Bästa rengöringsmedet..

Schotttz
16 januari 2007 · 586 Inlägg

Skulle tvätta bilen idag, för den var verkligen sketen, men det går inte bort! Jag skrubbade som attan med trasan men det släpper fortfaranade inte, och kallavfettning och så... finns det något medel för bilen som verkligen biter på det som inte går bort i vanliga fall när man tvättar? Hade varit bra, för att ha hela sidan på bilen full med svarta prickar och skit som inte går bort är inte så tjusigt, när bilen faktiskt är ganska bra i lacken, vill försöka hålla den i det skicket smile

Tack på förhand!
//Marcus

Sluskk
16 januari 2007 · 778 Inlägg

SpotniX skrev:
Skulle tvätta bilen idag, för den var verkligen sketen, men det går inte bort! Jag skrubbade som attan med trasan men det släpper fortfaranade inte, och kallavfettning och så... finns det något medel för bilen som verkligen biter på det som inte går bort i vanliga fall när man tvättar? Hade varit bra, för att ha hela sidan på bilen full med svarta prickar och skit som inte går bort är inte så tjusigt, när bilen faktiskt är ganska bra i lacken, vill försöka hålla den i det skicket smile

Tack på förhand!
//Marcus

testa med lite lacka nafta jag tror den siter i lacken skiten

John87 Stolt Volvoägare
16 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Men ta det lugnt med lacknafta om du ska använda det.

Jäkligt försiktigt så du inte förstör mer än nödvändigt tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Schotttz
16 januari 2007 · 586 Inlägg

Njaa.. vettifan... inget annat på förslag? tongue

Timp_GTi
16 januari 2007 · 188 Inlägg

Prova att rubba lacken eller polera med oxidborttagning efter en NOGGRANN tvätt.

Volkswagen Corrado G60 JET "2.0 Eaton-projekt" (1991)
Gatzone
16 januari 2007 · 289 Inlägg

Jo försök med Supertvätt, jag använder mig utav Biltemas Supertrvätt mot bl.a. asfaltstänk osv, visst är det kanske lite B med Biltema men provade Turtel Wax supertvätt innan och det fungerar lika bra som Biltemas, enda fördelen är att biltemas kostar runt 29,90:- flaskan medans Turtel Wax kostar nånstans runt 100 lappen per flaska

bumpe Lastbilsmekaniker
16 januari 2007 · 3 878 Inlägg

Lahega spotoff är jävligt bra, akta lister och emblem för de kan missfärgas... Till färgar rekommenderas samma märkes wheelcleaner outspädd, får månader av bormsdamm och annat otäckt på alufärgar att lossna utan att använda borste, gäller i de fall då avfettning känns som vatten...

Vette88
16 januari 2007 · 3 Inlägg

Bästa medlet jag använt är, tro det eller ej, asfalt/motortvätt från ok. Det är en genomskinlig,grön, en-liters flaska med sprutmunstycke. kostar 49kr, har jag för mig. Skiten rinner av bilen.... smile
Lycka till!

"The only substitute for cubic-inches are more cubic-inches" -Tom Kelly
Schotttz
16 januari 2007 · 586 Inlägg

Det är ju värt att prova, det skadar ju knappast. För det är så tråkigt när man ser att halva sidan av bilen upptil ser hyfad ut, sedan kollar man underdelen som bara blir svartare och svartare av skit som man inte får bort men det vanliga tvättmedlet. Men på något sätt ska det bort, så enkelt är det. Det är att prova sig fram och se vad som fungerar bäst, och tack för alla tips.. ska ta och testa lite av de...

//Marcus

Greatsnyggo saabtok
16 januari 2007 · 1 306 Inlägg

asfaltsborttagning de har på ok/q8 är suverän

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
P_Svensson Svetsare
16 januari 2007 · 80 Inlägg

köp Autosmart tjärlösande avfettning!! asfalts fläckarna bara rinner av.

plus att det inte skadar lacken eller gummi lister! det står att det ska vara miljö vänligt=)

det är det enda jag använder när jag tvättar vinterbilen!

Det ska va TYSKT!!!
MrTobias
26 april 2007 · 1 297 Inlägg

Greatsnyggo skrev:
asfaltsborttagning de har på ok/q8 är suverän

Den använder jag med smile

Nada_
26 april 2007 · 94 Inlägg

asfalt/motortvätt  från ok använder jag o de funkar riktige bra big_smile

saab 93-cupé
Vogge
27 april 2007 · 494 Inlägg

säger som många andra asfallts lösaren från ok/q8 löser de mesta har även hört folk som låtit den sitta för länge på bilen och fått lite ful lack.

annars så kom jag fram till att vanligt bilvax tar bort asfalltsfläckarna tok bra :p

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
Addekarlsson Kontot inaktivt
27 april 2007 · 104 Inlägg

Jag använder naftaavfettning. Säljs på Preem bland annat, och är en gul historia. Duschar på, låter verka 1 minut, sen gnuggar jag av och sköljer. Sen nästa bit likadant tills jag gått ett varv runt bilen.

lanred
27 april 2007 · 555 Inlägg

OKQ8's avfettning och autosmart tjärlösande avfettning är inte så bra som jag trodde.
Jag har testat båda och får inte bort skiten i hjulhuset som troligen är asfaltstänk.
Vissa delar går bort när man skrubbar lite lätt men sen finns det mer stänk som jag inte får bort. Hela min tvättsvamp blev helt svart så kunde inte fortsätta..

Lät avfettningen verka i någon minut sedan skrubbade jag  lite med tvättsvampen med varmt vatten ... gick ej bort! upprepade minst fem ggr.. någon som vet vad som är bättre som inte skadar lacken?

djerk
27 april 2007 · 55 Inlägg

Lahega is teh shit!

Gatzone
27 april 2007 · 289 Inlägg

Lahega eller Turtel Wax Nano tech serien fungerar alldeles utmärkt på min bil iaf, helnöjd med resultatet varje gång smile

lanred
27 april 2007 · 555 Inlägg

vad kostar en flaska av sånt medel då?

Gatzone
27 april 2007 · 289 Inlägg

lanred skrev:
vad kostar en flaska av sånt medel då?

Beror på tillverkare samt från ställe till ställe, men snittpriset på Nano tech schampot ligger väl runt 80:- för en flaska iaf

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang