Montera ersättningsrör (dpf off) på steg 1 trimmad bil?

beppizh
3 juni 2018 · 328 Inlägg

Tjena!

Jag har bokat tid för steg 2 optimering av min bmw 335d 2007 om ca 2 månader. Har idag steg 1 från svensk motoroptimering (340 hk). Min fråga lyder - Kan jag montera ersättningsrör för partikelfiltret redan nu och köra med det tills det är dags för optimeringen? Har lite dåligt med att komma åt en lyft annars. Polaren har sålt sitt garage med lyften så det är sista veckan nu.

Senast redigerat av beppizh (3 juni 2018)

panda666
3 juni 2018 · 4 250 Inlägg

du har alltså inte tagit bort dpfen än? isf kommer de spruta skit som ini helvete om du bara sätter ditt en rör istället för dpfen?! du ska alltså ha steg 2 nu? dvs bort me dpf osv.
du har redan en monsterkärra och du ska trimma fan me den?^^tänkt på ifall grejerna kommer hålla för effekt? tänk också på om bess snubben eller gumman kommer gnälla ifall dom känner till hur en dpf ser ut och om din saknas;)

beppizh
3 juni 2018 · 328 Inlägg

Jag ska ha steg 2 ála 380hk var det tänkt ja. Förklarningen till att "trimma fan" är väl att man kan aldrig få nog. big_smile Lådan sägs hålla bra. Annars får man ju reparera det givetvis. Originalröret monteras ju tillbaka vid besiktning. Dpfen sitter fortfarande på plats, därav min fråga. Är enda nackdelen med att montera ersättningsröret att det kommer "spruta" skit? Inget som kommer ta skada? Bilen kommer inte gå sämre?

Jag tänkte själv att bilen kanske laddar för mycket om man har ersättningsrör utan dpf off? Men jag kanske är helt ute och cyklar.

panda666
3 juni 2018 · 4 250 Inlägg

beppizh skrev:
Jag ska ha steg 2 ála 380hk var det tänkt ja. Förklarningen till att "trimma fan" är väl att man kan aldrig få nog. big_smile Lådan sägs hålla bra. Annars får man ju reparera det givetvis. Originalröret monteras ju tillbaka vid besiktning. Dpfen sitter fortfarande på plats, därav min fråga. Är enda nackdelen med att montera ersättningsröret att det kommer "spruta" skit? Inget som kommer ta skada? Bilen kommer inte gå sämre?

Jag tänkte själv att bilen kanske laddar för mycket om man har ersättningsrör utan dpf off? Men jag kanske är helt ute och cyklar.

den kommer ju ge felkoder tror ja samt kommer det komma massa skit ur den, du måste nog mappa om eller nått. och grejerna håller inte ens för original och du tror att dom kommer hålla för ännu mer påfrestning?^^ behöver du 380hk för en brukis?^^ hehe kanske bara jag som är tråkig men kör på du;)

Janneutanb
3 juni 2018 · 7 272 Inlägg

Jag hade inte kört i 2 månader före steg 2.

Jag bytte båda mina dpf på garageuppfarten. Var inga som helst problem.
Lådan ska väl oljan bytas senast var 15000 mil annars är det bara köra på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang