Fel på vevhusventilationen?

niska
29 oktober 2017 · 264 Inlägg

Fotograferat vevhusventilerna som jag nu bytt ut. Det enda felet jag kan upptäcka är det gula oljeklägget. Betyder det att de eller npgot annat i vevhusventilationen är trasigt? Dvs har jag åtgärdat rätt saker?

Passat 05 3B6 1,8T


https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-d73052495ee0cc793a224cb535db545b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-d4516c4265b4d5186f9455123c21bdff.jpg

Senast redigerat av niska (29 oktober 2017)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Meaganeowner
29 oktober 2017 · 2 250 Inlägg

Byt motoroljan också. Ser ut att vara mycket vatten i den.... Alltså normal kondens, får vi hoppas, som kan bli rikligt av vid många korta resor.

Sen vet jag inte vad du menar med vevhusventiler. Men bytt är det tydligen.

Du kan väl även kika över hela vevhusventillationen. Göra rent delarna som ingår i denna.

Senast redigerat av Meaganeowner (31 oktober 2017)

niska
29 oktober 2017 · 264 Inlägg

Tack för svar och för tipset att byta motoroljan. Jag fyllde på den ganska nyligen och oljan på stickan ser bra ut. Kan det vara något annat än kondens?

Det jag bytt är 5, 6 och 15. Vilka övriga delar borde jag göra rent menar du?

http://www.oemepc.com/files/img/Bilder/404/404103900.png

Senast redigerat av niska (29 oktober 2017)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
30 oktober 2017 · 264 Inlägg

Alltså, vevhusventilationen innehåller väl bara slaggluft? Jag förstår inte varför det finns olja/vatten där överhuvudtaget. Någon som kan förklara?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Meaganeowner
30 oktober 2017 · 2 250 Inlägg

Förbränningsgaser, bränsle och luft läcker förbi kolvarna och ned i vevhuset. Kolvringarna tätar, men aldrig till 100 %.
Luft innehåller alltid bl a fukt, mer eller mindre, som fångas upp i oljan.
Additiv (tillsatser) i oljan suger upp vattnet och fördelar detta i oljan. Men till slut är additiven nyttjade fullt ut... och du får gegga i påfyllningslock mm.

Utan additiv skulle det samlas vatten i t ex botten på oljetråget, som fryser o s v. Oljesilen/pumintaget, finns längst ned i tråget.
Vattenblandad olja smörjer dåligt.

Se det som ett visst övertryck i vevhuset.
I vevhuset piskas oljan runt. Oljedimma och flytande olja fyller vevhuset, när motorn är igång. Rena rama orkanen där inne.

Övertrycket måste ledas ut någonstans, annars trycks motorns tätningar ut.

Oftast för man övertrycket (med oljedimma) till en oljefälla. Oljefällan samlar oljedimman till ren olja som rinner ned i vevhuset. Och den nu "renade" luften förs in i insuget. Motor suger med sig detta med insugningsluften in i cylindrarna och det mesta bränns upp i bästa fall.

Blir oljefällan tät, t ex på grund av olje- o vattengegga (frusen på vintern, vid start av motor) så trycks olja, fukt mm in i insuget.
Blir det tätt på vägen dit, så trycks tätningar ut.

Så vore det jag, så skulle jag rensa och kontrolleta så mycket som möjligt i ventilationen. Inte bara de tre delarna ovan.

Har bl a fixat ventilationen på en 850, där tätningen i tändfördelaren tryckts ut en kall vintermorgon. Hela fördelaren var dränkt av olja. Motor stannade givetvis.

Senast redigerat av Meaganeowner (30 oktober 2017)

niska
30 oktober 2017 · 264 Inlägg

Tack för utförligt svar. Skall jag leta och rengöra alla delar på bilden ovan, eller kan jag fokusera på vissa delar?

Jag undrar också hur man bäst tar bort oljevattenklägget aka "majonäsen". Något tips?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Meaganeowner
31 oktober 2017 · 2 250 Inlägg

En stark tro på det du gör, löser det mesta.

Själv skulle jag nog ägna lite tid åt detta och göra rent hela ventilationen. Kan ju vara som så att det är eller snart blir tätt i någon del. Och då blir problemen så mycket större och kostnaderna stiger drastiskt.

Inte kul att byta tätningar både här o där på motorn.

Om det händet får du mycket skrivande om råd. T ex hur man byter packbox innanför svänghjul o s v.
I o f s ett sätt att lära känna sin bil...

Ny olja binder klägget. Gör nytt olje- ocj filterbyte efter några hundra mil, så blir du kvitt det mesta. Dock inte rena avlagringar.

Så den tid du eventuellt lägger ned nu, betalar sig förmodligen flera gånger om.

Ett val man gör.

Senast redigerat av Meaganeowner (31 oktober 2017)

niska
31 oktober 2017 · 264 Inlägg

Tack för svar. Jag är nybörjare, men föredrar att lära mig nu. Jag vill rengöra ventilationen nu. Men är osäker på vad exakt du syftar på när du skriver "hela ventilationen". Obs - jag är nybörjare och känner inte till alla delar i bilen. Är det delarna på bilden ovan du syftar på, eller något annat? Bara jag vet var jag skall jobba så kan jag fixa det.

Om jag hittar en slang med klägg på insidan, hur får jag bort det? Finns det något trick? På de delar jag plockat bort hittills har jag torkat av med papper - men det kan man ju inte göra med en lång slang. Finns något trick?

Oljebyte och byte av oljefilter har jag planerat också. Men oljan på stickan ser bra ut och jag fyllde på mycket nyligen - så jag tror inte det är akut.

Tack för hjälp!

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
IIHenkeII
31 oktober 2017 · 129 Inlägg

Byt olja och filter om det inte står något i boken om när det senast gjordes. 1500 mil eller varje år ska det bytas.

Att skruva bort ventilkåpan och skölja rent där vevhusventilationen kommer in är inget svårt jobb.
Går åt många slangklämmor då man måste förstöra orginal klämmorna på slangar runt omkring men annars är det bara att lossa och lyfta ur.
Skall dras med 10 Nm vid montering.
Här har du ett klipp på jobbet, han gör de på 10 min; https://youtu.be/JIfnJerEpZM

Senast redigerat av IIHenkeII (31 oktober 2017)

niska
1 november 2017 · 264 Inlägg

IIHenkeII skrev:
Byt olja och filter om det inte står något i boken om när det senast gjordes. 1500 mil eller varje år ska det bytas.

Att skruva bort ventilkåpan och skölja rent där vevhusventilationen kommer in är inget svårt jobb.
Går åt många slangklämmor då man måste förstöra orginal klämmorna på slangar runt omkring men annars är det bara att lossa och lyfta ur.
Skall dras med 10 Nm vid montering.
Här har du ett klipp på jobbet, han gör de på 10 min; https://youtu.be/JIfnJerEpZM

Jaha, är det det där ni menar. Jag bytte ventilkåpspackning i slutet på september, alltså drygt en månad sedan. Då följde jag proceduren som visas på filmen. Jag trodde det hette motorkåpan, men det är alltså ventilkåpan jag plockade bort förstår jag nu. Det fanns inget gult klägg innanför kåpan, bara vanlig motorolja. Baksidan av själva kåpan hade dock lite intorkad olja typ. Men jag fick rådet då att bara torka bort det värsta med papper.

Bifogar foto på hur det såg ut under kåpan för en månad sedan. Detta foto är innan jag gjorde rent där packningen skall sitta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-48ac779730b9f925dfc51a13b31e5008.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-8797bc8d34a1662611886ee35dd0a363.jpg

Men - "skölja rent där vevhusventilationen kommer in". Detta har jag nog inte gjort. Var exakt är detta? Har jag missat att göra något?

Senast redigerat av niska (1 november 2017)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
IIHenkeII
1 november 2017 · 129 Inlägg

Ventilkåpan sköljde jag igenom ordentligt och sen gjorde rent med Brakeclean och tryckluft. Men din ser inte värrre ut än vad min gjorde så ser säkert bra ut.
Nu är inte jag heller en expert men min gissning är på att sista bilden längst upp till vänster så har du en ingång. Där kommer den in och sen sitter det ett lock på insidan av ventilkåpan som låser "dimman" som är beskriven av en annan medlem längre upp. Där inne kan det vara rätt mycket skit.

Tror ju inte att du behöver ta isär allt igen för att göra rent. Men detta är säkert bra råd för någon annan passat-ägare smile

Peugeot_Power
2 november 2017 · 59 Inlägg

Snor denna tråd för att fråga om min bil: en Skoda Octavia RS med 1.8t 20v har jag. Häromdan började det lukta bränd olja, och jag tänkte direkt turboras. Men så var det inte som tur är, och en polare sa att jag borde göra rent vevhusventilation (oljelocket dansar omkring) och att det är där oljan läcker ut på downpipen. Eller kan det vara något annat? Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang