Bygga om Xenon till högertrafik

ronburgundy
5 april 2017 · 22 Inlägg

Ska åka till Storbritannien och köpa en bil denna veckan.

Det man behöver fixa innan regbesiktning är ljusbilden. Tror det sitter en motor som driver en plåtbit som täcker ljuset så ljusbilden blir asymmetrisk. Så borde gå att göra om den plåtbiten?

Bilen jag ska köpa är en C70 från 2008 med biXenon.

Har någon byggt om xenon nån gång från vänstertrafik till högertrafik?

Dela gärna med er om erfarenhet och tips.

simlar
5 april 2017 · 5 539 Inlägg

Är det projektorlins eller reflektorstrålkastare?
Frågar då det endast är dom med projektorlins som har ett så kallat ögonlock som bestämmer ljusbilden.
Reflektorstrålkastarna så bestäms ljusbilden av antingen reflektorns utformning eller glasets mönster.

Hur som helst vore det enklaste att byta hela lyktan. Bör ju gå att få tag i från någon bilskrot tycker jag fastän det är en relativt ovanlig bil här i Sverige.
Alternativt flytta över innanmätet ifall man får tag i billiga strålkastare som är slitna utvändigt men där dom viktiga delarna är i gott skick.

Är det projektorstrålkastare så kan man kapa till egna ögonlock, frågan är ju då om det är möjligt att enkelt byta ut dom, eller om det skulle rentav gå att bara vrida ögonlocket 180°?

Går ju att ställa om till reseläge men då blir ljusavskärningen bara ett rakt streck vilket förmodligen inte godkänns vid regbesiktning.

Får man även fråga varför du ska köpa en Volvo i Storbrittanien?
Bör väl gå att få tag i här i Sverige och då med ratten på rätt sida och redan registrerad och godkänd för bruk här i landet.
Om nu inte priserna skiljer otroligt mycket, men då måste man ju även räkna med att en högerstyrd blir avsevärt mycket mer svårsåld och då säljs för lägre pris än motsvarande vänsterstyrd bil här i Sverige den dagen bilen ska säljas.

Senast redigerat av simlar (5 april 2017)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Christian S
5 april 2017 · 4 816 Inlägg

ronburgundy skrev:
Ska åka till Storbritannien och köpa en bil denna veckan.

Det man behöver fixa innan regbesiktning är ljusbilden. Tror det sitter en motor som driver en plåtbit som täcker ljuset så ljusbilden blir asymmetrisk. Så borde gå att göra om den plåtbiten?

Bilen jag ska köpa är en C70 från 2008 med biXenon.

Har någon byggt om xenon nån gång från vänstertrafik till högertrafik?

Dela gärna med er om erfarenhet och tips.

var det nått fel på den andra tråden du skapade i morse?
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319207


simlar skrev:
Är det projektorlins eller reflektorstrålkastare?

det är projektorlins.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang