Concept 960R (Volvo 960 T6) REGGAD NU! (Stod med bilen på ELMIA i år!)
Hej! Jag heter Mattias och har varit bil intresserad så länge jag kan minnas. När jag var 16 år visste jag exakt vilken bil jag ville ha. Min drömbil var en Volvo 960 1995 Kombi med 2,5l sexa och manuell växellåda. Det fick inte vara vilken färg som helst på bilen utan det skulle vara den fjordgröna metallic lacken och inredningen skulle vara beige! Jag tänker byta det mesta till exempel motorn kommer från en Volvo S80 T6 2,8l 1999, växellåda BMW 320d, bromsar R-bromsar (Brembo) från Volvo S60r/V70r, bromscylinder Volvo S80 t6, Coilovers fram BC racing V1 och bak GAZ coilovers! Tyckte att mitt projektnamn jag kommit på passar rätt bra, nämligen Concept 960R! Häng med på min resa från vardagsbil till drömbil!!
Här ser ni hur rostig utgående axel var på växellådan innan målning! (slipade så klart bort detta innan målning! ;-))
Nymålad!:-)
MK1 drivaxlarna innan målning och slipning! :-)
Grundmålade!:-)
Färdiga!:-)
Länkarm innan målning! :-)
Länkarm efter målning! :-)
Kåpa blästrad som ska sitta över spridarna! Ska poleras! ;-)
Det var allt jag hade nu! Hoppas ni inte har tappat intresset! Kommer bli lite roligare inlägg när jag ska ta ur den gamla motorn och montera massa nya saker som bakaxeln!:-)
Hej på er alla! :-) Dags för en ny uppdatering! :-)
Här är bakaxeln grundmålad!
Färdigmålad!
Färdigmålad!
Färdigmålad!
Färdigmålad!
En liten tillbakablick på motorn innan rengöring och polering! Usch! :-)
Hur den ser ut just nu! Våtslipad med 1200 papper. Ska bli ännu bättre!;-)
En till bild!:-)
Kan meddela att jag gått med i Refined car club! Ska sätta på någon dekal snart! :-)
Kan meddela att diffen är klar hos Vide Bilservice nu! Ska försöka hämta den nästa vecka! Då återstår målning av diffen innan ihopmontering av bakaxeln!;-) På bilden är en keps som jag kanske ska köpa! En liten teaser! ;-)
Ska föröka sätta ihop bromsoken inom några vecker med! Kommer bli skitbra!:-)
Tallifjant skrev: Jäkla snygga framsteg! Vad är refined club för något?
Tackar! Det är en ganska nystartad bilklubb som är helt gratis att vara med i! :-) Är en klubb för Volvos som är "förfinade" på något sätt kan man säga. Tyckte det passade mig bra!
Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade här. Jag har haft fulllt upp med jobb och att fixa bruksbilen inför besiktning.
Men en del har hänt ändå! :-)
Har fortsatt att slipa på motorn:-) Kommer nog bli bra! :-)
Sen har jag fixat med mina bärarmar till bakaxeln som jag köpte på skroten. Tog loss dem gamla bussningarna. Så nu ska det målas och pressa i nya bussningar:-)
Sen har jag fixat med mina bärarmar till bakaxeln som jag köpte på skroten. Tog loss dem gamla bussningarna. Så nu ska det målas och pressa i nya bussningar:-)
Sen har jag fixat med mina bärarmar till bakaxeln som jag köpte på skroten. Tog loss dem gamla bussningarna. Så nu ska det målas och pressa i nya bussningar:-)
Delad:-)
Bussning borta!:-)
Alla bussningar ur! Blev en fin hög! :-)
Diffen hemma igen från Vide Bilservice! :-) Ska bli kul att testa diffen sen! ;-)
Tallifjant skrev: Snyggt! Vad hade du tänkt uppnå för skillnad med diffen?
Tackar! Har satt i Torsendiff i diffen så man får bra fäste med båda däcken när man gasar och är skonsamare mot drivaxlarna mot diffen som satt där tidigare. Denna låser inte lika bra och då kunde det bli all effekt kom på ena hjulet och det är ju inte så bra för varken hållbarhet eller väghållning:-)
Sen är det ju roligare om det ryker från båda däcken när man börnar! ;-)
Tallifjant skrev: Snyggt! Vad hade du tänkt uppnå för skillnad med diffen?
Tackar! Har satt i Torsendiff i diffen så man får bra fäste med båda däcken när man gasar och är skonsamare mot drivaxlarna mot diffen som satt där tidigare. Denna låser inte lika bra och då kunde det bli all effekt kom på ena hjulet och det är ju inte så bra för varken hållbarhet eller väghållning:-)
Sen är det ju roligare om det ryker från båda däcken när man börnar! ;-)
Okej, som jag trodde också då 😄 känns som att många inte är så noga med att byta diffen utan istället svetsa ihop det. Är det skiljer byggen från bygge;) klart det ska ryka från båda hjulen!
V_O-L-V_O skrev: Fortsatt seriöst detaljarbete...stiligt. Intressant med bakvagnen ös gärna på med bilder där, blir det nå modd för o sänka bak?
Tackar, tackar:-) Absolut kan jag göra det!;-) Blir bara coilovers ibak och bladfjädern då:-) Får se om jag måste ta bort bladfjädern eller inte. Får prova och se! :-)
Sherkost skrev: Du råkar inte ha typ modell nummer eller likande på coilsen bak? skulle behöva beställa ett par jag oxå
Nej tyvärr har jag inte det. Men det är bara att kontakta GAZ direkt och skriva att du vill köpa sådana coilovers som myranesracing sålde. Dock får du komma på en bra setup med fjädrar till coiloversen då dem inte sålde dessa coilovers med fjädrar till myranesracing.
V_O-L-V_O skrev: Någon av er som vet hur kompositfjädern o coils skulle funka ihop? För mig later det som att det blir för mycket lyftkraft = ingen sänkning....rätt el fel!?
De jag har last mig till om sänkning med multilink bakvagn är följande *Slipa ner bladfjädern I hö & vä ytter ände så att tjockleken på fjädern minskar over en viss längd på bladfjädern. Fjäderns lyftkraft minskar då o bilen blir lägre. *Byta nivåmat mot 940 std dämpare bak, skall också ge en sänkning *En kille hade sågat av bladfjädern helt (drama) o lät bilen vila på bumpgummi (ser bra ut men hur skönt e de o åka 20/30 mil till tex Vallåkra träffen?)
Nån som vet eller kan dela tankar I ämnet!? :-)
ja kapa av bladfjädern, odugligt att åka med. hoppar som fan, men planen är att skaffa coils
Jag får se hur jag ska göra. L-M-R säljer sänkningssats till dessa bilar och då behöver man inte göra något med bladfjädern, bara byta dämparen:-) Bladfjädern bär ju inte upp bilen direkt, utan är där mer som stöd. Om tex dämparna blir dåliga på en 960/s90/v90 så sjunker den ju ihop ibak. Så jag ska prova och se men tack för tipset! :-)
Jag har nu forskat lite om detta med olika bladfjädrar till 960. Den bladfjädern som jag har på min nya bakaxel är märkt med artikelnumret 6819300. Jag sökte lite på nätet och fick då fram att denna bladfjädern ska användas med nivomatic stötdämpare.
Så om jag skulle ta bort mina dämpare när denna bakaxeln sitter på bilen skulle den sjunka ihop. Så jag ska testa att köra med mina coilovers och bladfjädern. Tror det kan bli ganska bra! :-)
Annars har det inte hänt så mycket mer än så. Håller på att greja med bruksbilen just nu:-) Men det kommer mer snart ska ni se! Fick min nya momentnyckel så jag kan skruva ihop bakaxeln snart! :-)
_740tic skrev: Du får väl ta bort bladfjädern du har ju fjädrar på coiloversen varför har du annars köpt såna?
Tjena!
Nja, vi får se hur det blir. Jag har valt ganska mjuka fjädrar till mina coilovers för att kunna ha kvar bladfjädern. Jag har den mjuka bladfjädern för nivomatic så själva bladfjädern håller inte upp bakvagnen ändå. Jag får laborera lite. Blir bättre väghållning tror jag om jag kan ha kvar bladfjädern :-) Vi får se hur det går:-)
Har fått hem mina ramlager och vevlager (sputter) som ska monteras när motorn fått sig en ordentlig tvätt hos Fredds Motor:-)
Sen har jag hämtat diverse packningar, o-ringar och skruvar till motorn på Bilia:-) Är väldigt sugen på att skruva ihop motorn nu! :-)
Jag har varrit på bilträffar och lagat min bruksbil så har tyvärr inte hunnit göra så mycket på detta projektet. Men ska försöka göra ett ryck snart! :-)