"Sudden" - Volvo 765 GLE Turbo Diesel - 87

Berättelsen om en silvergrå-metallic 765:a jag velat ha sen jag var 15 (och som slutligen blev min). Börjar med renovering, men övergår sedan till förfining och montering av diverse extrautrustning.
  • 125 Följare
  • 171 055 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 september 2021
Loveless
24 mars 2020 · 532 Inlägg

Cuefa skrev:
Rost är ALLTID värre än det ser ut sad
Men snyggt slutresultat i alla fall!

Ja, små hål blir snabbt flera gånger större än vad de först ser ut att vara!
Tack! smile

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
24 mars 2020 · 532 Inlägg

Detta återstår på rostfronten! wink

Känns ibland som att jag tröttar ut er följare med eviga rostreparationer som aldrig tycks ta slut! Innan jag fortsätter tänkte jag därför lägga ut lite bilder på det som återstår, så att ni ser att det trots allt finns ett ljus i slutet av tunneln. De kända rostskador som återstår att laga upp inför besiktning är dessa:

Hjulhus, tröskel och balja - vänster bak

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-49263c8d521ffa89a8421aa8390e6cfd.jpg
Vänster bak, hjulhus (sista hjulhuset att laga upp).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cf48573324c6d385252e5c2357a5b3fc.jpg
Här har även tröskel som balja drabbats av genomrostning...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dd0dc2e66920502f5fb9791acf84d83a.jpg
...och tröskeln är delvis borta. Även den inre tröskelplåten är drabbad. hmm Domkraftsfästet kommer dessutom att behöva förstärkas eller bytas ut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-53fcc302de8cd5ea9d771e43d113d869.jpg
Som synes satt det en plastinnerskärm även i detta hjulhus. Men varför kan inte de bakre innerskärmarna på 7/900 gå hela vägen ner? mad Rosten kommer ofta precis där innerskärmen slutar... Eftermarknadsskärmar bak (åtminstone de till 200-serien) täcker hela hjulhusen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bd26bc23891b5c03a8bda2a22920d55a.jpg
Vad gäller baljan har stänkskyddet precis som på andra sidan skyddat en hel del. Men precis framför skyddet samlas smuts och där är genomrostningen ett faktum.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-20a8357f6a8ff48b3e59b295aa6a00ed.jpg
Även i reservhjulsbaljan, mot vänster hjulhus återstår det ett hål.

Rutramen

Även rutramen är väldigt rostskadad, visade det sig. Faktiskt bland det värsta jag sett på en 7/900-vagn... Jag lyfte nyligen på torpedplåten och tog ut den spuckna vindrutan och fick då se flera hål som efter en lätt petning blev stora som femkronor! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-daf0cf10d8a6e44600464aafd902314c.jpg
Torpedplåten demonterad. Först såg det inte allt för farligt ut. Mest små hål...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0f145d5182b1af297f4272b7929a240d.jpg
...men dessa blev snabbt större när man tog bort clipsen och började peta med kniven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cc5b40c2e9eb51de84eb7335b816e08c.jpg
Demontering av rutan går alltid lättare när man inte är själv. Fick hjälp med att "såga" ut rutan (med en vajer) av både Grunden1700 och AronsenElliott från Garaget, som kom förbi verkstan för att kolla status på mina projekt. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1ada81cec3ba2ab75383df04277fa2c9.jpg
Fullt mer rost just runt rutramen. Men nere under ventilationsgallret fanns ingen rost. Troligen p.g.a. att det är en utsatt del som är galvad redan från fabrik även på tidiga vagnar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bf8b378f8d3b68eea919306bdb257f21.jpg
Rutan ute! Även i ramens ovankant är det ordentligt med rost och ett par mindre hål i taket finns också. hmm

Det är främst detta som återstår innan jag kan börja montera ihop Sudden igen. Är verkligen sugen på att få ut honom på vägarna, men vill inte stressa ihop det heller! roll

Senast redigerat av Loveless (24 mars 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
25 mars 2020 · 532 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Du verkar mkt förtjust i dessa vagnar så du skulle plockat hem en från Kalifornien,helt rostfria,va bilmek på Volvo Los-Angeles ett tag o meka mkt 700 serien,850 va rätt ny på den tiden....vi hade en service bil en Brun metallic 745,som alla plåga för o se hur länge den skulle hålla,polaren som mekar Volvo kör fortfarande me den,o enl han har den gått över 70000 mil nu..inte mkt gjort me motorn o automaten sköljer dom varje 1000 mil,o den e orörd,,rätt otroligt..men de klart aldrig kallstarter,mm de gör sitt....men gummi o bussningar byts ofta....

Har haft funderingar på det, alltid roligt med ett rostfritt exemplar. Dock såldes det väldigt få dieslar i USA. Så skulle jag importera en Volvo skulle det nog bli en 265:a! big_smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
25 mars 2020 · 532 Inlägg

volvoqq skrev:

Berglund_89 skrev:
Frågan är ju hur i helskotta den kan vara så jäkla dålig?

Haha den är bra om man jämför med den jag hämtade den är dålig under finns inga balkar kvar under föraren och nästan alla hålena är lagade med plåt och popnit wink

Haha, ja det finns alltid värre! Men detta är ändå i överkant. Hade det varit en vanlig 745 GL bensinare hade nog många gett upp och skrotat (inget ont om dem, men där kan man fortfarande få tag i ett bra exemplar till ett vettigt pris).

Jag tror som jag nämnt tidigare att  orsaken till merparten av rosten är att han stått på jord, med fullt av löv på sig, under höga träd som knappt släpper igenom någon sol... Enligt förra ägaren var Sudden väldigt fin när han kördes och fick även beröm på besiktningarna.

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
26 mars 2020 · 532 Inlägg

Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - del 1

Då var det dags att börja med vänsterbaljan. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0d7451f0cf0bd747b9f57fd6e00ab69d.jpg
Började med att ta loss sidan till kofångaren och stänkskyddet. På det sistnämnda hade ena bulten rostat fast, så den fick kapas bort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7d5040f30b8268c5a3795b1f8ac28f68.jpg
Stänkskyddet loss. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f9d8c91b0bc560468a50a905d3b1cb61.jpg
Baljan inifrån. Egentligen är det bara främre delen som drabbats av rosten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6fee0715da35e487622959b67ed3738e.jpg
Baljan underifrån med stänkskyddet borta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c150c0b4b739e626d7a176238ca3c57b.jpg
Kofångarsidan demonterad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0ab392535162f3b9322991a82664e6af.jpg
Kapade ur den dåliga plåten och började skrapa bort färg och underredsmassa med hjälp av en kniv i anslutning till där jag kapat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-69d08186b979f85c95581615caaa4c24.jpg
Urkapningen inifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-db6a5cf0d1337226faf630345507fe22.jpg
Körde med en slipskiva för att få en ren yta både på ovan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-666cf07428473b64081d9a39e83ebb65.jpg
...och undersidan. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ad5b1e52f4dad62c3f04d4ac4c22fc0e.jpg
Sedan måtta...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fbe8e593578fe079b604a8edd61472b3.jpg
...klippa ut en mallbit i kartong för den yttre delen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9a6bfa3290d545488737d62258c3c7e4.jpg
...och en för den inre delen. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0d0d2821d973e22f9c88cf5e66024d44.jpg
Klippte till plåtar med hjälp av plåtsaxen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9b224fb6840cf75a6c75a566fba711f7.jpg
Dessa såg ut att kunna funka!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d9c6ca6cd4ad32e8b8b8f34c3f7215c1.jpg
Gjorde tre hål i den yttre plåtbiten...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-90d57141e487e2b8496e6679f8c69d0f.jpg
...så att den skulle kunna svetsas fast mot den inre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ff589832773551003ece79c5c45b5aad.jpg
Innan svetsningen körde jag en vända med ståltrissan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d2edd92d2c299f62658d2805b5e8678a.jpg
Plåtarna delvis punktade på plats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ccae37e50e51710c15f40214fec3e076.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-76a3eaf86a54b5105e192c6f7e52e72b.jpg
Helsvetsat från båda sidor. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-08ac4d43961695bfb96f8f755654f238.jpg
Då var bottendelen av baljan klar. I nästa update lagar jag plåten från baljan in mot hjulhuset. tongue

Senast redigerat av Loveless (26 mars 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
27 mars 2020 · 532 Inlägg

Mew skrev:
Ujuj, massa rost... Tur att den hamnade hos dig, för det är nog inte många som hade orkat lägga så mycket tid och ork på den. tongue Bra jobbat, kämpa på! Nästan en ny bil när du är klar med svetsen. tongue

Jo, är övertygad att den har många mil kvar att ge när den väl blir klar. roll

Bob-Miller skrev:
Kolla lite för skoj me polaren i USA igår,o 240 finns massa 265 minns han inte när han såg sist,o diesel finns mkt få,bensin va ju billig på 80 talet..

Intressant! Kanske blir att spara ihop en slant och ta hem ett fint exemplar på sikt. wink 265:orna har aldrig varit speciellt vanliga, så det är inte konstigt om han inte ser dem så ofta. Totalt tillverkades 35 061, vilket kan jämföras med 264 som tillverkades i 132 390 exemplar. Ca ett hundratal 265:or finns kvar i det svenska registret. Men då "lyxkombin" mest var tänkt för den amerikanska marknaden borde det finnas fler där, även om många har skrotats. Ang. dieslar stämmer det med vad jag hört. Såldes inte många sådana i USA på den tiden. Men några finns allt.

Hittade ett klipp när Amerikanska Motorweek testar 245 i början av 80-talet.
Se: https://www.youtube.com/watch?v=Q0NOcj6pgW4


Står att det är från 1985, men det måste vara från 1981-84 eftersom det sitter en B21/B23:a i testbilen. 5:23 in i klippet får man dock se en 245 GL D6, med en D24 som står på tomgång. smile Så här säger de om den:

"In fact, we were so pleased with this gasoline DL:s two week wisit, that when we turned it in Volvo agreed to provide us with this upline GL Diesel for a longer term appraisal! We´ll let you know how this ultimate combination of Volvo wagon utility and oil-burning economy fares for us over the months ahead."

Senast redigerat av Loveless (27 mars 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
27 mars 2020 · 532 Inlägg

Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - del 2

Nästa steg var att fixa hålen mellan vänster hjulhus in mot reservhjulsbaljan. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4d798d84ed2a45ecdc82de060df28c62.jpg
Hålen sedda från utsidan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8fe192289bcbc70d9661c794d9e2d7f7.jpg
...och från insidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7a7d65a2485fa817476cd0dd69b8e872.jpg
Lika bra att kapa ut en större bit eftersom plåten i direkt anslutning till hålen sannolikt också är dålig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-83caaca2d5cc0f6d6380e9803c0fb32d.jpg
Plåten urkapad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-39cbc9e31a8899bb6a32c17c53454f29.jpg
Använde en huggmejsel för att ta bort karosserikitt där jag tänkt svetsa..

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2e1e5c18e2eb5e45f9506cdb2c4e1a3c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b24801b793d7ae56834ce0578a6c0536.jpg
Slipade rent med ståltrissan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f12c3e056ed22a7f41dfca95c08c642f.jpg
Sedan den obligatoriska mallbiten. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a4e2611c3b5ea4d9992b73466292c7cc.jpg
Klippte ut och böjde till en plåtbit...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bf626ae892f0f867ca181197ed3f86a0.jpg
...som jag punktade fast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e6b0cc8916505c2831a04a0a4777090e.jpg
Snart är reservhjulsbaljan klar. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-272326a63d434cb5d402e6a795d5d960.jpg
Plåten svetsad från insidan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1ad6a4abb24eb1a994e856adafdb168a.jpg
...och från utsidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1d93889b97e5aac3f05a08168a3de350.jpg
Det var sista uppdateringen för Sudden den här veckan. Vi hörs! smile

Senast redigerat av Loveless (27 mars 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
31 mars 2020 · 532 Inlägg

Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - del 3

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a812ac494e9c7e979860a170b75f7b61.jpg
Då var det dags att laga upp nedre delen av hjulhusets bakre del, in mot den vänstra baljan. I den förra updaten lagade jag baljans bottendel. ^^ roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f6d4820c679ef40ce3667aba84c54ad7.jpg
Genomrostning fanns och plåten i närheten av hålen var väldigt mjuk.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-97f880421fedcd226845d0f5219c7cca.jpg
Började med att kapa ut den dåliga plåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9df5c23c216f47d14b99c13fdf85ddae.jpg
Lämnade "stolpen i mitten" till en början.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8e34014c20ec3011cee9bc215a32091a.jpg
Klippte sedan ut en ny plåtbit efter en mall jag gjort i papp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4568647da31d0822f8d742fff2b9454d.jpg
Den såg ut att kunna passa. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c2bea823dc587e701a663f81419f9580.jpg
Slipade rent plåten och kapade bort nedre delen av "stolpen i mitten", som var dålig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-959c51cac06de086e789549e5ee9e700.jpg
Inifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bb1979013d9edc0854f045174fa098bb.jpg
Klippte ut en ny "stolpe" av 1,6mm plåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f0d02533dd88a2c9ad341b288c8ff029.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0be8594eb96ad2da1b4254a9c994feeb.jpg
Svetsade den på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fcea3a8ce14783a81733d4424db56fae.jpg
Sedan började jag punkta fast plåten. Använde en hammare för att hålla den på plats medan jag svetsade. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-780fa2a67260ffe0998593b974937814.jpg
Svetsade även fast plåten i nederkant från baksidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-43c7b8c8916e3a6bd5447e22f872581a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fd2cd18f502dbab7c9d62e0567f6169e.jpg
Färdigsvetsat från den här sidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8d38eb591fbecf04d003d2903d886e67.jpg
Över till insidan av baljan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9a33639d40794566b4642d8f83038703.jpg
Här svetsades den nya plåten fast runt om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2c7eec45627255c92bbb9840ebb95714.jpg
Samma sak inifrån hjulhuset. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dd7c7c30f30d15f8484b4ac2f43dbaa8.jpg
Sedan var det bara att börja slipa ner svetsfogarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a29db47dbd5bacc444dccefffd79ff16.jpg
Och så var den delen i princip klar för målning. big_smile

Senast redigerat av Loveless (31 mars 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
1 april 2020 · 532 Inlägg

vw_audi skrev:
imponerade rost lagnings jobb du gjort på den bilen :-)

Kunde aldrig tro att det var så här mycket rost att laga upp när jag köpte den! Nu när man blickar tillbaka har majoriteten av tråden handlat om rostlagning. tongue Jag trodde att motorn skulle ta upp mest arbete, men så blev det inte!

Jag förstår om en del följare är lite trötta på att bara se svetsjobb, men det andra kommer så fort rosten är åtgärdad! wink

Garage313 skrev:
håller med vw_audi big_smile

Mycket imponerande! Själv drar man sig för o slipa ner lite ytrost o lacka över roll
kommer bli en riktigt fin 765a när du har dragit förbi! kul att alla inte går volvoraggardöden smile

Tack! Även om det var mycket mer rost än jag först trodde ångrar jag inte att jag köpte Sudden. roll Precis! Visst är det kul att åtminstone en del klassiker lagas upp räddas för eftervärlden.

Senast redigerat av Loveless (1 april 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
23 april 2020 · 532 Inlägg

Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - del 4

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-427dd984bc105735f2dde3ad568f1ec6.jpg
Dags att fortsätta med Sudden! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7f52ca2c9610a873ef8f0894706be369.jpg
Började nu med att slipa ner svetsfogarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a031d0e2ebe50e84933b16e8399acc2a.jpg
Det kommer att ske ytterligare slipning...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-40123c29d2e03c460a1c370affb39562.jpg
...så det här var bara en första vända.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e784e22f4bfe170f938d2aff9c922e14.jpg
Nu var det dags att göra något åt den inre delen av skärmkanten, nedre delen bak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-42c83783878992c87b221dcf6864903f.jpg
Kapade bort en bit dålig plåt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e2f2e78a014f974ad3c55dd6be7b5e1b.jpg
...slipade rent...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f2608aa28edc1a5a916e0c55d11b9ed7.jpg
...men inifrån hjulhuset visade det sig att mer plåt var dålig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-00135033887b09ccd329c36c81acf398.jpg
Så det var bara att starta vinkelslipen igen! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6c923cef89f706eb3bbc5802fb1e732a.jpg
Sedan tillverka en mallbit i kartong...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-15f5d2c4e33beb28f3b7130c1e8dc31c.jpg
...klippa ut samt böja till en plåtbit...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b3b386613f0b58fdcd3ae63e2aa036a2.jpg
...och punkta den på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2474295b3a99deffd2929ff475b7abd7.jpg
Efter det följde svetsning runt om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a2d7f81ed7e05d4cb83ce1f66decc8a0.jpg
Men då biten nedanför visade sig vara väl tunn bestämde jag mig för att kapa bort och ersätta den med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-52273822996ad62b42d79dbafa18c23f.jpg
Så en ny bit togs fram även för den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d2aaa7c174c99c56c6bf7a3177a9745f.jpg
Då var skärmkanten färdigsvetsad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2d640ceb936c695ca76236e8d4aefd1b.jpg
Även svetsat invändigt i hjulhuset. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f56e0728c43366aeb2a43248dbcb634e.jpg
Sedan en ordentlig sliprunda!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b90a6309bc03fbbc3a6efeb28b5b1468.jpg
Slipning är segt och när man håller på länge skakar man i hela kroppen efteråt. Men det är värt mödan. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e4516f2825fd5bff1d306357ade6b132.jpg
Slipning inne i hjulhuset påbörjad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-baceecabc8eead2e315f891daa55d78c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-395393eca9038bc74b583f142bb76c95.jpg
En liten överblick över vad som gjorts med det här hjulhuset hittills.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3d3888ad3546cd44526cb0a870c80a47.jpg
Men just när jag tänkte att nu är det dags för en sista slipning och sedan målning av balja och bakre delen av hjulhuset upptäckte jag ett hål i balken när jag gick över och hackade lite lätt med min "besiktningskniv". Detta behövde givetvis åtgärdas men det får bli i nästa update!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-527fc96d1d238a046d274d96442a84f7.jpg
Istället gick jag över till att köra med ståltrissa och lägga på karosserikitt i diverse skarvar. Både inifrån bilen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-42ac835b1cfa198bc75f49efa31b6752.jpg
...i hjulhuset...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ab8b7a0f471d24717209945cdbcfd232.jpg
...och på baljan utvändigt.

Det var allt för idag! tongue

Senast redigerat av Loveless (23 april 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
24 april 2020 · 532 Inlägg

Mew skrev:

Cuefa skrev:
Alltså..... hur! HUUUUUUR!?
Hur orkar du!?!?!?

Tänk om jag hade ditt tålamod...
Det kommer bli snyggt men jag fattar på allvar inte att du orkar! lol

Har tänkt samma sak när jag läst varenda inlägg i typ 4 sidor nu. lol Hatten av!

Är envis och ger sällan upp! smile
Hehe, tack!

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
24 april 2020 · 532 Inlägg

Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - del 5

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ace0f8c07e5b1b6c32083a3f473d16f6.jpg
Efter att karosserikittet torkat var det dags för målning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-debd75d56590621370dcef1259c2cc66.jpg
Det blev silvrig hammarlack...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e9f0d76dd7f4129ea67fce29751fbbe0.jpg
...på alla ställen där jag inte tänkt lacka med bilens färg. Som under stötfångaren, under baljan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-778ce1206da73819dcfd144fa9ee8aa9.jpg
...inne i hjulhuset, inre delen av skärmkanten...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9ccffbe735e027f289a433531a10dab4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b86ea1067c7971efa932a8827b9a3fe2.jpg
...och baljan och hjulhusets plåt inifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fe9d98d81c30805dbf536b361036298a.jpg
Efter att färgen torkat var det dags att åtgärda rostskadan i balken som jag nyss upptäckt, och som jag skrev om i förra inlägget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3e606e768ae21ea891b47637309bed1c.jpg
En plåt vars syfte för mig är oklart sitter skruvad under balken på båda sidor av bilen. Jag var tvungen att lossa den för att komma åt och rostlaga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5434a2845580a2de2105d08d4212b982.jpg
Plåten borta. Det såg helt okej ut under den. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-96e49755dde25092610adf5c23cad9af.jpg
Började kapa ut dålig plåt. Här var det lite trångt att komma åt bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6051454556a3a96e2a60e4c39b00103a.jpg
Den dåliga plåten borta. Jag skulle dels få laga upp balken med en tjockare plåt (1,6 mm) och sedan lägga en plåt mellan den och väggen in mot reservhjulsbaljan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5c7eda1d22b465f54ff4bbac6f00d8ed.jpg
Började med att lipa rent.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-84393d58d93ff9988cbca5b7c7922bdd.jpg
Sedan tog jag och klippte ut en ny plåtbit...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-db9c41c31a20ea7dd1e22bf0d6bbc3c1.jpg
...som svetsades runt om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2e52472a9ca16f41838f835c4cd2720d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-407573636229c3a7ab2a3ba34c0250da.jpg
Det här borde hålla. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0c066ba884334a0587b4db61a60cdd16.jpg
Sedan vart det slipning. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-59a6dbec3127e51dd17ef62552a8a5be.jpg
En plåtbit (vanlig bilplåt på 0,8 mm) klipptes ut och svetsades på plats mellan balken och kanten mot reservhjulsbaljan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a5daf5322ef56d872ea544e68f4f1a2e.jpg
Svetsade runt om, men då det var tunnt på ett ställe...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cab4e3cc679a60a778e7e5e5873de0f6.jpg
...så fick jag lägga en liten plåtremsa ovanifrån...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9710e9fed855348b5d62e6e47e453348.jpg
...så att jag hade något att svetsa mot. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0978a2b1f2dd3aa77592a9f906a4f56b.jpg
En sista slipning, sen fick det vara bra. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5f46c34b2fa412b12f2eddbc9746e9fc.jpg
Slipade även på insidan av reservhjulsbaljan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e8abe987fd9aecae61c167e1dcd9eece.jpg
Klart för målning!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c0260f5ae4731d4d0163a2ecbe079b85.jpg
Penslade på hammarlacken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e2694186b9c7b6afb6b320b7c6ea7d8a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0cd3206e828649371cf1a9a7fca052c0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2de6f45b6063e3c3a71faae9ee0c4fbd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c82d3155a4f6d6756e680f9fcfb94aa7.jpg
När färgen torkat lade jag på lite karosserikitt för att jämna ut det som återstod av svetsfogarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-026fca42d39986aef8d8f59b9a27f7f6.jpg
Efter att kittet torkat blir det en sista målning.

Det får räcka för den här veckan! På återseende och trevlig helg! big_smile

Senast redigerat av Loveless (24 april 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
30 april 2020 · 532 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Plåtarna ,kan de nte va för dragkrok montering...ser inte riktigt var dom satt.

Det tror jag inte, för dragkrok sitter monterad (sitter längre bak).

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
30 april 2020 · 532 Inlägg

Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - del 6

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0b072f60c31f26e0ef10bb4fb922c385.jpg
Nu hade turen kommit till att göra något åt bakre delen av tröskeln...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-770f109144c00adb947ed454350f0048.jpg
...plåten mellan tröskel och hjulhus...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4d4033b296fdb57cdfdcf26831fd7ac1.jpg
...samt plåten mot den inre tröskellådan. Med tanke på att så mycket plåt rostat bort gick det inte ens att använda domkraftsfästet längre!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5110dfb144b7a353b6d1cec5455c8653.jpg
Började med att kapa ur lite dålig plåt från tröskeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-90aea0c4d75acc6141fe60fc587f1899.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b880cb2149f95aa3e32045476f8ea3ba.jpg
Kapade även inifrån hjulhuset. Men här råkade jag kapa hål i plåten innanför. De skårorna skulle jag få svetsa igen. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c06248f41901a012d7c96b49aa229f44.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-185edf7835301b34a42343aec57825b0.jpg
Kapade även bort nedre delen av skärmkanten, som var rostangripen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a7c3cca36fe17c350f6852205414cbf2.jpg
Här började jag med att svetsa ihop skarven mellan plåtarna. Efter det skall en ny plåtbit dit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-119b45951c8357b24e7353a7f4f66c0c.jpg
Svetsat klart springan mellan plåtarna vid skärmkanten och även börjat svetsa igen skårorna från när jag kapade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b2e5f8838f8d2f2523ea8cb3d23e48f4.jpg
Skårorna svetsade och slipning påbörjad. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4f644d927d1bbf6346bb98170a5efea0.jpg
Nu var det dock dags att ta en liten paus, då vi behövde möblera om i garaget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b6b92afbbf30b82399da8924908595bf.jpg
Kompisens Dart behövde låna smörjgropen för att få klart det sista.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b4d8ef0a3e07a8c039031ea708d1206d.jpg
Eftersom den fram tills nu stått längst in i garaget, bakom den här presenningen behövde alla bilar flyttas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-218f235e6942125377f3a064c6355597.jpg
Så även Sudden fick rullas ut i dagsljuset igen (om än bara för någon timma).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-50bb945a888d6ac5e36b234c5834c9c7.jpg
Det var allt för nu. Trevlig helg! smile

Senast redigerat av Loveless (30 april 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
6 maj 2020 · 532 Inlägg

Lucif3r skrev:
Mjaru, kan väl inte annat göra än att upprepa sig... Att du bara orkar smile
En annan hade väl skickat iväg bilen till skroten för längesen big_smile

Är väldigt envis, så jag ger mig inte i första taget! wink Ja, troligen! tongue

Dags för en update till tycker jag! smile

Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - del 7

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dbcf5997748d2e0f6918da255bb1ecd7.jpg
Efter att Sudden kommit in i garaget igen var det återigen dags att täcka honom med brandfiltar! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7bbbc2621608f73ceafc8eabff4b0e69.jpg
Nästa steg var att kapa bort dålig plåt i nederkant av "väggen" mellan de inre och yttre trösklarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2ec53535fbbc1815f8a1201772b947bb.jpg
Börjat kapa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3fa44e7be6b481993d29068da5aac7a6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c30e17093d55e9b28f4ff7be52604b01.jpg
Den veckade plåten in mot hjulhuset var dålig i nederkant. Men jag behöll den för stunden för att kunna ha något att förhålla mig till när jag bygger upp tröskeln på nytt. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-35c1a35dd0169cf3175e13977874ecaf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ceb38d249535c689fc9a728dfccf1b66.jpg
Nästa steg var slipning där de nya plåtarna skall svetsas fast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4155080f12e1515e0075f60d9f1a1bdc.jpg
Yttre tröskeln slipad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c85b49084a9592cfed0fa42ae6171d80.jpg
Men ännu mer plåt av "väggen" skulle behöva kapas bort visade det sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-eb9a6bf27f38f45960efb5f687ba887c.jpg
Mycket damm och smuts inne i balkarna. Använde tryckluft och en borste för att få ut detta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-16a3b6312ea48c769bceaa9e0d5774ed.jpg
Nu var kapningen i stort sett klar. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d0d2744efa022d78fd055a0e5e844993.jpg
Återstår mer slipning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b17b5d97f79738f60657936e1078b170.jpg
Slipning inne i hjulhuset klar! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d9f0fda6e0a25b427a344d5c04709f4a.jpg
För att bygga upp tröskeln kommer jag även till den här sidan att använda mig av de bästa delarna av en tröskel från den tidigare nämnda donatorbilen jag skrotat ner.

Då Suddens vänstra tröskel är fin i mitten och i framkant finns det egentligen ingen anledning att byta hela tröskeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d4e107fe05f4f393cc9dc65d0f46928c.jpg
Det var allt för nu. Vi ses snart igen! smile

Senast redigerat av Loveless (6 maj 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
11 maj 2020 · 532 Inlägg

Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - del 8

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-57a5f3c398fb63f36ffb4d8126e320ab.jpg
Nästa steg blev att försöka bygga upp "väggen" mellan yttre och inre tröskellådan. Kapade ut en ny plåtbit efter en mall jag gjort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-50747e47313a6ff61e36c4d5dbd2c27c.jpg
Började att justera den för hålen med hjälp av en plåtsax. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0d0e83ebe5bb50f06ead49071d4e4fca.jpg
Efter det punktade jag fast den. Det här skulle nog kunna funka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7f28fa4e7086cad75b1dbd55d98937c4.jpg
Helsvetsad runt om. Här sitter domkraftsfästet, så det räcker inte bara att punkta fast plåten här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-543e0b093b3be700111a3b5df3b65824.jpg
Det är även viktigt att det blir tätt mellan inre och yttre tröskellådan, då vattnet från friskluftsintaget rinner genom den yttre tröskeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5bf55d65d5cd688dfa229978ecd0e5ac.jpg
smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8ad1264afa48e8357489bc6a42ffd53a.jpg
Fanns lite att göra på undersidan med. Bland annat ett hål i ett hörn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-954319c6b54ed7b7234b02c46425c922.jpg
Där fick det bli en liten plåtbit som jag böjde till och sedan svetsade på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cbbc90189761c736c72bb59b7cab5dba.jpg
Nu var det dags för mer mallning. Dels bakre delen av "väggen".

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d857b3ee74d93dcd1cba8b2cb5415d75.jpg
Bakre delen sedd underifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8cc881b2b9fbe67da43d166b28ce435b.jpg
Även "golvet" under bakre delen av väggen mot den inre tröskeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-60ce06f4900a25a25d25e0dd980a4517.jpg
Tog även här fram en mallbit i kartong.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-28a391519f675630085a07ce98c981a2.jpg
Sedan kapade jag ut en plåt som först punktades fast...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-45b538453c24e0fbf11d260b73a21b76.jpg
...och sedan svetsades runt om. big_smile

Senast redigerat av Loveless (11 maj 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
11 maj 2020 · 532 Inlägg

Cuefa skrev:
Skulle gå åt många Falcon för att jag skulle ha det där tålamodet...!
Blir riktigt bra, som ditt tidigare arbete smile

Det har allt gått åt en och annan Falcon under det här projektet kan jag lova. wink
Tack så mycket! smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
12 maj 2020 · 532 Inlägg

Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - del 9

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-46e89e66610732c4205d18ed2bb649c3.jpg
Det blir en update idag igen! tongue Började kapa bort nedre delen av den veckade plåten in mot hjulhuset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dff85cab531892bf37ec1feb6ffcb25e.jpg
Klippte ut en ny bit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d59dd1fb4074da0a4dbc8cd7799afb21.jpg
Svetsade fast plåtbiten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d9bdbc5630a0cf9945c89fc4910fcef6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f177bcf933c68d156837b7a35c07cecc.jpg
Klippte sedan ut en plåtbit efter mallen jag tillverkat i förra inlägget. Använde mig av lite tjockare plåt (1,6 mm) då den här plåten hjälper till att bära upp domkraftsfästet. Sedan var det bara att börja svetsa. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e78a70f894362c8216c1cc86721273b1.jpg
Svetsning utförd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cfcf05483f4eaeefaba06be1e8f7a947.jpg
Överblicksbild. Nu var "väggen" mellan yttre och inte tröskellåda återigen intakt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1d6bfb1203f73772df7728769d576547.jpg
Nästa steg var att måtta ut och tillverka en bockad plåtbit, som möter yttre tröskeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-efb48068b1d700b484e8b99b30992983.jpg
Bockning. Använde även här 1,6 mm plåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-352d224617e5ddd292e6ff07130a09a0.jpg
Den bockade plåten svetsad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3085f467d0aea6e11d87fc4913484cfa.jpg
Överblick från sidan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3c002e1efcd69142db06b71719d6f574.jpg
...och underifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c1ca5dd72643de4abe53976657e98499.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a99af7198869219e022d7222767b45c9.jpg
Nästa steg var att ta fram tröskelbiten från donatorbilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cafa699bbe7764ebd8a3d3a3514a408d.jpg
Klippte till den i rätt längd. Tyvärr fanns inte tillräckligt med material på den för att den skall kunna gå ner och möta den bockade plåten. Istället kommer den att svetsas mot den bockade plåtens överkant. Därav att jag valde en tjockare plåt när jag gjorde den bockade plåten. I ovankant kommer den nya tröskelplåten ligga innanför den gamla, så att inte vatten från utsidan blir stående i en "kant".

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-29ab6dde5b012f1912c7725c1e6fc08f.jpg
Fortfarande behövde tröskelplåten klippas till lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bb7c2bdc475f810df9cf50e77c374f00.jpg
Men överlag tycker jag ändå att det såg vettigt ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-284c512ff45187f3ed32b7682a7b1eb9.jpg
Efter lite justering började jag med att svetsa fast plåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-aa3d68ddb4138484b50bdcd5de81bd35.jpg
Svetsat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-700072d014c02936640a14f84d7836a0.jpg
Den nyuppbyggda tröskeln sedd inifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ba45fea54467fb524982c032f0833f63.jpg
Slipning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cbe1f065d6d4c4b1cc6ffaaf099d00ce.jpg
Mer slipning, spackling samt att tillverka hål för dränering återstår. Men det kommer lite längre fram. I nästa inlägg kommer jag istället att tillverka och svetsa fast den stora plåtbiten in mot hjulhuset. smile

Senast redigerat av Loveless (12 maj 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
19 maj 2020 · 532 Inlägg

Garage313 skrev:
Blir så jävla bra! Du kan ditt plåtarbete smile det är helt klart cool

Men hur gör du med insidan av tröskeln? Målar du innan sista plåten svetsas på eller kör du bara rostskyddsvax?

Tack! <3 Har fortfarande mycket att lära mig inom plåt och karosseri, men man blir lite bättre för varje gång.

Jag vågar inte måla innan svetsning, för det tar eld så lätt! Istället dammsuger jag trösklarna invändigt (genom hålen under täcklocken) och kör med tryckluft när jag är klar med svetsningen. Sedan blir det en ordentlig omgång med hålrumsmassa på sprayburk som jag sprutar in. Kommer även att gå över minst en gång till och spruta in mer hålrumsmassa. Hoppas att det kommer hålla rosten borta någorlunda i alla fall. smile

Senast redigerat av Loveless (19 maj 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
19 maj 2020 · 532 Inlägg

Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - del 10 smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c5c57efe453b3ec4b25fc581643f7249.jpg
Kör en update idag! Nu hade det blivit dags att "försegla" tröskeln med en plåt in mot hjulhuset. Efter lite ytterligare slipning tog jag fram en mallbit. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c019c3a77287117b0a252c6ee4cbdf14.jpg
Kapade ut och klippte till en plåtbit efter mallen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-36b50c4ffe72fbb25eaf942bbc6513ef.jpg
Precis som plåten jag tillverkade för andra sidan skulle jag behöva göra ett hål så att man kan få dit gummipluggen. Detta är viktigt för att kunna öppna upp och rostskyddsbehandla tröskeln invändigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7730371c0cae6efc7216fd7e2d57a8c1.jpg
Ritade ut storleken hålet behövde vara och borrade upp ett mindre hål. Sedan sågade jag ut det stora hålet med hjälp av en tryckluftsdriven tigersåg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1693bc625fdce64c54fe423b9434832b.jpg
Punktade därefter fast den nya plåten. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d4f9e4e370a4b33d939bee8ad48de04e.jpg
Gjorde även lite mer svetsning...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fb6c5895446ab58049349e2292238044.jpg
...och slipning på undersidan av tröskeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-27676e82bd9bc735ec398faf0d28ff59.jpg
Efter att plåten svetsats runt om var det även dags för slipning här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ab22f338e390769789121946d51255bc.jpg
Sådär! Nästa steg blir att bygga upp den nedre delen av skärmkanten på nytt. Men det får bli i nästa inlägg. tongue

Senast redigerat av Loveless (19 maj 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang