Nybörjare inom bilar!

Kivu
4 mars 2020 · 12 Inlägg

Ah nice nice!
Allt jag lärt mig är genom internet och som tur har jag en kompis som jobbar som mekaniker så han kan hjälpa mig med saker jag inte förstår!
Men som 20åring o hitta garage i centrala örebro lite svårt med liten budget.

Utmarks-Loke
4 mars 2020 · 5 873 Inlägg

Det enda som är bra med haynesböckerna är att de brukar ha kopplingsscheman för bilarnas elsystem, annars tycker jag de är ganska meningslösa. Nu för tiden finns allt på youtube, det är bara att söka på det man skall byta, på engelska, och så är det redan någon som gjort samma sak och filmat och lagt upp. Men man måste ändå göra det själv efteråt innan man verkligen förstår exakt hur det skall göras och får känsla för det.

Kivu
4 mars 2020 · 12 Inlägg

Tack tack för eran hjälp!
Ni mycket trevliga här på garage
^^

Bwonka
4 mars 2020 · 236 Inlägg

Kivu skrev:
Tack tack för eran hjälp!
Ni mycket trevliga här på garage
^^

Som sagts så är Volvo 940 en bra första bil att lära sig skruva. Ett annat alternativ med lite mer körglädje är Saab 9000 Turbo. Det är bra fart i de gamla Saabarna och likt Volvo rödblockare är Saabs T5-motorer skottsäkra. Haft en sådan och det var en kanonbra bil på alla sätt big_smile

Stöter man på problem är folket i Saab Turbo Club of Sweden på FB hjälpsamma och snabba med att svara smile

Senast redigerat av Bwonka (4 mars 2020)

Kivu
4 mars 2020 · 12 Inlägg

ah okey!
Men jag tänker att jag ska ha en RWD bil som första som man sedan kan "drifta" lite med när man så kallad blivit "trött" på bilen.
Ska kolla in på saab 9000 turbo!
Jag läst mkt om T5 motor och volvo rödblockare men är rödblockare allt mellan b23 till b230?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 mars 2020 · 17 559 Inlägg

Oavsett om du ska skruva med Saab eller Volvo (En 940 är mycket att börja med) så att byta bromsar och avgassystem (du vill väl byta sista burken till en sportigare SIMONS-burk) så är elen lika viktig.

Förutom en riktigt bra verktygssats så ska även en multimeter ingå i denna. En sådan kostar ca 150:- och är ett bra verktyg för felsökning. Stereobyte... Eller om man ska köpa bil. Kolla så den laddar ordentligt kan spara pengar...

El är logiskt. Det går att lära sig relativt lätt. Som ovan personer påstår att man ska lyfta 2 poler ibland och 1 pol ibland är felaktigt. En bruten krets är en bruten krets.


Jobbar som fordonstekniker med el/hybridbilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kivu
5 mars 2020 · 12 Inlägg

Gör en simons-bruk något mer än bara ljud?
Skulle du säga att någon av bilteams låder ä värt?
Tack för svaren

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang