Volvo 850 T5 -95 hugger vid fullt gaspådrag

DieselLoket
7 april 2017 · 47 Inlägg

Hej!
Rubriken talar för sig själv, har problem vid höga varv och även när jag ligger på 5ans växel på lugna varv. Den rycker eller rättare sagt slår av.

Bilen går väldigt bra annars, fördelare och andra tändningsdetaljer är kontrollerade. Däremot har jag en vaccumslang (5cm) som sticker ut från vänster sida om insuget (gaveln) (servopumpens sida). Har fått en sprängskiss från Volvo var denna slangen ska hän men då går bilen fett och svartryker och orkar knappt hålla igång. Den slangen ska från insugsgaveln till PCV kontakten som sitter vid insuget vad jag kan se på bilden, men varför går den skit när jag sätter rätt slang på rätt plats?

Motorelektronik lampan lyser också, de har den inte gjort innan.

Är ingen super skruvare men inte heller helt dum i tummen, Hoppas min beskrivning är okej.

Super tacksam för svar!
Mvh Jonathan

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 april 2017 · 17 630 Inlägg

DieselLoket skrev:
Hej!
Rubriken talar för sig själv, har problem vid höga varv och även när jag ligger på 5ans växel på lugna varv. Den rycker eller rättare sagt slår av.

Bilen går väldigt bra annars, fördelare och andra tändningsdetaljer är kontrollerade. Däremot har jag en vaccumslang (5cm) som sticker ut från vänster sida om insuget (gaveln) (servopumpens sida). Har fått en sprängskiss från Volvo var denna slangen ska hän men då går bilen fett och svartryker och orkar knappt hålla igång. Den slangen ska från insugsgaveln till PCV kontakten som sitter vid insuget vad jag kan se på bilden, men varför går den skit när jag sätter rätt slang på rätt plats?

Motorelektronik lampan lyser också, de har den inte gjort innan.

Är ingen super skruvare men inte heller helt dum i tummen, Hoppas min beskrivning är okej.

Super tacksam för svar!
Mvh Jonathan

Tråkig men vanlig fråga: Har du läst av felkoder?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DieselLoket
7 april 2017 · 47 Inlägg

Nej, vet att jag ha problem med en vaccum slang i första hand, därför har jag inte gått vidare så långt, det jag vill veta är varför rätt slang på rätt ställe kan göra att den går skit dåligt.

aerothompa
7 april 2017 · 2 Inlägg

Är det så att laddtrycket "skenar" och tryckvakten slår av tändningen som en skyddsåtgärd? Detta kan bero på dålig wastegateklocka eller läckande luftslangar till denna.

Christian S
7 april 2017 · 4 816 Inlägg

DieselLoket skrev:
Den slangen ska från insugsgaveln till PCV kontakten som sitter vid insuget vad jag kan se på bilden, men varför går den skit när jag sätter rätt slang på rätt plats?

pcv kontakt?
vad jag kommer ihåg ska den gå till en av anslutningarna vid gasspjället.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Christian S
7 april 2017 · 4 816 Inlägg

såg att jag hade fel, den går till plaströret imellan lmm och inloppet på turbon, det är vita plastslangen man ser på bilden nedan
http://teknikensvarld.se/wp-content/uploads/2016/06/volvo-850-1991-1997-05.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
DieselLoket
8 april 2017 · 47 Inlägg

Exakt Christian, den vita där går från gaveln som jag pratar om till insugsröret, men sätter jag den där så dör den i princip.

Så som aerothompa skriver är ju fullt möjligt i och med de enda som skiljer sig är ju att jag bytt turbo för min andra blev stulen så fick köpa ny, men de kan ju inte vara möjligt att den vaccumslangen som sitter i gaveln på insuget ska bara hänga där?

Christian S
9 april 2017 · 4 816 Inlägg

DieselLoket skrev:
Exakt Christian, den vita där går från gaveln som jag pratar om till insugsröret, men sätter jag den där så dör den i princip.

Så som aerothompa skriver är ju fullt möjligt i och med de enda som skiljer sig är ju att jag bytt turbo för min andra blev stulen så fick köpa ny, men de kan ju inte vara möjligt att den vaccumslangen som sitter i gaveln på insuget ska bara hänga där?

vad sitter det för turbo nu?
nej den ska ju givetvis vara kopplad.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
DieselLoket
9 april 2017 · 47 Inlägg

Samma som innan 15g

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang