Knarrande ljud efter kraftig sänkning Skoda Fabia - 13

FabianTsi
16 april 2020 · 208 Inlägg

Känns som jag skriver nya inlägg hela tiden på detta forum. Aja, slitsamma här kommer ett till.

Har BC V1 coliovers på min Skoda. Tyvärr märker jag dock att ju mer jag sänker, desto mer skorrar det på låga varv. Läst massa andra trådar, men oftast leder dessa till något motorfel. Känns som detta borde komma från sänkningen. Det lät inte innan, sedan har det låtit mer och mer, ju mer jag sänkt den. Kör nu som sagt på lägsta nivån och nu skorrar det rejält. På låga varv framför allt. Känns så ologiskt, att motorvarv ska på verka något med sänkning, men vad kan det vara?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
torsen
17 april 2020 · 7 285 Inlägg

"Skorrandet" kommer nog från fjädringens leder som nu, efter sänkningen, tvingas arbeta i nya lägen/områden.

FabianTsi
17 april 2020 · 208 Inlägg

torsen skrev:
"Skorrandet" kommer nog från fjädringens leder som nu, efter sänkningen, tvingas arbeta i nya lägen/områden.

Går det att lösa tror du?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
torsen
17 april 2020 · 7 285 Inlägg

Vet inte vilken framvagnskonstruktion din Fabia har?
Är det fråga om "Pärson-ben" så öppna motorhuven och känn på kulleden längst upp (brukar ha ett stort runt svart plastlock över, med handen samtidigt som du försiktigt gungar bilen.
Knarrar det då eller i alla fall känns i handen så kan det hjälpa med lite 5 56 på kulleden(under locket).

FabianTsi
17 april 2020 · 208 Inlägg

torsen skrev:
Vet inte vilken framvagnskonstruktion din Fabia har?
Är det fråga om "Pärson-ben" så öppna motorhuven och känn på kulleden längst upp (brukar ha ett stort runt svart plastlock över, med handen samtidigt som du försiktigt gungar bilen.
Knarrar det då eller i alla fall känns i handen så kan det hjälpa med lite 5 56 på kulleden(under locket).

Har ju ingen aning om vad ett pärsonsben är, men det är en enda bult uppifrån, satt ett svart lock på ja men det försvann, ska prova rucka lite imorgon. Tack för tipset.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
torsen
18 april 2020 · 7 285 Inlägg

FabianTsi skrev:

torsen skrev:
Vet inte vilken framvagnskonstruktion din Fabia har?
Är det fråga om "Pärson-ben" så öppna motorhuven och känn på kulleden längst upp (brukar ha ett stort runt svart plastlock över, med handen samtidigt som du försiktigt gungar bilen.
Knarrar det då eller i alla fall känns i handen så kan det hjälpa med lite 5 56 på kulleden(under locket).

Har ju ingen aning om vad ett pärsonsben är, men det är en enda bult uppifrån, satt ett svart lock på ja men det försvann, ska prova rucka lite imorgon. Tack för tipset.

Slanguttryck för McPearson-ben.
Kom först på Ford och Peugeot.
En konstruktion som många bilfabrikanter övergått till.
1 kulled uppe i hjulhuset och, i regel, triangellänk i nederkant.
Googla så ser och förstår du fördelen med "Pärsonben" = fördelar krafterna vid bl a bromsning bättre och medger långslagigare fjädring - men besvärligare vid fjädersänkning.

FabianTsi
26 april 2020 · 208 Inlägg

torsen skrev:

FabianTsi skrev:

torsen skrev:
Vet inte vilken framvagnskonstruktion din Fabia har?
Är det fråga om "Pärson-ben" så öppna motorhuven och känn på kulleden längst upp (brukar ha ett stort runt svart plastlock över, med handen samtidigt som du försiktigt gungar bilen.
Knarrar det då eller i alla fall känns i handen så kan det hjälpa med lite 5 56 på kulleden(under locket).

Har ju ingen aning om vad ett pärsonsben är, men det är en enda bult uppifrån, satt ett svart lock på ja men det försvann, ska prova rucka lite imorgon. Tack för tipset.

Slanguttryck för McPearson-ben.
Kom först på Ford och Peugeot.
En konstruktion som många bilfabrikanter övergått till.
1 kulled uppe i hjulhuset och, i regel, triangellänk i nederkant.
Googla så ser och förstår du fördelen med "Pärsonben" = fördelar krafterna vid bl a bromsning bättre och medger långslagigare fjädring - men besvärligare vid fjädersänkning.

Ok, ja men så har jag nog. Har inte den dubbla wishbone-modellen iallafall. Om jag minns rätt är det en kulled ja. Men efter lite gungande känner jag tyvärr inget. Kan jag slänga på lite 556 eller wd40 ändå och testa?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
simlar
26 april 2020 · 5 539 Inlägg

Släpp på skruvarna till samtliga bussningar i framvagnen och bakvagn och dra åt igen.
Knarrandet är pga övervridna bussningar, har du tur har du inte hunnit köra sönder dom.

Senast redigerat av simlar (26 april 2020)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
FabianTsi
26 april 2020 · 208 Inlägg

simlar skrev:
Släpp på skruvarna till samtliga bussningar i framvagnen och bakvagn och dra åt igen.
Knarrandet är pga övervridna bussningar, har du tur har du inte hunnit köra sönder dom.

Alla bussningar, hur många tror du det finns? Vet inte om jag hittar alla.

Bara för att jag vill förstå, hur påverkar sänkningen dessa bussningar?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
SvarreE
26 april 2020 · 239 Inlägg

Om du tänker att original så pekade länkarmen rakt ut åt sidan, när du sänkte bilen så pekar den lite snett uppåt istället. Har du någon gång bytt gummibussningar så vet du att de inte är så medgörliga om man vill vrida på dem eller alls flytta på sig.
Så det ligger troligen spänn i själva gummit, om du släpper på bulten kanske gungar till bilen och drar åt igen så kan den hamna i rätt eller iaf bättre läge för den nya vinkeln.
Men som sagt tidigare så vill du göra det innan de går sönder, frestar på gummit ganska hårt.
Vore också lämpligt om du gör det när bilen står på backen, utan att hissa alltså.

FabianTsi
26 april 2020 · 208 Inlägg

SvarreE skrev:
Om du tänker att original så pekade länkarmen rakt ut åt sidan, när du sänkte bilen så pekar den lite snett uppåt istället. Har du någon gång bytt gummibussningar så vet du att de inte är så medgörliga om man vill vrida på dem eller alls flytta på sig.
Så det ligger troligen spänn i själva gummit, om du släpper på bulten kanske gungar till bilen och drar åt igen så kan den hamna i rätt eller iaf bättre läge för den nya vinkeln.
Men som sagt tidigare så vill du göra det innan de går sönder, frestar på gummit ganska hårt.
Vore också lämpligt om du gör det när bilen står på backen, utan att hissa alltså.

Ooh, det blir nog svårt. Knappt så jag får in en arm under bilen. Men ska försöka, är det bara bussningarna till länkararna jag behöver lossa?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
simlar
26 april 2020 · 5 539 Inlägg

FabianTsi skrev:

SvarreE skrev:
Om du tänker att original så pekade länkarmen rakt ut åt sidan, när du sänkte bilen så pekar den lite snett uppåt istället. Har du någon gång bytt gummibussningar så vet du att de inte är så medgörliga om man vill vrida på dem eller alls flytta på sig.
Så det ligger troligen spänn i själva gummit, om du släpper på bulten kanske gungar till bilen och drar åt igen så kan den hamna i rätt eller iaf bättre läge för den nya vinkeln.
Men som sagt tidigare så vill du göra det innan de går sönder, frestar på gummit ganska hårt.
Vore också lämpligt om du gör det när bilen står på backen, utan att hissa alltså.

Ooh, det blir nog svårt. Knappt så jag får in en arm under bilen. Men ska försöka, är det bara bussningarna till länkararna jag behöver lossa?

Japp undre bärarmarna båda sidor fram och på vardera sida om bakvagnsbryggan så att bussningarnas neutralposition blir i bilens nya körhöjd.
Enklast att komma åt på en låg bil är om du hissar upp bilen och ställer hjulen på en uppsättning fälgar, helst plåtfälgar då dom har en perfekt grop som bilen då står stadigt i.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
FabianTsi
26 april 2020 · 208 Inlägg

simlar skrev:

FabianTsi skrev:

SvarreE skrev:
Om du tänker att original så pekade länkarmen rakt ut åt sidan, när du sänkte bilen så pekar den lite snett uppåt istället. Har du någon gång bytt gummibussningar så vet du att de inte är så medgörliga om man vill vrida på dem eller alls flytta på sig.
Så det ligger troligen spänn i själva gummit, om du släpper på bulten kanske gungar till bilen och drar åt igen så kan den hamna i rätt eller iaf bättre läge för den nya vinkeln.
Men som sagt tidigare så vill du göra det innan de går sönder, frestar på gummit ganska hårt.
Vore också lämpligt om du gör det när bilen står på backen, utan att hissa alltså.

Ooh, det blir nog svårt. Knappt så jag får in en arm under bilen. Men ska försöka, är det bara bussningarna till länkararna jag behöver lossa?

Japp undre bärarmarna båda sidor fram och på vardera sida om bakvagnsbryggan så att bussningarnas neutralposition blir i bilens nya körhöjd.
Enklast att komma åt på en låg bil är om du hissar upp bilen och ställer hjulen på en uppsättning fälgar, helst plåtfälgar då dom har en perfekt grop som bilen då står stadigt i.

Fasiken, skulle ha bott kvar där jag bodde förut. Kompisens farsa hade en billyft som man kunde lyfta fast med alla däck på lyften.

Ligger nu på marken och jag har lossat höger och vänster fram, fast bara den bakre bussningen. Den som ligger horisontelt. Den främre är vertikal och jag har inget verktyg kort nog att hålla fast mutter på andra sidan med mig. Är utomhus, lyset var släkt i p-garaget. sad

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
26 april 2020 · 208 Inlägg

Finns ju en aspekt som jag tycker är rätt konstig dock. Det låter i princip bara när jag gasar på för hög växel/låga varv. Borde inte spända bussningar låta hela tiden? Om jag släpper gasen och rullar, låter det inget tror jag.

Spelade in en video som jag länkar neden, men ljudet är aningen lågt kanske. När ljudet kommer/låter trycker jag på gasen i 30 km/h på 4:an och försvinner igen när jag kopplar ur. Kan tilläggas att när jag vevade ner rutan senare i klippet hördes inte något alls.

https://m.youtube.com/watch?v=AllEOKRGIK8

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
simlar
26 april 2020 · 5 539 Inlägg

FabianTsi skrev:
Finns ju en aspekt som jag tycker är rätt konstig dock. Det låter i princip bara när jag gasar på för hög växel/låga varv. Borde inte spända bussningar låta hela tiden? Om jag släpper gasen och rullar, låter det inget tror jag.

Spelade in en video som jag länkar neden, men ljudet är aningen lågt kanske. När ljudet kommer/låter trycker jag på gasen i 30 km/h på 4:an och försvinner igen när jag kopplar ur. Kan tilläggas att när jag vevade ner rutan senare i klippet hördes inte något alls.

https://m.youtube.com/watch?v=AllEOKRGIK8

Kollat så drivaxlarna inte tar emot nånstans?
Låter då inte som ett knarrande på videon utan låter som att motor eller drivaxlar knackar/slår emot plåt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
FabianTsi
26 april 2020 · 208 Inlägg

simlar skrev:

FabianTsi skrev:
Finns ju en aspekt som jag tycker är rätt konstig dock. Det låter i princip bara när jag gasar på för hög växel/låga varv. Borde inte spända bussningar låta hela tiden? Om jag släpper gasen och rullar, låter det inget tror jag.

Spelade in en video som jag länkar neden, men ljudet är aningen lågt kanske. När ljudet kommer/låter trycker jag på gasen i 30 km/h på 4:an och försvinner igen när jag kopplar ur. Kan tilläggas att när jag vevade ner rutan senare i klippet hördes inte något alls.

https://m.youtube.com/watch?v=AllEOKRGIK8

Kollat så drivaxlarna inte tar emot nånstans?
Låter då inte som ett knarrande på videon utan låter som att motor eller drivaxlar knackar/slår emot plåt.

Svårt att beskriva ljudet kanske. Ja knackade passar nog bättre in. Har kikat men inte hittat några spår på drivaxeln. Alla motorer gör ju ljud på för hög växel, men detta låter väldigt högt i kupén, inte alls som ett "vanligt" sådant "för hög växel" ljud. Videon missvisar ljudet lite kanske. Utndertonar det.

Jag har dock bara kollat det man set av drivaxeln ifall man svänger fullt och tittar in från hjulhuset/däcket sida.

Tänkte själv i början om det hade med drivknutarna att göra. Men jag vet inte mycket om sånt här... Nybörjar nivå på mina meckkunskapet.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
simlar
27 april 2020 · 5 539 Inlägg

FabianTsi skrev:

simlar skrev:

FabianTsi skrev:
Finns ju en aspekt som jag tycker är rätt konstig dock. Det låter i princip bara när jag gasar på för hög växel/låga varv. Borde inte spända bussningar låta hela tiden? Om jag släpper gasen och rullar, låter det inget tror jag.

Spelade in en video som jag länkar neden, men ljudet är aningen lågt kanske. När ljudet kommer/låter trycker jag på gasen i 30 km/h på 4:an och försvinner igen när jag kopplar ur. Kan tilläggas att när jag vevade ner rutan senare i klippet hördes inte något alls.

https://m.youtube.com/watch?v=AllEOKRGIK8

Kollat så drivaxlarna inte tar emot nånstans?
Låter då inte som ett knarrande på videon utan låter som att motor eller drivaxlar knackar/slår emot plåt.

Svårt att beskriva ljudet kanske. Ja knackade passar nog bättre in. Har kikat men inte hittat några spår på drivaxeln. Alla motorer gör ju ljud på för hög växel, men detta låter väldigt högt i kupén, inte alls som ett "vanligt" sådant "för hög växel" ljud. Videon missvisar ljudet lite kanske. Utndertonar det.

Jag har dock bara kollat det man set av drivaxeln ifall man svänger fullt och tittar in från hjulhuset/däcket sida.

Tänkte själv i början om det hade med drivknutarna att göra. Men jag vet inte mycket om sånt här... Nybörjar nivå på mina meckkunskapet.

Kan vara att drivknutarna inte klarar av den vinkeln som blir på dom sen du sänkt bilen, inre knutarna klarar inte i närheten lika mycket vinkel som yttre.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
FabianTsi
27 april 2020 · 208 Inlägg

simlar skrev:

FabianTsi skrev:

simlar skrev:

Kollat så drivaxlarna inte tar emot nånstans?
Låter då inte som ett knarrande på videon utan låter som att motor eller drivaxlar knackar/slår emot plåt.

Svårt att beskriva ljudet kanske. Ja knackade passar nog bättre in. Har kikat men inte hittat några spår på drivaxeln. Alla motorer gör ju ljud på för hög växel, men detta låter väldigt högt i kupén, inte alls som ett "vanligt" sådant "för hög växel" ljud. Videon missvisar ljudet lite kanske. Utndertonar det.

Jag har dock bara kollat det man set av drivaxeln ifall man svänger fullt och tittar in från hjulhuset/däcket sida.

Tänkte själv i början om det hade med drivknutarna att göra. Men jag vet inte mycket om sånt här... Nybörjar nivå på mina meckkunskapet.

Kan vara att drivknutarna inte klarar av den vinkeln som blir på dom sen du sänkt bilen, inre knutarna klarar inte i närheten lika mycket vinkel som yttre.

Hur tar man sig en titt på de i tre dricknutarna? Har ändå höjt 2 cm bak och fram, vill ha den låg! sad

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
SvarreE
27 april 2020 · 239 Inlägg

Börja med att ta reda på var det låter, vilket hjul.
Låt en polare springa bredvid, sätt fast en kamera med mick eller så, lättare att leta på 1 ställe än 4.
Ljudet låter ju absolut som att det är en roterande del, då kan du ju välja på drivaxel med knutar, hjulet eller bromsar. Så får du prova dig fram, blir det värre om du svänger, låter det mer om du bromsar lätt när du kör osv.

FabianTsi
27 april 2020 · 208 Inlägg

SvarreE skrev:
Börja med att ta reda på var det låter, vilket hjul.
Låt en polare springa bredvid, sätt fast en kamera med mick eller så, lättare att leta på 1 ställe än 4.
Ljudet låter ju absolut som att det är en roterande del, då kan du ju välja på drivaxel med knutar, hjulet eller bromsar. Så får du prova dig fram, blir det värre om du svänger, låter det mer om du bromsar lätt när du kör osv.

Läste på ett annat forum att dåliga knutar + nya vinklar (sänkning) kunde ge liknande ljud. Byta knutarna?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang