte när jag skruvade ihop första gången att den passade lite dåligt, och ju hårdare man drog åt slangklämman, desto högre gled den upp då anslutningen är konisk. Märklig konstruktion egentligen.

https://i.imgur.com/Ne4dyxw.jpg

Nya vevhusventilationen är såklart inte Volvo original och den övre slangen är då mjuk. Vid värme blir den ännu mjukare.

https://i.imgur.com/4VpoMd8.jpg

På min andra motor så satt vad jag antar är Volvo original och skillnaden är ju enorm. Den på gamla motorn är ju av hårt gummi och inte alls lika flexibel. Slangklämman till den originala är också säkerligen 50% bredare än den som kom med kopian. Så denna kommer jag byta till. Men då ska ju insuget såklart av igen roll

https://i.imgur.com/7ooSYdt.jpg

Lite småfix innan besiktning. Måste justera in handbromsen lite, och öppna upp instrumentbrädan så jag kan ta ur instrumenthuset och montera on blinkerslamporna. Något mer tror jag inte behövs för tillfället, och väntar med spänning till besiktningen. big_smile

Senast redigerat av Reso (3 oktober 2023)

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
3 oktober 2023 · 247 Inlägg

När jag städade bort gamla lådor från beställningar så hittar jag det jag saknade för några veckor sedan, pinnbult till turbon! smile

Det blev ett snabbt byte.

https://i.imgur.com/46B8Xxl.jpg

https://i.imgur.com/IQthcGV.jpg

När man ändå är igång så skruvade jag bort insuget och bytte vevhusventilationsslang till toppen. Mycket stabilare

https://i.imgur.com/d9pUGM6.jpg

Sen isär med instrumentbrädan och tryckte dit lamporna till blinkers i instrumenthuset. Hade isär det för några veckor sedan för att se till att mätare, dator och varningslampor skulle lysa, men glömde såklart blinkers då

https://i.imgur.com/CeMM5tD.jpg

Senast redigerat av Reso (3 oktober 2023)

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
8 oktober 2023 · 247 Inlägg

https://i.imgur.com/YCl9lK5.jpg

Var på besiktningen. Fick en tvåa på länkarmsbussning, men även på CO värden. På tomgång låg den på 1,3 (0,5). På 2500 varv låg den på 3,8 (0,3) så jag måste ha missat något rejält känns det som. Lambda låg på 0,92 (0,96 - 1,04) så den ligger ju fel.

Jag tyckte att den gick jättebra på vägen till och från besiktningen, förutom nästan hemma då den börjar slöddra och spotta vid en viss procent gaspådrag på låga varv. Tryckte jag ner plattan så hoppade den ur det och gick bra igen. Tomgång gick dåligt, den luktade mycket bensin och den visade felkoder på för fet blandning (2-1-2 och 5-1-2).

Skruvade ner downpipen och lambdan, och såg att en kabel var av. Lagade den, satte ihop allt igen, drog lite extra på alla slangklämmor och provkörde. Den verkar gå mycket bättre, blöddrade till endast en gång ca 2km in på körningen, men inte efter det.

Börjar fundera på om mässinglocket på RIP-kitet vid gasspjället suger lite luft. Tänkte spruta lite startgas där och se men det glömde jag bort..

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
17 februari · 247 Inlägg

Denna tråd borde få sig en liten uppdatering.

Eftersom bilen blev kuggad i besiktningen med avgasvärden, eller med andra ord för fet blandning och allmänt dålig körgång så blev det inget mer den säsongen, siktade på nya bilar som fick egna projekttrådar. Med all snö, som bokstavligen stängt in bilen så kan jag inte göra någonting med den förrän snön försvinner

Jag kan inte släppa tanken om hur BRA motorn gick medans den höll på och skjuta det förbannade vattenröret, och hur dåligt bilen gick efter att jag bytte topp. Istället för att backtracea och jaga fel så gör jag om det igen. Jag ska försöka få tag på en tolk till kamaxeln och försäkra mig lite mer om att inget hamnar ur timing.

Det har även inhandlats en hyffsad mängd roliga delar som ska på inför 2024. smile Bland annat kolfiber, uppgraderingar och inredning.

https://i.imgur.com/iDuxcKg.jpeg

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
24 februari · 247 Inlägg

Då jag nyligen skaffat en till 850 kombi så har jag börjat leta lite samma delar som jag redan har, lite av en win/win för då får den gula fräschare delar, och min andra kombi får ta över lite lull. big_smile

Var på skattjakt på skroten för några veckor sedan och såg en V70 med långlister. Yoink sa det så fick de följa med hem. På den gula sitter det 850 långlister, som dessutom är svartmålade eftersom det är vanligt att de flagnar. Så där får de mycket finare V70-listerna hamna, och jag får nog måla om 850-listerna innan de hamnar på den silvriga

https://i.imgur.com/9dzODeA.jpeg

https://i.imgur.com/gcBXcND.jpeg

Första lagret med plast och gummimedel på, ska dra på andra lagret imorgon så det blir mättat och bra

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
1 april · 247 Inlägg

Första riktiga vårdagen, ledig måndag spenderades med att städa garaget, åka till tippen men en enorm mängd skit och sen öppna dörrarna till den gula pärlan. big_smile

Hello beautiful

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-8d3ba0fc03b2d70ad476fe6c79bad8ec.jpg

Den gick väldigt ojämnt, som förväntat eftersom jag ställde in den snabbt, lite i skam över hur dåligt den gick. Provade att spraya startgas här och där men den reagerade inte någonstans. Eftersom jag hade haft av insuget säkert 5 gånger med samma packning så bytte jag den lite snabbt. Jag bytte även från de vita spridarna till originala orangea. Ingen skillnad i tomgång.

Började sitta och pilla på OBD1-modulen och läsa felkoder. Minns att förra året fick jag felkoder om lambda-sonden, även när den gick "bra". Men någon gång där i slutet av förra säsongen så började den gå enormt dåligt, blöddrade och hackade. Den gick bättre utan LMM, men även när jag provade andra LMMs så gick den aldrig bättre.

Råkade trycka 3 gånger och den började gå igenom olika enheter automatiskt, så som kylarfläkt, LMM, spridare och EVAP-modul. Efter det fick jag felkod om LMM, som jag aldrig fått förut. Rensade allt för att få bort gamla koder och provade igen. LMM igen. Så jag lyckades hitta en gammal LMM som hörde ihop med motorn från -94 som nu är monterad. Och det gjorde fan susen! Nu går motorn rent igen. Tog en kort provtur och tankade, och jävlar vad bilen går. Svinlande snabbt jämfört med den silvriga original T5an. Ändå ska dom ha samma grejer monterat, så jag antar att nya delar spelar väldigt stor roll.

Lambda lyser fortfarande, men åtminstonde ett stort fel åtgärdat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-9c868730523866b4229ab5150651cec8.jpg

Som belöning för det så slängde jag den äckliga gröna huven åt helvete och monterade en svart huv jag hittade för 250kr i kristinehamn. Bu eller bä, men jag väljer hellre svart bu än grönt bä.

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-b7233f390f4dfcd9d57256cd2a24bc7b.jpg

Och så slog det mig att nu kan jag ta ut allt jag har hoardat under vintern! Så mycket gott att jag nästan blir tårögd. Vi snackar;
302mm frambromsar
NOS T5 tryckplatta med lamell
V60-baktorkare
Larmcentral med tillbehörande larmdosa (som jag saknat sedan jag tappade originalnycklarna för några år sedan)
Ny lambdasond
Ny XC-grill med en bättre begagnad volvo-ribba
Kolfiberkåpor till gasrulle och ECU från Carbon Fiber Works, samma som gjort tändstiftskåpan
Svarta innerbelysningsknappar
688 Japan-grenrör i fint skick som ska paras ihop med volvos originala packningar. Packningarna kostade så fruktansvärt mycket att de fick vara med på bild
18" BBS Challenge, som jag tyvärr blev lurad på då de var annonserade som 5x108, men visade sig vara 5x112 när de inte passade på bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-863e77ae2a460c84337c498346bfde5e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-11a7334c9bc5897831bf1c6c212c44ec.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-9af0a796e049d248a3ebd60acd409c8f.jpg

Däcken ska bytas från 225/45R18 som sitter på nu till 215/35R18. Och då de är 8,5" ET35 så kommer jag få ET20 med 15mm konverteringsspacers. Då tjänar jag ändå 10mm från mina 8,5" ET10 som sitter på just nu. Enligt kalkyl så ska 215/35R18 vara snarlikt 205/40R17 som är monterat nu så allt lär går bra..

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-fafd05c10861bd076e2f3fc1babda4d5.jpg

Lite snabbt kosmetiskt mekande innan jag ger mig för dagen, V60 torkare åker på. Den är något kortare är original men efter att ha använt en på min andra 855 så kan jag säga att det inte är något man märker av.

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-b4a21450f13c9bf65540a378ccd048d4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-d9a6f14482fbfac8a7ec32a347e6720f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-d9d8a239575959980b0e5a10993fb708.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-ef4aa9461d8b9c759acc5404f6f9c52b.jpg

Och sen så putsades rails-gropen och de släta v70-listerna monterades. Blev väldigt propert och allmänt bättre skick än de gamla 850-listerna. De är fetare fram vid rutan och man har ju hört att de ska vara bättre på att hantera vattnet när man använder torkarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-d12145f22f9175fa5d4162ffc7f1f5a6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201739/201739-c21fc7b9be5da579f8131bbc049a50a0.jpg

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang