Första steget blir att renovera motorn, bygga om till skivbromsar (trumbromsar utan bromsservo nu), sänka 5,5? fram och 5? bak, fixa till fram och bakvagn samt flytta tanken.
Innan jag prövar att sätta ner bilen på backen igen så ska panhardstaget dit. Men efter som bilen blir lite 😉 lägre så bygger jag om det till justerbart först 😀
Använder en m16 vantskruv, egentligen bara för att få tag på en bit vänstergängad m16 gängstång. Vänstergängade m16 muttrar har jag hittat innan.
Blästrar av förzinkningen där jag ska svetsa och de rostiga bitarna från panhardstaget
Tig svetsar dit gängstängerna på panhardshyllsorna
Efter svetsat dit en vänstergängad och en vanlig m16 mutter i varsin ände på ett rör så blästrade jag även det så fäster färgen bra 😀
Sen blev det till att sätta dit tanken.
Har använt svep till 400 ventilationsrör som jag bockat om och kortat något sen målat.
Hade en bit gummi som turligt nog hade samma brädd som svepen 😀
Har inga högskolepoäng i chassi geometri men någonting sa mig att jag hade lite otur när jag tänkte kring panhardstaget och efter kollat upp det lite så jo, helst ska panhardstaget vara parallellt med bakaxeln i körläget för rätt bakaxel rörelse. Så gör om och gör rätt igen. Så har gjort en hållare för att flytta fästet på bakaxeln men känner redan nu att det blev i klenaste laget så kommer att svetsa det direkt i axeln senare.
Ska ju klara att ta hela bakändens vikt i sidled så känns lite klent med en ”klämma” så blir till att svetsa fast det i axeln
Efter ytterligare lite funderingar så övergav jag idén om att svetsa panhardstagets fäste i bakaxeln. Tänkte om man skulle behöva byta bakaxeln någon gång så är det lättare att flytta fästet om det är på någon form av hållare än om det är svetsat i bakaxeln. Så blev till att göra ett nytt fäste
En bit tjockväggigt rör
Grundfärg på men blev inte nöjd så förstärkte det ytterligare
Själva panhardstaget kändes också klent och ändarna för långt utskruvade efter att nya fästet hamnade längre bort så gjorde ett nytt
Sen har jag börjat lite med luftsystemet. Har fixat två stycken kompressorer, en från Mercedes och en från BMW båda Wabco kompressorer. Fördelen med dessa är att de har inbyggt torkfilter.
Den ena fungerade den andra fungerade inte, bytar kolvring i båda och tar ut och torkar torkmedlet så man har två ”ny servade” kompressorer 😀 Ps den tysk tillverkade va den som fungerade fast den va typ 10år äldre 🤔
hulver skrev: Snyggt! Hur mycket tryck klarar dom kompressorerna pumpa till tro?
Vad jag har kunnat hitta så ligger arbetsstycket på 13-16 bar i Mercedes air system, men sen är de ju inte så stora så blir nog inga mängder av luft i minuten
Tog och torkade kulorna i ugnen 30min/100gr och de minskade ca 15-20% i vikt så lite fukt va det nog i dem
Har lagt slantarna på ett nivåreglerat styrsystem till luften så blir att spara lite på annat håll! Kanske inte smartaste att spara på trycktankarna men lite kul att göra själv med och givetvis inget jag rekommenderar någon annan att göra.
I alla fall så har jag fått 2st tomma 6kg pulversläckare och hade gått att bara skruva av handtaget och leta upp eller svarva en muff som passade i hålet (M30 med någon fin gängad stigning) Själva släckar behållaren är provtryck till 20bar enligt stämplingen. Men vill ha avtappning i botten för eventuell framtida kondens. Så blir att svetsa i dom och då kan jag lika bra svetsa i muffar med normala rörgängor
Tig svetsar nipplarna
Provtryckte och kollade efter läckage med såpa vatten Sen lite rostskyddsgrund där jag slipat bort färgen
Lite modifiering av bälg skålarna eller som amerikanen säger ”som modifikation could requaierd to fit your vichel” De kom inte hela vägen ner i fjäderskålen utan låg och vickade 😏
Svarvade till en M12 bult och svetsade fast den i skålen så blir där något ordentligt att spänna fast det hela med
Borrade hål i framvagnsbalken för luftslangarna
Blir låg när man lägger ner den på genomslagsgummina 😀
stingray-ragge skrev: Lite modifiering av bälg skålarna eller som amerikanen säger ”som modifikation could requaierd to fit your vichel” De kom inte hela vägen ner i fjäderskålen utan låg och vickade 😏
Började dra lite luftslangar sen kom jag på att jag inte monterat handbroms vajrarna än och för att inget ska krocka med vartannat så fick det bli lite meck med det i stället