Concept 960R (Volvo 960 T6) REGGAD NU! (Stod med bilen på ELMIA i år!)
Hej! Jag heter Mattias och har varit bil intresserad så länge jag kan minnas. När jag var 16 år visste jag exakt vilken bil jag ville ha. Min drömbil var en Volvo 960 1995 Kombi med 2,5l sexa och manuell växellåda. Det fick inte vara vilken färg som helst på bilen utan det skulle vara den fjordgröna metallic lacken och inredningen skulle vara beige! Jag tänker byta det mesta till exempel motorn kommer från en Volvo S80 T6 2,8l 1999, växellåda BMW 320d, bromsar R-bromsar (Brembo) från Volvo S60r/V70r, bromscylinder Volvo S80 t6, Coilovers fram BC racing V1 och bak GAZ coilovers! Tyckte att mitt projektnamn jag kommit på passar rätt bra, nämligen Concept 960R! Häng med på min resa från vardagsbil till drömbil!!
Har köpt aluminiumrör och silikonslangar till tryckrör:-)
Mina coilovers till bakaxeln är tillbaka från England efter ombyggnation. Dem passade inte i det utförandet jag fick dem i först så fick göra en egen ritning på hur jag ville ha dem så fixade dem det utan kostnad! Riktigt bra företag!!
Downpipe till lilla turbon klar för att lindas:-)
Grenröret är äntligen färdigsvetsat! :-)
Vad tycks?
Förlängt växelreglaget så det passade mitt TXR spakställ! Blev riktigt bra och sköna lägen:-)
BMC twinair luftfilter köpt! :-)
Lucas 1260cc spridare inköpt! :-) Blir riktigt grymt detta! :-)
Grenröret blev riktigt bra! :-) Kommer lämnas in på coating efter jag reggat bilen:-)
Sherkost skrev: ser bra ut va ändrade du på coilsen? mina passade perfekt! tyckte jag iaf xD
Hej!
Ursäkta sent svar! Har inte varit inne här på ett tag nu. Men projektet står inte stilla, Har gjort en del saker med bilen som inte syns men som behövs göra så har inte gjort något inlägg än.
Som svar din fråga så ändrade jag hur infästningsändarna såg ut både uppe och nere så att det är samma mått som på orginal dämparna.
gummisvarvarn skrev: Har du fått på coilsen än efter de kom tillbaka? Blev det bra? Du har möjligtvis inte kvar ritningen, skulle vara till stor hjälp:)
Och jag säger som de andra, riktigt bra jobbat💪🏻👍🏻
Hej!
Nej, har tyvärr inte testat dem än! Men tror det blev väldigt bra, jag ändrade hur infästningsändarna såg ut både uppe och nere så att det är samma mått som på orginal dämparna.
Growe skrev: fint bygge.. en fråga bara vad kör du med för ringgap? såg inget om det.. en rätt viktig grej att mäta för att slippa framtida probelm för litet gap=kolvar som går sönder finns en hel del att läsa om hur viktigt det är.
Tack!
Det är inmätt och klart! Kommer inte ihåg det i huvudet nu med tror det var 0,5 eller 0,6:-)
För att få bättre bromsverkan när jag sätter på mina R-bromsar, annars blir dem större bromsarna mest för syns skull än för bättre bromsverkan. Sen måste man byta den för att få den godkänd av Sfro :-)
phback skrev: Följt lite i bakgrunden och gillar verkligen idén "concept 960r", att du satsar på en snabb och fin bil med lite lyx utan att kasta ut varenda sak från inredningen och sätta i 2 sparcostolar Kul med lite omväxling.
Framstolarna blev jävligt schyssta, blev du nöjd med färgen jmf med baksätet? Tänker om det skulle bli nyansskillnad, för de är färgade på nytt va?
Kul att höra att du följer mitt bygge!:-) Kul att du gillar det! :-)
Ja, jag blev väldigt nöjd med färgen, blev ingen märkbar nyansskillnad:-)
För att få bättre bromsverkan när jag sätter på mina R-bromsar, annars blir dem större bromsarna mest för syns skull än för bättre bromsverkan. Sen måste man byta den för att få den godkänd av Sfro :-)
Kan säga att de funkar lika bra med original faktist, Sen har min SFRO gubbe godkänt att jag använder original 740 tillsammans med R-bromsar runt om, så de va konstigt
Ja, det kan vara så men du får bättre bromsverkan om du byter till S80 servot då det är kraftigare:-) Men känns som alla på SFRO inte alltid är överense om allt:-)