Problem med värmen i min SAAB 9000 -93

tosses USK:A
6 januari 2007 · 55 Inlägg

har precis köpt en saab 9000 2,0l som gått drygt 14000mil. Har ett litet problem att jag inte får riktigt varmt i bilen. Tempmätaren går inte heller upp som den ska och jag antar att det hör ihop?! Vad kan felet vara?
Har även ett till probelm, vid besiktningen så blev bilen underkänd¨på för hög HC halt vid tomgång? vad är det för något och hur fixar man det?
Tacksam för svar.

Drönirettab
6 januari 2007 · 21 761 Inlägg

Det verkar som att termostaten kan vara boven, det stämmer också ganska bra detta med hög HC halt också. Om motortemperaturen inte är tillräckligt hög så får väl motorn fetare blandning från insprutningen och då blir HC:n för hög.

Jag tror alltså att temperaturproblemet+hög HC hör ihop med varandra och att termostaten är huvudfelet. Men jag har inte haft en SAAB så att andra får väl skriva.

Senast redigerat av Drönirettab (6 januari 2007)

tosses USK:A
6 januari 2007 · 55 Inlägg

okey.. vad kostar sånt att byta på en saab verkstad?

whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
6 januari 2007 · 285 Inlägg

Det borde inte kosta mer än några hundra att byta den, men ett fel som är standard fel på saab 9000 är att tempmätaren inte går upp som den ska utan stannar lite nedanför mitten.

Men med tanke på att det inte blir varmt i kupen och högt HC? så borde det vara termostaten.

tosses USK:A
8 februari 2007 · 55 Inlägg

efter en massa trixande och bytande av en massa olika saker på saab verstad så kom dom fram till att det var ventiltätningarna och blockpackningen som behövdes bytas. Dom prövade byta kat, lamda och lite annat. Men nu är det fixat wink

jonTe
8 februari 2007 · 5 710 Inlägg

tosses skrev:
efter en massa trixande och bytande av en massa olika saker på saab verstad så kom dom fram till att det var ventiltätningarna och blockpackningen som behövdes bytas. Dom prövade byta kat, lamda och lite annat. Men nu är det fixat wink

Oj....det blev lite dyrare än att bara byta termostat det.....


>>whitesnake, angående instrumentet så stämmer det men främst på de nyare årsmodellena.

MVH Jonas
..............
John87 Stolt Volvoägare
8 februari 2007 · 4 913 Inlägg

Kan låna tråden lite..

740'n kokade igår, fick inte någon varmluft till bilen heller. Termostat, tänkte jag och köpte en ny igår. 80:- smile

Ska byta den om 2 timmar, hoppas det va den..

Iaf, bara en termostat kostar ingenting så den kan man byta bara om man tror att det kan vara den, inte direkt en förmögenhet smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
tosses USK:A
8 februari 2007 · 55 Inlägg

om det hade varit så enkelt för mig :p dom har bytt den två gånger på min. Krigade till mig allt detta av saab så dom lär väl vara lite less på mig smile skulle vilja veta vad allt detta har kostat dom. haha

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang