Eldragning: problem med stereoinstallation

haga_boys
22 januari 2007 · 3 Inlägg

har köpt en ny stereo som jag idag försökte montera. eftersom min bil är lite äldre så behövde jag göra om sladdarna lite. jag kopplade in allt. fick bara stereon att visa klockan i korta sekvenser. har bara den gula sladden i nu. hur ska dom gula å röda sladdarna kopplas? finns det flera olika varianter?



tack på förhand Gustaf

Drönirettab
22 januari 2007 · 21 761 Inlägg

Ja, det finns två varianter på hur de ska kopplas. Men den vanligaste varianten är att den gula kabeln(minnet)kopplas till ständig plus och den röda kabeln(huvudplus)går till tändlåset på något sätt. Meningen är att stereons plusmatning inte ska ha spänning när motorn är avslagen.

Vill man så kan man koppla ihop båda kablarna med varandra men en del tillverkare har lite lömsk funktion på sina stereoapparater så att man inte kan stänga av stereon helt om den röda kabeln är kopplad till en ständig plus, det gör att stereon kan ladda ur batteriet om bilen står i någon/några dagar. Detta står bla i manualen till Pioneers apparater.

Det finns alltså någon eller några bilmodeller som inte har gul till ständig plus och röd till tändlås utan då är det kopplat tvärtom. Vilka bilar det handlar om kommer jag inte ihåg.

Vilken bil har du?

Senast redigerat av Drönirettab (22 januari 2007)

haga_boys
22 januari 2007 · 3 Inlägg

honda civic -85

båge montör och hobby mekaniker
22 januari 2007 · 2 672 Inlägg

jag tröttnade på att inte kunna lyssna med motorn av, lr ja, tändningen på, så jag kopplade röd kabel direkt till plus, om hag tar av fronten så stängs stereon av, men om den sitter i så kan batteriet laddas ur..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
haga_boys
23 januari 2007 · 3 Inlägg

ok men när man glömt det några gånger lär man tröttna på tomt batteri tongue

Drönirettab
23 januari 2007 · 21 761 Inlägg

Prova först att koppla den gula till ständig plus och den röda till ett ställe som bara har spänning när tändningen är påslagen, en del tändningslås har ett ACC-läge där det är meningen att man ska kunna koppla in tex stereo.

spanjor
23 januari 2007 · 112 Inlägg

båge skrev:
jag tröttnade på att inte kunna lyssna med motorn av, lr ja, tändningen på, så jag kopplade röd kabel direkt till plus, om hag tar av fronten så stängs stereon av, men om den sitter i så kan batteriet laddas ur..

Woooah, jag har alltid velat att min rap-dunk ska stå på med fet bas medans jag går ur bilen å inte stänga av smile
kan du beskriva mer hur man gör ?
Jag köpte nyss en stereo och helt sjukt men den hade samma kontakter som min gammla BMW 518 original så d va bara plugga ur och plugga in... redan färdiga dosor från den gammla smile tur hade jag... men kan jag byta plats så gul och röd kommer på samma så kan man spela alltid på stereon eller ?

bakhjulsdrift (L)
Kettunen
23 januari 2007 ·

i min pontiac har jag kopplat IHOP den röde och den gula! Röda går direkt till batteriet så därför kan man ha på musik medans bilen är avstängd

spanjor
23 januari 2007 · 112 Inlägg

menar du den gula från stereon då eller ?
Hur kopplar du ihop dom isf ?

bakhjulsdrift (L)
båge montör och hobby mekaniker
23 januari 2007 · 2 672 Inlägg

det går en gul och en röd från stereon, dom ska kopplas ihop, då den gula alltid har ström från batteriet, och den röda har ström från tändningen, det vill säga att kopplas den röda på den gul så får båda ström fårn batteriet hela tiden!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
MilesPrower Rookie
6 april 2007 · 63 Inlägg

Jag har så på min Golf. Gula och röda på stereon går till röda på bilen. Detta mest pga att det står i manualen att tändingskabeln absolut inte får användas till att driva stereon. Så jag vågade inte göra annat tongue

Master_J Stålmannen
6 april 2007 · 465 Inlägg

Jag hade röda och gula ihop ett tag. Det som är då är det att stereon inte stängs av och sätts på beroende utav tändningen, utan det får man göra manuellt.

Audi A4 Avant 1,8ts Quattro "Quattro gmbh" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang