Har ingen ström i bilen - Volvo s40 t4 -98

Thomas86
3 juni 2017 · 12 Inlägg

Hej! Behöver hjälp.
Köpte en s40 t4 förra veckan.
Allt funkade galant. körde bilen dagligen i 4 dagar och inga bekymmer.
Men 5e dagen va bilen snudd på urladdad.
Centrallåset orkade inte så ja låste upp med nyckel men larmet hade ännu kräm wink
Iaf fick igång bilen med startkablar. Körde 4 mil utan några bekymmer.
Parkerade och låste bilen. Dagen efter va den helt tom på kräm.

Det ja vet:
Bilen hade vid köp ett i stort sett nytt batteri
Bilen hade stått orörd i ca 1 månad vid köpet, men startade direkt och va inge problem.

HJÄLP MIG



Hjälpte dig lite med rubriken.

Med vänlig hälsning mod.

Mack Forum- och sitemoderator
3 juni 2017 · 26 167 Inlägg

Hjälpte dig lite med rubriken..

Till att börja med föreslår jag att du mäter upp hur mycket generator laddar med motorn igång.
Hade i alla fall jag gjort som första steg.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Thomas86
3 juni 2017 · 12 Inlägg

kan tillägga att jag inte kan nå värst om bilar , Va nöjd över att bara kunna starta den med kablar. Återsynka larmdosorna så ja kunde stänga av larmet o,s,v
Men om generatorn vore paj skulle jag ju inte kunnat stänga av bilen 3 minuter efter jag drog igång den med kablar för att sen starta den igen 40 min senare och köra typ 4 mil?

Mack Forum- och sitemoderator
3 juni 2017 · 26 167 Inlägg

Thomas86 skrev:
kan tillägga att jag inte kan nå värst om bilar , Va nöjd över att bara kunna starta den med kablar. Återsynka larmdosorna så ja kunde stänga av larmet o,s,v
Men om generatorn vore paj skulle jag ju inte kunnat stänga av bilen 3 minuter efter jag drog igång den med kablar för att sen starta den igen 40 min senare och köra typ 4 mil?

Alla börjar vi nånstans.
Är inte så hemma jag heller med försöker i alla fall hålla mig lyhörd, hehe.

Det beror väl på hur mycket/lite ström det är i batteriet. Är det ett fräscht sådant så hinner man ju ladda upp lite - med definitionen lite -  medan man kablar igång fordonet i fråga.
Har man däremot ingen laddning under färd så dräneras ju i stället batteriet sen när man kör.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
torsen
3 juni 2017 · 7 264 Inlägg

Låter som batteriet är slut.
Sade säljaren att batteriet var nytt vid köpet eller har du själv köpt ett nytt batteri?
Alltså inte bara ett annat "nytt" från en annan bil.
Eller så har du en strömtjuv.

Ladda batteriet fullt (till cirka 13 volt).
Lyft av minuspolens kabel från batteriet.
Anslut en multimeter, inställd på milliampére, mellan batteripolen och den avlyfta batterikabeln.
Visar multimetern utslag har du en strömförbrukare som är aktiv.
Ryck ut säkring för säkring tills multimetern inte ger utslag.
Voila - du har funnit strömtjuven.

Har bilen drag kan man inte utesluta överslag i eluttaget.
I s f, rengör(lossa & drag åt skruvarna för elkablarna) och smörj med vaselin eller rostskyddsmedel.

Lycka till.

Thomas86
3 juni 2017 · 12 Inlägg

Förra ägaren sa att det är splitter nytt då de gamla va slut

Mack Forum- och sitemoderator
3 juni 2017 · 26 167 Inlägg

Thomas86 skrev:
Förra ägaren sa att det är splitter nytt då de gamla va slut

Fast en säljare kan säga mycket för att få sin bil såld...
Hur ser batteriet ut? Ser det "nytt" ut eller är det dammigt och jävligt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Thomas86
3 juni 2017 · 12 Inlägg

Jo de har du rätt i men jo de ser nytt ut.  Bilen är mycket fin för sin ålder o bara gått 16000 mil ca och till största del här på Gotland.

Thomas86
4 juni 2017 · 12 Inlägg

Idag har jag hittat felet.
Bromsljusen lyser till och från när bilen är avstängd och låst.
Testade och trycka till en gång på bromspedalen och låste. Lyser inte längre.
Vad kan va fel?

xXSammy
4 juni 2017 · 6 580 Inlägg

Troligen bromsljuskontakten som glappar, sitter ovanför bromspedalen

De/Dem
Thomas86
4 juni 2017 · 12 Inlägg

Jo enligt förra ägaren blev den bytt på verkstad straxt efter jag köpte den.  Så nu är de bara de hur löser man de?

xXSammy
4 juni 2017 · 6 580 Inlägg

Är det något försäljaren sagt i efterhand nu eller berätta personen det direkt..?

Känns som felet är medvetet

De/Dem
torsen
5 juni 2017 · 7 264 Inlägg

"Hänger" bromspedalen djupt ner = är det stort spel i bromspedalen?
Kan vara fjädern som "hänger upp" bromspedalen som behöver bytas.
Defekt fjäder kan medföra att bromspedalen ibland ligger emot bromsljuskontakten.

Thomas86
5 juni 2017 · 12 Inlägg

Skall kolla på de 👍

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang