Oljors egenskaper och beteckningar

perrkas fullt ös medvetslös
11 juli 2005 · 122 Inlägg

tjena.
har en fråga. vad betyder dom olika siffrorna på oljorna ex: 15W50. vad betyder 15, W, 50 var för sig och vad har dom olika för egenskaper?

(Rubriken har redigerats. Trådar kommer låsas utan varning om ni inte ser till att skriva informativa rubriker.)

Senast redigerat av chrizz (11 juli 2005)

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar
BMW 635 Csi (1983)
BMW 318i (1987)
perrkas fullt ös medvetslös
12 juli 2005 · 122 Inlägg

är det en så dum fråga att ingen orkar svara eller är det ingen som vet?

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar
BMW 635 Csi (1983)
BMW 318i (1987)
Golle
12 juli 2005 · 12 Inlägg

Hmm, jag kanske inte har helt rätt här, men gör ett försök iaf... Kombinationen anger oljans viskositet, hur trögflytande den är, och brukar anges i SAE-grader. Man brukar skilja på vinter- och sommar-grader, och vidare single eller multigradeolja (sommar o vintergrad kombinerat). Så tex SAE 15W40 tolkas som multigrade med 15W (vintergrad) och SAE 40 (sommargrad) kombinerat.

smile

perrkas fullt ös medvetslös
13 juli 2005 · 122 Inlägg

så siffrorna anger bara hur oljorna fungerar i olika utomhustemperaturer?

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar
BMW 635 Csi (1983)
BMW 318i (1987)
firrebirre Raketforskare
14 juli 2005 · 28 Inlägg

I princip kan man säga så, ja. API-klassningen (SL, SJ eller vad den brukar vara) säger mer om oljans smörjande egenskaper, här är jag lite ute på djupt vatten...

Men för att hålla oss till ursprungsfrågan, en 15W50-olja har relativt högt multigradetal (15) och är därmed ganska tjock vid uppstart i kallt klimat. Däremot tål oljan ganska hög temp innan den blir blaskig (andra siffran, 50).

En hygglig året-runt-olja kan tänkas vara en 5W40, t ex. Jag kör min luftkylda maskin på 10W60; den går inte på vintern och belastas hårt på sommarhalvåret, så jag valde en olja med högt andra index (sommargrad).

perrkas fullt ös medvetslös
14 juli 2005 · 122 Inlägg

ok, har blivit lite klarare på oljeegenskaperna. viktigast är ändå oljebyten med jämna mellanrum.

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar
BMW 318i (1987)
BMW 635 Csi (1983)
Cliffjumper
15 januari 2006 · 37 Inlägg

Snackade lite med en säljare från Mobil häromdagen angående ett annat problem, men han sa ungefär så här; första siffran är när oljan blir seg och andra siffran när den blir blaskig. Alla oljor fryser , men vid olika temperatur och det händer inte på en gång, som med is, utan den blir gradvis segare. en helsyntetisk har naturligtvis bättre värden än mineralolja, det är bara att kolla på prislappen.
När oljan är för kall smörjs inte motorn ordentligt och den går tungt, drar mycke soppa osv. blir den för varm blir den för blaskig och kan inte smörja, samt att den lättare letar sig igenom lager och packningar.

Germax
15 januari 2006 · 12 086 Inlägg

Är ingen oljeexpert men ordet viscositet har jag inte hört än o de är benämning på olja!
De första är en gradering på oljans tröghet vid kyla, desto lägre siffra desto kallare klimat klarar oljan av att fungera i. De två sista är oljans tröghet vid olika värme. Därför får man anpassa oljan efter den temperaturen motorn jobbar i. Standard för vanilga motorer är 30-40, man bör inte gå högre i en vanlig motor då oljan blir för tjock i onödan. har man en sliten motor kan man välja en tjockare olja (högre siffra) för att den ska täta bättre runt packboxar mm ist för att läcka igenom. Även motorer som går hårt och har hög trimmningsgrad ska man ha en olja med högre siffra för att denska behålla rätt tröghet i det temperatursområde den motorn arbetar i.

Senast redigerat av JapMax (15 januari 2006)

jonTe
16 januari 2006 · 5 710 Inlägg
MVH Jonas
..............
Germax
16 januari 2006 · 12 086 Inlägg

Enligt den guiden är Biltemas helsyntetolja av Superkvalite smile

intressant o höra vad folk har o säga om de.

jonTe
17 januari 2006 · 5 710 Inlägg

Kvalitetsklassning är kvalitetsklassning och det BEHÖVER inte vara dåligt bara för att det står Biltema på grejjerna.....
Utan att ha några mätresultat att komma med så säger jag som folk brukar göra när man pratar om prudukter är bra eller dåliga:
-"Den är skitbra för jag har kört 3000 mil med den oljan i min vinterbil".

MVH Jonas
..............
Germax
17 januari 2006 · 12 086 Inlägg

Antagligen har oljan genomgått mätningar.. de är så man kvalitetsklassar den ^^

jonTe
17 januari 2006 · 5 710 Inlägg

JapMax skrev:
Antagligen har oljan genomgått mätningar.. de är så man kvalitetsklassar den ^^

Jo....
Jag tolkade din text aningen ironisk...därav mitt inlägg.

MVH Jonas
..............
Master-J tekniker
25 februari 2006 · 88 Inlägg

På ren svenska talar man om en Rak olja(singlegrade) som idag enbart är vanlig i mycket kalla trakter. Ex Sibirien-Alaska. De kan mycket väl använda en 5w olja, detta med tanke på att alla annan olja annars får en allt för hög(trögflytande) viskositet.  De multigrade oljor som säljs på EU marknaden är alla grundklassificerade av USAs flygvapen-flotta mm. Det är deras koder som anges med en mängd bokstäver o siffror på din oljeflaska. Om du väljer en mineralolja eller syntet spelar i princip ingen roll. Möjligen har syntetojorna en fördel med fler tillsatser som är till för att hålla din motor ren inuti.
Ex Castrol Racing är en rak olja i 30w,40w,50w. Denna saknar dessa rengörnade tillsatser och behöver därför bytas väldigt ofta men är i övrigt troligen det finaste som finns som motorolja. Att sedan bilföretag rekommenderar(ofta genom överenskommelser med ett aktuellt oljebolag) alt mackar mfl. är något som ingen i Europa behöver hänga upp sig på. Oljebranchen är en branch som gäller att få dig som kund att tro på den produkt de vill sälja. Väljer ofta själv olja från tex Biltema (ej syntet) till en Jag V12a. eller till min Yamaha MC.

BoostLogic
26 februari 2006 · 272 Inlägg

Det här är enligt mig den bästa test jag läst och studerat. Har kört på Kendall 20/50W tidigare, ska nog ta och bytas ut nu.

OIL TEST DATA, ladda hem här

Tyvärr så står det på engelska..

An explanation for the spreadsheets:

First of all, the sections with blue text/numbers are used oil samples. The Sections with Red text/numbers are samples with 30% Lucas additive. Units are at the bottoms of the columns and all temps are in F.

Under sheet Data 1:

Wetness: higher numbers are better but anything 10 and over is good.

Viscosity: Numbers in seconds to run down a 45 ramp 2 inches, lower is thinner or better flowing, higher is thicker.

Friction: measured in Newton’s, lower is always better.

Coating: how well it stuck to the parts over night, higher is always better and everything even if it said 0 left at least a film type layer.

Water rejection: self explanatory running from acceptable to outstanding.

% Foam: Less is always better, this represents how much foam was produced and remained after adding water and agitating the samples. This is a percentage of the water that is foamed, not the oil (caused by chemicals in the oil dissolving in the water).

Weight is just that, how much a single ml of the oil would weigh in grams, this is only really useful for doing calculations with heat.

Under the Specific Heats sheet:

First you see the actual temps in F, fallowed by the change in temp from start to finish of the 20min run. Then weight per gram, weight of the total sample used (40ml was used, but it’s important to discuss mass when talking about heat). The final column (T/M) is simply total mass of the sample divided by the change in temp over the total 20min. This last number although not directly useful, is representative of how the oil performs agents it’s competitors, with higher numbers indicating a better ability to carry heat energy. Any thing over 1.0 in the last column is good and keep in mined that I had no way of testing how well an oil transfers heat energy so the comparison is limited and should be cross referenced with the Wetness test from the first page.


As for my opinion on the oils I have tested…

After working with so much oil, this is what I think. I will continue to use Syntec 10w40 as it preformed admirably all around and is not too terribly expensive, but if I did switch to something different, I would step up to Redline 10w40 or do some testing on some Royal Purple and see how that compares. I would not bother running a thicker Xw50 unless my motor was heavily modified, as the 10w40 held up well for the 3000 miles I torched it for this test and is therefore more than sufficiently protective for my motor.

I would tend to stay away from Lucas, though it did help some conventional oils it was not a really satisfying product, particularly for the price. I would however recommend Lucas as an assembly lube when building a motor, for it’s wonderful ability to stick to everything forever and the fact that it would dissolve and be carried away after the initial start up.

The Synthetics did perform better than the conventional in more than just the numeric manner that you see on the data sheets and are well worth the money you spend stepping up to one, especially in cold climates and harsh conditions. I however would probably steer away from the Walmart brand for my Supra, even though it is more than adequate for your beater car.

Senast redigerat av BoostLogic (26 februari 2006)

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang