Renoveringen av "Hooken" - Volvo 264 GL Diesel - 75

En D24-reggad 264:a som skall räddas för eftervärlden! :)
  • 129 Följare
  • 183 511 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 april 2021
Loveless
5 december 2019 · 532 Inlägg

Skärmkrom big_smile

Sedan jag köpte Hooken har jag varit på jakt efter en uppsättning av 260:ins "kromade" skärmkantlister. Bak saknade bilen helt dessa. Fram fick jag förvisso med dubbla uppsättningar men båda till högersidan var dåliga. Den ena var böjd och bucklig och den som sitter på skärmen som hänger på nu har någon monterat med självborrande skruv, rakt igenom listen! yikes

Till sist hittade jag en som sålde en komplett uppsättning med dessa lister. Problemet var bara att han inte ville skicka. Annonsen erbjöd endast avhämtning och de fanns åtskilliga mil bort. Så jag skrev ett mail till säljaren där jag även länkade till projektet och frågade om han kunde tänka sig att skicka ändå. Det verkar ha gett resultat, för han skickade dem och bjöd dessutom på frakten. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ca46ade87ca104ce9251bd3f95330a11.jpg
Några dagar senare var jag och hämtade ut dem på posten. ^^ De var i bra skick för att vara begagnade. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-147440631ff2b0dccaacda82c50f80d2.jpg
Samtidigt kom ett paket från fordonsdelen.se där jag beställt nya clips för dessa lister samt två D24-frostpluggar (kan vara bra att ha).

I ett senare inlägg kommer jag börja montera skärmkantlisterna. Jag kommer börja med att montera höger bak och sedan även byta höger fram. Vänster bak kräver dock byte av skärmkanten som i princip är bortrostad, så nu får jag kanske lite mer motivation att byta den! Vänster fram är som nämnt bra, så den får sitta kvar. smile

Montering av stänkskydd bak

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-43ea5aaf15cd49fd47d11a3b2ff6abc4.jpg
Jag hade även beställt nyproducerade bakre stänkskydd och fästen till dessa från Volvolelle. De såg rätt bra ut, och det står att de skall hålla "originalkvalité". smile

Men lite besviken blir man allt på gummits kvalitet på dessa nyproducerade delar. De kändes väldigt hårda och minsta fingeravtryck efter att man petat på dem syns. Vi får se hur väl de håller, kanske oroar jag mig i onödan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f3310a886e5ff71673253e73d4e580f9.jpg
De bakre stänkskydden hindrar att de som ligger bakom får stenskott. Men det är inte anledningen till att jag köpte dem, folk får ju hålla avstånd! tongue Köpte dem för att skydda reservhjulsbaljorna som är särskilt utsatta för rostangrepp på 200-serien. Vänster balja har jag bytt höger målade jag bara upp sist. Jag kommer dock ta tag i den högra och laga ett mindre hål som nu börjar bli allt större. ^^

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-39cceea7ddffb7dced1c1f8639c7e6ad.jpg
Vänster stänkskydd med sin hållare.

Men hur monterar man bäst dessa? Och hur långt bak skall de sitta? Enligt en kompis skall de vara fastsvetsade som original från 1976-års modell. Tidigare årgångar verkar ha dessa bultade genom baljorna (rätta mig om jag har fel). Jag valde att studera en del bilder och även mäta på en tidig 240 med stänkskydd innan jag bestämde mig för var jag skulle placera dem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ad26f7deff9f26ec1a90c6cbc162b284.jpg
Det fick bli till att bulta fast dem, så jag borrade två hål genom fästena.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d3c8c960ba14b1266135cae491f6704f.jpg
Slipning...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-88aa97a516ad3d36dbeaa37f006419df.jpg
...och lackering. Började med Zink-kallgalv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6e90038ed8d0eead31989bbe9248fb26.jpg
Tog fram lite skruvar och muttrar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bdad5d390204ac46cd943d04ea572e09.jpg
...och märkte ut var jag skulle ha hålen. Sedan var det bara att borra genom baljorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b2d2af9709de7b35e96b93cac0b590fb.jpg
På vänster balja målade jag på lite mer färg, då den fått en del stenskott. Lät den torka innan jag gick vidare och monterade fästet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-260d30bd49329a5534a2a2d2c87157b4.jpg
Fäste och stänkskydd monterat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2f976f3e664afeb936ce7b4895df77e6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c5ebdd0f36372f07ff8eec3146960c46.jpg
Vänstersidan klar. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d3031a01c67fdbabb72977267b2222c6.jpg
Nu var det dags för högersidan. Här fanns som sagt ett rosthål, men jag valde att mäta ut och montera fästet och ta tag i rosten efteråt (kommer i nästa update).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e4162145f261a1241069cf396ffc5a3d.jpg
Högra stänkskyddet monterat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-04a4ca7639544304cf617383be80a744.jpg
Sådär! Jag tycker faktiskt det blev riktigt snyggt med dessa, Speciellt den vita V O L V O texten. big_smile

Senast redigerat av Loveless (5 december 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
6 december 2019 · 532 Inlägg

Rostlagning av höger reservhjulsbalja

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fca341130d923f192e4de95b219846fc.jpg
Så var det dags att ta tag i rosthålet i anslutning till den högra baljan. Vänster balja byttes som ni kanske minns inför besiktningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c62205be1e24fb4075a9b2fd305a458b.jpg
Men när man började peta blev som vanligt hålet bara större och större. neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-aea69081a359f573307ff18653f15a17.jpg
Nåja, det är väl bara att köra igång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b8883ffe006c5ce8c77272f6a8608473.jpg
Demonterade stänkskyddet och senare även plastinnerskärmen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-52fc0d6ea1806787595c3ee393e4f934.jpg
...och täckte rutorna med brandfiltar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-69551d847c5f26044f8128dd1d0da980.jpg
Sedan var det bara att börja kapa ur den dåliga plåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-776f9b65134a5e282d1b3046ebc2efbf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bb260ea193267af702433b79bda23fa6.jpg
En ny plåtbit klipptes till och punktades fast. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b0ae4a8ac8fd550117b29d7b55453e0a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-56c55012e635273ac0e5001ef9228fc2.jpg
Punktade fast plåten på insidan och hittade ytterligare ett hål mot hjulhuset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3179974de02d00203885a3ef0f447bb4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-facadad254b060e5cdf0b4e4d8bc2c76.jpg
Ännu en plåtbit utklippt efter en mall jag gjort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2ff1db4888b6cc5dead3c91fb7606f71.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1577eda736ffd11ef8cfc254b2e90cd6.jpg
Där skall plåtbiten sitta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2f228a104803434291c7f190c6dff396.jpg
Punktsvetsning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e4654c21838efb319981a164bee43cb0.jpg
Svetsade runt om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cdac19495850bb8c3dfa175592057d6d.jpg
Och lagade även upp hålet ovanför.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9d68374f037ddf22a8ef622e1f4ca111.jpg
Men bottendelen av baljan var tunnare än jag först trott. När jag svetsade mot den brände jag igenom ett flertal gånger.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b8c996b84df854d3b289106fe42cf986.jpg
Till slut tröttnade jag och bestämde mig för att kapa ut större delen av den och istället lägga dit en ny plåt! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7792d2ea3fed158c3ca19d9af0908d57.jpg
Nya plåten svetsad och slipning påbörjad! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-600583e385e1612ecc0d9e8df3f926fd.jpg
Slipning inne i hjulhuset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-44051b0de6b17fc23d96a5317550f0f3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9d130b41dee7a936cacdc9fba2a25c85.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c11a88f83347b43ec6e2525690c1ced9.jpg
Bestämde mig för at även göra något åt rostskadorna i lacken när jag ändå höll på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ca8fad9e7c4ea7fb6557490ebc35a260.jpg
Så jag körde med en ståltrissa för att slipa ner dessa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e60c13f9de58a3c2ad8b3e5414be8373.jpg
Slipningen klar och grundfärg på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-474f62a3fb5c0b99e1016af7b364a304.jpg
Efter att grundningen var klar penslade jag på svart plåtfärg på baljan och på den nya plåten inne i hjulhuset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3162ae64242b3808ab4effa90f19caf5.jpg
Använde en fläkt för att torka. Jag hade även grundat där rostskadorna i lacken tidigare varit. Nu återstår spackling och lackering i bilens färg...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f9adaa87cce9f07656ba4bcafe431c45.jpg
...samt målning av baljan invändigt. Dessutom måste ett hål för vatten som blir stående inne i baljan borras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6643a3286ff064a607024c808ab8e731.jpg
I väntan på att färgen skulle torka passade jag på att montera dubbdäcken. smile

Senast redigerat av Loveless (6 december 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
9 december 2019 · 532 Inlägg

Montering av skärmlister på högersidan smile roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cc5ac957d9f73f5f8ff939bb45c1ff2b.jpg
I helgen var det dags att montera två av skärmkant-listerna jag införskaffat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-573c1bb7e4ca4fd59f504790243e3f98.jpg
Jag började med höger bak. Här fanns redan hålen, men någon tidigare ägare hade satt igen dem med sikaflex. Jag skrapade bord det så att hålen kom fram. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fb4a1dcf3e0d3afdb674eebb98240cc1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ea968aec5cffbec3c8774c6e035eb529.jpg
Monterade nya clips. wink Det gick åt sju stycken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dcbb0f790eadc82efd604d9cde018ad0.jpg
Monterade därefter listen. En sådan här gummiklubba är bra att ha om man inte lyckas få alla clips att klicka till. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1d32edfb5e3224619773c61a57f05c82.jpg
Listen på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-20136618c0acd5c7047d247a313f1e66.jpg
Efter detta backade jag ut Hooken och gav honom en tvätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c8cc4ede958adbc62872c15ba18ebd93.jpg
En dag senare gick jag vidare med nästa list, höger fram. Som jag tidigare nämnt hade någon tidigare ägare dragit självborrande skruv rakt igenom listen! yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7cd88d6bc560d117643e15ea45a034b1.jpg
Det var inte helt lätt att få bort dessa rostiga skruvar och skallarna gick av på en del av dem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3da20b0603d571ce6c9f68310474acd0.jpg
Den gamla listen lossad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-936744a015929133690d767f6bc0555b.jpg
Med hjälp av en tång lyckades jag greppa tag i och skruva ut resterna av skruvarna som gått av.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-740c1a1126627f46fcd72e7f4e28444f.jpg
Det hade samlats mycket smuts bakom listen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-462d59cf06617eb6751c562094b5cac3.jpg
...och lacken hade även släppt på ett par ställen. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1466c962a6ecf04975777cffdc4a03de.jpg
Började skrapa bort färg där det var bubblor i lacken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e7fea2990a11a330093d98b11b567abc.jpg
Efter det gick jag över till sandpapper och lade på ny färg. Plockade även fram clipsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7225299226dc2147c22cd0da90014edd.jpg
Tyvärr verkar inte detta ha varit en 260-skärm. Hålen var för få och två av dem var dessutom borrade på fel ställen, vilket gjorde det omöjligt att fästa listen. Det är troligen därför som någon gett upp och istället monterat den med självborrande skruv. När lacken torkat mätte jag ut och borrade totalt tre nya hål.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4189ef5df66743c309d708b0e7bc329e.jpg
Sedan monterade jag clipsen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c9b4e50da8ad11eb91be9e7faa36cc0d.jpg
...och därefter listen. Det blev lite skillnad mot hur det såg ut innan! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c7ea057c4e6f0149ba00caa44ba46058.jpg
Det var allt för idag. På återseende! big_smile

I nästa update tänkte jag visa när jag och en kompis demonterar och fixar insprutningspumpen som börjar läcka på två olika ställen! Vi tar ner pumpen och byter en torrsprucken o-ring och en läckande packbox till utgående axel som verkligen passerat sitt bäst före-datum. wink

Senast redigerat av Loveless (9 december 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
12 december 2019 · 532 Inlägg

Kx5 skrev:
blev riktigt fint:)  börjar bli gott stuk nu, detaljer som gör det..

Jo, varje detalj påverkar helheten. wink

Berglund_89 skrev:
Nu ska jag inte svära i kyrkan, men tänk coilovers och Super DTM på dendär... big_smile

Kolls bara vilket lyft det gjorde på min gamle 765 wink

Sant, men inte riktigt min stil. Dock kommer jag behöva göra något åt fjädringen fram. smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
12 december 2019 · 532 Inlägg

Lagning av en läckande dieselpump wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-23c0b2013b89e169df6ce80bef630bcf.jpg
Insprutningspumpen hade börjat läcka och diesel droppade nu från dess nedre del (se den röda fyrkanten). Genom att göra rent pumpen lyckades jag och en kompis med att lokalisera läckan. Den kom från en täckbricka nästan längst ned, på sidan mot motorn och pumpkonsolen (se pilen).

Däremellan fanns inte mycket utrymme, kanske 2 centimeter. hmm Och för att göra saken värre satt brickan med två plattskruvar. Det var bara att inse att pumpen skulle behöva demonteras från motorn. Så jag började med att ställa motorn i Övre Dödläge. Demonterade därefter bakre kamremmen, vakuumpumpen, gaswire, kabeln till solenoiden samt kylarslangarna till köldstartsanordningen. Pluggade kylarslangarna med bultar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-79446a8b79c132a96d102885e8a3e752.jpg
Demonterade ledningen för inkommande diesel, returen, spridarrören (men lät dem sitta kvar på pumpen) och sedan hela pumpkonsolen med pumpen sittandes i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4810df043406c31cb5be9761f6e0c57e.jpg
Pumpen på arbetsbänken. Som synes läckte den en del. Helst ville jag undvika att behöva skaffa en ny pump eller lämna bort pumpen för renovering då budget inte finns för det i nuläget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-77f7478a0bb99c47e0e8ae3f972300d3.jpg
Har visserligen en till pump till D24 sug hemma (överst på bilden), som jag fick med när jag köpte Sudden. Men den har jag testat och det visade sig att den var defekt. Markeringen i rött på den visar vilken täckbricka det är som läcker på Hookens pump (längst ner på bilden).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-975f2ef10a431754dc259070f449106f.jpg
Jag lossade nu pumpdrevet och knackade loss det från utgående axel (som är konisk och har en kil som låser drevet) med ett dorn. Sedan noterade jag pumpens inställning och lossade den från konsolen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ca4afe653c8d63c5cc7612a6a53ad8db.jpg
Nu var täckbrickan åtkomlig! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-da3169d73002d001607f8a98c08b9fd0.jpg
Bultarna satt hårt, så jag tog hjälp av en blocknyckel. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4a7bf870335f99f29c47d1acd11e3e01.jpg
Locket lossnade och nu blev man glad! Det var alltså en torrsprucken o-ring som var boven. Enkelt att byta med andra ord. big_smile Jag gjorde rent noggrant och monterade en ny o-ring från min sortimentlåda innan jag monterade tillbaka täckbrickan drog åt bultarna igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2b7c4b86b0c1e5a9c1faf0356889c3dd.jpg
Sedan monterade jag pumpkonsolen och därefter pumpen och allt annat. Men till min stora besvikelse fick jag inte igång min pärla igen! yikes Vi luftade och luftade. Körde slut på batteri efter batteri. Men Hooken var stendöd!

Jag hade under luftningen lossat på några av spridarrören och märkte att det kom allt mindre diesel när jag körde på startmotorn. Samtidigt tyckte jag mig kunna höra ett svagt pysande ljud. Ni vet som när locket till expansionskärlet inte är riktigt åtdraget.

Ljudet kom från insprutningspumpen och efter ytterligare några startförsök märkte jag att diesel börjat rinna längs bakre kamremmen! Vid en närmare kontroll var hela remhjulet på pumpen dränkt i diesel... Läckaget kom ifrån packboxen till den utgående axeln. Det var bara att montera ner allt igen med andra ord. sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-81b336a61def36927d99b9591b246bcb.jpg
Egentligen är det inte så konstigt. Pumpen är datumstämplad i oktober 1979 och kanske är det rent av original-packboxen som sitter i. Kanske började den trycka diesel där istället nu när den dåliga o-ringen var bytt. Eller också gillade den inte när jag knackade loss kamdrevet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d2d4b545ec632877c448f550f572594f.jpg
Efter att ha demonterat packboxen kunde vi konstatera att den var helt slut. Torr, hård och sprucken. Det var nu torsdag och jag ville ha igång bilen igen inför helgen. Så jag tog med mig den gamla packboxen och åkte in till Momentum i Sisjön. De hade en motsvarande packbox med samma mått (dock inte med stålkant) för 70 kr. Jag köpte den. smile

Senare den dagen gjorde vi rent och monterade den nya packboxen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f1cef5ea64271681d42dac2047280328.jpg
Sedan började vi arbetet med att montera tillbaka pumpen igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3d99f9b743a3b9d528071dd9601523e6.jpg
Och efter lite luftning hoppade D24:an igång! tongue

Mardrömmen var äntligen över och läckaget är så vitt jag kan se borta. roll

Senast redigerat av Loveless (12 december 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
10 januari 2020 · 532 Inlägg

gromitSWE skrev:
Ser bra ut, gott att ni fick det tätt! Men ett tips, det går finfint att starta utan att lufta bränslesystemet, det skriver Volvo själva att man inte behöver göra wink

Jo, det går, men då får man nöta på starten ganska länge och i vissa fall tömma åtskilliga batterier.

Berglund_89 skrev:
alltså, grejer från 40 år sedan, och dreten används än idag..

alltså visst, det är charmiga motorer, jag älskar verkligen sången i dom,
men om dom väl börjar krångla.....

Och sen dessa jädrans ockerpriser på skiten!
Jag gav fan 15k för en komplett drivlina till 765an,
som visade sig vara sopslut sen yikes
Det vara bara att byta pump och se "glad" ut...
ändå startade den på halvvarvet på plats..

Jo, visst finns det vissa problem med D24:ans design, främst vad gäller topparna. Men pumpproblem kan man tyvärr råka ut för på alla gamla dieslar. hmm Precis som du säger börjar dessa bli några år nu!

Bob-Miller skrev:
Hade åkeri förr o skaffa då en 245 diesel,billigt o bra tänkte ja..billig,nä,,bra ,,absolut inte...första åkturen så undra ja varför den inte öka i hastighet,,,jaha mera gas..testa de med..ALLT öka,oväsen,,ljudnivå,,förbrukning,,   men inte hastighet,,haha   blev en cheva pickup istället....men kul att nån håller på me dom dom e ju tydligen populära ännu..hade senare en LT-45 me diesel,de va väl samma motor..jösses tyckte den va trött i Volvon,tänk er då LT,skåpbil me 3 ton på flaket,,trevlig tråd Loveless..

Allt är relativt, men D24:an var trots allt världens första sexcylindriga personbilsdiesel! När den lanserades i 1979-års 240-modeller var de 82 hästkrafterna inte så tokigt. Motsvarande Mercedes hade väl omkring 65 hästar? Och det är ju ändå dieselhästar. B20A, som fanns i L-varianterna av 240 t.o.m. 1976-års modell hade också 82 hästar.

Någon raket vad gäller acceleration är det sannerligen inte. Men Hooken har inga problem att hänga med i omkörningsfilen på motorvägarna när man väl fått upp farten. smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
10 januari 2020 · 532 Inlägg

En 265:a kom in på skroten! yikes hmm neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-acbd3368b03352db64da96a20099e3fc.jpg
Det blev en resa till en bilskrot nu under julledigheten. Nu för tiden kommer det inte in så mycket vagnar ur 200-serien på skrotarna längre, så jag blev genast intresserad när jag skymtade vad jag först trodde var en 245:a.

Bilen stod på den del av skrotgården som är off limits i vanliga fall, men jag frågade om jag fick gå in till 245:an. "Jadå. Men det är ingen 245:a!" fick jag som svar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-695fe529be37765e41e45f0d2d47ab1e.jpg
Det visade sig vara en ljusgrönmetallic (vilken snygg färg! roll) 265:a av 1981-års modell, alltså första årsmodellen med den nya fronten och brädan. Bilen hade beslagtagits av en kommun (troligen hade den stått felparkerad) och körts till skroten i slutet av oktober. sad Jag frågade om jag fick köpa hela bilen, men det gick inte, den var redan "skrotad". hmm

Tycker det är vansinnigt att kommuner kör ovanliga bilar som det faktiskt finns ett visst värde i till skroten. Håll en auktion istället!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-927ece258353329b96ca4aa88a5f66a8.jpg
Inte nog med att det var en 265:a, den var även reggad med utbytt motor. B23E och M46 satt under huven när den kom it. En sån bil skulle man haft! Motorn var dock redan plockad eftersom bilen stått där ett tag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4fdabbfdd56e9e602298334c7f7dacb6.jpg
Även rostlagning av vänstersidan var påbörjad. Någon hade bytt såväl tröskel som skärmkant och balja. Riktigt synd att skrota en sån här vagn! Nåja, delarna skall i alla fall leva vidare tänkte jag.

Framdörrarna var fina (vänster var upplagad) och innehöll både elhissar och centrallås. Så dem monterade jag loss. Bakdörrarna var sämre, så där tog jag endast ut handtagen, elhissarna och centrallåsmotorerna. Tyvärr saknades dörrsidorna och elhiss-knapparna. I stort sett alla lister saknades, men inne i bilen, under en massa andra delar gjorde jag en rolig upptäckt! Där låg 3 av 4 utav 260:ins skärmkantlister!!! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fa97b2e1c7e60a196203e41c379027db.jpg
Även växellådan, komplett med spakställ, spak och främre kardanen monterades ner. Det gick ju väldigt enkelt när motor redan var plockad. Detta var en tidig M46:a, med hastighetsmätarvajer, perfekt om jag vill byta till en OD-låda på Hooken! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-127de695d77ed72557d75f22f944dbc3.jpg
På skroten stod även en Volvo 360 som visade sig ha en A-kam under ventilkåpan. roll Och när vi precis skulle gå kom en 945 GL -91 in. Genast började folk skruva loss delar från den. En man hade börjat lossa kylen när jag kom fram till motorrummet. Vad skall du ha? frågade han mig lite oroligt. Toppen! Svarade jag. Jaha, jag är bara ute efter kylaren svarade han.

Det satt nämligen en 531-topp på denna, så den var man ju tvungen att ta loss. Inte för att den kommer användas till Hooken, men ändå bra att ha till andra projekt. smile

Besökte den här skroten två gånger under julen. Andra gången med Grunden1700 här på Garaget. Tillsammans lyckades vi att ta ut 265:ans vindruta hel. Den var i stort sett helt ny och både clipsen och listerna var jättefina! Vi tog även loss styrväxeln (servo som alltid på 260) och en hel del andra delar av det som fanns kvar. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2ec8af59195daed0147b4bf27287c3b0.jpg
Växellådan hemma. Fick även med hastighetsmätarvajern och kabelhärvan, dock saknades OD-relät.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2f0bd8121130b2123a487210dbe460a3.jpg
Styrväxeln och servopumpen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ceacf1a1b05abf9273208b27e4a3af8f.jpg
Några av delarna, däribland skärmkantlisterna. Hittade dessutom en fräsch batterihylla och två helt nya galvade täckplåtar för golven till 200-serien.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e36cd6c321c0067d77ab18daa92bd5b6.jpg
531-toppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-540b819ecb133e5c0c20d285ded63adf.jpg
Köpte även 265:ans värmepaket. Eftersom någon redan monterat loss instrumentbrädan var det väldigt enkelt att komma åt. Och vem vet när man behöver en ny värmekyl eller fläkt?

Ramen för stereon (under värmepaketet, till vänster på bilden) skall in i Hooken. Den är till för att kunna montera en vanlig bilstereo i det nedre facket på 200-serien. Som det är nu är det stora glipor runt stereon.

Hittade även två relativt fräscha baklyktor till kombi (700/900). I påsen ligger de bakre elhissarna och c-låsmotorerna från 265:an och elhärvan för hela de systemen, även fram till de främre dörrarna (var ju enkelt att plocka loss när någon redan plockat säten mm).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d07de013488ed1ff27299c3f366e6aaa.jpg
Till klimatanläggningen fanns även en vad jag kan bedöma helt ny värmekran! Misstänker att Hookens läcker, så denna kommer definitivt att komma till användning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c3989d9dbdace35098aee2b67b193a43.jpg
Det var allt för idag. Avslutar med gammal annons för 265:an, när modellen lanserades som årsmodell 1976. Som jag nämnde i trådens första inlägg fanns endast 104 st kvar i Sverige i början av 2018. Nu är det alltså åtminstone en mindre om inga har importerats. hmm

Senast redigerat av Loveless (10 januari 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
10 januari 2020 · 532 Inlägg

Hybrid_ skrev:
På tal om stereon... Såg ut som du har en med kabel till mobilen? En bra BT-stereo med mikrofon som monteras i A-stolpe kostar inte så mycket längre. Min Alpine gick nog på under 2k. Mer effekt än bilens högtalare klarar av... Och bra ljud när man pratar i telefon.

Det kanske man skulle haft. Kabeln är egentligen bara för att spela musik, men det är inte fel att ha en mic och även bluetooth. Får se vad jag sätter in i Sudden sen när den är klar. smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
11 januari 2020 · 532 Inlägg

Lucif3r skrev:
Ja, det är tråkigt att vi i sverige inte har någon som helst möjlighet att köpa skrotade bilar... Det finns så många bilar stående på skrotar som skulle kunna tas i bruk igen med relativt lite jobb... Sånt jäkla slöseri sad

Och i fall du inte visste det redan; Alla 940GL 91-92 har 531-topp och VX3 kam(B230FB). smile
Så det är ju inget som är direkt sällsynt.

Ja, verkligen!

Jo, precis. Alla GL 91-92. Sitter ju även på B230ET 85-88 och 740/940 Turbo +. Men fortfarande värd de 300 jag fick ge för den. smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
14 januari 2020 · 532 Inlägg

Snobbringar tongue & målning av balja

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d005148d8babb73623870fb9521aa2ec.jpg
Tröttnade på plastnavkapslarna till vinterfälgarna, så jag åkte förbi en bekant och köpte 4 st snobbringar till 15"!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-06f8d72e18f04832b30497d429ea1340.jpg
Har även fått målat den högra reservhjulsbaljan invändigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4beb7b8f6255c7f18408180801955bd7.jpg
Dock hade jag missat att borra ett hål för dräneringen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-130f3e00544a91609912fc0369446f1c.jpg
...så det fick givetvis ordnas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bef179428bf547acb6cfeff8a4caf9c3.jpg
Hooken fick sig även en tvätt. smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
14 januari 2020 · 532 Inlägg

Mew skrev:
Snyggt med snobbringar ja! Visste inte att det fanns till 15" också, har bara sett 14". Har du någon aning vad 15" snobbringar satt på från början? Tidiga 740?


Förresten, du vill inte göra dig av med det extra servot från -81-an? tongue

Ja, de kommer från Amazon och 140, som ju hade 15” plåtisar original. Passar rakt på 15” 740 plåtisar. smile

Tror tyvärr det kommer behövas, Hookens har börjat läcka vid damaskerna. hmm

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
30 januari 2020 · 532 Inlägg

Hooken har fått en fjärr till centrallåset!

Se Youtube-filmen jag gjorde: big_smile tongue wink
https://youtu.be/kko2bI_uAHY


https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-10e1967d20911be1bcb406c42bd097b3.jpg
Har installerat en fjärrdosa till Hookens centrallås och även lyckats få honom att blinka när man låser/låser upp! <3

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-59b6933d2182d716c9a03e0840bd7a89.jpg
Tänk vad man kan åstadkomma med några relän och en enkel fjärrdosa med tillhörande box (svarta lådan vid min hand till vänster i bilden). roll Boxen är matad med konstant ström via en säkring (röd kabel) samt jord (svart). När man trycker på ena knappen på fjärrdosan kommer det 12 V i den gula kabeln från boxen under några sekunder. Den används sedan som trigger för tre relän jag installerat (med smidiga original-relähållare från Volvo 740). Reläna är vanliga 5-poliga ljusrelän. Två av dem (de jag märkt L och R) släpper igenom ström från en egen +matning från säkringsboxen till vänster (L) och höger (R) blinkerskrets under de sekunder reläna är aktiva. En blinkning uppstår således. Det tredje relät (märkt C-LÅS Fjärr) kopplar ihop två kablar för centrallåset (precis vad som sker när en c-lås knapp/givare triggas) under de sekunder reläet slår. Detta aktiverar centrallåsreläet, vilket låser / låser upp Hooken samtidigt som han alltså blinkar. Ganska simpelt ändå! smile Om någon är intresserad hur jag gjorde kan jag rita ett elschema. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e34f036c0ea60f179fe179db263fa753.jpg
Tillverkning av en kabelhärva för blinkningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-84bb6c83dd89829613dffb2e0200668b.jpg
Denna monterades på kablarna för höger, respektive vänster blinkersslinga vid knappen för varningsblinkers. När reläna slår skickar de 12 V genom de här två kablarna. Eftersom jag inte ville koppla ihop blinkerskretsarna (och därmed få varningsblinkersfunktion vid en vanlig blinkning) behövdes två relän, ett för höger och ett för vänster krets.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-630a53a6e51977b4dcf2146f8e168f2f.jpg
Tyvärr är det inte lika smidigt att placera relän som i 700/900 som ofta har flera lediga platser vid säkringsboxen i mittkonsolen. Jag kommer att försöka hänga upp allt lite snyggare på sikt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-37ebeb7503651d6a5d6a24c8df785985.jpg
Funktionen blev jag dock väldigt nöjd med! Och vad bekvämt det är med fjärrlås till en gammal bil. Har ännu inte testat räckvidden fullt ut, men den räcker minst 30 meter i alla fall! tongue

Senast redigerat av Loveless (30 januari 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
31 januari 2020 · 532 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
Se där bra gjorr

Tackar! smile

turbonova skrev:
Faan va nice smile, tar gärna ett elschema då jag vill göra detta ingreppet på min 144:a smile

Decoco skrev:
Elschema tack!

Då skall jag rita upp ett sådant! wink

Mr_Humble skrev:
Läste en annan tråd där han monterat in fjärrstyrt centrallås. Problemet var att han kunde låsa upp bilen med tv-kontrollen lol Grymt jobb

Beror ju lite på vilken typ fjärrlåsdosa man köper. Man kanske inte skall välja den allra billigaste. xD Tekniskt sett kan man ju även bygga en egen, men då gäller det att veta vad man gör. Tack så mycket! smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
3 februari 2020 · 532 Inlägg

Här kommer mitt elschema för fjärrstyrt centrallås! smile roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cdca1b0a210e806e1435df81598aa132.jpg
Har ritat ett elschema för Hookens fjärrstyrda centrallås med blinkfunktion (och extra låsknapp i mittkonsolen). Högerklicka och välj "Visa bild" för att se det i större format.

Lagt ner lite tid de senaste dagarna för att rita upp hur jag kopplat. Jag tog även med hela centrallås-systemet samt den extra låsknapp i mittkonsolen som jag installerat! Även en "fail-safe" (extra bonus) som en del kanske vill ha om man råkar låsa in nyckeln i bilen. tongue

Försökte få till det så bra och så tydligt som möjligt, med färger och enkla symboler så att även de som inte är så vana vid att läsa elscheman förstår. Dessutom både på engelska och svenska! Hör av er om ni har några synpunkter!

Givetvis sker all koppling och experimentering med detta på egen risk och jag tar inte ansvar för eventuella fel. Men ser ni några eller hittar något i texten som är otydligt - meddela mig, så rättar jag! Tänk också på att jag tagit mitt centrallås-relä från Volvo 740. Elschemat är alltså inte rakt av kompatibelt med ett original centrallåssystem från en 240, utan behöver modifieras något. Med några enkla modifikationer kan det här även användas till 700 & 900-serien.

Senast redigerat av Loveless (3 februari 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
7 februari 2020 · 532 Inlägg

Ram till stereon installerad wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-267878ab24ef49b352a2627d9aa31f45.jpg
Som ni kanske minns köpte jag en ram till stereon från den ljusgröna 265:an på skroten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-87403a986d65020287e8e07558c31a5e.jpg
Sedan jag bytt ut originalstereon mot en lite modernare variant hade två plywood-skivor fått agera distanser. Det fungerade förvisso men såg inte så snyggt ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1bce0bb3ffed930ce7d971bc7724a37b.jpg
Fick demontera mittkonsolen först för att kunna montera den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-586b5e1ccc7e5879d33ae91ba5f1b0d3.jpg
Även om brädan och delvis även mittkonsolen gjordes om -81 så passar dessa stereoramar alla årsmodeller av 200-serien (från 1975-93).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b84bfb02dd625cb6675e4ee9c17dd384.jpg
På de nyare årsmodellerna (81-93) sitter stereon ofta högt placerad, i facket ovanför fläktblåsen. Men på dem är det värt att flytta ner stereon, för då får man plats för fler extramätare (5 istället för 2)! roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-00b5c41ec0ff00495259cda99fcb96f5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-598696ccb9cf016c6bece73b42499302.jpg
Stereon monterad! smile

Senast redigerat av Loveless (7 februari 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
28 februari 2020 · 532 Inlägg

Byte av "kromade" låsknoppar bak

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e818bef0142766d7fea0da993bddde5f.jpg
Bakdörrarnas låsknoppar var väldigt slitna och "kromet" hade delvis försvunnit. hmm Bytte därför ut dem mot ett par i bättre skick som jag nyligen fått tag på. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b915df0b7cd29b1ac85d0526e7941b61.jpg
Vänster.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-784ed5835c55cf807f6d5879456f1132.jpg
Höger.

Senast redigerat av Loveless (28 februari 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
28 februari 2020 · 532 Inlägg

Lagning av passagerarsätet

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6011f168c23ba808fc2e976596cc8eb3.jpg
Hookens säten, speciellt framstolarna hade sett bättre dagar. De var ganska slitna och jag hade länge planerat att byta ut dem mot något fräschare. Jag var inte heller speciellt förtjust i färgen... Men eftersom det funnits många andra hål att fylla på Hooken hade jag inte prioriterat dem. Förarsätet såg ut att vara omklätt en gång, med tyg från ett passagerarsäte. Det var extremt nedsuttet och direkt obekvämt att sitta i under längre körsträckor. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7db0971fcb401ca01e9dd795b03cbcea.jpg
Passagerarsätet var något bättre, men en dag för ett par veckor sedan släppte ryggstödet helt i högerkant! Notera det stora glappet mellan sittdynan och ryggstödet(!)

Även om jag var på jakt efter nya stolar behövde det här fixas, då jag skulle skjutsa ett par kompisar bara någon dag senare. sad Frågan är vad som hänt och om det var enkelt att laga?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9028bfda31e12e9a010065357a3f5594.jpg
Jag började med att lossa sätestyget. Man fick börja med att knipsa av metallclipsen i nederkant, som håller ihop främre tyget med ryggstödets tyg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9e852d923152748e26d40c57b44fc3af.jpg
Sedan var det bara att trä upp tyget lite försiktigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6873c81362b1145657a5917391988164.jpg
Genast trillade en bult och några muttrar ner på golvet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fd0dabf7182b0fd1aab24131b8260807.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e92e17e72417bbf33408c2094faf9a2e.jpg
Och det visade sig vara ett enkelt fel. Tre bultar som lossnat helt enkelt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bef7f720dbafeef70faf209cdee53248.jpg
Hittade inte alla bultar, utan fick ta fram två nya. Bestämde mig även för att använda låsbrickor till muttrarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0ae240431df366b3b76b6ccb185a8ae1.jpg
Då var det åtgärdat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ae3ecf1454386acae64d589709d1b6d0.jpg
Drog tillbaka tyget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fcfed3e7d3da1e3e69ccd3dcdb16de01.jpg
Och använde en ståltråd för att hålla ihop tygen i nederkant. Detta istället för metallclipsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9b742ba5a214a707bd38b3a5c294465b.jpg

Senast redigerat av Loveless (28 februari 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
28 februari 2020 · 532 Inlägg

Skinnstolar! big_smile tongue roll cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3fe435cfee2de2a767cc3d36be4d0383.jpg
Plötsligt dök det upp två skinnstolar som inte fanns allt för långt bort på Facebook Marketplace! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-be914599c459d6f5d086bdf67639235c.jpg
Tyvärr fanns inget baksätet, men stolarna såg faktiskt ganska hela ut, även om de nog skulle behöva lite läderrengöring. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7c5c778ba3c3633cf5058719ae47d249.jpg
De visade sig komma från en 244 av samma årsmodell som min, alltså en 75:a som dessvärre skrotats redan 1992. Stolarna verkade ha stått förvarade inomhus sedan dess! Dessutom var de utrustade med de där praktiska förvaringsfacken i ryggstöden, som faktiskt inte finns på alla 240/260-stolar (även vissa skinnstolar saknar detta)!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f6c17d2749e5e15ab1c1e8b9bf833cc6.jpg
Jag tog kontakt med säljaren och lade ett bud, som han accepterade. Sedan tog jag Hooken och åkte och köpte dem. Säljaren var väldigt trevlig och trodde att stolarna skulle passa bra till min bil.

I nästa update kommer bilder på en rejäl recond och montering av sätena, men kan redan nu avslöja att jag blev riktigt, riktigt nöjd med slutresultatet! roll

Vi hörs! Och just det: om någon av er har ett svart skinnbaksäte, svart golvmatta och svart hatthylla till sedanmodellerna av 200-serien till salu för en rimlig peng är det bara att skicka mig ett PM! wink

Senast redigerat av Loveless (28 februari 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
28 februari 2020 · 532 Inlägg

Mew skrev:
Visste inte ens att de där knopparna  fanns i "krom". Snyggt! Att du ens hittar sådana delar till dessa bilar..! lol

Tack! Jag tror att dessa satt som standard i 260-modellerna, men är inte säker. Jag köpte en stor "blandat-låda" med massor av strömbrytare, fönstervevar, clips, och skruvar billigt vid en utförsäljning. I lådan fanns säkert 15 st svarta låsknoppar, men även två kromade. tongue

Senast redigerat av Loveless (28 februari 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
2 mars 2020 · 532 Inlägg

Kx5 skrev:
Snyggt;) kommer se kanon ut;) varmt på sommaren bara ;P

Ja, får jag bara tag på ett baksäte så kan det nog blir riktigt bra. Haha, ja, man lär bränna sig om man åker omkring i shorts. tongue

Mew skrev:
Har en kompis som köpt på sig ett helt lager med 240-delar från en gammal skrot och sprängfyllt källaren, har fått grönt på att komma dit och rota till överkomligt pris innan allt hamnar på Tradera. Säte finns inte, men kan kolla det andra. Inget annat du letar? tongue

Ps, ska du göra dig av med dina blåa nackkuddar till framsätena får du gärna höra av dig, jag köper dem gärna. Har problem med nacken, så 245an är närapå tortyr på långresor. tongue

Det skulle kunna vara intressant. Kan inte komma på så mycket på rak arm, men kanske en spoiler till gamla fronten (75-80), fläktblås & klockpanel med kromlister (satt i 260 1979-80, e.v. tidigare.) och de båda svarta tygen ovanför pedalerna respektive handskfacket (dessa saknas på Hooken).

Förstår, jag ska fundera på det! Kommer inte ha dem till skinnstolarna i alla fall men är mer för att byta delar än att sälja.

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang