Lära sig att skruva/mecka

Flygaren76
8 april 2018 · 14 Inlägg

Är super sugen på lära mig att skruva och mecka med motorer, men jag kan alldeles för lite, är sugen på en gammal volvo amazon, men rostlagning i trösklar och golv behövs i den som jag vet om, Vad säger ni är en Amazon (out of date) när man ska lära sig att skruva?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 april 2018 · 13 776 Inlägg

Man lär sig att meka riktiga bilar på det sättet men det är rätt enkel mekning långt ifrån dagens skräp som dom pumpar ut..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
caromania Forummoderator
8 april 2018 · 9 296 Inlägg

En Amazon är en fantastisk bil på alla sätt och vis men tyvärr så kan det bli ganska djupa hål i fickorna eftersom delarna börjar bli så ofantligt dyra. Jag skulle nog satsa på en bil från 80talet. Sedan är det väl tyvärr så att väldigt mycket av det traditionella meckandet börjar försvinna. Nu läser "mekanikerna" mest ut felkoder och byter komponenter. Tråkig utveckling.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 april 2018 · 14 079 Inlägg

caromania skrev:
En Amazon är en fantastisk bil på alla sätt och vis men tyvärr så kan det bli ganska djupa hål i fickorna eftersom delarna börjar bli så ofantligt dyra. Jag skulle nog satsa på en bil från 80talet. Sedan är det väl tyvärr så att väldigt mycket av det traditionella meckandet börjar försvinna. Nu läser "mekanikerna" mest ut felkoder och byter komponenter. Tråkig utveckling.

Ja, bilmekanikernas tidsålder är över, nu kommer reservdelsbytarnas tid! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
torsen
8 april 2018 · 7 285 Inlägg

Flygaren76 skrev:
Är super sugen på lära mig att skruva och mecka med motorer, men jag kan alldeles för lite, är sugen på en gammal volvo amazon, men rostlagning i trösklar och golv behövs i den som jag vet om, Vad säger ni är en Amazon (out of date) när man ska lära sig att skruva?

Ett bra val.
Enkel motor.
Enkelt elsystem.
Gott om delar.

Beträffande rostlagning vill jag råda dig till att INTE köpa en s k "varuhus-MIG" på 240 volt utan i stället en begagnad 400 volt/3-fas Kemppi eller ESAB av "mindre produktionsmodell.
En sådan får du alltid tillbaka pengarna på om du skulle få andra intressen än bilar.
Mycket mycket lättare att svetsa med en "riktig" svets.

namcon
8 april 2018 · 242 Inlägg

Flygaren76 skrev:
Är super sugen på lära mig att skruva och mecka med motorer, men jag kan alldeles för lite, är sugen på en gammal volvo amazon, men rostlagning i trösklar och golv behövs i den som jag vet om, Vad säger ni är en Amazon (out of date) när man ska lära sig att skruva?

Kan rekomendera att titta på denna nisse smile när du inte har något vettigt att göra dvs. Han fixar allt möjligt från gammalt till nytt.

https://www.youtube.com/channel/UCtAGzm … THA/videos

Det största som skiljer gamla bilar mot nya är att en hel del komponenter har gått över till att vara elektriska istället för mekaniska men grundprincipen är densamma. Ett exempel på det är egr ventiler gick på vakum typ 80-90tal. Dagens bilar är det en elmotor som styr den istället, men i grunden gör den samma jobb, men fungerar på 2 helt olika sätt. Vilket också gör att felsökningsmetoderna inte är samma.

Så vill du hålla på med mer moderna bilar bör du även rikta in dig på att lära dig bilel dvs Likström (DC)

Men en amazon är bra bil att börja skruva på och lära sig grunderna etc.

Senast redigerat av namcon (8 april 2018)

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Muttley
8 april 2018 ·

Bra att börja på gammalt skit så man bygger upp tålamod åt gamla åtsittande skruvar och muttrar.   Så kommer skruvandet gå som en dans när du ska skruva på moderna bilar.

Evildan
8 april 2018 ·

Muttley skrev:
Bra att börja på gammalt skit så man bygger upp tålamod åt gamla åtsittande skruvar och muttrar.   Så kommer skruvandet gå som en dans när du ska skruva på moderna bilar.

Instämmer, gamla skruvar får man ibland bulta på för att lossa.

Muttley
8 april 2018 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:
Bra att börja på gammalt skit så man bygger upp tålamod åt gamla åtsittande skruvar och muttrar.   Så kommer skruvandet gå som en dans när du ska skruva på moderna bilar.

Instämmer, gamla skruvar får man ibland bulta på för att lossa.

big_smile   Enda rätta verktyget för att lossa rejäla bultar

https://img0.mp-farm.com/2000944.jpg?w=360&h=450&v=3

Evildan
8 april 2018 ·

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:
Bra att börja på gammalt skit så man bygger upp tålamod åt gamla åtsittande skruvar och muttrar.   Så kommer skruvandet gå som en dans när du ska skruva på moderna bilar.

Instämmer, gamla skruvar får man ibland bulta på för att lossa.

big_smile   Enda rätta verktyget för att lossa rejäla bultar

https://img0.mp-farm.com/2000944.jpg?w= … 50&v=3

http://www.threadbombing.com/data/media/2/HammerTime.gif
Yyyyyyuuuuuuup!
Så är det nog.

jaka54
8 april 2018 · 5 814 Inlägg

Hej!
Amazon är ett bra val. -Har själv en 64:a. Tjock plåt, ingen krånglig elektronik och gott om reservdelar.
Som sagts tidigare ... en 3-fas MIG svets (skyddsgas) rekommenderas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang