Bus och lek bygge av en opel manta gsi (långtids projekt)
Opel manta gsi med en tanke att få rätt rally stuk (budgetbygge). Kännslan skall finnas där!! Aldrig "byggt" om någon bil innan eller något liknande så ni får ha översyn med hur saker och ting blir till en början. Men för hoppningsvis så blir det bra i slutändan. Läs och kommentera med nöje!!
Hann även idag att kasta mig ut i garaget en snabb sväng innan jobbet. Blev en mall till kardantunneln.
Kommer bli ungefär såhär plus sidor då såklart. Överdelen kommer att göras i 2mm plåt för att få en stadig yta till spakstället. Och sidorna kommer bli tunnare troligen 1,5 då jag har de liggandes. Runt handbromsen kommer det komma en plastlist för att snygga till det lite. Kommer troligen pyssla ihop detta i helgen.
Detta bälte kommer att inhandlas snarast https://www.j-spec.se/interior/sportsto … alte-rod-3 självklart till bägge sidor, tror de kan göra sig riktigt bra i bilen. Orginal kommer ju givetvis hänga kvar det med.
Adrianhalvordsson91 skrev: Detta bälte kommer att inhandlas snarast https://www.j-spec.se/interior/sportsto … alte-rod-3 självklart till bägge sidor, tror de kan göra sig riktigt bra i bilen. Orginal kommer ju givetvis hänga kvar det med.
Som prydnad blir de kalas (får ej användas i trafik) fjantig regel men men.
Men billigt e de
Japp var lite så tanken var. Därför orginal kommer finnas kvar. Priset känndes riktigt bra
Sitter på jobbet nu och längtar efter helg och garaget 3 timmar kvar!! I helgen skall jag försöka få i ordning på kardantunneln. och sedan får man vell bita i det sura äpplet och knacka asfaltsmatta i baksätet då jag fann lite rost i något hörn även där. Även bränsletanken kommer att plockas ur för att kika över den och göra i ordning den. Känns även som det är bättre att den ej sitter där sen när golvet i bilen och bagagen skall lackas. MEN kan inte bestämma mig svart eller vitt golv????
Gick ut för att kika i garaget om orken skulle infinna sig men tyvärr. Har vart så mycket annat denna helgen så mina planer gick i stöpet totalt. Får vell se om men hinner och inte är dödstrött på onsdag och torsdag då en är ledig.
Sista timmarna nu på jobbet innan två dagar ledigt! Kikat runt på diverse forum och byggbilder för att få inspo och sug efter att greja igen, då det var lite mkt annat runt om de senaste dagarna så varken sug eller ork till at grejja har funnits. Men det skadar vell inte heller med en paus ibland. Så imorgon kväll kommer jag äntligen börja med kardantunneln.
Ikväll blev det äntligen några timmar i garaget. Får ju passa på innan jobb helgen börjar!
Började med att korta ner spaken till de nya spakstället, då jag ändå inte skall använda mig av den nedre delen.
Översta plåten (2mm) till kardantunneln färdig och redo att sättas på plats. Hålen i mitten är för att kunna bränna fast den i mitten på tunneln, så den skall bli så stadig som möjligt.
Plåten på plats och riktigt nöjd! Bara sidorna kvar som skall skäras ut och punktas dit nästa vända i garaget.
Den fick sig även ett lager rostskydd mest för att jag ändå skulle spraya in det under kanterna på tunneln om ni förstår.
Sist men inte minst! Sprängde min första skiva idag med det var lite onödigt spännande!
Tanken är att få tid en sväng ikväll och iaf börja på ena sidan av kardantunneln. men då vi skall vara barnvakter å två små busar och även har våra småttingar så får en se vad orken räcker till.
Var ner till mekverkstaden här på jobbet en sväng och fick mig två stycken plåtar tillklippta. Dessa är då tänkta att gå ner på sidorna från den övre plåten på kardenatunneln snett in till tunneln, så alltså inte hela vägen ner till golv. Kommer troligen att punktas och ej helsvetsas då det känns lite onödigt. sedan kommer det ju även "limmas" ihop med karosserikitt, så det ej blir någon synlig skarv.
Nu är denna handbroms beställd. Då den jag har med bakåtvänd cylinder tyvärr inte kommer passa in med det nya spakstället. Så denna med framåtvänd cylinder tror jag blir perfekt.
Ikväll blev de inte mycket alls då en ändå skall upp 5 till morgonen å jobba i 12 timmar.
Blev å märka ut lite för sidorna och klippa till dem på längden. Kommer även få tas av på höjden, men de kapar jag när de är punktade så de följer övre plåten som svänger uppåt lite i framkant.
Någon som vet denna spaken är delbar på något sätt tycker de ser så ut. Men gjorde inte någon direkt ansträngning heller till att kolla ikväll. Men här finns ju mycket kunskap
CCRobin skrev: Sitter en låsning under den tjocka delen, ser ut typ som en hästsko, ta bild med mobilen underifrån så ser du.
Jag har inte riktigt hängt med men det ser ut som att du bara breddar tunneln utanpå utan att kapa bort den gamla, varför?
Tusen tack! Japp så är det. Även det finns det vell en liten tanke med att kunna återställa till original om någon skulle vilja det i framtiden. Eller a original så gott det går när jag är färdig med allt.
Hade själv en Manta B exclusive när jag var 18 med fullt Irmscher kit och 400 lyktor.
Skulle dock rekommendera ett riktigt FIA godkänt bälte om du ska ha ett, kostar bara runt 1000 lappen och då vet du att dom är bra till skillnad från Kina grejer.
Tack så mycket försöker så gott en kan! jo jag tror nog allt det blir det nu i efterhand. men som det ser ut just nu så får bältena vänta lite, då jag fick beställa mig en ny handbroms igår. Sitter nu på jobbet och klurar på länkaget emellan spakarna. ska bli roligt när man kan börja pyssla med det på riktigt!
Nu har jag nog löst länkaget emellan de två spakställena. Läste runt lite och insåg rätt snabbt att jag behövde en med i varje ände men stum i sidled.
Så då kom denna fram får se om den behöver moddas lite till. Självklart kommer röret i mellan behöva kortas men detta får göras när spakställena sitter på plats. Detta kommer sedan att nitas ihop.
Med risk för att bli lite tjatig så slänger jag upp en bild till! Nu finns det två stycken kompletta upsättningar med olika hubbar så får vi se vilka som gör sig bäst eller om det kanske blir någon kombo.
Lite off topic! Blev tyvärr inget i mitt garage idag men var och hjälpte polaren med hans nya bil. En willys jeep där de skall ner e v8 dit med annan fjädring, 4-link och säkert mer där till. Kommer bli en ren skogsbruk. Trevligt att pyssla med lite annat ibland och snacka lite skit! Han går under namnet tonyilia här på garaget.