Citroën padda 70 tal som stått många år vad ska man tänka på

Joarud
22 augusti 2018 · 171 Inlägg

Hej kanske ska ta hem en padda 70 tal som stått säkert 10-15 år hur får man lös bromsar sen är det ju höj å sänkbara fjädrar hur blir det när bilen  ej går att starta på plats sen är det nå värde i dem mm  den är ju säkert slut karaosen har ej kollat så noga på den

Dem har ju sin charm haha

zemet
22 augusti 2018 · 4 069 Inlägg

Bromsarna behöver inte sitta så hårt fast. Prova bogsera den en kortare bit och se om det inte släpper.

Startar inte bilen så är väll fjädrarna i botten, varken mer eller mindre.

Värde är ju omöjligt att säga utan att veta skick på bilen.

Kolla vad en i fint skick är värd och gör sedan en bedömning om vad din kan vara värd.

Jag tror inte dessa bilar är speciellt värdefulla alls idag. Iaf inte i sverige.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
torsen
22 augusti 2018 · 7 317 Inlägg

Är det en DS eller ID?
De kan ha olika bromssystem.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 augusti 2018 · 17 630 Inlägg

De där är värda sin vikt i guld.
https://www.blocket.se/stockholm/Citroe … 15&w=3

En DS23 Pallas är givetvis mer eftertraktad än den enklare ID19.
Om ni kommer åt så prova att köra hydralpumpen med en kraftig borrmaskin. Vinkel kan nog behövas... Snåla inte på tiden. Klockor behöver bytas och jag har en svag känsla av att hydralrören inte pallar när trycket väl kommer och över ett ton bil ska lämna backen.

Du måste få upp Gudinnan för att kunna rulla upp henne på en kärra. (DS uttalat på Franska blir just Gudinna). Utan hydraltryck bör inte det inte bogseras mer än absolut nödvändligt. Grejerna tar stryk helt enkelt. Dessutom finns varken bromsar eller styrning i någon mängd att räkna med.

Om du undrar varför bromspedalen är helt stum och inte går att rubba ur fläcken så är detta inget fel utan normalt. Den som kör en Padda för första gången brukar ofta tvärnita några gånger innan man vant sig vid att pedalen kämpar emot ju mer man trycker...

De är fantastiska att köra! Klart du ska ha den! Ser den hel ut på utsidan ligger nog värdet på cirka 30-40k. Utan att du rört den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Joarud
22 augusti 2018 · 171 Inlägg

Tror det är en ds röd med vitt tak fina färger tänkte bogsera bilen men det blir kanske svårt? Håller på med Volvo har aldrig skruvar Citroën hehe

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 augusti 2018 · 17 630 Inlägg

Joarud skrev:
Tror det är en ds röd med vitt tak fina färger tänkte bogsera bilen men det blir kanske svårt? Håller på med Volvo har aldrig skruvar Citroën hehe

Då kan det vara en Pallas. Kolla upp regnummer så ser du ju.
En ID kan styras utan hydraltryck. En DS är jag tveksam till. Den använder nämligen hydraliken till att styra med, rattaxel finns inte.

Ska du bogsera ska det ske jäääävligt sakta.
Motorn är en trög och skottsäker historia. Lite nya tänddelar, olja så bör den skramla igång.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Joarud
22 augusti 2018 · 171 Inlägg

Hehe ja ska kolla kanske på den i kväll

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 augusti 2018 · 17 630 Inlägg
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Joarud
22 augusti 2018 · 171 Inlägg

Nån som är sugen å köpa😂

jaka54
22 augusti 2018 · 5 870 Inlägg

Hej!
Har du bild på den?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 augusti 2018 · 17 630 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har du bild på den?

Han ska titta på den ikväll så vi får ge oss till tåls lite.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Joarud
22 augusti 2018 · 171 Inlägg

Tar bild när jag tittar blir antingen i kväll eller i morgon

caromania Forummoderator
22 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

Bogsera verkar dumt, det är nog trailer som gäller, men en DS kan vara värd en rejäl slant i bra skick. Jag vet en DS som stått i lada i ett dussintal år som säljaren inte släpper för under en ansenlig summa, och då menar jag på fel sida om 100.000kr. Att han sedan är knasig är ju en annan sak.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 augusti 2018 · 17 630 Inlägg

caromania skrev:
Bogsera verkar dumt, det är nog trailer som gäller, men en DS kan vara värd en rejäl slant i bra skick. Jag vet en DS som stått i lada i ett dussintal år som säljaren inte släpper för under en ansenlig summa, och då menar jag på fel sida om 100.000kr. Att han sedan är knasig är ju en annan sak.

Problemet kommer när den ska upp på släpet... Markfrigång ca 2 cm...
Hade CX en gång som krånglade friskt till de kom på problemet. Åkte nog bärgare 3-4 ggr under det året jag hade den. Den fick hämtas med en stor bil med kran varje gång.
Försäkringsbolaget var inte nöjda med mig när jag ringde näst sista gången...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
22 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:

caromania skrev:
Bogsera verkar dumt, det är nog trailer som gäller, men en DS kan vara värd en rejäl slant i bra skick. Jag vet en DS som stått i lada i ett dussintal år som säljaren inte släpper för under en ansenlig summa, och då menar jag på fel sida om 100.000kr. Att han sedan är knasig är ju en annan sak.

Problemet kommer när den ska upp på släpet... Markfrigång ca 2 cm...
Hade CX en gång som krånglade friskt till de kom på problemet. Åkte nog bärgare 3-4 ggr under det året jag hade den. Den fick hämtas med en stor bil med kran varje gång.
Försäkringsbolaget var inte nöjda med mig när jag ringde näst sista gången...

Huvaligen! Ja, men det är nog trots allt så man får planera. Bogsera en bottsänkt padda som stått på en åker eller i en lada i 15 år känns ju sådär...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Joarud
22 augusti 2018 · 171 Inlägg

Hehe okej är en kort bit den ska boxeras ca 3 kilometer bara den är i samma by där jag bor tänkte sj ta hem den fixa satt motorn går också lite små pudel sen sälja då jag har för mycket objekt

zemet
22 augusti 2018 · 4 069 Inlägg

Hybrid_ skrev:

caromania skrev:
Bogsera verkar dumt, det är nog trailer som gäller, men en DS kan vara värd en rejäl slant i bra skick. Jag vet en DS som stått i lada i ett dussintal år som säljaren inte släpper för under en ansenlig summa, och då menar jag på fel sida om 100.000kr. Att han sedan är knasig är ju en annan sak.

Problemet kommer när den ska upp på släpet... Markfrigång ca 2 cm...
Hade CX en gång som krånglade friskt till de kom på problemet. Åkte nog bärgare 3-4 ggr under det året jag hade den. Den fick hämtas med en stor bil med kran varje gång.
Försäkringsbolaget var inte nöjda med mig när jag ringde näst sista gången...

Är det något som hindrar att man pumpar upp den med en domkraft? Efter det kasnke man kan lägga klossar mellan chassie och länkarmar eller något så den inte ramlar ner på marken igen?

Bara så man får upp den på transporten tänkte jag.

Annars får man väll ta med sig en rejäl samling brädor och och bygga en ramp så man får upp bilen.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Joarud
22 augusti 2018 · 171 Inlägg

Om man stoppar i ett batteri går det att höja den då eller lär motorn vara i gång

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 augusti 2018 · 17 630 Inlägg

Nja, hjulen är nog där de är. Man kanske kan ställa den i högsta läget, palla upp den och låta hjulen sjunka ner under en natt. Kan gå faktiskt!

Fast höjdregulatorerna kan ha rostat fast och då blir den mer jobbigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Joarud
22 augusti 2018 · 171 Inlägg

Han har traktor så han kan dra fram den om man sätter i ett batteri kan man höja den då utan att ha motorn i gång kanske går att boxera fast den är i hopsjunken eller ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang