Vilken e bäst Audi coupe 2.3 lr 2.8?

Blomm3n
10 januari 2007 · 13 Inlägg

Tjena
Köpråds tråden var stängde så la denna tråd här iställe.

A de e snart dax att köpa bil så jag har börjat spana lite bland lite Audi coupe bilar. Men som rubriken lyder så undrar jag lite vilken av dom man ska välja beroende på lite av kraven man ställer, hehe. Men jag undrar lite över huvudtaget bland dessa bilar och ere nått att ha som första bil? Men som vanligt bland folk utan jobb så är ekonomin begränsad(det är den väl fast man har jobb med men) så hur är dom i priser att äga och att köra(försäkringar,skatt/drift allmänt)? Är det mkt mecka med dom allmänt sådär å dyrt om saker går sönder? de e ju v6:a i ena så den e ju dyrare på de flesta delarna men ere så mkt som skiljer dom i priser.

Dom som läst detta och har lite saker att säga om det hela och kanske har egna erfarenheter så säg det, vill ha all info jag kan få om dessa bilar. Länka till andra sider där ja kan läsa om bilarna osv också om ni vill det. Är de inge att ha tycker ni så får ni tipsa om nån annan bra första bil då, hehe.

Hare bra! Mvh Blommen

Chevrolet Camaro "Black Pearl" (1969)
Blomm3n
10 januari 2007 · 13 Inlägg

Oki, a tack för svaret..låter skoj:P..hehe..resten som läser kan ju svara på mer;)

Banan_ skrev:
Audi coupe e riktigt fina bilar. Brorsan hade en 2.3E som första bil, den gick som ett lok och ingen bil han har haft efter de har kunnat matcha den. Ligger man i 200 petar man sig i näsan, kollar på mätaren och frågar sig om de verkligen stämmer. Kör man hårt dricker den en del, och minns att brorsan fick fylla på olja ja, minst 1-2ggr i veckan ;D.

Personligen skulle jag valt femman, bara pga av att den motorn e så jävla skön.

Chevrolet Camaro "Black Pearl" (1969)
Bale
10 januari 2007 · 52 Inlägg

Jag hade helt klart valt den 5cyl 2.3L motorn. Kakartären på den motorn är som gjord för Coupen. Den är mycket varvillig och har ett enormt skönt ljud i mina öron. Jag har själv både haft en coupe 2.3L 10V och en a6 med V6 2.6L har även kört 2.8L. Jag anser att V6 motorerna är mer lämpade för "glidar" bilar som skall ha komfort och motorerna går oerhört tyst. De är inte särskillt varvilliga men kraft finns där, det är inte att dem känns trötta. Audis V6 motorer från de årsintervallen präglas tyvärr av ett relativt dyrt problem och det är oljeläckage! Känner flera som haft t.ex. audi 100 med 2.8 motorn, och en av dem fick renovera motorn för 18.000kr för att bli av med läckaget, den gick inte igenom besiktingen. Däremot är Audis 5cyl 2.3 motorer kända för att vara mycket slitstarka, välbyggda och överdimensionerade. Dessa motorer kom ju redan på 80 talet och har alltså många års "förbättring" bakom sig. Det finns ju två 2.3L motorer att välja mellan 10V = 136hk och 20V(samma som sitter i s2 fast utan turbo) = 170hk. Försök hitta en 20V om du vill ha en riktig sportmaskin annars går 10V också fint. Se upp för tickande ventillyftare(kan bero på dålig oljeservice) och motorer som dricker mycket olja förutom det så präglas inte de motorerna av några direkt sjukdomar.
Sammantaget blir alltså kortfatat:
{5cyl 2.3L}
+ Präglas inte av lika allvarliga sjukdomar
+ Sportigare ljud som är lämpat för Coupen
+ Billigare att underhålla (billigare olja, mindre olja, tändsift...)
+ Finns både 10V och 20V
+ Bränslesnålare
+ Antagligen större utbud av Coupe med denna motorn
- Tickande ventillyftare
- Sämre vridmoment

{V6 2.8L}
+ Bättre vridmoment
+ Tystare(om man nu föredrar det, inte enligt mig i en coupe)
- Oljeläckage som kan kosta mycket att åtgärda
- Dyrare att underhålla (dyrare olja, mer olja, tändstift...)
- Icke lika varvilliga
- Dricker mer soppa

Vill du lära dig mer så har jag länkar! Hoppas det hjälpte dig i ditt beslutsfattande, jag är en själv en auditok som för tillfälligt kör BMW smile

Blomm3n
10 januari 2007 · 13 Inlägg

Tack så mkt:D..detta gjorde mig mer säkert..sen lärde jag mig mer ocksåsmile. Börja kolla lite närmre på dessa bilar för ett tag sen så är helt färsk på dessa grejer så vet kanppt nåtongue..Ja tack vill gärna ha länkar av dig om du har:). Den här 2.3 20V e dom svåra att hitta å finns de nå spec man kan testa söka på om man söker på ex. blocket? Det väcks helatiden nya frågor hos mig om dom här bilarna hoppas de går bra om man frågar dig fler gånger:D

Bale skrev:
Jag hade helt klart valt den 5cyl 2.3L motorn. Kakartären på den motorn är som gjord för Coupen. Den är mycket varvillig och har ett enormt skönt ljud i mina öron. Jag har själv både haft en coupe 2.3L 10V och en a6 med V6 2.6L har även kört 2.8L. Jag anser att V6 motorerna är mer lämpade för "glidar" bilar som skall ha komfort och motorerna går oerhört tyst. De är inte särskillt varvilliga men kraft finns där, det är inte att dem känns trötta. Audis V6 motorer från de årsintervallen präglas tyvärr av ett relativt dyrt problem och det är oljeläckage! Känner flera som haft t.ex. audi 100 med 2.8 motorn, och en av dem fick renovera motorn för 18.000kr för att bli av med läckaget, den gick inte igenom besiktingen. Däremot är Audis 5cyl 2.3 motorer kända för att vara mycket slitstarka, välbyggda och överdimensionerade. Dessa motorer kom ju redan på 80 talet och har alltså många års "förbättring" bakom sig. Det finns ju två 2.3L motorer att välja mellan 10V = 136hk och 20V(samma som sitter i s2 fast utan turbo) = 170hk. Försök hitta en 20V om du vill ha en riktig sportmaskin annars går 10V också fint. Se upp för tickande ventillyftare(kan bero på dålig oljeservice) och motorer som dricker mycket olja förutom det så präglas inte de motorerna av några direkt sjukdomar.
Sammantaget blir alltså kortfatat:
{5cyl 2.3L}
+ Präglas inte av lika allvarliga sjukdomar
+ Sportigare ljud som är lämpat för Coupen
+ Billigare att underhålla (billigare olja, mindre olja, tändsift...)
+ Finns både 10V och 20V
+ Bränslesnålare
+ Antagligen större utbud av Coupe med denna motorn
- Tickande ventillyftare
- Sämre vridmoment

{V6 2.8L}
+ Bättre vridmoment
+ Tystare(om man nu föredrar det, inte enligt mig i en coupe)
- Oljeläckage som kan kosta mycket att åtgärda
- Dyrare att underhålla (dyrare olja, mer olja, tändstift...)
- Icke lika varvilliga
- Dricker mer soppa

Vill du lära dig mer så har jag länkar! Hoppas det hjälpte dig i ditt beslutsfattande, jag är en själv en auditok som för tillfälligt kör BMW smile

Chevrolet Camaro "Black Pearl" (1969)
audi_coupé
10 januari 2007 · 104 Inlägg

har haft en 2,3 10v har nu en v6 2,8. tycker att 2,8 är härligare att köra sen går den bättre oxå. drar ungefär lika mycke som min 2,3a gjorde. 2,3 20v finns bara i couper som har den gamla fronten.

Blomm3n
10 januari 2007 · 13 Inlägg

tack!

Oki, en till fråga! vad avgör dom här bokstäverna på slutet? ex 2.3a, 2.3e..

audi_coupé skrev:
har haft en 2,3 10v har nu en v6 2,8. tycker att 2,8 är härligare att köra sen går den bättre oxå. drar ungefär lika mycke som min 2,3a gjorde. 2,3 20v finns bara i couper som har den gamla fronten.

Chevrolet Camaro "Black Pearl" (1969)
audi_coupé
10 januari 2007 · 104 Inlägg

skrev fel. motor heter 2,3e

Blomm3n
10 januari 2007 · 13 Inlägg

oki, som jag skrev iböran så e jag urusel på faktan om dessa bilar, hur kan jag söka på ex, blocket å få fram dom 20V motorer eller kan man läsa av det på något sätt? Eller ere bara nå man får fråga ägarn när man ringer om det är 20V lr 10V.  Många frågor man ställer å är tacksam för vart enda svar jag fårsmile

audi_coupé skrev:
skrev fel. motor heter 2,3e

Chevrolet Camaro "Black Pearl" (1969)
audi_coupé
10 januari 2007 · 104 Inlägg

Dom brukar väll skriva om det bara stådet är en 20v i annonsen typ 2,3 20v. om r 2,3 så är det nog bara en vanlig 10v. gå in å kolla på nordicaudi.se. kan hitta mycke fakta om bilarna där

Blomm3n
10 januari 2007 · 13 Inlägg

Oki, aa sitter å läser lite nu på nordicaudi, men till annonserna så har jag bara sett fåtal som skrivit om de e 10V. tack för svaren

audi_coupé skrev:
Dom brukar väll skriva om det bara stådet är en 20v i annonsen typ 2,3 20v. om r 2,3 så är det nog bara en vanlig 10v. gå in å kolla på nordicaudi.se. kan hitta mycke fakta om bilarna där

Chevrolet Camaro "Black Pearl" (1969)
Blomm3n
10 januari 2007 · 13 Inlägg

Nån som har lust att lägga in en sån här guide på vad man ska kolla osv vid köp av en audi coupe. Läste de om s2:an på nordicaudi å kan tänkta mig att dom e ganska lika med kaross å sånt kanske. Men ere nån som har en sån här guide till 80 coupe å vill dela med sig av den så länka lr klistra in den härsmile..tack på förhand

Chevrolet Camaro "Black Pearl" (1969)
Bale
10 januari 2007 · 52 Inlägg

e står för elektronisk insprutning smile inget man behöver bry sig om eftersom alla coupe jar insprutning.

Blomm3n
10 januari 2007 · 13 Inlägg

Tack, okej då vet ja det:)..hehe..men visste du några länkar..sitter å äser allt möjligt som handlar om  audi 80 osv så tänkta omde fanns någe mer att läsa:P

Bale skrev:
e står för elektronisk insprutning smile inget man behöver bry sig om eftersom alla coupe jar insprutning.

Chevrolet Camaro "Black Pearl" (1969)
quattromaniac
10 januari 2007 · 97 Inlägg

Här har du en länk till en sida om 20v! Tror inte den är så uppdaterad men lite å se/läsa fins det ju smile
Finns till å med bilder på på min gamla vita 20v quattro sedan där wink
Annar är det nog NA som är den bästa sidan om du vill veta mer om Ådibilar!
http://www.20v.org/

A7 quattro 3.0tdi -11
Bilder
Blomm3n
10 januari 2007 · 13 Inlägg

Okej, tackar så mkt:) En fråga jag kommit på udner kvällen är när det är 20V är de oftast quattro då? har bara sett 20V quattro. Annars när de e 20V är det endast motorn som skiljer?

quattromaniac skrev:
Här har du en länk till en sida om 20v! Tror inte den är så uppdaterad men lite å se/läsa fins det ju smile
Finns till å med bilder på på min gamla vita 20v quattro sedan där wink
Annar är det nog NA som är den bästa sidan om du vill veta mer om Ådibilar!
http://www.20v.org/

Chevrolet Camaro "Black Pearl" (1969)
quattromaniac
10 januari 2007 · 97 Inlägg

Njae, istort är det bara motorn som skiljer. men en del detaljer skiljer.... Bla. så är listerna på stötfångarna svarta på 20v å blank rostfritt på 10v. Men tänk inte ens tanken att inte välja quattro!!!! Blir bara en halv audi annars jue wink

Senast redigerat av quattromaniac (10 januari 2007)

A7 quattro 3.0tdi -11
Bilder
Blomm3n
10 januari 2007 · 13 Inlägg

hehe..skulle vara grymt med en quattro även om man får stiga lite i pris men har begränsad ekonomi så jag får välja de bästa jag hittar..men en 20V quattro skulle vara guld:D..får gärna säga till om ni vet nån som ahar en till salu lr ser på nån sida.

quattromaniac skrev:
Njae, istort är det bara motorn som skiljer. men en del detaljer skiljer.... Bla. så är listerna på stötfångarna svarta på 20v å blank rostfritt på 10v. Men tänk inte ens tanken att inte välja quattro!!!! Blir bara en halv audi annars jue wink

Chevrolet Camaro "Black Pearl" (1969)
quattromaniac
10 januari 2007 · 97 Inlägg

Den här har du väl sett.......
http://www.blocket.se/vi/10411946.htm?ca=5_s

A7 quattro 3.0tdi -11
Bilder
Blomm3n
10 januari 2007 · 13 Inlägg

Jo, men om jag inte tänker fel så ligger lund i småland:P.. å jag bor i uppsala så blir lite långt å åka:P

quattromaniac skrev:
Den här har du väl sett.......
http://www.blocket.se/vi/10411946.htm?ca=5_s

Chevrolet Camaro "Black Pearl" (1969)
chrille_ Servicerådgivare
10 januari 2007 · 715 Inlägg

ursäkta om jag avviker från ämnet men Lund ligger faktiskt i skåne ..
va faktiskt lite roligt att läsa "Jo, men om jag inte tänker fel så ligger lund i småland:P"
vill inte alls dumförklara dig men för mig som bor utanför lund lätt de jävligt skoj smile

// chrille

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang