"Sudden" - Volvo 765 GLE Turbo Diesel - 87

Berättelsen om en silvergrå-metallic 765:a jag velat ha sen jag var 15 (och som slutligen blev min). Börjar med renovering, men övergår sedan till förfining och montering av diverse extrautrustning.
  • 125 Följare
  • 172 153 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 september 2021
Loveless
20 maj 2020 · 532 Inlägg

Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - del 11

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a299ea542d52b059d900d72f77609921.jpg
Dags för skärmkanten då! Tog som vanligt fram en mallbit, som jag sedan klippte ut en plåt efter. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b2a13244d3074f30b6b76e1ccfbcc873.jpg
Punktade först fast plåten. Sedan svetsning runt om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-578d4387641ae114bd6e1878f659e2eb.jpg
Slipning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-427e6e72d6da2d414216722541111953.jpg
Inför spackling och målning behövde gammal body skrapas bort. Använde en stämjärnskniv till detta ändamål.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4c60a033b9f25ef6ec04ed67b1a5e63f.jpg
All body borta! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c844c1eb06703e2fc1fe2fa165bf3e4f.jpg
Körde en vända med ståltrissan, sedan rengöring med thinner.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-10dad4621b46928953e431dadf720e98.jpg
Dags för spackling och karosserikitt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3e98c4f7107790acee462bc608612718.jpg
Höll fram en spackelspade för att få en uppfattning om hur mycket spackel som skulle behövas för att jämna ut skarven mellan den nya och den gamla plåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4ceb0491bf75b0d3497cd966cba5b3cf.jpg
En första spackling klar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-44f591f1d87c40115010f3b0ec19e67c.jpg
Nu var det bara att vänta på att spacklet skulle torka och sedan börja slipa. Och efter det spackla igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-50f4d7778334e39e549ea94b45fd111a.jpg
Lade även på karosserikitt runt skarvarna inne i hjulhuset.

Senast redigerat av Loveless (20 maj 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
29 maj 2020 · 532 Inlägg

Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - del 12

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8b268824dda75daaddb4c93ba1dddc41.jpg
Nu blev det en sista vända med spackling och slipning. Sedan på med färg. Det blev hammarlack på de ytor jag inte tänkte måla i bilens färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-813503855ec6bcdf14ffd6cf03a1c9ab.jpg
Någon dag senare, när färgen torkat ordentligt sprayade jag på flera lager med body.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5644307ec2b640c00e88de7efc71da5c.jpg
Sedan tog jag fram några sprayburkar med tunnflytande rostskyddsmassa för hålrum. Sprutade in ordentligt med sådan i tröskeln, men även i balkar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f99994003aaa140b1f4b7fecf5eb224f.jpg
...dörrar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bd0a2c02d2402d878bf1854a82952fcb.jpg
...och vid stolsinfästningarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e1f49051c0744b91854be976cf12e23e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a966c9a000f91018e67e0f3699f1029b.jpg
Sådär. Då var tröskeln äntligen klar. smile

Senast redigerat av Loveless (29 maj 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
2 juni 2020 · 532 Inlägg

Lucif3r skrev:
Måste kännas skönt att spraya på rostskydd för en gångs skull, och inte bara kapa och svetsa plåt big_smile

Ja, haha! Verkligen. smile

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
4 juni 2020 · 532 Inlägg

Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: vänster bak - sista delen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-41c42db7bd5a50bf4ae450954216bc20.jpg
Tog ett kort in i inspektionshålet i tröskeln. Det såg ut som att den fått tillräckligt med hålrumsmassa. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-07a1bc57be2b69fef70c2762c781277e.jpg
Nu återstod lite lackering. Gick över med sandpapper.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6ee896427b249f98767ab543708cc784.jpg
Klart att lacka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b18a01598f2e21d4fc6c52f26338c83b.jpg
Grundat. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-59816a351065f915d1ad94018acde440.jpg
Börjat spraya med bilens färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e9c30a46577f1ad7a6fd4d6a5fb75600.jpg
När färgen och klarlacken torkat var det dags att sätta tillbaka skärmkantlisten. Använde sikaflex, två tvingar och en "klädnypa" för att hålla den på plats under torktiden. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d1465776039bfc9ddf3f8d43b2820bac.jpg
För att undvika framtida rostangrepp penslade jag på ett ordentligt lager med underredsmassa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-73e4282f93a1657af904a2799860c0e3.jpg
Detta skall väl ändå hålla rosten borta ett tag?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2d5485d885a243414e4be91f696f9e42.jpg
Domkraftsfästet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bb613328b80883fd3850587269e5e543.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f30691fa7bcc12218a2823a64b392722.jpg
Tog fram och dammade av plastinnerskärmen till hjulhuset. Monterade sedan denna. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-30d3dbe22587b77c3828155d550294fc.jpg
Borrade nya hål och monterade tillbaka stänkskyddet, nu i den nya plåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-727587d3e5072b0447d082d3ffd912fa.jpg
Montering av ventilen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9c70e25ac5beee9953d98702321efc93.jpg
...och takluckans dränering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8a1b866d6a3f726a24ed427c4b12c36f.jpg
Kofångarsidan monterad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-757f7c816948e66b7dba4382035f72c0.jpg
Sedan var det dags att testa domkraftsfästet! Som jag nämde gick detta inte att använda förut p.g.a. att såpass mycket plåt rostat bort så att det vek sig. Nu var det dock inga problem att lyfta där! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a0bc210e1d7908ca3a4de2ff49380f89.jpg
Sudden ute en sväng igen. Nu var all rostlagning klar, förutom vindruteramen. Hade sparat den till sist, delvis för att det blir den svåraste biten att få till. I kommande inlägg får ni se hur jag löser den. Stay tuned! cool

Senast redigerat av Loveless (4 juni 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
9 juni 2020 · 532 Inlägg

Cuefa skrev:
Snyggt jobbat!

Tack!

JonnieLahti skrev:
Det har varit ett stort projekt det där med all rost, skönt att det är slut på det nu, bara rutramen kvar, grattis!

Ja, funderar på hur jag ska ro iland det här med rutramen, men jag tror jag har en idé. smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
9 juni 2020 · 532 Inlägg

En man med gevär i mörkret och en bortskänkes 745:a! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e84d1861838f19a07e5200da093d250e.jpg
Det jag nu tänkte berätta utspelade sig när jag och en kompis var ute och körde med min 264:a "Hooken" under en sen lördagskväll i mitten av januari. Vi hade hållit på och skruvat i garaget hela dagen och framåt kvällen var vi mest ute och nöjeskörde. Bland annat besöktes Seatons Kulle, en häftig plats i Marks kommun (som givetvis är mer sevärd på dagen) där det en gång legat ett mäktigt jaktslott. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-52329cc9fc59845d7fb882c3355bf90f.jpg
När vi ändå var i trakterna nämnde min kompis att han sett en gammal 745:a i dåligt skick vid i ett fallfärdigt gammalt skjul i närheten av en sjö. Detta var flera år sedan, när han tältat vid sjön. Vi bestämde oss för att försöka hitta sjön igen och se om bilen fanns kvar. Efter några felkörningar hittade vi till slut sjön.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cbc743469efaa8ad002347e931c3bd9f.jpg
Planen var att leta upp bilen och notera registreringsnumret. Eftersom timmen var sen var planen att kontakta ägaren dagen därpå och höra om bilen var till salu för en rimlig peng. Kanske skulle den här bilen vara värd att laga upp eller åtminstone kunna donera en rutram till Sudden? smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-aa7aa28816c07b5f364a578fb2eaeb75.jpg
Vi hittade bilen, som var svår att missa. Portarna till skjulet som låg alldeles vid vägen var trasiga och hade ramlat ner, så den vita 745:an (en GL av 1988-års modell med B230F/M47) stod väl synlig. Med helljuset på gick jag fram och noterade registreringsnumret.

Men på vägen tillbaka mot bilen stannade jag upp. Där, på vägen kom en man gående i rask takt rakt mot oss. Han höll på ett gevär, som han även laddade. Blev lite nervös men det gick snabbt över när vi började prata med honom. Han frågade vilka vi var och verkade först tro att vi var tjuvar. Han visade sig vara en jägare på vildsvinsjakt och även ägaren till marken. Vi förklarade att vi bara var intresserade av 745:an och jag frågade om han visste vem som äger den och om den möjligtvis var till salu. "Den är min. Du kan få den om du vill, jag har ändå tänkt skrota den." blev svaret. Mannen berättade att han tyvärr haft problem med stölder men förstod snabbt att vi inte var där för att stjäla någonting. smile

Få bilen gratis lät ju nästan för bra för att vara sant! roll Definitivt svårt att tacka nej till. Jag tog hans nummer och dagen därpå (högra bilden) ^^ åkte vi med biltransport och hämtade bilen. Ägarpappren fanns, men tyvärr inga nycklar. Vi fick hjälp av ägaren att dra ut bilen och få upp den på kärran.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9df8337cc4d8ad30c0975483fc4af223.jpg
Bilen hemma. Genast såg man att det fanns lite godis att plocka. Bara snobbringarna, snowcapen och bakluckehandtaget till sena 945 skulle sannolikt betala hyran av bilsläpet mer än väl om de såldes.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-31b21510854d24b69cc40c6790e4151b.jpg
Men det trevligaste fyndet gjordes inne i bilen. Där satt både yttertemp-mätare och... en oljetemp-mätare! Ägaren nämnde att bilen ställdes för att han haft problem med hastighetsmätaren, så kanske var hela mätarhuset utbytt till ett där dessa redan satt i? Men det visade sig att det fanns såväl kablar som givare till båda instrumenten. Blev särskilt glad för oljetemp-givaren som satt helt intakt i oljepluggen! big_smile Synd bara att det inte är samma oljeplugg på dieslarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cb5df0813eb9c8e07f3d2a9991e6d62f.jpg
Bilen var väldigt nersprayad. Det visade sig att ägarens barn lekt med sprayburkar i skjulet där den stod.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0e19ee3fc66a757235fe998bfb14aecf.jpg
Den var verkligen målad runt. Men den var målad med enkomponents sprayfärg, sannolikt helt utan underarbete. Det borde väl gå bort ganska enkelt?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c521b2d98170302aabac692d978524b6.jpg
Det gjorde det också! En timmes gnuggande med Brakeclean på en svamp fick bort all sprayfärg!

Det var allt för idag. I nästa update får ni veta om det blir reservdelar eller renovering av den här 745:an. Stay tuned! tongue

Senast redigerat av Loveless (9 juni 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
11 juni 2020 · 532 Inlägg

Beslutet

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b0adf6c68cc5ffa9fe78feb736b98a9e.jpg
Nästan exakt tre månader fick 745:an stå innan jag i april kom fram till ett beslut. Frågan om den här bilen skulle göras iordning, säljas eller fungera som donatorbil var förstås inte enkel. Förutom rost saknades en hel del saker. Jobbigast var förstås nycklarna. Rattlåset var på grund av det dessutom knäckt.

Men även saker som avgassystem (även framrör och katalysator) framstolar, bälten fram, kylare, luftmassemätare, startmotor, bränslepump, bränslefilter, hållaren för bränslepump & filter, bränsleslangar med mera hade plundrats från bilen i skjulet där den stått. Ett bromsrör var avklippt, vindrutan var givetvis sprucken, bakre kofångaren trasig och så även vänster baklykta. Handskfacket och flera plastkåpor/paneler invändigt var antingen trasiga eller saknades. Det innebar en stor uppförsbacke för att få ordning på bilen som dessutom stått sedan 2012.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-39fc0b14fed31d104199ef67540d38a2.jpg
Om man sedan lägger till rosten som det fanns en del av (men den var inte i närheten av hur rostig Sudden varit) blev mitt beslut skrotning. Men naturligtvis skulle delarna få leva vidare. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-83ded73cfe88f293e3a15e38e011f500.jpg
Det är aldrig ett enkelt beslut att ta och det känns egentligen lite fel att skrota ner en 745:a. Man kan dock inte rädda alla bilar och med det sagt började demonteringen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3a0d5642217563926bc0b2cc584572f4.jpg
Såväl mattor som dörrsidor, plastkåpor och säten var blå. Baksätet var av den vanliga tyg-modellen med mönster i diagonal riktning som satt i tidiga GL-vagnar (tror den nya modellen kom på 1989 eller senast på 1990-års modell). Baksätet hade klarat sig ganska bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b677f7ce00afa5fb00e5bffc4ced556e.jpg
Innertaket var omklätt, men det var väldigt dåligt gjort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-aea6418c382f46535e27fb0354b52dcc.jpg
Elantenn och högtalare plockades.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b150ec0601fc6107485c95c026d8cf32.jpg
Demontering av handskfack, uttag för kupévärmare mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-369c2fdb5d6e6481648ad1b695913930.jpg
En hel del extrautrustning såg ut att ha eftermonterats på den här bilen. Förutom oljetrycksmätare, yttertemp, snowcap och spoiler med dimljus (dimljusen saknades dock) verkar det även ha suttit läslampor bak. Men de fanns tyvärr inte kvar. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bca54cfe716a4de92b956be926f8bf76.jpg
Bräda, mittkonsol, mattor och stora delar av elsystemet (inkl. säkringsbox och styrboxar) plockat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0f0c36b5b952e76225b06f8aa72d0500.jpg
Fick hjälp av en kompis att med en vajer "såga" ut den dåliga rutan. Tanken var att ta den här rutramen till Sudden. Den hade endast en skada i ovankant som skulle behöva åtgärdas. Annars var den i fint skick. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0edc1117029bc77533387aaefacf8b65.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-17fbeccd8b753e95d69e1bbaca9a851f.jpg
Dörrar plockade! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-142f9f6b805d578a4332563744bc4f33.jpg
Började plocka av fronten...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-798b06bad69c25134872994b7a524bf6.jpg
...och saker från motorrummet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1d2fa72397c371734ee127e71ccb2681.jpg
Det mesta av insidan var nu plockat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cae8b9d6b9c6332b4ba1c43ae4eef9d4.jpg
Nu hade steget kommit till rutramen. Började med att borra ur popnitarna till dropplisterna. Tänkte givetvis behålla listerna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-597391c0b3117fef90ed99f8e7a274ee.jpg
Kapat och klart! Med den stora kapmaskinen var det gjort på en kvart! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b3ae225fb4f1c34b8913e8ce1071ad23.jpg
245:an lastades med delarna och körde skytteltrafik mot Volvolagret. :p

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-879089588cd87e9113455718c957dfbd.jpg
Efter att ha tagit ner växellåda, spak och kardan blev det en kväll dags för motorn. Tur man kan ta hjälp av traktorn som smidigt lyfte ur motorn med pallgafflarna och ställde den på en SJ-pall. Lossade även framvagnsbalk och mer eller mindre tömde motorrummet på det som var kvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e9591dbf8f32a892fc747cacdc812de6.jpg
Nu var bilen så lätt att jag och några kompisar inte hade några som helst problem att vända på den med handkraft. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-32e4462ea7772b2546bf2a0e52405646.jpg
Nu kunde bakaxel, bränsletank, bromsledningar och de sista sakerna plockas loss mycket enkelt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1c8989d6f29a9fee1120eb90c4157ded.jpg
Bakaxeln nere.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-24e8b3c36a1ddb7160a72ffbd85c07e5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b258c7e7308b8ee649315fd5506231d7.jpg
Sådär, ja!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-40b5adb9a07463db731e3bfa1e3a2b1c.jpg
Såhär skall det se ut när en Volvo går i graven. Inga delar lämnas kvar. Plockade även låsinfästningarna på dörrstolparna efter att bilden togs. lol

Senast redigerat av Loveless (11 juni 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
24 juni 2020 · 532 Inlägg

Rutramen påbörjad! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c925eb281d8cbcb94a00ddff9238c0f7.jpg
Eftersom det blivit dags att ta tag i vindruteramen började jag demontera saker i direkt anslutning till den. Bland annat solskydd, backspegel...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-44f5e0dee877f26286ead243d57372db.jpg
...mätarhus, ratt, paneler...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5d87b22e3c54ee3a2acc33d39e98be62.jpg
...och de främre dörrsidorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1a17ab19d3ad5bd651ed00c3c3a2ec4e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e7fdf451bba76d1cbcc6c041bd5658af.jpg
Även brädan togs ur. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ed761b42f8995db44d654388cfa81711.jpg
Lossade de resterande clipsen till rutlisten och böjde ner innertaket i framkant så att det inte riskerar ta eld när man svetsar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ce099ad89d04dbb3566583d105c327b0.jpg
Demonterade motorhuven för att kunna komma åt och svetsa bra i nederkant. Täckte istället motorrummet med brandfiltar. Nu var det dags att få lite experthjälp! Magnus, som jag köpte Sudden av och som är en erfaren svetsare kom förbi för att hjälpa till med detta. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cf4b63ce923569e7a8e11833acd7f562.jpg
Själv har jag aldrig bytt så här stora delar av en vindruteram innan, och det gäller att få allt rätt. Så det kändes tryggare att ta hjälp av någon som kan det. Vi började med att mäta noga och sedan markera och kapa ut den nedre delen av den "nya" rutramen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e1f7d7c7fbf2eeeb1f8308bba8162111.jpg
Sedan mätte vi ut och kapade ut den dåliga biten på Sudden. Tanken är att den nya plåten skall ligga över och punktsvetsas fast i den gamla. Den gamla plåten skall även falsas och ligga en bit under den nya i skarven, så att övergången blir så naturlig som möjligt..

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f9360f6b70fecb7d95e51563370e4fda.jpg
Smygvinkel och passare var två verktyg vi använde oss av. I mitten (där passaren sitter) fanns redan ett runt hål från fabrik i både den nya och den gamla plåten. Det gjorde det relativt enkelt att passa in plåten.

Kändes skönt att äntligen ha kommit igång! Mer uppdateringar kommer inom kort. big_smile

Senast redigerat av Loveless (24 juni 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
25 juni 2020 · 532 Inlägg

Lucif3r skrev:
Damn.. "synd" att du gjorde det så omständigt, har själv rost i rutramen på min 945a och hade hoppats på att se någon mindre extrem lösning tongue

Fint jobb i vilket fall smile

Sorry! tongue Kunde inte låta bli att göra det så noggrant som möjligt när jag ändå får hjälp med detta! smile

Senast redigerat av Loveless (25 juni 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
28 juni 2020 · 532 Inlägg

Steff240 skrev:
Nu har jag tillbringat halva arbetsdagen med att läsa igenom din tråd, och det är verkligen ett imponerande arbete du gör!
Jag följer med intresse dom eviga rostlagningarna då jag står inför ungefär samma jobb på min kära 744:a roll

Oj, det var inte dåligt! Tack så mycket! big_smile
Förstår. Det är en del jobb med rosten, men man ser snabbt resultat när man kommit igång. wink

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
6 juli 2020 · 532 Inlägg

Fortsättning rutramen - nedre delen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-321f408332d14e965106e8d5349fa21a.jpg
Nu var det dags att påbörja svetsningen av den nya plåten. Vi började punkta fast den  i hålen vi gjort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-47b708ad75a7d37837e3adff6b000797.jpg
Svetsningen ovanifrån klar. Även börjat slipa ner svetsfogarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9f78ceef71de59e12e3af7c032ea5262.jpg
Vi fick hela tiden hålla koll så att vinkeln stämde medan vi svetsade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a03695ea27eb4a34911ac9c45f73e9f8.jpg
Sedan var det dags att svetsa underifrån. Här gjorde vi ingen falsning, utan vi lade plåten utanför den gamla.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4b22cee4570f46c9a1095ab3e67906be.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-19036447d68251e946949065a077611d.jpg
Då var nederdelen av rutramen i princip klar för målning! smile

Nästa steg blir att ge sig på den övre delen. wink

Senast redigerat av Loveless (6 juli 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
8 juli 2020 · 532 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Blir mkt bra de där,va har du fått ditt Volvo intresse från??

Tackar! Bra fråga! Min familj har alltid kört Volvo. Pappa hade en 744 när jag var väldigt liten och när jag var fem år gammal köpte han sin första helt nya bil, en mörkgrön 945 LTT -97. Jag har alltid gillat bilar som är lättskruvade och de gamla Volvobilarna är ju ganska roliga att skruva med. Det stora utbudet av delar, inte minst på skrotarna kan också ha bidragit till intresset. Gillar även svensk industri och svenska produkter. Min första bil blev en 744 TIC -86 som jag köpte när jag var 17 och sedan dess har jag hållit mig till Volvo. smile

Senast redigerat av Loveless (8 juli 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
9 juli 2020 · 532 Inlägg

DieLuftWaffe skrev:
Du kan ju kapa bort bakskärmarna av 745:an? De börjar väl rosta på gamla volvos och en del krockar ju under vintern :p

Ja, det kan vara värt att kapa ut en del plåt av det som är ok. Än är det inte försent, karossen står fortfarande kvar. smile

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
9 juli 2020 · 532 Inlägg

Bob-Miller skrev:
OK,då föstår ja,haft 5-6 Volvo men faktiskt ingen Amazon,ändå gillar ja dom mkt,minns i USA när vi meka me amazoner ibland o dom va rostfria,de va kul..

Amazoner är väldigt trevliga, men jag har alltid varit mer för 140/164 och upp till 900-serien. Har en kompis som kör en Amazon med en trimmad B23:a i. Den går väldigt bra. smile

850 och framåt är inte alls samma bil längre enligt mig. Känns som att den lättmekade folkbilen Volvo dog efter att den sista 940:in rullade av bandet 1998. Volvo bygger fortfarande bra bilar, men de är inte så roliga att skruva med (enligt mig).

Senast redigerat av Loveless (9 juli 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
9 juli 2020 · 532 Inlägg

Rutramens övre del

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-035530e32ee5ffebe7d636fe52a5de9d.jpg
Nästa steg var att separera den övre plåtbiten från rutramen jag kapat ut från donatorbilen. Denna satt ihopsvetsad (punktad) med två andra plåtar. Men det var bara den yttre plåten jag ville åt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dbceb1c36734890743e81e6f4adfb636.jpg
Det tog en stund att få loss den. Jag använde en slipskiva och slipade ner svetspunkterna underifrån för att inte skada plåten jag ville åt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b29e6a4dd92fa216ba47c62c31361751.jpg
Äntligen var plåten loss! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-882fdda95b733043ac9fb01ae975941a.jpg
Ungefär såhär är tanken att den skall sitta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d94a539b2e04580227d46946179252f7.jpg
Började ta bort gammal butyltejp för rutan och slipade sedan bort gammal färg från plåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5c59734f834ed802f23de18060dd7c8d.jpg
Passade även på att spruta in hålrumsvax i den nedre delen av rutramen, inifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3073403a99ad02ae55f6a26a3ac5859a.jpg
Bild inifrån. Nu börjar det förhoppningsvis inte att rosta här på ett tag.

Det var allt för idag! big_smile

Senast redigerat av Loveless (9 juli 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
10 juli 2020 · 532 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Jösses,blir som nytt...skafa ett  punktsvets borr,om du ska ha bort punktsvetsar..

Det kanske vore något!

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
10 juli 2020 · 532 Inlägg

Fortsättning med rutramens övre del big_smile

Nu var det dags att få plåtbiten på plats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3772c2c9cd6aa80513dd9f0a0e9a9d0c.jpg
Men först demonterade jag främre delen av dropplisten för att inte råka skada den med vinkelslipen. Den sitter endast med fyra popnitar och är således enkel att ta loss - fram med borrmaskinen bara! lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ded97ae0427873dab786f6e9edc6bab0.jpg
Dropplistens främre del demonterad på båda sidor. Nu var det dags att sätta igång. Fick även den här gången ovärderlig hjälp av Magnus, Suddens tidigare ägare. Vi börjad med att mäta ut och göra markeringar där vi skulle kapa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-14d94e5cc65037e084bb87c155328429.jpg
Sedan var det dags att separera den övre plåten från de två andra på ungefär samma sätt som jag gjort när jag tog loss plåtbiten från rutramen som kom från donatorbilen. Men här var det tvärt om, vi skulle behålla de två undre plåtarna och byta den övre, som var dålig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-64fd16d40afc59322016fc8dc458cde2.jpg
Vi kapade även plåten i ovankant. Eftersom den var så rostig var det enkelt att få loss den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-41201c1ffa6d161241e5150eea064783.jpg
Inte mycket kvar av den gamla plåten! yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f7bb1f780c7141c9bfe330396bdd8248.jpg
Använde den tryckluftsdrivna "getingen" för att slipa ner punktningarna och slipa bort rost från plåten vi skulle fästa den nya plåtbiten i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-35a18e06fa9e11f3c7e4f80df523a5e2.jpg
Sedan var det dags att börja kapa efter markeringarna. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0f3b52e3fd44fc4fe9c6a1d639d95299.jpg
Sådär!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6ee3545d28a8f58231982fdbfc8d7de3.jpg
Efter det testade vi passformen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1779f404ec7ff2d09a7a0eff0836df3d.jpg
Lite mindre finjusteringar behövde göras...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-51e34a9b2713c00f118bab5816e36426.jpg
...och vi slipade även plåtbiten i kanterna där vi skulle svetsa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-10c6071f26324f27024a9c886a796055.jpg
Slipning gjordes även på motsatt sida om skarven, d.v.s. på bilen. Sedan satte vi fast plåtbiten med svetstänger och började punktsvetsa den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-779b7a61309e33a6d291c06c1493eaef.jpg
På grund av värmen fick vi punktsvetsa. Annars skulle plåten riskera att forma om sig och det vill man ju inte! Finns det något värre än ett tak med stora svackor där vatten samlas?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-02be8043d2b296dc61355028a8749b70.jpg
Vi tog pauser för att låta Sudden kyla ner sig och lade allt fler punkter...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-465a6d09250bcef29589f137d148a35b.jpg
...och till slut var plåten "helsvetsad".

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bf8064c6b59e210bcbd334175fa8768b.jpg
Vi valde att göra såhär för att inte riskera få in vatten i bilen eftersom det här ändå handlar om taket. Spackel i all ära, men en svetsning håller nog bättre. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ce4e10274405c7beecac23fd27890e13.jpg
Sedan påbörjades slipning. Svetsning i nederkant skall givetvis göras, men där tänker vi använda en riktig punktsvets. Därav gjorde vi inga hål i plåtbiten. wink

Det här blir sista uppdateringen på ett tag, för nu tar jag semester och kommer inte spendera så mycket tid vid datorn! Men jag hoppas få gjort en hel del med Sudden under semestern som jag förhoppningsvis kan visa er när jag är tillbaka. tongue Hoppas att alla får en trevlig sommar! wink

Senast redigerat av Loveless (10 juli 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
6 augusti 2020 · 532 Inlägg

En liten sommarspoiler: Sudden besiktad!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7bcdd56dba0a91ba5d2d0deaeede03c8.jpg
Kan inte låta bli att köra en liten spoiler nu under semestern...


https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-60a596fd591c42da0152ac5906a5e9db.jpg
...eftersom detta visade sig bli en stor dag för Sudden och den här tråden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3cbc06a33ebb741419c6214918c16a75.jpg
Sudden är nu besiktad och rullar till 2022-08-31. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d9179f3e1a4e5151cbf58132cda2bed9.jpg
Som ni säkert förstår var det en hel del jobb nu på slutet för att få han besiktningsklar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d686bc178bd313b4c3101c223100a87e.jpg
...och tråden kommer att uppdateras med allt som gjorts för att nå hit lite längre fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-015797865515cba0ab35f180687dc432.jpg
Men jag tyckte att detta var en rolig nyhet att berätta om redan nu.


https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-05b0a5a0e76832b64fd631550e008bf8.jpg
Jag körde in han redan för två dagar sedan, alltså i tisdags och fick då 4 tvåor. Idag, två dagar senare var de åtgärdade...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-30d5e6190bcd0ae188c27472aecafa62.jpg
...och nu gick han igenom! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-68d8140a28d353f3d876cc40d45d4df9.jpg
Besiktningsprotokollen. smile

Senast redigerat av Loveless (6 augusti 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
6 augusti 2020 · 532 Inlägg

Mew skrev:
Härligt, vilken resa det verkar ha varit! Grattis!! smile

Ja, verkligen! Trodde inte det skulle bli ett så stort projekt som det blev. Tack så mycket! smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
17 augusti 2020 · 532 Inlägg

turbonova skrev:
Va gött ett stort grattis 😊👍

Tack! Ja, det är en skön känsla att äntligen kunna köra med Sudden. smile

Vita_Vargen skrev:
Grattis! Snyggt jobbat och härlig bil! big_smile
Får jag föreslå att du köper 2 st framblinkers med orange blinkers av märket DEPO smile
Dessa är de "tredje-part" som närmast matchar OEM i min erfarenhet men de verkar vara påväg bort från marknaden.

Tack! wink Skall fundera lite hur jag ska göra ang. blinkers. Nu monterade jag vita även fram och på skärmarna. Det gjorde jag mest för att det satt vita bak (och jag hade vita fram och till skärmarna hemma). Men på sikt blir det nog en USA-front till Sudden.

Berglund_89 skrev:
GRYMT jobbat!!!!

Tack så mycket! Var värt allt jobb, även om det var mer än jag först trodde. wink

Cuefa skrev:
Gratulerar!
Förstår känslan, fick ju Jeepen godkänd för bara några veckor sedan och det har varit en resa det med.
Så skönt för dig! då kan du slappna av o bara ägna dig åt roliga saker med pärlan nu då big_smile

Precis! big_smile

Senast redigerat av Loveless (17 augusti 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang