Första steget blir att renovera motorn, bygga om till skivbromsar (trumbromsar utan bromsservo nu), sänka 5,5? fram och 5? bak, fixa till fram och bakvagn samt flytta tanken.
Börjar bli dags att titta till motorn igen den har fått vila på sitt motorstöd under en filt så länge. Hade ingen timing tape när jag skruvade ihop motorn. Men det är ordnat nu
Fick skruva av fläkten och övre remskivan för att komma åt att sätta dit timingtapen. Sen penslade jag kanterna med klarlack! Har varit med om att den där tejpen lossnar och kanske sitter lite bättre med lite klarlack på.
Sen blev det till att bygga en lyftplatta i 10mm plåt till motorn.
Fredag och slutar tidigt vad gör man då? Jo kör till verkstan och lyfter i en motor lite lätt och enkelt! Eller ja, hade varit enkelt om det inte va så att pickisen hänger lite dumt på lyften för att stoppa i en Cheva bigblock med tillhörande automatlåda! Kommer bli ganska framtungt. Så pickisen behöver flyttas för att ändra tyngdpunkten/vitbalansen på lyften. Men det är någon som skruvat av bakaxeln så bilen går inte att rulla Inte för att det spelar någon roll för samme typ har gjort sig av med hjulen till bilen så bakaxel hade inte hjälpt. Problem är till för att lösas Så med en handtruck en stapeltruck lite lastpallar och balkbitar gick det att sänka ner den amputerade stackaren och flytta en halv meter bakåt för bättre viktfördelning
När pickisen kördes in på lyften för att få motorn urplockad så var den placerad ungefär så lyftpelaren va mitt för dörren, sen när motor och fronten va avplockad och delarna från fronten placerade på flaket så flyttades pickisen för bättre viktfördelning när bak och framvagn plockades bort. Men behöver flyttas tillbaka nu när motor och låda ska i igen
Handtrucken under framvagnsbalken och stapeltrucken med ett par pallar på gafflarna där bak så gick det fint att flytta den
Flexplattan, Convertern och lådan monterade
Hade ingen nytta av lyftplattan som jag fixade till innan i veckan Balansblocket eller vad det nu heter hade tagit i torpeden! Så snabbast och enklast blev ett par stroppar om grenrören
Satte på ”lackerings” ventilkåporna så inte de nya skulle bli skavda eller tilltryckta
Gick väldigt smidigt att få i motorn ända tills att trucken inte kom längre fram då den tog i ramen på pickisen! Blev till att sätta ner motorn på framvagnsbalken med en pallbock under lådan för att ta nytt tag med arrangemanget längre fram på gafflarna
Richard-R skrev: en orelevant fråga: hur letar man rätt på en sådan stor industrilokal som du verkar ha?
Lokalen är kanske stor men jag har bara en liten del typ där lyften står och tre sektioner pallställ bakom. Fick tag i den genom bekanta med samma intresse
blazerturbo skrev: Vilken snygg big block och grenröret ser ut som nytt! Otrolig bra jobbat! Jag har en 396 som är omborrad till 407 och nyrenoverad. Den väntar på att bli installerad i min bird 68:a
Tackar Den motorn kommer bli snygg i Firebirden Snygga bilar och fränt med bigblock
Blev inte så mycket gjort i går, mest städande, vad man kan dra fram verktyg på kort tid! Ska bara och hela arbetsbänken är full med verktyg och delar! Men började pilla lite med tändkablarna
Hade klart varit enklare att göra detta med motorn i stativet i stället! Men har gått och väntat på hållarna i originalstil som man fäster på ventikåporna. Först köpte jag ett sett från USA på ebay men de dök aldrig upp eller så har någon postverksamhet slarvat bort dem Så beställde nya från annat håll och de kom i fredags
Sen så upptäcker man att servoslangarna som är köpta till denna bil och årsmodell passar sådär Ska vara en 180 graders böj på det där röret! Blir till att försöka försiktigt att bocka och trixa till det
blazerturbo skrev: Vilken snygg big block och grenröret ser ut som nytt! Otrolig bra jobbat! Jag har en 396 som är omborrad till 407 och nyrenoverad. Den väntar på att bli installerad i min bird 68:a
Tackar Den motorn kommer bli snygg i Firebirden Snygga bilar och fränt med bigblock
Tackar. Din C10 blir grym! Jag har sett riktigt dåliga C10or. Vad har du för insug på BB? Ser likadan ut som på min BB.
Det är ett Edelbrock Performer det satt på när jag köpte pickisen, hade ett likadant på Corvetten innan tycker det är ett bra Insug.
Små fixat med lite av varje på bilen, skruvat fast växellådan i bakre fästet, gjort klart tändkablarna, bockat till servoslngsröret och skruvat ihop stagen till växlingen. För ett tag sedan så spontan köpte jag en efi förgasare så satte på den och luftrenaren för att se hur det kommer att se ut
Bussningen till växelväljaren va torrsprucken men funkade fint med en kabelgenomföring:)
Kommer behöva en distansring mellan förgasaren och luftrenaren om det ska fungera med bränsleanslutningarna och nytt lock till luftrenaren, det är fullt av rostporer i det som sitter på. Men sen så kommer det att bli bra
Lite Söndags uppdatering Skrev innan i tråden att jag gjort mig av med hjulen till bilen. Detta för att jag i och med skivbroms konventeringen bytar från originalets 6 bult till 5 bultat. Detta för att jag tyckte det fanns mer passande fälgar att välja på om man kör 5 bult. Finn många fräcka fälgar med 6 bult med men då är de mer åt 4x4 stuket vilket jag inte tycker riktigt passar när det blir sänkning. Kommer köra med två uppsättningar hjul 15 tum och 20 tum Varför detta? Det kommer jag att avslöja längre fram
20 tum kommer ha 20x245/45 fram och 20x275/40 bak
15 tum som kommer att skos med däck jag har liggandes
Då inte gråt/silver passar min plan så blev det till att måla
Tog en liten genväg och körde först med vanlig svart sprayfärg men använde 2k klarlack åvanpå och blev riktigt bra
Har fixat lite med bränsleslangar till Snipern Tyckte det gick bra ända tills!!!!!!
Snipern behöver två bränsle slangar en matning och en retur. Funderade på om man skulle försöka få till en lite cleanare look och inte så mycket slangar kring motorn och dra slangarna bakåt mot torpeden.
Men vill inte ha bränsleslangarna mellan lådan och grenröret! Även om man kan dra på skyddsstrumpor och bygga någon hållare så skrotar vi den idén.
Hm den där slangen till värmepaketet känns som om den får fixas till, bråkar lite med luftrenaren!
Hade ingen bra slang med lämplig krök på trotts att man har en hel låda med bra att ha slangar så är det aldrig någon som passar till det man ska ha det till men hittade lite gamla tryckluftskopplingar med lämplig böj på
Givetvis blev jag tvungen att blästra den
Och lite färg på det
För att få lite hålle på slangarna blev det att fixa några hållare
Blev ganska bra tillslut
Meeeenn vad har hänt nu! Jo helt plötsligt så får stackars pickisen agera donator bil!!!
Snipern i Corvetten bestämde sig för att lämna in i veckan Trodde först det va lambda sonden som va kass då den visa ett afr värde på 35 konstant! Efter som Snipern trodde att motorn gick leant så kasta den in soppa! Hade 1,5 mil hem när det hände och ursäkta Greta nu men den sträckan va inte direkt någon miljö körning gick 10-15liter soppa och bilen va näst intill okörbar. Bytade lambda sond mot den som skulle va till pickisen. Samma problem! Troligen är det ECU’n i Snipern som sagt upp sig!
I fredags kom äntligen ett paket jag väntat länge på! Betalade tull och moms för flera veckor sedan och sedan gått o väntat på paketet! Men Postnord har kanske börjat med klimatsmarta häst och vagn transporter?
Renoveringssats till servostyrnings ventilen
Sen nästa grej som jag har börjat kolla på är bakaxeln eller drivaxlarna. Drivaxlarna som sitter i bakaxeln är ju fortfarande 6 bultade och dessutom är navet för stort för de fembultade bromsskivorna. Så vad göra? Kan beställa nya från USA med rätt nav och bultmönster. Men nu tänkte jag om det inte går att fixa själv! Vi får se hur detta går antingen så går det vägen eller så blir det tandlossning när man kör med pickisen
Hade tur och hittade en aluminiumbit med rätt ytterdiameter. Svarvar ur den till axelns diameter sen sågade ett jack i den för att kunna klämma om aluminiumbiten i svarven och inte spänna på axelns lagerytorna i svarven.
Försökte centrera den så gått de går med en tre backs chuck