Tappad fälg - Oval?

Apexed
1 juni 2017 · 25 Inlägg

Hej! Har nyligen fått min fälgar lackerade... 2gånger, första gången på eget bevåg, renoverade av mig och lackerade på firma, var då inne på Volvo-verkstad och fick höra flertalet gånger stt fälgarns var klockrena, behövdes knappt en vikt på dom! Bara en kort period efter detta så blev det ju självklart en parkeringsskada på dom, slutade med omlackering av alla 4, denna gång gjordes allt på firma förutom blästring.

I samband med att jag hämtar ut fälgarna för att få dom blästrade så kör personalen på verkstan ut fälgarna åt mig på en kärra, olyckan är då framme och 2st fälgar hamnar i asfalten...tänkte inte mer på det just då.

Häromdagen krängde en annan verkstad på nya däck och jag märkte att en vibration jag reagerat på tidigare förflyttade sig till bakjulen samt att firman som krängde/balanserade gjorde en notis på att 1 fälg var brutalt skev.


Då kommer vi till min fråga, vad behövs egentligen för att skeva till en 18" aluminium Volvo original R fälg? Har det blivit i samband med att de föll i backen? Jag är en såndär person som i princip undviker varenda avvikelse i asfalten på vägarna så jag har väldigt svårt att se att det kommit av något sådant.

xXSammy
1 juni 2017 · 6 584 Inlägg

Antar att de föll från en rätt kort höjd eftersom de drogs ut på kärra? Hårde smällar än så borde de ju tåla.

vet inte hur rätt eller fel det är, men skulle jag misstänka att fälgen är skev hade jag nog kört fälgen i balanserings maskinen utan däck

De/Dem
Apexed
1 juni 2017 · 25 Inlägg

Ja det tycker jag också! 1,5m höjd borde dom ju tåla, fast det kanske är däcken som gör det hållbart? Detta var ju då utan däck som dom föll för att förtydliga haha

fish Allfixare
1 juni 2017 · 1 475 Inlägg

Inte alls omöjligt att dom blivit skev av det, ta en 10kg klump och släpp från 1,5m så ser du vilken smäll det blir. Jag lagar endel fälgar på jobbet, och det behövs inte några jöttesmällar med plastklubban för att påverka fälgen om det är en buckla i den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang