Saab 9-3 airride

beppizh
11 februari 2017 · 328 Inlägg

Tjena! Någon som vet om det finns ett komplett kit för airride till min saab 9-3 04? Gärna svenska hemsidor. Och om inte, kan man bygga själv och vilka delar behöver jag osv?

Tack på förhand och fortsatt trevlig helg! smile

Hamilton
11 februari 2017 · 8 865 Inlägg

Jag har själv letat efter samma och har bara hittat utländska sidor, företag.
http://www.x2industries.com/saab-2003-2 … J9mjW_hBaQ

Du får nog räkna med att det kostar ca 20-30 000 och då är inte monteringskostnaderna inräknade ;-)

Senast redigerat av Hamilton (11 februari 2017)

Fotograf på tierpidag.se
beppizh
11 februari 2017 · 328 Inlägg

Hamilton skrev:
Jag har själv letat efter samma och har bara hittat utländska sidor, företag.
http://www.x2industries.com/saab-2003-2 … J9mjW_hBaQ

Du får nog räkna med att det kostar ca 20-30 000 och då är inte monteringskostnaderna inräknade ;-)

Såg det också, montera gör jag själv. Dock så ofantligt dyrt, kan man inte bara ta hyttbälgarna från scania? :p

Hamilton
11 februari 2017 · 8 865 Inlägg

beppizh skrev:

Hamilton skrev:
Jag har själv letat efter samma och har bara hittat utländska sidor, företag.
http://www.x2industries.com/saab-2003-2 … J9mjW_hBaQ

Du får nog räkna med att det kostar ca 20-30 000 och då är inte monteringskostnaderna inräknade ;-)

Såg det också, montera gör jag själv. Dock så ofantligt dyrt, kan man inte bara ta hyttbälgarna från scania? :p

hehe har faktiskt varit inne på samma ide och jag har bra kontakter inom lastbilsdelar ;-)
Kan kolla priser om du är intresserad.

Senast redigerat av Hamilton (11 februari 2017)

Fotograf på tierpidag.se
beppizh
11 februari 2017 · 328 Inlägg

Hamilton skrev:

beppizh skrev:

Hamilton skrev:
Jag har själv letat efter samma och har bara hittat utländska sidor, företag.
http://www.x2industries.com/saab-2003-2 … J9mjW_hBaQ

Du får nog räkna med att det kostar ca 20-30 000 och då är inte monteringskostnaderna inräknade ;-)

Såg det också, montera gör jag själv. Dock så ofantligt dyrt, kan man inte bara ta hyttbälgarna från scania? :p

hehe har faktiskt varit inne på samma ide och jag har bra kontakter inom lastbilsdelar ;-)
Kan kolla priser om du är intresserad.

Jobbar själv i lastbilsverkstad med enbart Scania så det är okej, men tack annars! smile Men jag tänkte lite snabbt nu bara, borde det inte gå och göra på detta viset som jag har försökt att förklara med mina paint mästerverk nedan? Asså med främre fjäderbenet så skippar man fjädern och drar en bälg över dämparen över det kromade då dvs. Och bak skippar man fjädrarna också och kapar dämparna där jag har dragit dem röda sträcken och svetsar på bälgarna osv.

Nu har jag bara tänkt snabbt och det är bara en princip, men det borde väl gå?

Fram:

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218035/218035-6bfa07967de3017a06b6acf2741c9e9b.jpg
Bak:

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218035/218035-0a3b6180ccd82190f663999a24a25519.jpg

Senast redigerat av beppizh (11 februari 2017)

Hamilton
11 februari 2017 · 8 865 Inlägg

Det borde fungera ja

Fotograf på tierpidag.se
beppizh
11 februari 2017 · 328 Inlägg

Då borde det ju inte bli superdyrt? En bälg ligger runt 1500kr/st ca, dämparna använder man originalgrejorna, sen är det ju lufttank och kompressor. Något mer?

Och undra vad besiktningen säger om det. roll

Hamilton
11 februari 2017 · 8 865 Inlägg

beppizh skrev:
Då borde det ju inte bli superdyrt? En bälg ligger runt 1500kr/st ca, dämparna använder man originalgrejorna, sen är det ju lufttank och kompressor. Något mer?

Och undra vad besiktningen säger om det. roll

Någon typ av sensorer, relän som hindrar nedsänkning när hjulen inte är raka kan nog vara bra.
Besiktningen borde inte vara några problem om det är ordentligt gjort men man ska nog rådfråga innan.
Jag är helt klart intresserad om kvalitén blir bra. Färdigt system från utlandet kostar ca 45 monterat och klart ;-)

Fotograf på tierpidag.se
beppizh
12 februari 2017 · 328 Inlägg

Hamilton skrev:

beppizh skrev:
Då borde det ju inte bli superdyrt? En bälg ligger runt 1500kr/st ca, dämparna använder man originalgrejorna, sen är det ju lufttank och kompressor. Något mer?

Och undra vad besiktningen säger om det. roll

Någon typ av sensorer, relän som hindrar nedsänkning när hjulen inte är raka kan nog vara bra.
Besiktningen borde inte vara några problem om det är ordentligt gjort men man ska nog rådfråga innan.
Jag är helt klart intresserad om kvalitén blir bra. Färdigt system från utlandet kostar ca 45 monterat och klart ;-)

Ja och det är alldeles för dyrt.. men ska spekulera lite mer i detta och så får man se vad man kommer fram till!

JKDesign
12 februari 2017 · 4 442 Inlägg

beppizh skrev:

Hamilton skrev:

beppizh skrev:

Såg det också, montera gör jag själv. Dock så ofantligt dyrt, kan man inte bara ta hyttbälgarna från scania? :p

hehe har faktiskt varit inne på samma ide och jag har bra kontakter inom lastbilsdelar ;-)
Kan kolla priser om du är intresserad.

Jobbar själv i lastbilsverkstad med enbart Scania så det är okej, men tack annars! smile Men jag tänkte lite snabbt nu bara, borde det inte gå och göra på detta viset som jag har försökt att förklara med mina paint mästerverk nedan? Asså med främre fjäderbenet så skippar man fjädern och drar en bälg över dämparen över det kromade då dvs. Och bak skippar man fjädrarna också och kapar dämparna där jag har dragit dem röda sträcken och svetsar på bälgarna osv.

Nu har jag bara tänkt snabbt och det är bara en princip, men det borde väl gå?

Fram:

http://www1.garaget.org/gallery/images/219/218035/218035-6bfa07967de3017a06b6acf2741c9e9b.jpg
Bak:

http://www1.garaget.org/gallery/images/219/218035/218035-0a3b6180ccd82190f663999a24a25519.jpg

Fram ser rätt ut!

Bak blir det nog lite fel, luftbälgen borde ersätta fjädern inte kapa av dämparen. Vad skall då dämpa?

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Djo
12 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Bak lär du göra lika som fram ersätta fjädern med luftbälg du kan inte svetsa in en bälg mitt i stötdämparen det kommer inte fungera.

Köp bälgarna från utlandet och resten kan du faktiskt köpa i Sverige såvida du inte vill leta billigast möjliga från Kina land såklart.

Sen kan du göra från enklaste med manuela ventiler som jag kommer börja med, Till elektriska ventiler och sedan dyrast elektriska ventiler med nivå sensorer.

Du kan om kör absolut enklaste system möjliga komma ner runt 10.000 kr går göra det billigare också om man vill men räkna med runt 10 papp om du vill kunna höja och sänka bilen bara.

Men kolla först om du får göra denna ändring och kan regga in den på din bil då du har så ny bil så helbils godkännande kan sätta stopp för det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Xebers76
12 februari 2017 · 2 280 Inlägg

Man ska egentligen regga bilen med luftfjädring, jag chansade att bessa min för länge sedan och bessmannen sa att han bara blundade för det, så man kan ju ha tur

beppizh
12 februari 2017 · 328 Inlägg

Så klarar jag mig på alla dessa sakerna? Eller jag behöver något mer? Och hur skulle ni klassa denna uppsättningen i bra/bättre/bäst? big_smile

http://getlow.se/sv/produkter/2073-komp … chnix.html

X2 http://getlow.se/sv/luftfj%C3%A4dring/2 … 200mm.html
X2 http://getlow.se/sv/luftfj%C3%A4dring/3 … 195mm.html

Djo
13 februari 2017 · 10 157 Inlägg

beppizh skrev:
Så klarar jag mig på alla dessa sakerna? Eller jag behöver något mer? Och hur skulle ni klassa denna uppsättningen i bra/bättre/bäst? big_smile

http://getlow.se/sv/produkter/2073-komp … chnix.html

X2 http://getlow.se/sv/luftfj%C3%A4dring/2 … 200mm.html
X2 http://getlow.se/sv/luftfj%C3%A4dring/3 … 195mm.html

Ja borde fungera bälgarna får du kolla så dom fungerar som du tänkt dig.

MEN TA TECHNIX KOMPRESSORKIT TILL LUFTFJÄDRING, Har bara 4 elektriska ventiler då kommer du bara kunna höja fram-bak och inget i sidled bara så du vet. Detta är inte heller helt rekommenderbart att koppla ihop höger och vänster sidorna för då kan du få luft vandring vilket gör att i en lång kurva kommer bilen kränga enormt mycket.

i en höger sväng kommer luften vandra från högersidan till vänstersidan ja du förstår vilket hemskt scenario det skulle kunna bli.

och ta en 480 kompresor det kommer jag köra på då det bara är en kompressor är det bra och ha lite kapacitet på den.

Och skaffa så du har 8 ventiler om det ska fungera optimalt då du lär ha en för att släppa in tryck och en för att släppa ut trycket.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
beppizh
13 februari 2017 · 328 Inlägg

Djo skrev:

beppizh skrev:
Så klarar jag mig på alla dessa sakerna? Eller jag behöver något mer? Och hur skulle ni klassa denna uppsättningen i bra/bättre/bäst? big_smile

http://getlow.se/sv/produkter/2073-komp … chnix.html

X2 http://getlow.se/sv/luftfj%C3%A4dring/2 … 200mm.html
X2 http://getlow.se/sv/luftfj%C3%A4dring/3 … 195mm.html

Ja borde fungera bälgarna får du kolla så dom fungerar som du tänkt dig.

MEN TA TECHNIX KOMPRESSORKIT TILL LUFTFJÄDRING, Har bara 4 elektriska ventiler då kommer du bara kunna höja fram-bak och inget i sidled bara så du vet. Detta är inte heller helt rekommenderbart att koppla ihop höger och vänster sidorna för då kan du få luft vandring vilket gör att i en lång kurva kommer bilen kränga enormt mycket.

i en höger sväng kommer luften vandra från högersidan till vänstersidan ja du förstår vilket hemskt scenario det skulle kunna bli.

och ta en 480 kompresor det kommer jag köra på då det bara är en kompressor är det bra och ha lite kapacitet på den.

Och skaffa så du har 8 ventiler om det ska fungera optimalt då du lär ha en för att släppa in tryck och en för att släppa ut trycket.

Ja jag hade ju gärna velat kunna ligga fint i svängarna i lite höre hastigheter osv, ska kika lite mer på detta smile

Djo
13 februari 2017 · 10 157 Inlägg

beppizh skrev:

Djo skrev:

beppizh skrev:
Så klarar jag mig på alla dessa sakerna? Eller jag behöver något mer? Och hur skulle ni klassa denna uppsättningen i bra/bättre/bäst? big_smile

http://getlow.se/sv/produkter/2073-komp … chnix.html

X2 http://getlow.se/sv/luftfj%C3%A4dring/2 … 200mm.html
X2 http://getlow.se/sv/luftfj%C3%A4dring/3 … 195mm.html

Ja borde fungera bälgarna får du kolla så dom fungerar som du tänkt dig.

MEN TA TECHNIX KOMPRESSORKIT TILL LUFTFJÄDRING, Har bara 4 elektriska ventiler då kommer du bara kunna höja fram-bak och inget i sidled bara så du vet. Detta är inte heller helt rekommenderbart att koppla ihop höger och vänster sidorna för då kan du få luft vandring vilket gör att i en lång kurva kommer bilen kränga enormt mycket.

i en höger sväng kommer luften vandra från högersidan till vänstersidan ja du förstår vilket hemskt scenario det skulle kunna bli.

och ta en 480 kompresor det kommer jag köra på då det bara är en kompressor är det bra och ha lite kapacitet på den.

Och skaffa så du har 8 ventiler om det ska fungera optimalt då du lär ha en för att släppa in tryck och en för att släppa ut trycket.

Ja jag hade ju gärna velat kunna ligga fint i svängarna i lite höre hastigheter osv, ska kika lite mer på detta smile

Jo förstår det, Ja bara kika på.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang