Volvo 944 811 s 2.3 1995 130hk går taskigt på tomgång

whazze
5 augusti 2017 · 81 Inlägg

hej köpte en turbo släde häromdan men den går lite taskigt
symptom:
taskig tomgång när kall pendlar mellan 600-1000 och håller på att dö.

kör man så varvar den inte mer än 4000 är ju en 531 topp så den bör kunna varva mer men är som den bara tappar orken. men precis också när man har startat den och kör 20m så landar tomgången på 1500-2000 rpm

efter en stunds körning ca 2-8 min så går man ner på tomgång så dör den och är jätte seg på å starta måste nöta ca 3-5 min och då blödrar den igång tills man får varv på den och det är när den blivit varm

fått 3 felkoder på den dom senaste 2 dygnen och de är:
1-3-1 Varvtalssignal
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-1-2 Styrenhet
och sen löss så kallade lambda lampan "motorelektroniklampa"
skruvade åt vevaxelgivaren "satt löss" då slocknade lampan men tomgångs problemen finns kvar
felkoden från lmm tror jag bara uppstod för att grannen va där och drog i kontakten.
felkod 1-1-2 har jag ingen anning om vad de kan vara de är den senaste koden jag fått upp.

det som "sägs är gjort" asså inte säkert alls är att motorn är "renoverad" av privatperson finns asså inga kvitton eller vet inte säkert om nått är gjort heller är att
1 nya fryssplugar
2 nya kolvringar
3 delvis ny motorelektronik sisom vev givaren "ser ny ut", tändsystem de vi säga tändkablar, fördelare, tändspole
stiften ser svarta ut så vet ej om dom är bytta de sa han inget om heller
4 nya packningar över hela motorn "dom ser jätte fräscha ut och helt nya"
5 ny turbo "är tveksamt" men ser nice ut inge blå rök eller glappande impeller

det som vet är gjort är servic boken ser skit fin ut och kamremen är bytt för 100mil sen och oljan är jätte fin
och det är gjort på riktig verkstad

de som jag har gjort på den är att jag gått lås med en flaska start gas och letat efter nån dålig vacum slang men hitta inget blåst ren tomgångs motorn med 5-56 och tryckluft haft bensin i cylinder loppen för att kolla så kolvringarna är täta å finna, testa dragit tändkablarna också när den varit igång för att säkerhet ställa mig att den går på alla cylindrar

det som säljaren sa att han trodde det var de va att bränsletrycket är dåligt för att ena pumpen har dött men sitter bara en pump på den här och de är ju den i tanken så jag själv tror inte de eftersom då skulle den inte starta alls

de som sägs är gjort vid trimning är att laddtrycket är uppställt lite men jag tvivlar lite på de

har hört också att de sitter som "gummi bussningar" på svänghjulet och när dom börjar glappa så får vevgivaren fel signaler och misstänker lite kan de vara något tro


annars så har jag fan ingen ide alls  HJÄLP!!!

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang