Importera bil Tyskland

plektro
14 april 2017 · 8 Inlägg

Hej skulle vilja ha lite tips gällande  importering utav  någon bil från tyskland, Jag är grymt sugen på att inhandla en porsche panamera 4 eller 4s. Vad ska man tänka på ? hur går man tillväga helt enkelt.

uppskattar alla tips helst någon guide man skulle kunna följa. smile

jaka54
16 april 2017 · 5 829 Inlägg

Hej!
Tog hem en Audi TT 3,2lit roadster (årsm2004) från tyskland 2011.
Det första jag gjorde var att hitta en lämplig bil på nätet (mobile.de). och då en bil som såldes av en bilfirma. Alla privatsäljare togs bort pga att det är lite "trassligare" att köpa av privatpersoner.

Sen flög jag ner till tyskland ,i mitt fall ner till frankfurt men tyvärr så var den bilen inte så fin som den såg ut på bilderna men tack och lov hade jag sett ut en "reservbil" som fanns nere i Offenburg i södra tysklandså jag tog hyrbilen ner till Offenburg i södra tyskland och där hos firma Graff Hardenberg hittade jag "min bil". Graff Hardenberg är en stor bilfirma, större än Audi i stockholm och efter ett samtal med försäljaren fick jag provköra, hon var lite tveksam pga av att det hade kommit över 10cm snö dagen före. Efter provkörningen gav jag ett bud. Dagen därpå tog jag flyget hem. Jag hade väl egentligen bestämt mig att köpa bilen redan på plats men efter ca två veckor så mailade jag försäljaren i tyskland och vi kom överens om ett pris och jag överförde pengarna via min bank, sen tog jag kontakt med en fraktfirma och de levererade bilen direkt hem till mig.
Väl hemma var det bara att registreringsbesiktiga bilen .




https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-168626080825ad945d9843855aafe08b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-dda3505c1732e5511f30fcf2cb16a4d4.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2017 · 17 568 Inlägg

Har tagit hem några stycken. Som Jaka54 är inne på så är det inte speciellt svårt. Bara säljaren kan prata engelska om man som i mitt fall inte klarar sig på den knaggliga skoltyskan.

Vad som ska göras är att köpa, åka med säljaren till "Trafikverket" och få exportskyltar och teckna en rejäl försäkring. Kör hem, lämna in fahrzugsbevis i original till vårt transportstyrelsen så de kan göra en ursprungskontroll. Efter detta kommer tillfälliga skyltar i brevlådan. Sen har du det regnummer bilen har fått och kan göra en reg.bes och saken är klar.

Plätt-lätt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang