Elfel i motorn på Ford Focus -05

RobinJacobsson
30 december 2017 · 88 Inlägg

Jag och min sambo köpte en Ford Focus -05 (WJU 969) förra året som hade gått 17500 mil, och som nu gått ca 18500 mil.

I augusti tändes en lampa till vänster om panelen som indikerar att det är något slags elfel i motorn, om man ska tro instruktionsboken. Bilen har sedan dess gått sämre också.

Felsökningar har gjorts. Man har läst av felkoderna som bilen gav ifrån sig och det verkar som att det är något fel med cylinder 1, någon trodde att det kunde vara en ventil som har låst sig. Det konstiga är att ibland släcks hastighetsmätaren. går ner till noll, och börjar sedan plötsligt funka igen efter x antal sekunder/minuter. Vi har bytt spole, tändstift och kablar till stiften.

Felkoderna som ges är:

Bensin (FXDA - EEC-V Zetec-SE - MT - Inte den ryska marknaden)
P0301 -Cylinder 1, feltändning detekterad

Startspärr (Startspärr - PATS - Passivt stöldskyddssystem)
P0301 -Cylinder 1, feltändning detekterad

SRS (Airbag)
B1318 -Låg batterispänning

Multifunktion (Allmän elektronikmodul - GEM (Mångfunktionsstyrdon)
B1244 -Relä bakrutetorkare, kretsfel
B2110 -Framtorkare motor relä krets öppen

Tidigare har vi endast kört på bensin 95. Jag testade att tanka i 50% E85, men då gick den extremt dåligt och motorn dog ibland när man kom fram till ett stopp när den skulle gå på tomgång.

Vi har besiktning senast Januari. Är det värt att fortsätta rota i problemet, eller bör vi kanske sälja bilen?
Eller går den igenom besiktningen ändå, trots att lampan är tänd?
Vad kan man förvänta sig att få för den isåfall?

Tack.

Senast redigerat av RobinJacobsson (30 december 2017)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 december 2017 · 4 917 Inlägg

Jag hade börjat med att ta ett kompressionsprov för att utreda om det verkligen är komp fel eller ej.
Skulle det vara komp fel då är den verkligen inte värd mycket eftersom det kostar rejält att åtgärda, OM  man nu inte kan göra det själv. .
Att hastighetsmätaren strular kan vara fel nr 2 och förmodligen inte relevant, utan ett annat fel.

Senast redigerat av autodidakten (30 december 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
RobinJacobsson
30 december 2017 · 88 Inlägg

Tack för ditt svar!

Den funkar ju, så jag är mest intresserad av att veta om jag bör försöka sälja den innan besiktning eller räkna med att den går igenom besiktningen och fortsätta köra den, för det är ju inget fel som gör att den inte rullar så att säga.

Cupra_
30 december 2017 ·

Du kommer ju bli underkänd på den felkoden eftersom de kollar kod P0001-P0499 samt P0650 om jag inte minns fel. Men var den godkänd sist så har du ett år på dig att fixa det, blir en "villkorstvåa" eller "X" så att säga.

Lyser motorlampan också, då går den inte igenom alls utan det blir en "2", ombesiktning.

Rent spontant så känns det som att du bytt de vanligaste sakerna så jag har ingen jättebra idé.. Hur verkar batteri och generator må?

RobinJacobsson
30 december 2017 · 88 Inlägg

Okej! Säkringen till torkarna fram har ju gått ett par gånger. Bytt kanske 7 st inom några månader. Och slår man på fläkten till vindrutan så minskar frontljusets styrka en aning. Men startmotorn går alltid utan problem. Kan det vara generatorn som spökar då?

xXSammy
30 december 2017 · 6 595 Inlägg

Finns en givare på baksidan av växellådan som läser av hastigheten, vanligt att den går sönder så lägger hastighetsmätaren av.

Om du byter säkring till torkarna gång på gång så byt torkarmotor.

Original tändstift eller pirat? Kan bli grinig med fel tändstift.
Och om nu tänd delarna är bytta så kan det vara värt att prova med en ny spridare.

De/Dem
mb_pucken
30 december 2017 · 5 091 Inlägg

Skulle helt klart börjat med ett kompprov, då vet man om det är värt att leta vidare efter felet eller om det är slutåkt :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
RobinJacobsson
31 december 2017 · 88 Inlägg

xXSammy skrev:
Finns en givare på baksidan av växellådan som läser av hastigheten, vanligt att den går sönder så lägger hastighetsmätaren av.

Om du byter säkring till torkarna gång på gång så byt torkarmotor.

Original tändstift eller pirat? Kan bli grinig med fel tändstift.
Och om nu tänd delarna är bytta så kan det vara värt att prova med en ny spridare.

Hastighetsmätaren lägger av slumpmässigt ibland. Så den är inte helt sönder.

Tändstiften bytte jag efter att lampan tändes och efter att den började gå dåligt.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
31 december 2017 · 4 917 Inlägg

RobinJacobsson skrev:
Okej! Säkringen till torkarna fram har ju gått ett par gånger. Bytt kanske 7 st inom några månader. Och slår man på fläkten till vindrutan så minskar frontljusets styrka en aning. Men startmotorn går alltid utan problem. Kan det vara generatorn som spökar då?

Man tar ett instrument och mäter motståndsvärdet på ledningarna till torkarmotorn och med hjälp av OHMs lag räknar man ut om säkringen är FÖR liten eller resistansen för liten.
Den kan såklart gå tungt p gr av kärvning och därvid bränna säkringarna men det får man testa fram genom att känna på berörda delar.
Lite fett och olja löser slika problem..
Min gamla häck från -98 tappar lite ljus när jag slår igång fläkten eller bakrutetrådarna.
Alla dessa irriterande skitfel verkar vara ett återkommande ämne på +10 år gamla bilar och det är väl väder och vind som ställer till det med kärvning ,läckage , dålig kontakt och spruckna gummin.

Senast redigerat av autodidakten (2 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
31 december 2017 ·

autodidakten skrev:

RobinJacobsson skrev:
Okej! Säkringen till torkarna fram har ju gått ett par gånger. Bytt kanske 7 st inom några månader. Och slår man på fläkten till vindrutan så minskar frontljusets styrka en aning. Men startmotorn går alltid utan problem. Kan det vara generatorn som spökar då?

Man tar ett instrument och mäter motståndsvärdet på ledningarna till torkarmotorn och med hjälp av OHMs lag räknar man ut om säkringen är FÖR liten eller resistansen för stor.
Den kan såklart gå tungt p gr av kärvning och därvid bränna säkringarna men det får man testa fram genom att känna på berörda delar.
Lite fett och olja löser slika problem..
Min gamla häck från -98 tappar lite ljus när jag slår igång fläkten eller bakrutetrådarna.
Alla dessa irriterande skitfel verkar vara ett återkommande ämne på +10 år gamla bilar och det är väl väder och vind som ställer till det med kärvning ,läckage , dålig kontakt och spruckna gummin.

Du har väl brittiska Bosch på din bil?
Spruckna gummin är inte att ta lätt på. wink

Men jag sällar mig till dina uppslag, mäta och åter mäta för att hitta elfel är vad som brukar krävas.
Generatorerna på Focus är väl tack och lov inte samma som till V50?
Min gamla häck tappar inte någon effekt om jag slår på alla förbrukare samtidigt men den har å andra sidan 500V att mata på med från invertern med hjälp av IGBTs. wink

jaka54
31 december 2017 · 5 881 Inlägg

Hej!
Är batteriet laddat och ger över 12,5V med motorn avstängd?!

xXSammy
31 december 2017 · 6 595 Inlägg

Evildan skrev:
Men jag sällar mig till dina uppslag, mäta och åter mäta för att hitta elfel är vad som brukar krävas.
Generatorerna på Focus är väl tack och lov inte samma som till V50?

Är en Focus MK1 så inte likadan generator som Mk2 och V50 har~

De/Dem
Evildan
31 december 2017 ·

xXSammy skrev:

Evildan skrev:
Men jag sällar mig till dina uppslag, mäta och åter mäta för att hitta elfel är vad som brukar krävas.
Generatorerna på Focus är väl tack och lov inte samma som till V50?

Är en Focus MK1 så inte likadan generator som Mk2 och V50 har~

Vilken tur. big_smile

RobinJacobsson
2 januari 2018 · 88 Inlägg

Dom har visst gjort ett komptest och det visade fel på cylinder 1.

RobinJacobsson
2 januari 2018 · 88 Inlägg

Och jag mätte batteriet precis, 12.67VDC visade det, så kan man anta att det är OK då?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 januari 2018 · 4 917 Inlägg

JA!
Och det var ju en himla otur med kompen..sad

Senast redigerat av autodidakten (2 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
granadadr
2 januari 2018 · 7 320 Inlägg

autodidakten skrev:
JA!
Och det var ju en himla otur med kompen..sad

förmodligen någon ventil sad

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
RobinJacobsson
2 januari 2018 · 88 Inlägg

Ja, jag har själv ingen koll men visst lutar det åt att vara en ventil då?

Kommer den att klara besiktningen ändå tror ni? Vad skulle det kosta om man hittar en polare som kan göra det hemma i garaget för en peng?

xXSammy
2 januari 2018 · 6 595 Inlägg

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Ford/ … M-1321926/

plus ny kamrem, vätskor och filter.

De/Dem
granadadr
3 januari 2018 · 7 320 Inlägg

RobinJacobsson skrev:
Ja, jag har själv ingen koll men visst lutar det åt att vara en ventil då?

Kommer den att klara besiktningen ändå tror ni? Vad skulle det kosta om man hittar en polare som kan göra det hemma i garaget för en peng?

inte en chans,, får för höga avgasvärden då den ej går på alla burkar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang