Passat 1.8t -03 Läcker olja

IIHenkeII
1 juli 2017 · 129 Inlägg

Passaten läcker olja vid ventilkåpan. Ett enkelt jobb att byta men då undrar jag varför den har börjat läcka från första början. Läst att det är vanligt att den pajar dock.
Hur är det med vevhusventilationen? Kan den täppas igen?
Vad är PCV som man ser på engelska forum? Kan den vara grunden till allt?
Har ni andra tips?

Jesper328
1 juli 2017 · 2 387 Inlägg

PCV står för Positive Crankcase Ventilation, m.a.o vevhusventilation.
Ventilen som kan sitta i systemet är endast till att stänga av mellan vevhus och insug om det inte finns gott om vakuum i insuget.

JAG skulle ta hem två packningar och börja med att byta ut den trasiga och skita i resten.
Pajar den igen så skulle jag se över vevhusventen.

Up the RA
IIHenkeII
2 juli 2017 · 129 Inlägg
jaka54
2 juli 2017 · 5 786 Inlägg

Hej!
Är du säker på att motorn läcker vid ventilkåpspackningen?
Det är inte så att det är packboxen bakom kamdrevet som är boven?

IIHenkeII
2 juli 2017 · 129 Inlägg

Olja syns på högra sidan (sett från förarplats) av motorn vid ventilkåpan samt på baksidan av motorn mot torpedväggen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang