Bildörr som är svår att öppna (ej låst) - vad kan vara fel?

niska
30 augusti 2017 · 264 Inlägg

För att en av våra bildörrar skall öppnas behöver jag rycka flera gånger. Det fungerar för mig - men barnen lyckas inte. Lite besvärande är det. Någon som har tips på vad som kan vara fel, eller ännu bättre: åtgärd?

Film som visar problemet: https://photos.app.goo.gl/XXlge5FDJglMLEmG3

Detta är en Passat från 2005.

Senast redigerat av niska (30 augusti 2017)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
jaka54
30 augusti 2017 · 5 752 Inlägg

Hej!
Inne i dörren finns en gängad stång med "justermutter" som reglerar/styr  när dörrhandtaget ska öppna dörren!
Ta bort dörrsidan så ser du mekanismen! -Enkelt att fixa!

niska
30 augusti 2017 · 264 Inlägg

Åh så bra. Tack! Har du möjligtvis någon aning om vad man skall googla för att hitta någon instruktion på engelska angående denna mutter?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
PLindblom
30 augusti 2017 · 1 200 Inlägg

niska skrev:
Åh så bra. Tack! Har du möjligtvis någon aning om vad man skall googla för att hitta någon instruktion på engelska angående denna mutter?

Testa "passat door handle adjustment"

niska
31 augusti 2017 · 264 Inlägg

Tack för hjälpen!

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
CC72
31 augusti 2017 · 1 661 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Inne i dörren finns en gängad stång med "justermutter" som reglerar/styr  när dörrhandtaget ska öppna dörren!
Ta bort dörrsidan så ser du mekanismen! -Enkelt att fixa!

Är du säker eller gissar du?

Mig veterligen finns ingen gängad stång utan det är en vajer med en krok i vardera ände.
Nu kom det en film om hur man justerar handtaget men annars är det en hel del jobb med att plocka ner dörrsidan och det brukar tyvärr ofta resultera i trasiga plastclips.

Soulman
31 augusti 2017 · 1 271 Inlägg

Jag har mycket svårt att tro att en bil från 2005 har en gängad stång som opererar dörrlåset. Jag sätter min vänstra på att problemet sitter i låskistan. Den är väl mer eller mindre omöjlig att plocka isär så det är byte som gäller.

Konstgjord andning kan vara att gå loss med WD40 eller liknande i alla åtkomliga rörliga delar.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
niska
31 augusti 2017 · 264 Inlägg

Problemet löste sig genom att jag flyttade lite på den svarta plastpluppen enligt filmen som länkades in ovan. Nu öppnas dörren utan bekymmer.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
jaka54
31 augusti 2017 · 5 752 Inlägg

Hej!
Det var en gissning från min sida baserad på hur det ser ut på min Audi 100 men...filmen visar ju inte hur killen löste dörrproblemet! Han visar ju bara att vajerfästet går att flytta men att vajerfästet när han flyttat det utåt, åker tillbaka när han drar i handtaget.
Inne i dörren måste det väl finnas en justering?! För hur juserar man annars när handtaget ska öppna dörren??

CC72
31 augusti 2017 · 1 661 Inlägg

Inne i dörren finns ingen justering.
Den svarta pluppen man kan flytta på har spår i sig och ska ligga där man trycker fast den. Spåren kan såklart nötas bort och man får du byta antingen vajer eller handtaget.

Flyttar man pluppen längst ut öppnas dörren bara man petar på handtaget. Så någonstans i mitten brukar vara ganska lagomt.

Myhran
31 augusti 2017 · 452 Inlägg

CC72 skrev:
Inne i dörren finns ingen justering.
Den svarta pluppen man kan flytta på har spår i sig och ska ligga där man trycker fast den. Spåren kan såklart nötas bort och man får du byta antingen vajer eller handtaget.

Flyttar man pluppen längst ut öppnas dörren bara man petar på handtaget. Så någonstans i mitten brukar vara ganska lagomt.

Man justerar den svarta pluppen att spänna vajern men inte påverka reglagearmen på dörrlåset när handtaget är i sitt innersta läge,

Justerar man vajern "max" ute så kommer dörren gå i baklås efter att man låst bilen då den inte kan låsa upp bilen igen när handtaget är påverkat.

Om detta händer kan man med en mejsel peta på vajern med handtaget ute och lyckas lirka ner vajern tillräckligt för att låset skall gå att öppna,

Med vänlig hälsning,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang