Rund baslåda

Erikwall
4 september 2018 · 15 Inlägg

Jag tänkte prova något nytt. Jag har aldrig byggt en baslåda förrut så då kan man lika gärna testa något nytt!? Eller iaf misslyckats med något nytt.

Eftersom jag ville ha en rund låda som passar bra i reservhjulsbaljan bestämde jag mig för att bygga en baslåda utav en plasttunna. 200l blåtunna. Plastfat. En sådan som alla med en stuprör vill ha för att samla upp regnvatten. Förhoppningsvis kommer den inte att flexa?

Den kommer att fyllas med en pioneer 12”. Sluten. 36l. Med möjlighet att sedan kunna bytas till en portad om det låter skit.

Med en innerram så blev den väldigt stum mot flex. Ovanpå denna kommer jag limma en ytterligare skiva. I den övre skivan kommer högtalaren skruvas fast. 2 x 14mm tjocka skivor. Skivorna kommer att skruvas eller limmas fast i tunnan. Detta har jag inte ännu funderat klart på.

Önska mig lycka till. Eller idiotförklara mig lite snällt

//Erik




https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229266/229266-21375a831ca93160311239672dc53020.jpg

Mack Forum- och sitemoderator
4 september 2018 · 26 174 Inlägg

Tycker det ska bli intressant att se om eller hur det kommer fungera.
Kan inte så mycket om hur det ska vara byggt och så vidare så jag säger lycka till!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Bassiehof
4 september 2018 · 1 777 Inlägg

DIY som bygger högtalare  brukar använda bitumen https://www.biltema.se/bil---mc/biltill … 2000021214 på INsidan, även när de använder MDF och andra material, inte bara plåt, men då borde du ha kompenserat lådvolymen. Jag ser vissa problem med att MDF skivan kan lossna från plasten. Framförallt i en sluten låda.

Senast redigerat av Bassiehof (4 september 2018)

Erikwall
7 september 2018 · 15 Inlägg

Sakta men säkert framåt. Jag lovar att det är två steg bak och ett steg fram. Jag vet inte hur många runda mdf plattor jag fräst ut som inte passar till nåt.

Fortsättning följer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229266/229266-66e79fa215f6e86d996f0ca31438568e.jpg

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 september 2018 · 13 769 Inlägg

annars finns det färdiga lådor som är runda på ebay rätt billigt..   skulle nog personligen göra egna ringar och stapla dom.   känns lite för flexit med plast..  men hoppas det fungerar bra för dig

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Fjong
8 september 2018 · 1 494 Inlägg

Som föregående sagt så blir den nog inte super stum, speciellt inte botten. Finns platsen så skulle du ju kunna dämpa utsidan av tunnan för få den stummare eller kanske på något sätt gjuta en form runt så den fyller ut emot väggarna i baljan? Ett stag från baffeln ner i botten borde också kunna hjälpa smile Lycka till

Erikwall
9 september 2018 · 15 Inlägg

Botten är jag inte orolig över. Det går stadiga veck i botten. Dessa verkar fungera stabiliserande. Jag kan inte med våld rubba botten. Varken inåt eller utåt. Ett stag mellan botten och locket låter som an bra idé. Fler tips tack.

Bassiehof
10 september 2018 · 1 777 Inlägg

Som sagt, använd bitumen för jag antar att du inte vet resonansfrekvensen för plast. Inte jag heller, men jag vet att den ligger i det hörbara området. Ett enkelt knacktest av högtalarlådan är en klassiker bland audiofiler.

Erikwall
10 september 2018 · 15 Inlägg

Berätta om knacktestet. Jag har redan följt ditt tips och köpt dämpmattorna.

Bassiehof
10 september 2018 · 1 777 Inlägg

Du knackar på lådan, är den stum låter musiken bra, om den låter som en plasttunna är musiken färgad. Och din är blå så...nu vet du att den tongivande färgen är blå, trots rödgrön majoritet.

Senast redigerat av Bassiehof (10 september 2018)

Erikwall
10 september 2018 · 15 Inlägg

Om jag var undrandes innan har jag nu nått förvirringens nirvana! 🤯.

För att ytterligare få ordentligt att fästa i så har jag lagt till en ytterligare kant under baffeln. Gör säkert något även för stabiliteten?
Lilla hålet är för kabelgenomföringen. Runt va!
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229266/229266-66f8ec1caddc407adb9d77794f8048b7.jpg

Fjong
11 september 2018 · 1 494 Inlägg

Kommer nog bli svårare att få det tätt och hållbart med så ojämn kant men du kan ju prova. Har du några bitar tunna över? Kan vara bra att prova olika lim och se så att det säkert håller och hur bra det håller.

Bassiehof
11 september 2018 · 1 777 Inlägg

Jag brukar använda metallspackel från Biltema. Lim tar för lång tid och fyller inte ut ojämnheter lika bra som spackel. Har med framgång använt spackel på plastglas (typ plexi, finns på Biltema). Bara slipa ytan lite så den blir lite grov. Så har jag monterat upp till 8 tums högtalare.

Erikwall
11 september 2018 · 15 Inlägg

Hej Fjong och Bassiehof. Tack för att ni visar intresse. Det var bra tips om metallspacklet. Jag tänkte jag skulle hitta något fyllande lim/spackel. Detta enbart eller lim + skruvar från utsidan. Ett annat alternativ är L-konsoller på insidan som skruvas mellan tunnans kanter och baffeln.

En fråga till alla kunniga. Hur mycket luft behöver man mellan nedre delen av högtalaren och botten? Räcker 5cm?

//Erik

Bassiehof
11 september 2018 · 1 777 Inlägg

Aah...magnetisk levitation. Det är inte så enkelt att svara på. Level asian typ. Givetvis ska det vara luft kring korgen, och det ska vara lite luft mellan magneten och lådan också, speciellt om basen har ett ventilerat polstycke. Jag är inte säker men jag tror det handlar om att motverka blåsljud. Jämför med att hålla handen framför munnen och blåsa. Ju närmare desto mer låter det. Du kan minska effekten genom att lägga nån absorbent bakom ett ventilerat polstycke.

Erikwall
12 september 2018 · 15 Inlägg

Två hela skivor. En extra rand längst ned och en extrasarg längst upp.

Att hitta ett lim som fäster i polyetylen (HDPE) verkar vara näst intill omöjligt. Jag har därför tänkt att fästa L-konsoller under baffeln och sedan bult och mutter genom plastbaljan. Möjligen med någon förstärkning på utsidan?


https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229266/229266-a85cd89b69d12f573ffc6d4993e72515.jpg

Bassiehof
12 september 2018 · 1 777 Inlägg

Ser ut som ett ufo. Är du medveten om att en sluten låda ska vara gastät? Du kanske borde fundera över Fjongs idé att plasta  baljan. Och en LED-slinga.

Erikwall
12 september 2018 · 15 Inlägg

Gastät vete tusan om den är?! Sista provmonteringen så var jag tvungen att bända ned hela baffelpaketet. Det sitter ordentligt, men det är klart, någonstanns kommer det att sipra in/ut luft.

Om det inte låter bra så kommer jag först att sätta in en rund port och se hur det blir. Låter det också skit så får jag tänka om.

Då får jag antingen köpa en ny skiva och bygga en vanlig fyrkantig låda eller helt enkelt plasta in hela tunnlådan.

På fre kommer basen. Inkoppling och Provkörning till helgen.

Nightmare89
13 september 2018 · 939 Inlägg

Intressant bygge! smile  följer detta   lägg upp en video när du provspelar.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 september 2018 · 13 769 Inlägg

Erikwall skrev:
Två hela skivor. En extra rand längst ned och en extrasarg längst upp.

Att hitta ett lim som fäster i polyetylen (HDPE) verkar vara näst intill omöjligt. Jag har därför tänkt att fästa L-konsoller under baffeln och sedan bult och mutter genom plastbaljan. Möjligen med någon förstärkning på utsidan?


https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229266/229266-a85cd89b69d12f573ffc6d4993e72515.jpg

Terostat 9220 från tersson tror jag fäster bra... har fungerat på allt jag limmat fast smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang