Första steget blir att renovera motorn, bygga om till skivbromsar (trumbromsar utan bromsservo nu), sänka 5,5? fram och 5? bak, fixa till fram och bakvagn samt flytta tanken.
Planen va att få dit kylarplåten och framskärmarna denna veckan. Men har passat på att njuta av ledigheten och vädret i stället 😊☀️. Men har jag plockat fram bussningarna till kylarplåten och blivit klok på att de skiljer sig mellan årsmodellerna 🤔
Bussnings kit till hytt och kylarplåten
Blev fundersam när jag letade fram bussningarna som satt på bilen. Skiljer sig lite mellan gammal och nya 🤔 Efter en liten sökning på nätet blev man klok på att 1960-68 använder de gummibrickor och 1969-72 använder de bussningar. Lite halv viktigt att det blir någotsånär rätt för det påverkar passningen mellan framskärmarna och hytten
Tur att man hade 10mm gummiduk liggandes 😀 Så blir till att göra nya gummibrickor.
För mycket folk på stranden och för varmt hemma vad göra 🤔 Fortsatte lite med pickisen 😀
Fick bli nytt kylarlock
Tvättade, rengjorde gamla kylarslangen och satte en bit Volvolist på ramen för att slippa att det skaver hål på slangen
Sen kom en prövning för tålamodet 🤪 fick skruva av fläkten för att få dit fläktkåpan lätt som en plätt, men sen att linjera bulthålen i fläkten, remskivan och vattenpumpen med varandra 🤨 när bara vatten pumpen snurrade med heltiden 🥴 Men gick till slut 😃
Ibland är man en mästare på att stöka ner 😏
Övre kylarslangen fick även den sig en rengöring men lyxa till det med ny slang till servopumpen
Sen hade jag en lös plan på att montera framskärmarna men blev inte riktigt så! Skärmarna ska ju linjeras med dörrarna och hytten och då blir det till att montera nya hyttbussningarna först
Enligt beskrivningen till de nya bussningarna så skall övre brickan återanvändas och då måste de ju snyggas till! Så hyttan får vila på ett par hockey puckar så länge 😀
Efter att ha blästrat brickorna så ser man att ena brickan är stämplad med ett W Betyder det att jag vunnit biljetter till Willy Wonkas choklad fabrik 🤔🍫
Ville montera framskärmarna och hänga på framhjulen för att få en bild av hur mycket lägra pickisen blivit Men fick först fixa ett litet rost hål i torkardiket på förarsidan innan skärmarna åkte på
Passa ju sådär med nya bussningarna under kylarplåten Gjorde bussningarna till kylarplåten efter de gamla men bara att göra nya igen
Denna gången tog jag ett par kölrullar som blivit över och stack av dem i svarven
Blev lite bättre passform mot dörren
På med framhjulen och ner på marken med ett par pallbockar under ramen där bak
Blev grymt nöjd med stuket med 2,5” droppspindlar och 3” sänkfjädrar MEN tyvärr är sänkfjädrarna alldeles för mjuka!! Flyttar jag pallbockarna back under ramen från fjäderinfästningen och sätter dem längst bak vi dragkroksbalken sjunker fjädrarna fram 2-3cm av ökade belastningen Kunde tagit originalfjädrarna och kapat ner dem ca 3” men har alltid varit sugen på luftbälgar så fick bli så i stället
Bensintanken på dessa pickisar sitter bakom sätet i hytten, vilket de säkert tyckte va smartaste lösningen på 60’talet Tycker att det utrymmet passar bättre till lite stereo prylar framöver På Suburban och Blazer av samma årsmodeller sitter tanken bakom bakaxeln, så har införskaffat en nytillverkad tank i plast till dessa. Men eftersom jag ska köra med efi så blev det att bygga om den lite eller ta upp ett större hål och bygga en tankarmatur med bränslepump
Fler kostnads besparingar Eftersom beslutet blev att köra med luftbälgar och jag har 2,5” sänkspindlar fram så behöver bakaxeln sänkas 2,5” med så att bälgarna fram och bak jobbar någotsånär lika. Finns färdiga kitt med sänkblock och längre u-bultar att köpa, men nu försöker vi hålla lite i slantarna och gör själv
Börjar med att göra egna aluminium ”block” i 6mm vinkel aluminium
Inte hänt så värst mycket, en del saker har en tendens att ta minst dubbelt så lång tid som man tänkt sig. Har i alla fall börjat på att göra nya u-klammer i 20mm rundstång till sänkblocken
Hittade en 10mm tjock plåt som passar bra till göra en bock jigg på, använde en av de gamla u-klammern som mall
Har svarvat ner rundstången i ändarna från 20mm till 19,05mm då den ska gängas 3/4 tum unf